Jump to content
Annons

Problem med insignal i Logic

Recommended Posts

MelodicMinor (oregistrerad)
Postat

Hallå!

Kommer här med en nybörjarfråga, men hoppas att det är ok ändå 🙂

Det är så att jag precis börjat leka lite med Logic, och tänkte spela in lite gitarr. Har ett Edirol UA-25 ljudkort till datorn som jag kopplat in gitarren i. I Logic har jag valt Edirol som device under Preferences/Audio.

När jag försöker spela in så kommer det dock inte någon signal in i Logic från inputen, jag hör gitarren i högtalarna på datorn men det verkar som sagt inte registreras i Logic. Har installerat drivrutinerna som man ska till ljudkortet och tycker i övrigt att det verkar funka som det skall...

Någon som har någon idé på vad detta kan bero på? Kanske är nåt superbanalt nybörjarfel jag gör, men skulle va väldigt tacksam för hjälp!

Annons
Postat

Kan det vara så enkelt att du inte record enablat spåret? Har du valt rätt ingång i Logic?

MelodicMinor (oregistrerad)
Postat

Tack för svaret, men så lätt var det inte riktigt, kom nu dock på vad det var.

På baksidan av Edirol-ljudkortet finns en liten sample rate-switch vilken från början var inställd på 96. När jag hade denna inställningen på och startade Logic så kom ljudkortet upp som Edirol UA-25 96kHz under devices och jag fick ej någon signal.

Märkte dock när jag ändrade till 48 och startade om Logic med denna inställning att ljudkortet även under devices bytt namn till just Edirol UA-25 48kHz och då funkade allt som det skulle...

Nån får gärna berätta varför. Är iaf glad att det funkar nu!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.