Jump to content
Annons

Rytmbox-plug?


Fredrikmo

Recommended Posts

Finns det någon trumplug (gärna billig) som låter som trummaskiner ännu inte hette trummaskiner utan kallades rytmbox?

Tänk er en rytmbox för dem som inte hade råd med en Linn 9000 eller innan den fanns; Tony Mansfield (New Musik-plattorna från 1980 och '81) eller Paul McCartney's Wings USA-turné, t ex.

Det bör alltså handla om något runt eller före Roland DR-55 och dylika lådtrummisar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Finns det någon trumplug (gärna billig) som låter som trummaskiner ännu inte hette trummaskiner utan kallades rytmbox?

Jag har suttit och letat som en galning bland bokmärkena men inte hittat... För två år sen ungefär var jag inne på en site som hade loopat olika rytmboxar fr tidigt 60-tal och framåt och sedan skapat emulatorer i flash. Grym sida! Men som sagt, hittar inte länken 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är huruvida du menar analoga trummaskiner eller digitala. Du nämner DR-55 vilken är digital och kanske du är ute efter någon av de första digitala som i regel använde 8-bit 11-22kHz samplingar. Här är mitt enda tips att leta runt efter samplingar på nätet. Finns folk som samplar och lägger upp sina gamla lådor. Alternativt finns det ett fåtal sample cd's med ljud från de riktigt gamla trummaskinerna. Kan även kolla på vendolin men ofta har de äldre trummaskinerna väldigt få ljud vilket gör att du mycket väl kan få betala 50-100kr per trumljud vilket kanske är lite väl saftigt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Frågan är huruvida du menar analoga trummaskiner eller digitala. Du nämner DR-55 vilken är digital SNIP

AHA!? Var 55:an digital? Wow...näe, då har jag vilselett er alla. Jag har en analog TR-808 men den är alldeles för ny för de ljud jag är ute efter. Mer "pssst...pschhhh...tick".

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du Reason så är problemet löst; svenska diskodiktator har gjort en fantastisk samling av rytmboxar och trummaskiner fördelat över två refills,

med redrumpatchar och allt.

---> www.diskodiktator.com

edit: Och dom är gratis! 😏

Detta verkar ju vara helt fantastiskt!. Jag har inte lyssnar på dem ännu men verkar oerhört lovande! Thanks y'all!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är huruvida du menar analoga trummaskiner eller digitala. Du nämner DR-55 vilken är digital och kanske du är ute efter någon av de första digitala som i regel använde 8-bit 11-22kHz samplingar. Här är mitt enda tips att leta runt efter samplingar på nätet. Finns folk som samplar och lägger upp sina gamla lådor. Alternativt finns det ett fåtal sample cd's med ljud från de riktigt gamla trummaskinerna. Kan även kolla på vendolin men ofta har de äldre trummaskinerna väldigt få ljud vilket gör att du mycket väl kan få betala 50-100kr per trumljud vilket kanske är lite väl saftigt.

/Majken

Kollade listan på Diskodiktator...de påstår i alla fall att Dr-55 var analog men de kan ju också ha fel... hur som helst...Diskodiktator verkar fantastisk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du Reason så är problemet löst; svenska diskodiktator har gjort en fantastisk samling av rytmboxar och trummaskiner fördelat över två refills,

med redrumpatchar och allt.

---> www.diskodiktator.com

edit: Och dom är gratis! 🙂

Jasså, den gamla S.P.O.C.K-medlemmen har svikigt den analoga andan och gått över till Reason? 🙂😳:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jasså, den gamla S.P.O.C.K-medlemmen har svikigt den analoga andan och gått över till Reason?

Tror jag knappast.

Men refillsen är säkert anledningen till minst 70% av alla hits. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså, den gamla S.P.O.C.K-medlemmen har svikigt den analoga andan och gått över till Reason?

Tror jag knappast.

Men refillsen är säkert anledningen till minst 70% av alla hits. :rolleyes:

Kanske ligger något i det 😳 ...

Snygg signatur förresten 🙂

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså, den gamla S.P.O.C.K-medlemmen har svikigt den analoga andan och gått över till Reason?  🙂  😳  :rolleyes:

Nånstans på sidan tror jag att det finns en bild på hans Korg MS-vägg!! Skulle inte tro att man övergår helt till Reason om man har en sån...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aningen sent, men nu har jag hittat länken jag skrev om i ett tidigare inlägg. Inte lika smidigt som diskodiktator's refills men här är iaf Virtual Drum Machines. Ha kul...

Inte alls sent...jag kommer att samla lite sådana här ljud för framtida bruk. Verkligen en jättetrevlig sida Du hittade. Hoppas att han kommer att göra dem nedladdningsbara någon gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade listan på Diskodiktator...de påstår i alla fall att Dr-55 var analog men de kan ju också ha fel... hur som helst...Diskodiktator verkar fantastisk!

Nejdå, kan vara jag som minns fel helt enkelt. DR-55'an kan nog mycket väl vara analog. Kände mig bara säker på att det var en av de riktigt tidiga digitala.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...