Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tänkte att det behövs en tråd där man kan diskutera tillväga gångssätt för att bli signad

jag undrar vad ska jag gör för att någon ska få upp ögonen för en? och få spela in sin låtar och ta sig in i branschen?

vad krävs? och hur ska man marknadföra sig själv? är det till förlag eller producenter som man ska höra av sig till?

var finner man de olika?

Annons
Postat

Trevligt att du startar den här tråden, har själv funderat i dom här banorna och vill också veta (främst ur låtskrivarperspektiv).

Har ofta hört talas om leads för låtskrivare, alltså artister, producenter, förlag osv som letar nytt material. Leads kan man hitta på SongBox (om man är medlem, även på gratismedlemskapet) och på SongQuarters (kostar ett par hundra dollar per år i medlemsavgift) som tydligen Orca använder sig av i någon av sina utbildningar vill jag minnas. Har själv ingen erfarenhet av att utgå från såna leads.

Må väl!

Postat
Trevligt att du startar den här tråden, har själv funderat i dom här banorna och vill också veta (främst ur låtskrivarperspektiv).

Har ofta hört talas om leads för låtskrivare, alltså artister, producenter, förlag osv som letar nytt material. Leads kan man hitta på SongBox (om man är medlem, även på gratismedlemskapet) och på SongQuarters (kostar ett par hundra dollar per år i medlemsavgift) som tydligen Orca använder sig av i någon av sina utbildningar vill jag minnas. Har själv ingen erfarenhet av att utgå från såna leads.

Må väl!

kanske en dum fråga men vem är Orca? är songquarters bättre än songbox?

Postat

Eftersom saker och ting alltid ska bero så förbannat mycket, så är det bra om du först har klargjort följande för dig själv:

1. Vilka mål och riktlinjer har jag satt för mitt artisteri och min karriär?

2. "Var" är jag om fem, tio år?

Fel svar lyder som följer:

1. Bli rik och berömd så fort som möjligt — sex, drugs & veganmusik

2. I en lyxvilla på Bahamas — med en inomhuspool fylld med Coca-Cola® och polsk smuggelsprit®

Postat (redigerat)

En kompis till mig skrev låtar och hade på sin myspace som sitt soloprojekt. Det var alltså fullt arrangerade pop/rock-låtar som han spelat in hemma med typ EZ Drums osv. Han blev upptäckt och kontaktad av en kille som heter Magnus på Catapult Sound Group som är ett slags "promotionbolag" (i brist på bättre ord) som signar artister och promotar dem för större skivbolag. Magnus lät honom spela in en 7 låtar lång promo-EP i en bra studio med en producent som jobbat med många stora namn och anlitade mig som fotograf och tog 10 promobilder (det var så jag lärde känna honom). Sen bar det iväg. Han håller på att promota honom för Sony BMG och Warner (som båda är intresserade) bland andra och skickade iväg honom till USA för att skriva låtar med kända låtskrivare. FLYT har den killen.

Så för att verkligen lyckas så måste man ha en hel del tur och givetvis galet mycket talang. Har du kontakter så använd dem. Min kompis hade flyt som blev upptäckt men för andra gäller det att få ut sina låtar. Skicka runt materialet till alla du hittar, lägg upp på myspace och youtube, sjung dina låtar i idolaudition (😄) osv. Är man tillräckligt bra så får man uppmärksamhet förr eller senare.

Det där SongQuarters vet jag inget om tyvärr!

Edit: stav

Redigerat av Rabieshund
Postat
kanske en dum fråga men vem är Orca? är songquarters bättre än songbox?

Orca är ett kursföretag på ett antal platser i Sverige med kurser i musikproduktion och diverse verktygsutblidningar.

Må väl!

Postat
Min kompis hade flyt...

Flyt är bara förnamnet - så som du beskriver går det ju nästan aldrig till. 🤪 Men så har "det" väl inte riktigt hänt än, om jag förstår dig rätt? Bara att hoppas på att din kompis når hela vägen.

En sak om musikbranschen, en erfarenhet som jag tror alla som varit där ett tag delar: Ett av tio projekt du erbjuds medverka i händer verkligen, en av tio utlovade spelningar blir av, ett av tio skivkontrakt du erbjuds resulterar i en skiva, och så vidare. Kort sagt är skitsnackarna, köksbordsmogulerna och lycksökarna vansinningt överrepresenterade i just musiksvängen.

För att svara på frågan då:

1. Var bra.

2. Var originell.

3. Se till att synas - på nätet, på spelställen/klubbar, i media (som lokalradion, eller P3s demoprogram).

4. Gör det själv; presentera dig själv som en färdig "produkt", visa att du redan tänkt igenom hur du vill uppfattas. Spela in en skiva, designa ett omslag, skapa en websida.

5. Skaffa fans. Börja med de närmast sörjande, sprid ryktet om din egen förträfflighet.

Och viktigast: "Act as if."

Om du agerar som om du redan vore den du vill bli så är du snart framme vid målet.

Postat (redigerat)

det var ett ganska klart svar och mycket klokt också 😳 att man ska verka bättre och säkrare än vad man igentligen är 😉

men det krävs mycket scen träning för det ! mycket mycket mycket jag måste säga att jag är bra jag har ett sinne för harmonik och melodik vilket gör att jag gör snygga grejer men jag gör massor med saker men jag behöver någon att ha musiken med och inte sitta alldeles själv för jag känner att det hindrar mig från att utvecklas..

scen vana har jag bara lite av men min akustiska gitarr kan jag och jag kan sjunga har haft huvudrollen i en musikal och söker desperat någon att jobba med^^ för min dröm är att hålla på med musik inte bli känd eller rik det är inte viktigt jag vill livnära mig på det...(men inte som musiklärare:P)

Men den spännande frågan är vad ska man göra när man skickar runt sin musik alla säger skicka din musik överallt men var är det? var är överallt? är det till producenter eller till promotionföretag eller var är det? det vill jag vet och var hittar man dem man ska skicka till? och hur ska man göra det ska man skicka med ett brev om sig själv eller förklaring av låten eller ska man bara skriva "här har ni min demo hoppas ni gillar den ni hittar mig på min hemadress" 🤪 det är ju en konst i sig att vet hur man ska skicka

Må väl

Björn

Redigerat av Bear2
Postat

Om du agerar som om du redan vore den du vill bli så är du snart framme vid målet.

Hmm... Med all respekt för den du kanske är och för det du kanske kan, Demomannen (du är ju ganska anonym, liksom). Men jag måste flika in med en liten detalj angående "Act as if".

"Act as if" är absolut viktigt, eftersom det inte minst stärker självkänslan samt bidrar till viss marknadsföring m.m. Men uppträdandet/beteendet måste bygga på klar vision, självsäkerhet, insikt och realistiska mål. Och det är särskilt i brist på de två senare, skulle jag vilja påstå, som många wanna-bee's har "misslyckats".

Under de åren jag har varit med och lekt i branschsandlådan så har de som varit mer "sig själva" också varit de som antingen kommit bra nära eller nått sina mål. De som kört en alldeles för utstuderad "Act as if"-metod har stått och stampat på ett frustrerande så-nära-men-ändå-så-fjärran-avstånd från målet, bara för att till slut kapitulera inför karikatyrerna av sina respektive fantasikaraktärer. Jag säger inte att det är så som regel — men tillräckligt förekommande för att åtminstone jag skulle vilja göra blivande/unga artister uppmärksamma på att inte spela Allan om de inte förstår varför de ska göra det.

Oj, vad mycket skitsnack det blev för ingenting...

Undrar förresten om inte ödmjukhet är den viktigaste egenskapen en artist kan visa upp idag (därmed inte sagt att den måste vara "äkta").

Postat

Hmm... Med all respekt för den du kanske är och för det du kanske kan, Demomannen (du är ju ganska anonym, liksom). Men jag måste flika in med en liten detalj angående "Act as if".

"Act as if" är absolut viktigt, eftersom det inte minst stärker självkänslan samt bidrar till viss marknadsföring m.m. Men uppträdandet/beteendet måste bygga på klar vision, självsäkerhet, insikt och realistiska mål. Och det är särskilt i brist på de två senare, skulle jag vilja påstå, som många wanna-bee's har "misslyckats".

Under de åren jag har varit med och lekt i branschsandlådan så har de som varit mer "sig själva" också varit de som antingen kommit bra nära eller nått sina mål. De som kört en alldeles för utstuderad "Act as if"-metod har stått och stampat på ett frustrerande så-nära-men-ändå-så-fjärran-avstånd från målet, bara för att till slut kapitulera inför karikatyrerna av sina respektive fantasikaraktärer. Jag säger inte att det är så som regel — men tillräckligt förekommande för att åtminstone jag skulle vilja göra blivande/unga artister uppmärksamma på att inte spela Allan om de inte förstår varför de ska göra det.

Oj, vad mycket skitsnack det blev för ingenting...

Undrar förresten om inte ödmjukhet är den viktigaste egenskapen en artist kan visa upp idag (därmed inte sagt att den måste vara "äkta").

Som sagt, att vara bra och originell är det viktigaste. Utan dessa egenskaper faller liksom resten. 😉

Postat

enligt de mmålen så måste jag bara jobba hårdare och hoppas på att någon gillar det jag håller på med själv är jag aldrig nöjd med det jag gör förens jag glömt bort hur jag gjorde det^^

men kan någon förklara vad ni menar med orginell spela msuikstil som redan är skapade eller vara jesus själv inom sin gener?

Postat (redigerat)
Min kompis hade flyt...

Flyt är bara förnamnet - så som du beskriver går det ju nästan aldrig till. 😉 Men så har "det" väl inte riktigt hänt än, om jag förstår dig rätt? Bara att hoppas på att din kompis når hela vägen.

Nä så går det oftast inte till.. om man inte känner Magnus! ;D Han håller på att jobba med flera band och nästa han ska ta itu med är Marissa Burns Trey från Varberg. Jag har ingen aning om hur många som honom det finns. Han kanske är one of a kind nästan. Det är iaf vad han gör på heltid och jag tycker det riktigt häftigt. Han har rätt galna kontakter så han i princip hjälpa artister att komma hur långt som helst.

Och nej "det" har inte hänt än men det jag vet just nu är att Magnus visat upp honom för Sony och Warner och han har precis varit i USA och skrivit låtar med Avril Lavignes förre gitarrist (som skrev hennes halva första skiva) och två av killarna från Paramore. Så det är nog bara en tidsfråga tills det brakar loss. 🙂 Om nån är intresserad av att höra honom så finns han på: http://www.myspace.com/danielkadawatha - Nej bilderna på myspace är INTE mina bilder 😉 Där ligger också en av hans heminspelade demos så ni kan höra vad som fick honom signad hos Magnus.

Fast nu är jag lite OT..

Bear2:

Om du inte har så mycket scenvana så måste du nog börja där. Fixa in dig på mindre spelningar med liknande akter. Inte så svårt att få spelningar alls, bara att bli kompis med några band och poff så har man en miniturné. Som sagt: skapa en fanbase. Mindre skivbolag bryr sig om sånt. Spela inte bara i hemstaden utan åk runt, försök få spelningar i en helt annan del av Sverige gärna.

Ja leta upp massa skivbolag. Du kan hitta väldigt många skivbolag på myspace bland annat. Alla skivbolag har myspace. Spela in en demo som låter BRA, alltså helst en riktig studioinspelning. Gör ett snyggt skivomslag och ta några promobilder (med en riktig fotograf, inte bara nån kompis). Skicka med ett personligt brev där du berättar om dig själv och vad din vision är. Jag skulle nog uppskatta det mer än ett "tja, lyssna föfan". 🙂

Skulle tro att du kan glömma att skicka till de största skivbolagen. Där är det väl mer så att de skapar artister själva, tar över framgångsrika band/artister från mindre skivbolag och får tips från såna som SongQuarters (dit kan du skicka såklart). Kolla upp indiebolag. http://www.razziarecords.se och liknande.

Redigerat av Rabieshund
Postat

Vill man hålla på med musik på heltid kan man ju alltid frilansa - de band som inte blir "upptäckta" håller ju oftast på flera år och tragglar och utvecklar färdigheter och fanbase innan det händer nåt, därför kan det alltså vara bra att ha nåt att göra under tiden. Börja att hitta nån kompis och åk runt och spela på ålderdomshem och sånt, drar in en del cash.. umgås man i musikkretsar och håller sig framme tenderar det att dyka upp jobb lite nu och då och ju fler man tar desto fler blir det! Känner dock många som tappat sugen för musik eftersom frilansmusicerandet är så pass stressigt - man kan i princip aldrig tacka nej till ett jobb.

Jag resonerar så att det bästa nog är att ha ett "normalt" jobb och slita med sitt musikprojekt på all sin lediga tid, gärna också då ha ett jobb med ganska få timmar (bara tillräckligt för att gå runt ekonomiskt!). Sen när man är "bra" nog, (här gäller det att ha ärliga kompisar som kan säga exakt vad de tycker!) kan man börja promota sina grejer ordentligt.

Har man mycket pengar kan man anlita promotionbolag; mitt band lade 25000 på promotion och det resulterade i intervjuer i en massa tidningar och communities, spelningar (!), recensioner eller annonser i många stora tidningar, kanal-lokal-gig och sist men itne minst en massa hype på Lunarstorm (ink livechatt och tävling med signerade plattor). Med så mycket publicitet tror folk att man är extremt bra, för att citera nån på chatten: "vad gjorde ni innan ni blev kändisar?". Viktigt att nämna är att vi alla sliter som lärarvikarier, folkhögskolestuderande och liknande, inte så jätteglamouröst alltså..😊 Snygga affischer är också ganska viktigt har jag förstått..!

Blir du sen lite halvkänd kan du trasha ett hotellrum eller kanske dansa naken på stureplan så skjuter karriären i höjden! Yeah!

Postat

okej! det är precis sådan här ´coatching ett band eller artist behöver för att lyckas jag ska sätta mig och spela direkt 😊 och bli grym helt enkelt sen i 20 års åldern så har jag haft små gig och varit på någon indie festival och spelat och har en fanbase så skickar jag musiken överallt 🙂 och hoppas någon nappar. jag håller desperat på att söka någon här på forumet som vill coatcha mig i mitt låt skrivande men ingen vill riktigt napp tyvärr och som sagt behöver jag någon som är riktitg äkligt över ärlig menändå ppå ett uppmuntrande sätt:)

Postat
någon här på forumet som vill coatcha mig i mitt låt skrivande men ingen vill riktigt napp tyvärr

Det tar tid att skapa kontakter både här och i verkliga livet.

Det bästa du kan göra är att lägga upp en låt eller två och hoppas på att någon vill nappa på att samarbeta eller be att få göra remix på någons låt osv osv.

Recensera andras låtar , var aktiv med inlägg osc så att folk lär känna igen dig och viktigast av allt - TÄNK ut din fråga SÖK på forumet innan du ställer den, Finns den inte så formulera ordentligt vad det är du vill ha reda på för att få mer seriösa svar.

Om du tycker att det är svårt att få kontakt/intresse här kanske du inser hur svårt det är att få kontakt/intresse från bolagen.

Postat

det förstod jag sen länge ^^att det är omöjligt att få kontakt med boölag även om man sparkar in deras ytterdörr för då är där en ny men nu ska jag gå och öva på min kära gitarr och sjunga och sen spela in någon låt efter jul och posta den här ^^ det är svårt att hitta det man söker jag kollar igenom allt som är från 2008 alltid innan jag startar en ny tråd.. men jag har så många frågot och kräver så många svar att jag håller på att explodera! 😊

ha en trevlig kväll

Björn

Postat
Ett av tio projekt du erbjuds medverka i händer verkligen, en av tio utlovade spelningar blir av, ett av tio skivkontrakt du erbjuds resulterar i en skiva, och så vidare. Kort sagt är skitsnackarna, köksbordsmogulerna och lycksökarna vansinningt överrepresenterade i just musiksvängen.

För att svara på frågan då:

1. Var bra.

2. Var originell.

3. Se till att synas - på nätet, på spelställen/klubbar, i media (som lokalradion, eller P3s demoprogram).

4. Gör det själv; presentera dig själv som en färdig "produkt", visa att du redan tänkt igenom hur du vill uppfattas. Spela in en skiva, designa ett omslag, skapa en websida.

5. Skaffa fans. Börja med de närmast sörjande, sprid ryktet om din egen förträfflighet.

var ska jag skriva under på detta?

aha - här

ett bra inlägg

Postat

Ja ladda upp låtar här på forumet!

Emmaboda är en trevlig festival för popmusik, satsa på att få en spelning där vet ja. Det finns också en helt ny skitmysig festival innan Emmaboda som heter Midsommarfestivalen och är pytteliten men super. Jag spelade där i år med ett band och det var hur fint som helst!

Ett tips är att inte försöka klara dig själv med en gitarr. Skaffa ett helt band och arrangera låtarna så kommer antagligen fler lyssna. Fast (och det här är viktigt) om du inte känner folk som är tighta på sina instrument så kan du lika gärna skita i det tills du hittar bättre musiker. Du ska inte låta dåliga musiker dra ner dig! Och det finns ju självklart folk som kör själva, typ José Gonzales. Ett helt band är dock mer radiovänligt och då kan man få lite ös också!

Postat
Nä så går det oftast inte till..

men dina inlägg här ger en väldigt bra bild om hur branschen funkar bakom den "allmänna" bilden att dom bara sitter på sina feta rövar å dricker champagne å lyfter vansinningt höga löner medan cd:na är överprissatta

det är helt enkelt drivna människor som får saker att hända ett steg upp ifrån myspaceträsket å harvandet i replokalen

så det var kanon att du lyfte fram det här exemplet på din polare

Postat

Ja detta är verkligen undebara tips jag har fått från alla håll och kanter jag går efter det måttot att man kan inte göra allt från grunden bara musiken resten måste man lära sig av erfarenhet eller från mer erfarna än en själv.. och det är ni absolut tack så mycket som Demonproducenten sa så är det bra att lyfta fram det här jag tror det är fler än jag som kommer använda sig av sådan information som bra festivaler att försöka spela på och att det kan vara bra att ha ett band bakom sig att man borde ha en myspace och allt ihopa det borde finnas en bok om sånt här... det finns ju en bok för samma sak i idrott som heter bäst när det gäller med berättelser och exempel från erfarna, hur man borde tänka och med vilka tillväga gångs sätt man gör bäst reklam för sig själv....

detta har verkligen klar gjort mycket för mig 😆 och jag har säkert många fler frågor^^ måste bara sova på det lite

ha det super gött

Björn

Postat
det borde finnas en bok om sånt här

Finns massor på engelska , bara söka på google.

Hahaha det ska jag verkligen men jag ska se till att öva ordentligt skaffa mig erfarenhet på scen (mer erfarenhet) jag har stått på scen för men aldrig själv eller med mig själv som huvudnumert 😲

och skaffa en polare med riktig studio det tror jag faktiskt att jag kan med lite tur

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Sen kan man ju fråga sej varför man tvunget måste bli signad på ett skivbolag.

Oftast så får du inte bestämma själv över dina låtar, skivomslag, texter, image och allt sånt.

Dessutom genererar skivkontrakt sällan några större pengar ändå.

När man som femmannaband får dela på ca 10:-/platta minus 40% artistskatt så blir man ju inte fet på skivförsäljningen precis.

Bokningsbolag är ju bra att ha, så får man fler spelningar som kan generera tröjförsäljning, skivförsäljning och så.

Nu spelar ju inte jag Pop, utan industrimetal, och då kan man dessvärre inte räkna med att spelas på radion heller, så STIM-pengar blir det ju inga heller.

Men vi har hållit på i 15 år nu och har släppt flera plattor på skivbolag och har fortfarande skitkul när vi spelar, några pengar har vi däremot aldrig sett av.

/Mange.

www.violentworkofart.com

www.myspace.com/violentworkofartofficial

Postat

Det måste nämnas att den där myspace-killen har mycket talang. Vissa låtar hade väl avril lavigne-klass för att göra någon jämförelse.

Det finns så mycket som man kan tycka är bra bara för att man känner personen i fråga.

Det är även svårt att själv avgöra om sina egna låtar är tillräckligt bra. Så man måste nog börja där för att sedan kunna gå vidare. Man måste ha någon som kan göra en neutral kritisk värdering av materialet.

Postat

Ursäkta, men jag skulle vilja vara lite negativ... marknaden är mättad! Men.. behovet av originalitet blir bara större och större. Åtminstone känner jag det så. Vill be alla medelmåtts-band och talanglösa copycats att snälla sluta förpesta mina öron. Finns inte känslan "det här kan faktiskt bli nåt, det här ÄR faktiskt BRA" lurande nånstans i hjärnkontoret; lägg ner skiten omedelbart. Du gör alla en stor tjänst, inklusive dig själv.

Jag avfärdar dom flesta nya band inom loppet av några sekunder, eftersom det mesta låter så otroligt likt annat jag hört. Nu är inte alla lika kräsna som jag visserligen.. men det lustiga är att många artister/band som har ett kontrakt FÖRTJÄNAR det inte. Så, tänker du utsätta mig för din musik, slå mig på käften eller förför mig. Men kom inte och lisma och fjäska. Jag är hänsynslös. Och jag är bara en vanlig lyssnare. Tänk dig hur dom som sitter på pengarna är.

Postat
Men.. behovet av originalitet blir bara större och större. Åtminstone känner jag det så. Vill be alla medelmåtts-band och talanglösa copycats att snälla sluta förpesta mina öron.

Så kan du väl för fan inte säga! Jo, säga kanske, men inte mena!

Apropå originalitet — kanske den här tråden kan vara intressant.

Postat
Det måste nämnas att den där myspace-killen har mycket talang. Vissa låtar hade väl avril lavigne-klass för att göra någon jämförelse.

Det finns så mycket som man kan tycka är bra bara för att man känner personen i fråga.

Ja visst är han grym! Tycker dock inte att soundet låter som Avril. Det är lite mer eget och mer "magiskt" med massa grejer som händer. Han är väldigt inne på det där att det ska ha en magisk känsla, lite sagoaktigt, fast modernt. Han gillar Final Fantasy väldigt mycket och har sysslat med tv-spelsaktig musik. Han ville att det "magiska" och mystiska skulle återspeglas i bilderna jag tog på honom (första bilden på min hemsida är på honom).

Nja inte jag inte. Jag är väldigt kräsen och han är den enda jag känner/träffat som jag tycker är så bra att jag skulle kunna köpa en skiva med det. Och jag känner ganska många låtskrivare och band. Eller ok, bandet Adept är enligt mig sveriges bästa band i deras genre så det skulle jag kunna köpa också 🙁

Postat (redigerat)

Nu har jag inte läst hela tråden, så vissa saker kanske redan har blivit nämnda. 🙂

Jag själv (producerar trance i min lilla hemmastudio) fick mitt första singelkontrakt i januari 2008. Jag gjorde som så att jag skickade ut min låt till ett antal bolag jag kände att den skulle passa för. Ett tips är att helt enkelt surfa runt på internet och leta reda på bolag som är inom den genren man själv producerar, sen skriva ner dessa på en lista så man kanske har en 15-20 bolag. Sen kan man rangordna dom efter antingen vilka som är störst eller efter vilka man gillar bäst. Och sen helt enkelt börja uppifrån och skicka sin demo. Får man inget svar går man vidare till nästa. Så brukar jag göra numera, och det har visat sig vara ett rätt effektivt sätt. 🙂

Ett annat sätt, som jag vet några av mina producentkompisar gör, är att sälja den själv. En kille jag känner i Norge som gör indierock gjorde helt enkelt så att han startade ett eget skivbolag, enbart för att ge ut sin egen musik. Sen hittade han företag som kunde trycka skivan.

Man kan också sälja den själv digitalt, t ex genom att lägga alla sina låtar på sin hemsida, sen göra som en internetbutik; folk klickar i dom låtar dom vill ha, och betalar för att ladda ner dom.

Ännu ett sätt är att sälja dom via sidor som www.tunecore.com eller http://cdbaby.net. Jag är inte helt insatt i hur dom fungerar, men tror att det är så att man får en viss procent av allt som säljs.

Där har du några sätt att göra på, hoppas det går bra. 😉

Redigerat av Warpfuz
Postat
Men.. behovet av originalitet blir bara större och större. Åtminstone känner jag det så. Vill be alla medelmåtts-band och talanglösa copycats att snälla sluta förpesta mina öron.

Så kan du väl för fan inte säga! Jo, säga kanske, men inte mena!

Apropå originalitet — kanske den här tråden kan vara intressant.

Det kan jag väl visst göra. Mena. Jag är trött som fan på all skitmusik som letar sig in i mina öron. "Skitmusik" per definition är alltså musik jag inte tycker om.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.