Jump to content
Annons

Lästips


hammagrella

Recommended Posts

Ni som både gillar att läsa och som diggar musik, låt mig tipsa om lite fiction/biografier som jag haft kul med:

"Hi Fidelity" av Nick Hornby

Har ni väl redan läst eller sett. Oumbärlig för alla som diggar pop. Skivaffärägaren som gör upp med sitt kärleksliv, fullproppad med topplistor och knäppa musikanekdoter.

"Livet är en fest" av Anders Löwstedt

Precis, radioprogrammet om svensk popmusikhistoria direkt förflyttat till bokform. Låter kanske trist men det är det inte. Allt möjligt om alla dom stora i svensk pop.

"Jag ljuger inte om rockn roll" av Tommy Ahlén & Håkan Lagher

Kul slöläsnings skvallerbok av och om en konsertarrangör för EMA och hans liv runt scenen med stjärnorna. Massor av bakom kulissen-snack om trevliga rockstars och vidriga divors divalater, t ex Fleetwood Macs riders. Hoho. Kul bagatell.

"31 låtar" av Nick Hornby

Förvånadsvärt fängslande läsning om 31 av Hornbys favoritlåtar. Bra, även om alla låtarna inte är ens egna favoriter. En hel del tänkvärt om pop och livet också.

"Please kill me" av Legs McNeil

Håller jag på att läsa just nu, allt om punkens födelse i N.Y. med Lou Reed, Ramones, Iggy, New York Dolls etc. Sex, drugs & rock n roll i ordens absoluta bemärkelse. Cool och knäpp.

Nån som har fler tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det är lite kul med alla biofgrafier som kommit.

The Dirt om Mörtley Crue var hyfsat underhållande. Smuts och dekadans och massor av droger och bråk, som en rejäl dockysåpa.

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=0060989157

White line fever av Lemmy är också intressant. Speciellt med tanke på att han är så gammal... det blir lite rockhistorik också förutom alla droger och alla tjejer och så.

Och Johhny Cashs självbiografi inte att förglömma. Där har vi en riktig man, som t o m partade med Elvis. Om de fick bananjordnötsmör och saltgurkesmörgåsar till ölen framgick dock inte...

Letat nu efter The long road from hell, Marilyn Mansons självbiografi. Den borde vara rolig om inte annat. 😛

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Mark Hertsgaard: The Beatles är betydligt mycket bättre än man skulle kunna tro. Inte bara hyllningar av Fab Four utan rätt så mycket studio minnen, orginaltonarter osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

inget tips, men en fråga. Såg på Aktuellt igår att John Holm har ska släppa/har släppt biografi. Nån som läst den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Neil Strauss/Marilyn Manson "The long hard road out of hell"

Den enda musik-relaterade boken jag för tillfället kan komma på att jag har läst.

Kanske inte nåt litterärt mästerverk, men ändå riktigt intressant för den som är lite nyfiken på "mannen, myten, menisken".

Många underliga små anekdoter och även ett par listor med tecken på om du t.ex. är drogmissbrukare eller homosexuell... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Hur kunde jag glömma "In i musiken" av Peter Bastien. Finns som billig pocket. Har något att ge alla som pysslar med musik överhuvudtaget. Rekomenderas verkligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
kryotank (oregistrerad)
"Livet är en fest" av Anders Löwstedt

Precis, radioprogrammet om svensk popmusikhistoria direkt förflyttat till bokform. Låter kanske trist men det är det inte. Allt möjligt om alla dom stora i svensk pop.

Ord..

Kanonbok!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tipsa alla läskunniga om Sveriges störste okände författare, Sture Dahlström. Han var även Jazz-musiker, och böckerna handlar mycket om musik eller bygger på musik och musikalitet... Men är mest totalt galna, liknar definitivt inget du läst tidigare... Om du inte läst väldigt mycket Henry Miller då vill säga...

Tips på titlar är:

1. Tango för enbenta

2. Huggormens tid

3. Stilla dagar på floden

4. Gökmannen

5. Den store blondino

Nån mer som läst Sture?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...