Guitar Nilsson Postat 3 december 2008 Dela Postat 3 december 2008 (redigerat) Vanliga Sm58 däremot är grovt överreklamerad, låter sämre än många billigare mickar. Tja, den är en klassiker och lever väl på det. Den kom 1966. Har man inte råd med gitarrer från eran så kan man i alla fall ha authentic mikrofon. På något sätt är den originalet men frågan är om den inte passar bäst på museum. Jag köpte en i London 1972 de var dubbelt så dyra i Sverige. Gapade och skrek i den i ca 15 år, den var odödlig, trodde jag alltså. Sen glömde jag den i min träbåt efter ett gigg ute på ett skärs dansbana, länspumpen la av och micken hamnade ett par dm under bräckt Bottenhavsvatten bara i ett par tre dygn. Och tror ni inte på fan att den gick sönder bara för det! Sen dess har jag aldrig köpt nån mer SM58. Redigerat 3 december 2008 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 4 december 2008 Dela Postat 4 december 2008 NEUMANN KMS 105!!! Utan minsta tvekan. Ska det vara till sparsmakad musik så är denna mikrofon helt fantastisk. Take care! /Crunch' Kan inte annat än att hålla med! Kostar lite mer än Beta58 osv men ljudmässigt så finns det inget bättre! Lite mer än Beta 58? Det var nog en lätt underdrift. Nedanstående kunde den som var intresserad läsa i huvudinlägget: "men plånboken sätter stopp vid ett par tusen" Alltså är Neumann ett dåligt förslag. Annars, skulle Neumannen passa även till en råare mkt kraftig röst? Jag vill nämligen ha en sån, sen jag köpt nya monitorer, sub, betalat av bilen, köpt nytt storsegel osv. Kan intyga att KMS 105 funkar lika bra till en råare röst med mer ljudtryck. Det som jag gillar med den är att den lyfter fram en hel del av luftflödet i halsen. Det vi bekant uppfattar som lite väsande ljud. Ett tänkt scenario är väl en dunkel jazzclub med tung, röd belysning och Louis Armstrong.... LOUIS ARMSTRONG - What a wonderful world Kommentarer gällande olämplighet av inlägg baserat på begränsad ekonomi... I det här fallet känns det självklart att frågeställaren inte har fullt den kompetens som behövs för att ta fram en mikrofon för ändamålet. Känns som att man gör en björntjänst då om man inte upplyser om verkligheten. Mikrofonen är dyr ja, men fungerar till det mesta, klarar livejobb med sin läga känslighet för "feedback" i eventuella monitorer vid en livesituation. Den funkar likväl i studio... Enda nackdelen den har anser jag vara att den kräver ström i form av fantommatning från ett mixerbord eller liknande! Peace!! /Tha' Cruncha' Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nightfly Postat 4 december 2008 Dela Postat 4 december 2008 (redigerat) Nu tror jag visserligen att de andra märkenas toppmodeller är precis lika bra som Neumanns och sedan finns det ju kondingar för mindre pengar om budgeten inte räcker. Audio Technica t ex, och Sennheiser har någon prisvärd modell. Annonsen jag länkade till först med en Milab LSR-2000 för 1300 spänn måste väl vara oslagbar? - Alltid kul att köra svenskt. Pearl har ju också någon handhållen, men jag har aldrig sett dem ute någonstans. Redigerat 4 december 2008 av Nightfly Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 7 mars 2014 Dela Postat 7 mars 2014 Fin gammal tråd jag hittade. Ingen som vill sälja en Neumann K105? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 7 mars 2014 Dela Postat 7 mars 2014 Hejsan Kan ju även lägga in denna video ang att välja sångmick för livesituationer. http://www.youtube.com/watch?v=MvUfXxalD7Q Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 21 december 2017 Dela Postat 21 december 2017 Hittade denna fina ärevördiga tråd om bla KMS 105. Har sjungit live i vår lilla studio ett par ggr med elgitarr o trumskrammel runt omkring o det funkar bra med den dynamiska Milab livemick jag har. Men det blir inte på långa vägar samma feta sound som med min stormembranare TLM49. Testade en gång att ställa stärkaren i en skrubb o sjunga i den samtidigt som jag spelade elgitarr, det funkade skitbra. Tänk om man kunde få, eller åtminstone nästan det feta kondensatorljudet live, o live i studio... Finns det några nya livemickar som är lika bra som en KMS 105? Nösugen på en sån ju! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.