Oski Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Hej. Jag har ett problem med mitt ljudkort. Det är ett Maya 44 MKII. Grejen är den att kontrollpanelen till kortet säger att det är en IRQ konflikt. http://peak.sorkmos.com/dump.JPG Sådär ser det ut. Men jag hittar ingen konflikt någontans. Konflikten gör så att väldigt ofta när jag trycker på tangenterna på tangentbordet, eller håller in dom så blippar det till, ungefär som ett pcspeaker blipp, fast i högtalarna. Under blippet stannar också bilden på skärmen upp under nån tiondels sekund. Och det är väldigt irriterande. Jag lyckades efter en formatering och ominstallation av windows och ljudkortdrivarna bli av med konflikten. Men efter drygt en vecka kom den mystiskt tillbaka. 😕 Jag misstänker att det skulle kunna vara någon konflikt med grafikkortet, eftersom också skärmen fryser till snabbt, men jag vet inte. Nån som har någon idé? Jag börjar bli desperat. Jag har prövat byta pci plats, men det funkade inte. formatering fungerade inte. Jag har skickade in kortet, och det fungerade bra hos JAM där jag köpte det. Tycker det bara inte om min dator? 😱 Under tiden jag skrev detta blippade det till ungefär 15-20 gr.
jappe (oregistrerad) Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 (redigerat) Hej. Jag har ett problem med mitt ljudkort. Det är ett Maya 44 MKII. Grejen är den att kontrollpanelen till kortet säger att det är en IRQ konflikt. http://peak.sorkmos.com/dump.JPG Sådär ser det ut. Men jag hittar ingen konflikt någontans. Konflikten gör så att väldigt ofta när jag trycker på tangenterna på tangentbordet, eller håller in dom så blippar det till, ungefär som ett pcspeaker blipp, fast i högtalarna. Under blippet stannar också bilden på skärmen upp under nån tiondels sekund. Och det är väldigt irriterande. Jag lyckades efter en formatering och ominstallation av windows och ljudkortdrivarna bli av med konflikten. Men efter drygt en vecka kom den mystiskt tillbaka. 😕 Jag misstänker att det skulle kunna vara någon konflikt med grafikkortet, eftersom också skärmen fryser till snabbt, men jag vet inte. Nån som har någon idé? Jag börjar bli desperat. Jag har prövat byta pci plats, men det funkade inte. formatering fungerade inte. Jag har skickade in kortet, och det fungerade bra hos JAM där jag köpte det. Tycker det bara inte om min dator? 😱 Under tiden jag skrev detta blippade det till ungefär 15-20 gr. Hmm...jag trodde plug&play eliminerade problemet med IRQkonflikter. Finns det kanske någon bygel/dipswitch/konfig.inställning på ljudkortet (eller ngt annat kort i maskinen) som sätter ett fast IRQ-värde ist.f att använda plug&play? Ändra till plug&play isåfall! EDIT: Googlade fram lite info om ditt problem: här Googlar du på maya "irq conflict" så hittar du en hel del träffar. Redigerat 18 november 2004 av jappe
Oski Postat 18 november 2004 Trådstartare Postat 18 november 2004 Jag hittar inga byglar eller nånting sånt på kortet. Inte på nåt annat kort heller. Men vart skulle man kunna hitta sådana inställningar för plug & play menar du?
jappe (oregistrerad) Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Jag hittar inga byglar eller nånting sånt på kortet. Inte på nåt annat kort heller. Men vart skulle man kunna hitta sådana inställningar för plug & play menar du? Det är ett långskott men...isåfall kanske du kan konfigurera kortet vid installation?
jappe (oregistrerad) Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 (redigerat) Kanske detta kan vara till hjälp? EDIT: eller kanske inte...såg på din skärmdump att du har APIC enablat... En tanke är att plocka ut alla kort utom grafik&ljudkort + i bioset: inaktivera alla portar som kan avvaras & som använder en IRQ (COM*, LPT, USB) . Kolla då om IRQfelet uppstår igen. Om inte, aktivera en av de inaktiverade portarna (eller sätt in ett av de bortplockade korten) och kolla om IRQ-felet uppstår igen. Fortsätt tills felet dyker upp på nytt, så vet vi vilket kort/port som är problemet. Redigerat 18 november 2004 av jappe
Oski Postat 18 november 2004 Trådstartare Postat 18 november 2004 Hmm, det är en idé. Det enda kortet jag har är förutom ljud är iofs bara nätverkskort. Men jag ska pröva. Återkommer om hur det gick.
jappe (oregistrerad) Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Du kanske ska prova byta pciplats igen? Här skriver en snubbe som fick det att funka efter andra kortplatsbytet
punkrockdude Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Jag fick också ett IRQ problem att försvinna efter att jag bytte till en PCI plats som var mer avsett för egen IRQ.
Claes Holmerup Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Hmm, det är en idé. Det enda kortet jag har är förutom ljud är iofs bara nätverkskort. Men jag ska pröva. Återkommer om hur det gick. Nätverkskort? Är det ett 3com, så släng det i närmaste container och köp ett annat fabrikat. 3com är musikerfientliga, men fungerar väldigt bra för alla andra... 😆
spaceman Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Testa och tanka hem dom senaste drivisarna ver 1.40 istället för dom medföljande på cd´n. Dom är gamla.
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Om du har installerat systemet med standarden ACPI så delar alla enheter IRQ men visas som virtuella egna IRQ:er, du bör vid installationen av W2K/XP trycka F6 sedan F5 vid frågan om andra enheter t ex SCSI och du får då möjligheten att välja "standard PC" vilket gör att ACPI med delade IRQ inte installeras samt kolla i manualen till moderkortet vilka platser PCI-platser som är delade och vilka som inte är det, sätt kortet i en icke-delad plats så slipper du en massa bekymmer samt får en snabbare respons mot kortet då den slipper vänta på att andra enheter i samma IRQ-kedja blir klara med sina uppgifter. Botten upp
Oski Postat 23 november 2004 Trådstartare Postat 23 november 2004 Tack för alla svar, ska genast sätta igång med experimenten. Jag har 1.40 drivarna. Och jag tror inte det är ett 3com, det är ett Accton. men som sagt, tack ska ni ha.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.