Jump to content
Annons

hur snabb är en 'flash-hårddisk'?


Lindeberg

Recommended Posts

Vad tror ni om en sån där lite Asus-rackare för live-tillämpningar? Frågan är hur varm den blir, om den där pyttelilla Intel Atom-processorn duger åt nån gammal version av Ableton Live och hur slött den läser SD-kort när interna disken blivit full.

Några erfarenheter eller gissningar? 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Den borde prestera mer än min 10 år gamla Mac med 233mHz processor och slö idedisk.´

Min Mac klarar Reason med lite syntar + 4-6 kanaler audio samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska spela upp tre-fyra simultana spår genom Ableton Live.

Egentligen undrar jag väl mest om läshastigheten motsvarar åtminstone 5400 rpm på en vanlig hårddisk, och hur en sån där SSD uppför sig under lång tids användning, alltså om jag kan spela upp timtal i sträck utan krångel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska spela upp tre-fyra simultana spår genom Ableton Live.

Egentligen undrar jag väl mest om läshastigheten motsvarar åtminstone 5400 rpm på en vanlig hårddisk, och hur en sån där SSD uppför sig under lång tids användning, alltså om jag kan spela upp timtal i sträck utan krångel.

OK, jag ska göra en test körning.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

flash diskar är inte bra på att skriva. Speciellt illa är det att skriva små block och det beror på att de har enormt stor blockstorlek.

Typisk 128K. Så när du ska skriva ett filsystems block som brukar vara 1, 2 eller 4K så ska disken läsa in 128K och sedan skriva 128K för

att få ditt 1K block till flashen. Läsa går bra, och det är ingen fördröjning alls för att flytta huvuden, så det för en sampler som streamar från

disk är det riktigt bra. När man använder flash som minnen i inbyggda prylar så brukar man ha speciella filsystem som är gjorda för flash.

Det finns en 5-6 olika i en standard linux, men till windows är det sämre. Men det ska vara med som något nytt och fantastiskt revolutionerade i windows 7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Pme, när du skriver att det är sämre i Windows, hur menar du då? Vad är skillnaden mellan Linux och XP, läser XP flash långsammare?

Nikolaus, tack - ser fram emot resultaten! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Tack för svaren!

Pme, när du skriver att det är sämre i Windows, hur menar du då? Vad är skillnaden mellan Linux och XP, läser XP flash långsammare?

Nikolaus, tack - ser fram emot resultaten! 😊

Det finns inget stöd för flash, för windows är en flashdisk bara en disk. Linux har filsystem som är gjorda från början för att vara optimerade

för flash. Läs hastigheten är sällan ett problem för flash så det är knappast någon skillnad (i princip) mellan windows och linux. Men det

jag säger är att windows 7 förmodligen kommer att kunna hatera flashdiskar bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Pme, när du skriver att det är sämre i Windows, hur menar du då? Vad är skillnaden mellan Linux och XP, läser XP flash långsammare?

Nikolaus, tack - ser fram emot resultaten! 😊

Försökte testa med EEEPC p701, UbuntuEEE, Audacity men fick inte till ljudinställningarna. Enl. diskussionen här kanske det heller inte är jämförbart med din setup.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

SD är inte nödvändigvis jättelångsamt. Har man en DMA controller och de snabbaste korten så är överföringshastigheten 30 MB/s.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Skaffade en sån här till slut - och har testkört både live och hemma. Verkar vara superstabilt, inte något alls av sån där jobbig millisekundstystnad min gamla laptop ibland levererade rätt ut i PA:t.

Live 5 rullar utmärkt på intel atom så Reason (som någon skrev om i en annan tråd) kan inte vara något problem på det sättet. Skärmen kan ju ställas att autoscrolla men frågan är om den ändå täcker in hela racket, det vågar jag inte svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...