Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Ska köpa helt nya och fräscha grejer till min hemmastudio, slänga dom gamla eller ge bort dom. Beställer en Imac med logic förinstallerat i veckan, men det är de enda som e bestämt.

Jag tänker spela in mycket aukustisk gitarr och sång, mest sing/songwriter, men senare också pop/rock av något slag, med hjälp av miditrummor och micka gitarrstärkaren och så -för det är SM57 bäst väl?

Behöver också köpa kondensatormikrofon och ljudkort, så nu e frågan hur ja ska disponera mina pengar.

Ljudkortet Apogee Duet har jag hört mycket gott om, men hur pass bra kondensatormikrofon tror ni den skulle hålla måttet för? För det är väl där kvaliteten avgörs, vilken mick man har? Har funderat mellan Röde NT1-A, NT2-A eller om man bör gå upp ännu en prisklass? Någon som vet skillnaden mellan NT1-A och NT2-A?

Senare bör man kanske köpa en till kondensator mick för att kunna spela in ackguran i stereo, någon som har nån schysst kombo med mickar till sådant?

Undrar lite om isolering och hur viktigt det är också, har nämligen ganska avlångt och stort sovrum. hur mycket hjälper t ex Reflextion filter?

Alla tips till mitt hemmastudiobygge uppskattas!

tacksam för svar =)

Annons
Postat

Jag tror du borde byta namn på tråden om det är isoleringen som är viktigast. Annars lär den nog bli flyttad till studiohårdvara/mikrofoner, eller nåt liknande.

När det gäller mikrofoner så finns det en massa tester på Claes hemsida. sök efter honom här på forumet å kolla i hans signatur för länk till hans mikrofontester. Eller helt enkelt söka runt lite här på forumet. 😮

nattinaatt! 😎

/Robban

Postat

Jag upplever att mickpreampen och AD-omvandlarna är viktigare än mikrofonen.

En sm57'a in i en riktigt bra preamp är ofta lyckat medans en Neumann in i en lidl-preamp inte riktigt gör Neumannen rättvisa. Detsamma gäller ADDA-omvandlarna (dvs ljudkortet), om du har en bra mick/preampkombo är det skittråkigt om ljudkortet inte kan återspegla din finfina signal.

NT2-A är bra. Du skulle kunna komma lite högre och lägre med en Sennheiser 421 än en 57'a.

Apogee är bra men jag kan tänka mig att preampen i just Duet är en kompromiss så en bra preamp skulle nog inte skada.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.