debatt Postat 29 november 2008 Postat 29 november 2008 Kollade in spec-en på den laptop jag ska beställa. Fann att det står: teknik - klockhastighet 2.1 GHz framsidesbuss - 800 MHz systemminne - maximala expansionsmöjligheter 4 GB teknik - DDR2 667 MHz Ser ju nu att det är olika MHz-värden. Läste nånstans att det skulle helst vara samma värden för detta. Vad gäller? //:debatt
Gäst Postat 29 november 2008 Postat 29 november 2008 (redigerat) Det är ju så att, du får ut bästa hasighet/prestande med samma men det är ju inget måste. Det fungerar ändå. Tror inte ex att du skulle kunna få så mycket bättre hastighet med 800minnen. Redigerat 29 november 2008 av Gäst
debatt Postat 29 november 2008 Trådstartare Postat 29 november 2008 Det är ju så att, du får ut bästa hasighet/prestande med samma men det är ju inget måste. Det fungerar ändå.Tror inte ex att du skulle kunna få så mycket bättre hastighet med 800minnen. Ok. Kan ju vara så också att laptopen fungerar med 800-minnen. En del kan ju ta emot även sådana, tror jag. Om jag får svar från butiken eller Toshiba på måndag så blir det beställning då äntligen! 🙂 //:debatt
Claes Holmerup Postat 29 november 2008 Postat 29 november 2008 (redigerat) Om minnesbussen är på 800MHz, så vill man inte ha 667MHz-minnen - för då utnyttjas ju inte datorn fullt ut, utan minnena blir en flaskhals. Ett externt ljudkort kan ju göra DMA-request och hämta direkt från minnet, samtidigt som processorn behöver hämta från minnet till något annat. Det är bara en sak som kan utföras samtidigt, men med snabbare minnen så blir det ledigt snabbare på bussen för nästa enhet att hämta data, så det är alltid bäst att matcha busshastigheten. Om bussen är på 667MHz, så är det däremot meningslöst att stoppa i 800MHz-minnen, eftersom det aldrig kan gå snabbare än bussens hastighet. Redigerat 29 november 2008 av Claes
debatt Postat 29 november 2008 Trådstartare Postat 29 november 2008 (redigerat) Ja det finns lapotps som klarar det. Av den tekniska specifikationen jag gav kan man utläsa vadå? Att bussen är 800 MHz? Att minnena är på 667 MHz? Men inte om laptopen klarar 800 MHz-minnen... Är det nån skillnad på buss och framsidesbuss? 🙂 Redigerat 29 november 2008 av debatt
Claes Holmerup Postat 29 november 2008 Postat 29 november 2008 Ja det finns lapotps som klarar det. Av den tekniska specifikationen jag gav kan man utläsa vadå? Att bussen är 800 MHz? Att minnena är på 667 MHz? Men inte om laptopen klarar 800 MHz-minnen... Är det nån skillnad på buss och framsidesbuss? 🙂 Front side bus (FSB) är CPU:ns busshastighet. Det du ska kolla är vilken hastighet det är på minnesbussen - för det kan skilja sig från FSB.
DrKrall (oregistrerad) Postat 30 november 2008 Postat 30 november 2008 (redigerat) Men vad är nu detta. Att FSB klarar av 800Mhz har ingen betydelse för vilken hastighet dina minnen har. Det går utmärkt att köra DDR2 667 MHz på en FSB som klarar 800 Mhz. Vad man däremot vill eftersträva är att minne och CPU går i förhållandet 1:1. Vi kan ta min dator som exempel. Den är överklockad och stationär men det har mindre betydelse för exemplet är relevant även för din dator. - Min FSB klarar 1066 Mhz. - Jag har DDR2 800 Mhz och en Intel Core2Duo CPU. - Min CPU är klockad 8x400 Mhz (vilket ger en "Bus Speed" på 400 Mhz och en "Rated FSB" på 1600 Mhz) - Minna minnen är satt till "DDR2-400" (full oklockad hastighet) - CPU'n går alltså i 400 Mhz och minnet går i 400 Mhz, det vill säga CPU och minne går 1:1 i förhållande Med andra ord det är CPU vs minne som är viktigt. Inte FSB vs minne. Redigerat 2 december 2008 av DrKrall
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.