Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Är ute efter en riktigt snygg akustisk gitarr, en som verkligen drar till sig blickar 😏

Nån som har nåt tips på nån inte allt för dyr? Gärna med några andra inlays dot än inlays, men dots kan gå bra om resten av gitarren är tillräckligt snygg 😛

Redigerat av SlashAE
Annons
Postat (redigerat)

Live eller typ hemma?

EDIT: Anledningen till att jag frågade var att jag sprang på en så SJUKT snygg gura på 4sound i somras. Den var dessutom asbilligt, typ 1700 tror jag. Var nått B-märke, men den lät helt fucking grymt bra (!). Detta var dock antagligen till stor del för att den var helt obehandlad (Helt blond: ljust trä i topp, hals och huvud, och nått zebraaktigt trä i bakstycke). Sjukt snyggt men vansinnigt opraktiskt om man ska ut och gigga. Skulle väl hålla i en vecka max. Den blir ju väldigt känslig för fukt och så, för att inte tala om fläckar... Men oj vad snygg den var, och den lät himmelskt (just det exemplaret iaf). Hm... kanske ska ta och köpa den som inspelningsgura... blir lite sugen när jag tänker på det! Var så himla pank vid det tillfället bara.

Redigerat av MrBluesman
Postat

I andra hälften av 90-talet gjordes många snygga acke stålisar, men på senare år har man mer jobbat på sound vs pris än look. Så, titta på begagnat marknaden efter snygga guror. blocket.se / vendolin.se

Postat (redigerat)

Nä, tyvärr. Hittade den på en annan sida nu, men bilden gör den VERKLIGEN inte rättvisa. 🙂

http://www.musikaffarn.com/jdDG108b.jpg

Men som sagt, det rör sig om en riktigt billig gitarr av ett B-märke (kom på att det var en J&D -Kinesiskt billigt märke), men jag lovar, den lät verkligen helt magiskt! Drog ett litet riff i dropD-tuning och bara ryste, mös, ryste, mös... MEN, det kan ju vara så att just det trädet verkligen ville bli en gitarr. Jag vet ju inte om alla andra av samma märke och modell är så bra som just den jag spelade på. Skulle nog inte köpa på postorder 😆 ... Men snygg var den iaf. Mycket snyggare än bilden antyder.

Redigerat av MrBluesman
Postat

Fick en liten ide... Undrar om det skulle gå att "staina" en sån? Asså, vahetere... betsa? Kunde ju vara rätt ballt... typ knallrött, med träådring... Hm...

Nån som vet? Skyddar det träet, eller färgar det bara? Och får det träet att svälla (brukar ju vara lite olja i för att pigmentet ska tränga in)... skulle det sabba guran tro?

Blev lite besides the point, men ändå. Nån som har några idéer?

Postat (redigerat)

Tja, vad man tycker är snyggt är väl väldigt personligt. De som är snygga och välgjorda med fina inlays bruka ju kosta en del.

Ibanez har ju sin Exotic Wood serie som brukar dra till sig en hel del ögon. Om de sen är snygga eller inte råder det väl delade meningar om. Men lite annorlunda är de iaf. Och ganska billiga.

EW50CBE_NT_12_01.gif

EW20ASE_NT_12_02.gif

EW20ZWE_NT_12_01.gif

SX72_TBC_12_05.gif

Redigerat av rainydays
Postat
Men som sagt, det rör sig om en riktigt billig gitarr av ett B-märke (kom på att det var en J&D -Kinesiskt billigt märke), men jag lovar, den lät verkligen helt magiskt! Drog ett litet riff i dropD-tuning och bara ryste, mös, ryste, mös... MEN, det kan ju vara så att just det trädet verkligen ville bli en gitarr. Jag vet ju inte om alla andra av samma märke och modell är så bra som just den jag spelade på. Skulle nog inte köpa på postorder 🙂 ... Men snygg var den iaf. Mycket snyggare än bilden antyder.

Ja just den J&D-modellen (DG-108) är faktiskt extremt bra för sitt pris. Och som du säger, deras andra akustiska är rena skräpet.

Sen tycker jag personligen inte den är så snygg. Men det är ju en smaksak.

Postat (redigerat)

Nja, tänkte mig mer något åt de här hållet:

http://www.musicpower.com/mmMUSICPOWER/Ima...A-CC44SAB-f.jpg

http://www.edroman.com/guitars/guild/images/GUI_F50.jpg

Är så trött på den klassiska utseendet på akusitka gitarrer:

http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/FG200MS.JPG

men verkar inte som att det blir någon billig affär om man ska ha en riktigt snygg akustisk.

Anledningen till att jag tjatar om att gitarren ska va så snygg är att jag inte tycker att någon av mina andra gitarrer är så speciellt snygga, har mest köpt dom för ljudet 🙂 Visst fula är dom inte, men inte supersnygga heller, och väldigt vanliga. Klassiska Svartvita stratan och Gibson SG Faded gitarren som Musikbörsen sa va bland de sista när jag köpte den, men som nu nästan alla gitarrister i Sverige har känns det som

Redigerat av SlashAE
Postat (redigerat)

Ah, jag antar att du är för ung för att få Klasse Möllberg-vibbar av sånna ovation-guror? 🙂

Hur som helst, Jam köpte upp ett lager med Ovationkopior och satte Eagle-namnet på dem. Några av dem såg ut som dem på bilden, och var faktiskt helt ok. Du kan ju höra med dem om de har några kvar.

Redigerat av rainydays
Postat

Vet du hur kvaliten är på Eagle gitarrerna? Fret buzz, etc?

Fendern gitarren vet jag inte om jag tycker den är cool eller om den bara är ful med elgitarr halsen 🙂

Postat
Vet du hur kvaliten är på Eagle gitarrerna? Fret buzz, etc?

I ärlighetens namn så testade jag dem bara i kanske 5-10 minuter eftersom jag inte hade några planer på att köpa en. Tyckte mest att det var lite kul och anmärkningsvärt att någon hade gjort ovationkopior i dessa dagar.

I jämförelse med den amerikanska ovation-guran jag hade en gång i tiden så kunde de inte riktigt mäta sig. Men jag tyckte de höll god kvalité ändå.

Nu var det på Helges Håla jag testade dem, och Janne är alltid noga med setupen på de gitarrer han säljer så jag kan inte svara för de Jam säljer, men de jag testade hade ingen anmärkningsvärd fretbuzz och det var helt ok action på dem.

Men sådant går ju i de allra flesta fall att justera om det skulle vara så.

Fendern gitarren vet jag inte om jag tycker den är cool eller om den bara är ful med elgitarr halsen 😛

Hehe, ja första gången jag såg en akustisk med med det traditionella fenderhuvudet på tänkte jag "usch och fy". Men just den modellen jag visade bild på har faktiskt växt hos mig. Men sen är jag en sucker för fenderhalsar med vita bindings och block inlays också.

Postat
Är ute efter en riktigt snygg akustisk gitarr, en som verkligen drar till sig blickar 😮

Nån som har nåt tips på nån inte allt för dyr? Gärna med några andra inlays dot än inlays, men dots kan gå bra om resten av gitarren är tillräckligt snygg 😉

Vet ju inte var din gräns går prismässigt, men Yamahas APX 500/700 är nedsatta på Börsen till typ 2900 resp. 4 300. Har en 700 själv, men tycker att APX 900 nedan är grymt snygg men lite "dyr" med sina 9 000 papp. Den mockasvarta är möjligen ännu snyggare. T o m den blå överlever i mina ögon.

Här en länk för att kolla in: http://www.yamahaacoustics.co.uk/

post-9207-1228041822_thumb.jpg

Postat (redigerat)

Yamaha gitarrerna verkar inte vara helt fel faktiskt, synd bara att de billigare modellerna hade dot inlays.

Prismässigt hade jag tänkt att gitarren ska kosta något omkring 2000-4000kr

Den Svarta APX 900 va riktigt snygg!

post-16750-1228060674_thumb.jpg

Hitta en relativt billig ovation, 4000 på thomann

post-16750-1228061165.jpg

Och en Fender som såg helt ok ut

post-16750-1228061264_thumb.jpg

Redigerat av SlashAE
  • 3 veckor senare...
Postat

Sådan här har frugan ganska läcker

Earth900_041.JPG

• 2 veckor senare...
Waltzberger (oregistrerad)
Postat

glöm inte o kika på säljesdelen av forumet så kan du se 2 stycken mkt fina akustiska gitarrer där.

vi kan säkert komma överens om något bra pris;)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.