Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej vänner,

Jag måste uppgradera på minnessidan då jag har Plugins som varnar för att det fysiska minnet börjar bli lågt när de laddar. I dagsläget har jag 1 Gb (DDR2) men jag funderar nu på att sätta in 4 Gb (4 x 1048) istället.

Jag har tittat på "billiga" minnen som finns på komplett.se:

Crucial DDR2 PC5300 samt Corsair Value S. PC5300 DDR2

Båda dessa får toppbetyg av tidigare köpare (tydligen datorspelare) men jag vill egentligen bara få någon musikers åsikt eftersom det är till min studiodator jag ska sätta in dem. Tar jag i för mycket med 4 gig, och kan det finnas någon nackdel med så mycket minne?

Tacksam för svar,

Pelleman

PS. Jag har ett MSI K9N Neo V3 moderkort samt AMD Athlon 64X2 Dual Core Processor 3800+

Redigerat av Pelleman
Annons
Postat

Xp 32 stödjer inte 4gig, utan 3.25 ca. Så anledning till att trycka in så mycket kanaske inte finns.

Men köp 3 dåe. Border räcka, blir stor skillnad på 1 och 3gig.

Funkar det för datorspelare borde det fungera för musikskapande med. Tror inte det spelar så stor roll vilka minnen, kolla hastigheten på dem bara.

Postat
Xp 32 stödjer inte 4gig, utan 3.25 ca. Så anledning till att trycka in så mycket kanaske inte finns.

Funkar det för datorspelare borde det fungera för musikskapande med. Tror inte det spelar så stor roll vilka minnen, kolla hastigheten på dem bara.

Det står i moderkortsmanualen att 4 Gb är max, och att det går bra med 533/667/800 MHz. Jag undrar om datorn blir stabilare med mycket minne, dvs. att jag slipper att musiken "hakar" upp sig mitt i låten, t.ex.

Postat

Det står i moderkortsmanualen att 4 Gb är max, och att det går bra med 533/667/800 MHz. Jag undrar om datorn blir stabilare med mycket minne, dvs. att jag slipper att musiken "hakar" upp sig mitt i låten, t.ex.

Kolla upp vilken minneshastighet du har med din nuvarande konfiguration och sen smäller du i 3 gb, det borde väl funka.

Även fast moderkortet stödjer 4 gb så stödjer inte XP det. Så kör på 2 eller 3 gb...det verkar väl vettigt.

DrKrall (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Då var vi där igen....

XP 32bit stöder MAX 4Gb, men en del av det används av systemet. Skit i vad det står under Kontrollpanelen > System. Det visar ändå inte allt minne som stöds TOTALT. Det visar MAX minne som kan användas av program.

Och att sätta i 3Gb minne har en annan nackdel. Du kommer inte köra inte minnet i "dual channel" vilket ökar prestandan något. För att köra det i "dual channel" krävs identiska minnen i par och det finns inte 1.5Gb minne. Så köp 2x2Gb. Priserna på minne är ju ändå löjligt låga idag.

Redigerat av DrKrall
Postat

Då var vi där igen....

XP 32bit stöder MAX 4Gb, men en del av det används av systemet. Skit i vad det står under Kontrollpanelen > System. Det visar ändå inte allt minne som stöds TOTALT. Det visar MAX minne som kan användas av program.

Och att sätta i 3Gb minne har en annan nackdel. Du kommer inte köra inte minnet i "dual channel" vilket ökar prestandan något. För att köra det i "dual channel" krävs identiska minnen i par och det finns inte 1.5Gb minne. Så köp 2x2Gb. Priserna på minne är ju ändå löjligt låga idag.

Sant.

Postat

Kör du i Dual Channel-mode (och det gör du automagiskt om du stoppar in likadana minnen parvis), så vinner du ca 5% i hastighet - och även om det inte låter mycket, så är det en liten ökning som kan märkas i vissa lägen, eftersom ju alla processer i datorn körs mot minnet.

Att stoppa i 4GB är det som känns mest rätt i dag, eftersom minnen är förhållandevis billiga. Beroende på hur mycket minne du har på grafikkortet, så kan det lediga minnet skilja en del. 4GB är vad 32-bitssystem kan adressera totalt. Systemet behöver en del adresser och grafikkortet använder också adresser från dessa 4GB, så med 1GB på grafikkortet (som det finns på en del spelkort), blir det inte lika kul som att ha 512MB på grafikkortet, eftersom dessa adresser försvinner från användbart RAM. Man brukar få ca 3.2GB ledigt om man har ett 512MB-grafikkort.

Om du ska köpa 4GB nytt och ta bort det gamla helt, så se till att skaffa minnen för den högsta hastigheten som moderkortet stöder, så att du inte tar onödigt långsamt minne. Det är minimal skillnad i pris (om man inte går upp på de värsta hastigheterna), så det är bara dumt att ta för sega minnen.

Postat

Om det stämmer eller inte vet jag inte men har för mig att jag läst att vissa fått problem med segare dator efter att ha smällt i 4 gb i en xp-maskin...

Det va det jag hade i åtanke när jag skrev...

Postat
Om det stämmer eller inte vet jag inte men har för mig att jag läst att vissa fått problem med segare dator efter att ha smällt i 4 gb i en xp-maskin...

Det ska inte kunna ge några problem eftersom adresserna som överlappar helt enkelt aldrig kommer att användas - men om man stoppar in nytt minne med lägre hastighet än det som satt från början, så körs alla minnen på den lägre hastigheten. Det kanske är det som har varit fallet där du har läst något sådant...?

Postat

Det ska inte kunna ge några problem eftersom adresserna som överlappar helt enkelt aldrig kommer att användas - men om man stoppar in nytt minne med lägre hastighet än det som satt från början, så körs alla minnen på den lägre hastigheten. Det kanske är det som har varit fallet där du har läst något sådant...?

Nja, DET vet jag säkert, om du tex KAN använda PC6400 men använder 5300 istället, eller en sticka 6400 o en 5300 så kör minnet i den lägsta hastigheten.

Men nu menade jag 2x2 Gb minne i en xp-burk o personen har upplevt hängningar och inte alls samma hastighet som innan med 2x1 gb som exempel. Minns inte vart jag såg det men har för mig att jag läst det nånstans...kan väl kanske ha med märket på minnet att göra...?

Postat

Nja, DET vet jag säkert, om du tex KAN använda PC6400 men använder 5300 istället, eller en sticka 6400 o en 5300 så kör minnet i den lägsta hastigheten.

Men nu menade jag 2x2 Gb minne i en xp-burk o personen har upplevt hängningar och inte alls samma hastighet som innan med 2x1 gb som exempel. Minns inte vart jag såg det men har för mig att jag läst det nånstans...kan väl kanske ha med märket på minnet att göra...?

Ja - det är klart, att om det är olika fabrikat som har olika latency (CAS), så kan det också bli problem - och likadant om man har olika fabrikat och överklockar, så kan de olika minnena klara överklockningen olika bra...

Postat

Då var vi där igen....

Sant.

Då är frågan om jag har gjort bort mig nu. Jag beställde nya minnen i går, och det blev 3x1 Gb (identiska) Corsair Value PC 5300. Jag tar givetvis bort mina gamla (2x512 Mb) när jag sätter in de nya. Om jag nu ska kunna köra i "dual channel", vad det nu innebär, kan jag inte bara köpa till ett fjärde minne av samma sort då?

Postat

Då var vi där igen....

Sant.

Då är frågan om jag har gjort bort mig nu. Jag beställde nya minnen i går, och det blev 3x1 Gb (identiska) Corsair Value PC 5300. Jag tar givetvis bort mina gamla (2x512 Mb) när jag sätter in de nya. Om jag nu ska kunna köra i "dual channel", vad det nu innebär, kan jag inte bara köpa till ett fjärde minne av samma sort då?

Så länge det är samma sort, så funkar det, så det är bara att lägga till ett extra minne. 😮

Dual Channel innebär som sagt att minnena samarbetar parvis och det gör att man vinner ca 5% extra i prestanda på minneshanteringen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.