Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Snackade med en jobbar polare idag som tisade om 2 udda grejer och jag tänkte att det kanske finns fler som har lite oväntade tips att komma med när det gäller inspelning:

uppmicning av gitarrstärkare:

trä en toarulle (gärna med lite papper kvar) över micen så rullen sticker ut några cm (prova lämplig längd) och rikta snett mot högtalaren för lite basigare ljud.

overhead/rum för trummor:

kapa botten på 2 PET flaskor och trä på overhead micarna och tejpa så mic-huvudet sticker in i flaskan genom halsen ca 2 cm placera i taket ca 3m från trummorna. det lät bra när man blandade med övriga trummicar.

Annons
Postat

Längsta reverbet:

Ner med sustainpedalen på ett piano och kör in en mik nära strängarna. Preparera gärna och dämpa vissa toner om du vill ha en viss klang...

Gör ljud i rummet och spela in. Komprimera skiten ur "pianoreverb"-miken.

Skoj!

Postat

Vilken rolig tråd! Det enda jag kommer på är när jag gjorde en bakgrund till Lasse Dahlkvists "Det är dans på Brännö brygga" och texten går:

"Blandat med dragspelslåt,

hörs dunket från en fiskebåt".

så dunkade jag handflatan i änden på ett löst dammsugarrör och fick fram fiskebåtens Skandia kulmotor. Säfflekulorna har jag däremot inte lyckats härma lika bra. 😛

Postat

kul med fler udda tips, kan nog bli mer intresanta grejer fram över.

Postat

I dessa tider av rumsbehandling vill jag höja ett finger för mickrorummen. Sixties ideer är helt i linje med detta. Mickar i rör osv.

Tycker det kan fungera jättebra att sätta micken i ungnen eller en glasskål eller badkaret och sjunga rakt in i detta.

För övrigt tycker jag att då det gäller i princip alla akustiska soloinstrument så är det bra att spela in från ett annat rum också, förutom närmickningen. Dvs när mick + en mick i badrummet eller något annat rum som man mixar ihop sedan.

Drömmen vore trapphuset i ett gammalt läroverk eller bara trapphuset där jag bor men av praktiska skäl är det omöjligt.

Avalons rumsreverb och Viscontis koridorer på Bowies Heroes är bra exempel på att man faktiskt inte alltid måste lägga på effekterna i mixen.

Postat
Drömmen vore trapphuset i ett gammalt läroverk eller bara trapphuset där jag bor men av praktiska skäl är det omöjligt.

Avalons rumsreverb och Viscontis koridorer på Bowies Heroes är bra exempel på att man faktiskt inte alltid måste lägga på effekterna i mixen.

När vi skulle spela in sång på en låt för ett par år sen så var jag tungen att gå på toa. Jag fortsatte sjunga på låten medan jag gick på toa och upptäckte vilken schysst akustik det var, speciellt när dörren var öppen och ljudet flöt ut över den långa korridoren utanför. Så vi drog hörlurar till toaletten, satte en mic långt bort i korridoren. Så stod jag på toan och sjöng en snutt till en brygga i låten.

Det är väl sällan bättre med riktiga rum än med impulser, men det är bra mycket roligare att spela in med dem :rolleyes:

Ungefär vid 1:38. "I saw the light I know"

Wire Moves - This Day Forever

Postat
Längsta reverbet:

Ner med sustainpedalen på ett piano och kör in en mik nära strängarna. Preparera gärna och dämpa vissa toner om du vill ha en viss klang...

Gör ljud i rummet och spela in. Komprimera skiten ur "pianoreverb"-miken.

Skoj!

Det måste jag prova!

Postat
Det måste jag prova!

Och har man inte tillgång till ett piano så finns det impulsfiler av pianoreverb. Inte riktigt lika kul, men tar mindre plats 😛

Jag har upptäckt att jag får en mysig efterklang när jag sjunger in i min oktavmandolin. Har dock inte testat att spela in det än.

Tolvsträngade gitarrer borde ge lite samma effekt också.

Postat

När vi skulle spela in sång på en låt för ett par år sen så var jag tungen att gå på toa. Jag fortsatte sjunga på låten medan jag gick på toa och upptäckte vilken schysst akustik det var, speciellt när dörren var öppen och ljudet flöt ut över den långa korridoren utanför. Så vi drog hörlurar till toaletten, satte en mic långt bort i korridoren. Så stod jag på toan och sjöng en snutt till en brygga i låten.

Det är väl sällan bättre med riktiga rum än med impulser, men det är bra mycket roligare att spela in med dem 😛

Ungefär vid 1:38. "I saw the light I know"

Wire Moves - This Day Forever

Måste bara säga, skön låt! Jag gillar trumljudet skarpt, riktigt skön botten i kaggen bla. Ljudbilden är mysig, cellon låter väldigt trevligt. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.