Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag lyckas inte få till nåt bra basljud till mina houselåtar, det är låter alltid "B" eller va man ska säga. Jag har ju tillräckligt bra grejer för att kunna klara av det, t ex. reason. Men jag lyckas inte. Om jag lyssnar på t ex.

så är det bara bas, clap, och kick när "refrängen" kickar in. Och det låter ju najs. Men när jag själv försöker mig på samma sak så blir det helt kasst. Jag har provat att lägga flera basljud i lager, och provat att exprementera me filter, attack, release osv på ljuden. Men det blir aldrig riktigt bra. Nåt som har nåt tips?
Annons
Postat
Kolla in nya dansmusikskolan som drar igång i Studio 1-09 (ute i kiosk om drygt två veckor). Där handlar del 1 just om hur man rattar fram ett schysst basljud!

/Mats

najs, den får man spana in då 😛

Postat (redigerat)

Få till ett fett ljud med mycket av allting, bas, mitt, diskant. Testa att bara ta ett vanligt sågtandsljud och boosta diskant och bas och ha cutoffen på max (alltså så alla frekvenser hörs). Brukar bli nice om man lägger på lite dist också. Sen sidechainar du lite så låter det genast mer pro. 😉 Om du inte vet hur man sidechainar i reason så finns det tutorials på youtube.

Lyssna vid 1:08. Så jääävla skönt när det kommer på dansgolvet. 😉 En av anledningarna till att det blir så jävla fett är att precis innan är det massa sång i stämmor, pads och mjuka trummor. Sen byter det till ett helt tort basljud och en fläskig kick.

Redigerat av Rabieshund
Postat

den bästa basen för house är nog en samplad elbas.. och sen har man några dubbar på den med sågtandssynthar.. eller ännu bättre två snedstämda fyrkantsvågor.. mumma

steak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tre oscilatorer, två sinus och en sågtand, då får du till ett lite hårdare ljud än det ljudet i ditt exempel, det ljudet i din video är förmodligen byggt på square och sinus. Lek med envelope. Antingen sustain på full med pyttelite release eller ingen sustain på med full decay och halvfull release, kanske mer. Cutoff envelope ska lekas med också för att få till det där trycket på basen som gör att den slukar sig själv, "wao" låter det då.

Sedan för att komma till grovjobbet så distar du det högre mittenregistret lite och det lägsta registret också.

Efter det kör du igång en multiband kompressor och gör ungefär samma sak där, samt leka lite mer.

Självklart finns det inga klara vägar att göra det här. Det bästa är egentligen att lära dig din synth som du använder utan och innan så att du själv kan tänka ut hur du gör ett sånt här ljud.

Om du föredrar att ta den enkla vägen så köper du Rob Papens Predator, där finns det presets som liknar sådant väldigt, väldigt mycket.

Edit: Det här var väldigt hastigt förklarat och jag ser nu själv att det inte är särskilt lätt att förstå, men gör så att du skickar ett pm till mig om du vill ha hjälp. 🙂

Redigerat av steak
Postat
Tre oscilatorer, två sinus och en sågtand, då får du till ett lite hårdare ljud än det ljudet i ditt exempel, det ljudet i din video är förmodligen byggt på square och sinus. Lek med envelope. Antingen sustain på full med pyttelite release eller ingen sustain på med full decay och halvfull release, kanske mer. Cutoff envelope ska lekas med också för att få till det där trycket på basen som gör att den slukar sig själv, "wao" låter det då.

Sedan för att komma till grovjobbet så distar du det högre mittenregistret lite och det lägsta registret också.

Efter det kör du igång en multiband kompressor och gör ungefär samma sak där, samt leka lite mer.

Självklart finns det inga klara vägar att göra det här. Det bästa är egentligen att lära dig din synth som du använder utan och innan så att du själv kan tänka ut hur du gör ett sånt här ljud.

Om du föredrar att ta den enkla vägen så köper du Rob Papens Predator, där finns det presets som liknar sådant väldigt, väldigt mycket.

Edit: Det här var väldigt hastigt förklarat och jag ser nu själv att det inte är särskilt lätt att förstå, men gör så att du skickar ett pm till mig om du vill ha hjälp. :rolleyes:

intressanta tips! undrar en grej. du säger: "distar du det högre mittenregistret lite och det lägsta registret också"

hur gör man det? alltså hur säger man åt en dist VART den skall dista så att säga?

har du någon bra dist att rekommendera btw?

steak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kör cubase så jag gör det i deras inbyggda dist: QuadraFuzz. Men det finns många andra dist-pluggar som gör det också, har inga namn i huvudet dock. Du måste bara ha en lite mer avancerad dist än typ bara overdrive och output.

Fast om du vill få fram det här ljudet du har i videon så skulle jag inte rekommendera att ödsla tid på det...

Redigerat av steak
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Har du några egna låtar uppe? Jag leker väldigt mycket i Reason själv och försöker också få till ett köttigt house-ljud. Har inte direkt lyckats än. Har dock två "låtar" jag slängde ihop under senaste veckan som antagligen respresenterar mina senaste försök så gott som möjligt. De är verkligen inte "house" dock.

EDIT: Rabieshund, jotack, Love is Gone har man ju "dansat" sönder sig till på dansgolvet en och annan gång 😲 Ruggig bas i den 😛

Redigerat av johle
Postat

Varför tycker alla att det är så svårt med basen för 😐 om det är något som är svårt att ratta till så är det trancepads.

Postat

Jättesvårt, man måste kunna spela både am, f och g med ostig atmosphere-preset OCH kunna lägga en rytmisk gate över hela skiten. Bill Evans och Jan Johansson kan slänga sig i väggen.

Postat

Såg att din länk går till Ian Carey-mixen av Utah Saints "Something Good"...

Har sett en video från serien "In the studio with" med Ian Carey, då han själv berättar hur han gick till väga med basgången i just denna låt... Skulle kunna tänka mig att du är mycket intresserad av denna:

http://video.google.com/videoplay?docid=9176849499330104536&ei=MEZQSe-6BojojgLJm-nJCw&hl=sv

Det finns flera med Ian Carey och denna låt då han även beskriver trummorna, mastering och arrangemanget:

Drums:

http://video.google.com/videoplay?docid=4818949154127836566&hl=sv

http://video.google.com/videoplay?docid=-2145637099652677009&hl=sv

Mastering:

http://video.google.com/videoplay?docid=7580691520971611167&hl=sv

Arrangement:

http://video.google.com/videoplay?docid=9092080605472613866&q=source:005016150724760917268&hl=sv

Hoppas att det hjälpte med din feta basgång 🙂

Postat
En brakskit i en kudde som du sidechainar.

Nej men ta en noise osc, en pulse och en sawtooth med mycket detune på och sidechaina det 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.