debatt Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 (redigerat) Jag undrade för ett tag sedan i en tråd som "försvann" hur det kom sig att mina högtalare skångrade och hävdade att "alla" högtalare skångrar efter ett tag - dvs. låter illa, speciellt i basen. Det gör mina nuvarande och dyraste hittills också, men igår gjorde jag en ny upptäckt. Jag kopplade i min Fender elbas i min förstärkare och spelade lite. Plötsligt hör jag missljud och trodde att högtalaren i Fender-förstärkaren börjat skångra den också, dvs. skaka distorterat irriterat och inte återge bastonerna så som de är. Men... då reser jag på mig och märker att det är högtalarelementen i mina golvhögtalare som ger ifrån sig ljudet!! De skångrar alltså inifrån och ut när det spelas (t.ex. cd-skivor) genom dem - men de skångrar mao. även då de inte är på egentligen, utan tar upp utifrån kommande vibrationer. Missljud då med alltså. Hur göra? Orsak? 😉 frukost?//:debatt Redigerat 28 november 2008 av debatt
slejnard Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Måste va nån jäkel som har lagt en "fidos hög" bakom membranen. Enda jag kan komma på i skrivande stund innan jag har satt på mina superanalyseringsglasögon. Testa att plocka bort dom med ett par gummihandskar innan odören sprider sig genom rummet. Skångring är en sällsynt och svår åkomma som drabbar en del högtalare nu för tiden. Nu vill jag tillägga att jag inte är helt igenom seriös i min analys men det kan mycket väl vara så som jag säger... 😉
debatt Postat 28 november 2008 Trådstartare Postat 28 november 2008 Jag kan tillägga att jag provat att ta bort elementskydden framtill och det gör inget skillnad - då missljudet verkar komma från högtalarelementet/en. Kan även nämna att problemet nästan uteslutande berör höger högtalare 😉
slejnard Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 En "Fidoshög" är sånt som pudlar o andra hundar bajsar ut titt som tätt....kan även vara en stor rottvailer men då kallas det för " a pile of shit"
debatt Postat 28 november 2008 Trådstartare Postat 28 november 2008 En "Fidoshög" är sånt som pudlar o andra hundar bajsar ut titt som tätt....kan även vara en stor rottvailer men då kallas det för " a pile of shit" Vad har det med mina högtalare att göra? Jag har ingen hund.
slejnard Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Nä jag var elak och skojade lite. Du har mest troligt spelat sönder högtalarna. Kolla om det finns nån liten spricka i elementen. Du kan rädda dom med en liten bit silvertejp över sprickan. Förlåt men jag tyckte "skångra" var ett så bra ord så jag började direkt associera till hundskit 😆 Inget illa ment 😉
debatt Postat 28 november 2008 Trådstartare Postat 28 november 2008 (redigerat) Du har mest troligt spelat sönder högtalarna. Kolla om det finns nån liten spricka i elementen. Du kan rädda dom med en liten bit silvertejp över sprickan. Spelat sönder elementet? Nej, det syns inget sådant. Det konstiga tycker jag är att missljudet kommer även när de inte är på, utan jag spelar elbas i rummet. Sedan tycker jag att de flesta högtalare lider av detta fenomen mer eller mindre faktiskt. Oerhört vanligt vid konserter med kända artister t.ex. Inte ofta de har högtalare som kan klara alla de djupa frekvenserna. I vissa fall fortplantas vibraionerna och får konsertstolarna, ibland fastskruvade, att skångra med i takt. Har upplevt och sett det. Vad tycker du? 😎 //:debatt Redigerat 28 november 2008 av debatt
slejnard Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Du har mest troligt spelat sönder högtalarna. Kolla om det finns nån liten spricka i elementen. Du kan rädda dom med en liten bit silvertejp över sprickan. Spelat sönder elementet? Nej, det syns inget sådant. Det konstiga tycker jag är att missljudet kommer även när de inte är på, utan jag spelar elbas i rummet. Sedan tycker jag att de flesta högtalare lider av detta fenomen mer eller mindre faktiskt. Oerhört vanligt vid konserter med kända artister t.ex. Inte ofta de har högtalare som kan klara alla de djupa frekvenserna. I vissa fall fortplantas vibraionerna och får konsertstolarna, ibland fastskruvade, att skångra med i takt. Har upplevt och sett det. Vad tycker du? 😎 //:debatt jo jag håller med...men det beror nog mest på att volymen är för hög och högtalarna för klena? Eller så lider vi av "skångrig" tinnitus?? 😎 Hur låter högtalarna med rak EQ? o jämfört med nån slags favvoplatta? för mycket bas kan skada dom flestas höron
Guitar Nilsson Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 (redigerat) Skångra? Jag kan inte riktigt förstå hur det låter... Var bor herr Debatt, är det ett vanligt uttryck på din hemort? Mina hemstereo JBL är vete fan hur gamla och jag har spelat både Hound Dog Taylor och Jerry Lee på en jävla volym under kanske 25 år, men de låter fanemej lika som när de var nya. Eller bättre. Köp JBL och slipp skångringens fasor. Men ett bra ord är det, helt klart. Vad det nu än betyder. Eller vad det åskådliggör? Eller åskådlighör? Håkan, med skångriga ljud i magen: kliv för fan ur sängen och gör fem limpmackor med kalvsylta, leverpastej, ost, kalvsylta igen med röbeter som slirar iväg på det vita lakanet i sängen och skinka med senap. Och en dunk med standard mjölk. American Standard tele -89 Fast inte standard, ombyggd. Redigerat 28 november 2008 av Guitar Nilsson
debatt Postat 28 november 2008 Trådstartare Postat 28 november 2008 Skångra? Nja alltså, det betyder distorsion kan man väl säga på ett sätt som innebär att när frekvenserna återges så skakar även det material som ska återge ljudet eller material som ljudet träffar, dvs. högtalarkoner/högtalarlådor resp konsertstolar och tavelramar t.ex. Detta skakande hörs. Och nu när jag tänker efter så kan detta ljud från min högra högtalare kanske härröra från själva högtalarlådan?! Men när man går fram och lyssnar så låter det som om det är något membran. Skakat loss lite med tiden tänkte jag på. Det är ett par Audiovector 35-22000 hertz +1/-2 dB = bra kurva. 😎 //:debatt
Limpan Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Skångra? Nja alltså, det betyder distorsion kan man väl säga på ett sätt som innebär att när frekvenserna återges så skakar även det material som ska återge ljudet eller material som ljudet träffar, dvs. högtalarkoner/högtalarlådor resp konsertstolar och tavelramar t.ex. Detta skakande hörs. Och nu när jag tänker efter så kan detta ljud från min högra högtalare kanske härröra från själva högtalarlådan?! Men när man går fram och lyssnar så låter det som om det är något membran. Skakat loss lite med tiden tänkte jag på. Det är ett par Audiovector 35-22000 hertz +1/-2 dB = bra kurva. 😎 //:debatt Första gången nånsin jag hör ordet "skångra". Hur man får ihop det till nått som har att göra med bajs vet jag icke 😆 ok.. för det första,, jag kommer använda mig av ordet "skorra" som jag anser vara den korrekta benämningen på det du kallar "skångra". OK. Så det skorrar i dina högtalare? Vad är det för slags membran? Kevlar? Papp? 😎 Jag hade problem med mina monitorer men då var det teleingången på baksidan som satt lite löst och gav ifrån sig ett "skorrande" ljud. Att saker och ting vibrerar och skorrar när du blåser på med en bas-stärkare är väl inte så märkligt, och beroende på vad du har för grejer i det rummet, helt naturligt. Själv bor jag i lägenhet och kommer inte upp i några höga ljudvolymer och har därför inge problem med att nånting skorrar, därmot kan mina rör i förstärkaren rassla lite men det hörs bara när man har massa volym, å dränks då i ljudet av stärkaren ändå. Jag skulle gissa på att det är nånting som sitter lite löst i din högra högtalare, och som vibrerar och skorrar när du kör t.ex bas. När man vill sätta saker och ting i vibration är ju basregistret det självklara valet haha =) Har ingen basstärkare här hemma, hade jag haft det kanske jag också hade upptäckt att saker och ting skorrar här i rummet som jag annars inte hade märkt. Mitt tips är att kolla att allt sitter på plats i högtalaren, låter som nått sitter löst. Att själva högtalarmembranet skulle ge ifrån sig nått ljud när högtalaren är avstängd låter konstigt, då skulle de ju isf låta apa när du lyssnar via högtalaren. Lycka till med skorr-sökandet.... /L
oioioi Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Mitt tips är att kolla att allt sitter på plats i högtalaren, låter som nått sitter löst. Att själva högtalarmembranet skulle ge ifrån sig nått ljud när högtalaren är avstängd låter konstigt, då skulle de ju isf låta apa när du lyssnar via högtalaren. Nja, avstängda högtalare kan komma i svängning pga ljudvågorna som kommer från de aktiva högtalarna. Ifall de då avstängda högtalarna har missljud i sig så kan det höras en aning. (Fast jag har svårt att tro att det stör, för de aktiva högtalarna måste ju ändå låta mycket mer.) "seriösa" hifi-handlare kånkar en uppsättning högtalare till lyssningsrum i taget, just för att de icke inkopplade inte ska störa.
Claes Holmerup Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Jag skulle först testa att placera högtalarna på absorbenter för att frikoppla dem från underlaget och se hur det påverkar. Annars kan det ju också vara något som sitter löst i högtalaren, som Limpan var inne på. Om du har lyckats spela sönder högtalaren, så blir det ofta ett skrapande ljud om man själv trycker in baskonen, eftersom talspolen då skrapar mot magneten, så det är också något att kolla.
Limpan Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Mitt tips är att kolla att allt sitter på plats i högtalaren, låter som nått sitter löst. Att själva högtalarmembranet skulle ge ifrån sig nått ljud när högtalaren är avstängd låter konstigt, då skulle de ju isf låta apa när du lyssnar via högtalaren. Nja, avstängda högtalare kan komma i svängning pga ljudvågorna som kommer från de aktiva högtalarna. Ifall de då avstängda högtalarna har missljud i sig så kan det höras en aning. (Fast jag har svårt att tro att det stör, för de aktiva högtalarna måste ju ändå låta mycket mer.) "seriösa" hifi-handlare kånkar en uppsättning högtalare till lyssningsrum i taget, just för att de icke inkopplade inte ska störa. Ja, exakt, ifall de då avstängd högtalarna har missljud i sig kan det höras en aning. Så sa ja ju. fast med andra ord. =)
rainydays Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 (redigerat) Skångra är Göteborska för skaka. Skånga är väl ett lite vidare använt ord (även om det är få som använder det idag). Redigerat 28 november 2008 av rainydays
debatt Postat 28 november 2008 Trådstartare Postat 28 november 2008 (redigerat) Skångra är Göteborska för skaka. Skånga är väl ett lite vidare använt ord (även om det är få som använder det idag). Tack, rainydays! 😠 Kan jag trycka in konen utan risk? Vad kan det kosta att laga högtalaren månntro, för det tycker jag det är värt. Tillägg: Tryckte in konerna nu, men det händer ingenting. Förvisso vet jag inte hur långt jag vågar trycka. //:debatt Redigerat 28 november 2008 av debatt
Claes Holmerup Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Skångra är Göteborska för skaka. Skånga är väl ett lite vidare använt ord (även om det är få som använder det idag). Tack, rainydays! Glömmer ibland av att jag har att göra med folk som inte ens vet vad en munk är... 😠 Folk som kallar en gräddbulle för munk borde få spöstraff... 🙂 En munk är ju en sådan där friterad bulle med hål i mitten, som de kallar donut på utrikiska, men en gräddbulle är en gräddbulle är en gräddbulle. 😄 Kan jag trycka in konen utan risk? Vad kan det kosta att laga högtalaren månntro, för det tycker jag det är värt. Tillägg: Tryckte in konerna nu, men det händer ingenting. Förvisso vet jag inte hur långt jag vågar trycka. //:debatt Du ska förstås inte trycka in hur långt som helst - men om det är en bränd talspole det handlar om, så brukar det höras ganska omgående, så har du testat att trycka in konen en bit utan att höra något sådant, så är det nog inte där felet ligger, utan snarare att det är något som vibrerar...
otippad Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Hifihögtalare brukar pajja när man lajnar ut elbas i dom. Det blir för brutala impulser för dom mjuka elementen. Vad är det för högtalare? Jag undrade för ett tag sedan i en tråd som "försvann" hur det kom sig att mina högtalare skångrade och hävdade att "alla" högtalare skångrar efter ett tag - dvs. låter illa, speciellt i basen. Det gör mina nuvarande och dyraste hittills också, men igår gjorde jag en ny upptäckt. Jag kopplade i min Fender elbas i min förstärkare och spelade lite. Plötsligt hör jag missljud och trodde att högtalaren i Fender-förstärkaren börjat skångra den också, dvs. skaka distorterat irriterat och inte återge bastonerna så som de är. Men... då reser jag på mig och märker att det är högtalarelementen i mina golvhögtalare som ger ifrån sig ljudet!! De skångrar alltså inifrån och ut när det spelas (t.ex. cd-skivor) genom dem - men de skångrar mao. även då de inte är på egentligen, utan tar upp utifrån kommande vibrationer. Missljud då med alltså. Hur göra? Orsak? 😎 frukost?//:debatt
debatt Postat 28 november 2008 Trådstartare Postat 28 november 2008 Lajna ut?? Nej alltså jag satt i rummet med en liten Fender-förstärkare bredvid mig. I händerna höll jag en Fender Mustang elbas. Högtalarna jag pratar om var inte på. När jag spelar elbas så skångrar det inte i min förstärkare utan i golvhögtalarna i samm rum vid väggen mitt emot. Tror något membran skakar. //:debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.