Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 76
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Inget puffskydd vid sånginspelningen?

Det är inte så noga på den nivån.. ☺️

Postat

Så här ser det ut i min sk studio för tillfället. Gammalt skrot överallt.

Tog upp bergsprängaren för att ha nåt mer än monitorerna, den ger rejält med bas, men det är inte nån värst tigth bas även om man som jag gjorde nyss, lyssnade på SRV i den.

Monitorerna gillar jag mer och mer, det är som ni sagt här att man hör minsta lilla ändring man gör i eq tex, och det gör man inte i bergsprängaren. Kanske inte i allra djupaste basen. Beyerdynamics DT150 lurarna är det i lyssningsväg jag har som jag tycker svarar rappast på alla hårdsnabba ljud som tex trumljuden. Hade jag en sub skulle jag knappast behöva ha nån annan anläggning. Det kanske funkar med PA-subben? :rolleyes: Den låter 133 db, det borde räcka en hel afton.

post-8284-1232359167_thumb.jpg

post-8284-1232359242_thumb.jpg

• 11 månader senare...
Postat

Har bytt rum sen sist. Nu på trettondan ska jag på uppdrag med min mobila studio, ska spela in en kör i Söderala kyrka. 10 sångerskor plus pianissa. Efterklangen i den stenkyrkan är extrem, tom för att vara kyrka. Ska bli kul. Farin heter kören förexten.

• 2 månader senare...
Postat

Nu blir det inspelning av mitt eget band Guitar 66. Vi satte igång 1978. Sist vi gjorde en cd var 2002. Nu är det dags igen. Det ska bli ruggigt kul att göra all inspelning själv. Vi kommer att spela in grunderna i en lokal av drygt Abbey Roads storlek och takhöjd. Så nu kanske jag framöver kan lägga ut lite låtar som inte är psalmer och sån skit. Tackar för alla goda råd hittills, hoppas att teori och praktik samsa någotsånär.

post-8284-1269460521.jpg

Postat
Guitar Nilsson, kan du inte skaffa blog? Vore kul att läsa.

Jag har nåt liknade på båtforum lite varstans. Har även en riktig blogg, men den har jag ty glömt.

http://ljusnehakan.blogg.se/

Kanske dags att härja lite där igen. Men vem f-n läser den isåfall. Det finns ju en och annan blogg redan.

Postat
Så nu kanske jag framöver kan lägga ut lite låtar som inte är psalmer och sån skit.

Det märks att du har respekt för musiken du håller på med ... 😛

Cheers!

drloop (oregistrerad)
Postat

Håkan, vi har två intressen tillsammans. Musik och havet. Om jag har vägan förbi skulle det vara kul att sitta med över en kopp kaffe och ljuga lite. Kommer nog aldrig att hända men det vore kul. Iallafall för mig... 😛

Postat
Det märks att du har respekt för musiken du håller på med ... 😛

Cheers!

Haha, jag tycker om psalmerna med, på nåt konstigt sätt. Sjöng nyss för fyra dementa, de blir alldeles lugna och välmående av både psalmer och andra gamla "snälla" låtar. Det är tusen ggr bättre medicin än valium och liknande. Sen i november har jag nu gjort ca 300 konserter! I bland blir det värsta allsångshålligånget, ibland sitter de bara och blundar och lyssnar. Många äldre kan ju inte ens prata, de vet inte ens var de är nånstans. Får de höra melodin och texten i Barndomshemmet kommer de till en enkel plats utan bekymmer, en plats där allt känns hemma. Det är det bästa jobb jag haft.

Kl 1400 ska jag till ett annat servicehus, då kommer det även pigga pensionärer som bor i egna hus osv, då blir det värre drag och tjo.

Postat

Sorg i Ljusne nu. Arbetslöse trummisen fick golvläggarjobb en bit bort hux flux, så nu får vi skjuta upp alltihop. Depp.

Borde kanske utnyttja detta till att öva på elgitarrspelet. Jag har mest spelat akustisk och dessa satans psalmer jag tycker så mycket om de sista månaderna.

Bild från mina hemtrakter, där Ljusnan rinner ut i Bottenhavet. Det är mer is än på många år... Gibb heter den gamla bogseraren med orginal tvåtaktsdiesel.

post-8284-1269554568_thumb.jpg

Postat

Riktigt kul att se hur tråden har utvecklats. I början vågade du inte ens koppla på strömmen till portan och av det jag lyssnat på av dina alster sen dess så får du till det riktigt grymt! Jaja, han får väl semester din drummerboy nån gång så ni kan lira. I annat fall kanske nästa steg kan bli lite internetsamarbete? Sånt är skoj! Spela in till klick eller ett hyfsat tempo så finns det säkert nån här på forumet som kan lägga på trummor.

Postat
Coolt att han (Gibbons) tar paus från ZZ Top och ger sig ut på havets vågade våg våg våg ibland. 😎

Här är två fiskebåtar från Luleå o Haparanda som tar vinterpaus här i Ljusne varje år. Det är oftast isfritt här vid älvmynningen, men inte denna hårda vinter.

post-8284-1269555979_thumb.jpg

post-8284-1269556029_thumb.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.