Guitar Nilsson Postat 29 november 2008 Trådstartare Postat 29 november 2008 Fick nytt mail från Dick på Tascamsupporten, han kommenterar de inbyggda compressorerna vs en RANE DC24... Dear Hakan, I would expect that the result of compressing with the Rane is simply “different” then using the internal compressor. It will surely depend on the signal you are compressing if it is better or not. Basically I would expect that the Rane gives you a more smooth analog compression, while the internal compressor of the 2488 might sound a little bit more “digital” and eventually more audible. Referring the 24 Bit 8 chanels I can only assume that this information is based on the recording capability of the 2488 which can only record 8 tracks at once, not havin in mind that you can record 3 times 8 tracks for a total of 24 recorded tracks in parallel Dirk
Analogfreak (oregistrerad) Postat 29 november 2008 Postat 29 november 2008 Gängan i kineskorgen passar ju inte på Röde....
Guitar Nilsson Postat 29 november 2008 Trådstartare Postat 29 november 2008 Gängan i kineskorgen passar ju inte på Röde.... Det gick bra ändå att få dit den. Bryta på shockmounten vågar jag inte då brakar nog hela botten sönder. Fila upp hålet några mm kan jag nog göra, det är nog snart gjort i lättmetall. Fast micken sitter bra som det är å. I går surrade jag med en polare som har ett annat bluesgäng med lika sättning som vi har. Ev ska jag spela in några låtar med dem på torsdag, som övning. Så jag kan göra de wärsta misstagen på deras inspelning. Hehe.
drloop (oregistrerad) Postat 29 november 2008 Postat 29 november 2008 Vad är det i dunken under skrivbordet?
Guitar Nilsson Postat 29 november 2008 Trådstartare Postat 29 november 2008 Vad är det i dunken under skrivbordet? Haha, där åkte jag dit! Nästan bara, det är rökvätska med jordgubbs-essens. Fast jag orkar aldrig ta med rökmaskinen.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 29 november 2008 Postat 29 november 2008 Gängan i kineskorgen passar ju inte på Röde.... Det gick bra ändå att få dit den. Bryta på shockmounten vågar jag inte då brakar nog hela botten sönder. Fila upp hålet några mm kan jag nog göra, det är nog snart gjort i lättmetall. Fast micken sitter bra som det är å. I går surrade jag med en polare som har ett annat bluesgäng med lika sättning som vi har. Ev ska jag spela in några låtar med dem på torsdag, som övning. Så jag kan göra de wärsta misstagen på deras inspelning. Hehe. Hylsan ser ju ut att vara borttagen...
Guitar Nilsson Postat 1 december 2008 Trådstartare Postat 1 december 2008 Gängan i kineskorgen passar ju inte på Röde.... Det gick bra ändå att få dit den. Bryta på shockmounten vågar jag inte då brakar nog hela botten sönder. Fila upp hålet några mm kan jag nog göra, det är nog snart gjort i lättmetall. Fast micken sitter bra som det är å. I går surrade jag med en polare som har ett annat bluesgäng med lika sättning som vi har. Ev ska jag spela in några låtar med dem på torsdag, som övning. Så jag kan göra de wärsta misstagen på deras inspelning. Hehe. Hylsan ser ju ut att vara borttagen... Kollade brevlådan nu på kvällen. Där låg minsann två gummisnoddar!
debatt Postat 7 december 2008 Postat 7 december 2008 Hur kom de in i brevlådan?? 😑 Hur går det med portan nu då? 😛 det kan vara något för mig att spela in livegig på...//:debatt
Guitar Nilsson Postat 8 december 2008 Trådstartare Postat 8 december 2008 Hur kom de in i brevlådan?? 😑 Hur går det med portan nu då? 😆 det kan vara något för mig att spela in livegig på...//:debatt Brevlådan? Ang portan så har jag brutit ihop och konstaterat att jag har enbart varbölder i huvet och borde avlivas och malas till minkmat eller nåt. Jag kan spela in, men att mixa och lägga dit tex kompressorena som finns i burken är jag tyvärr alldeles för stendum för att fatta. Har sen jag förstod detta haft min finaste depression på många år. 😛 Jag har provat flera tekniker, en är att med glatt hjärta och manualen till hands visualisera hur enkelt detta är, det är typ lika grejer som jag pysslat med i 40 år. Efter en par tre timmars petande på knapparna har jag insett att jag inte fattar ett skit. Har även testat att å det grövsta förolämpa mig själv både inför mig själv, bekanta och på diverse nätforum, med tanken att jag skulle bli så arg att jag förstod nåt helt plötsligt. Det hjälpte inte det heller. Mitt sista försök bestod av att i fredags radera hela hårddisken med sprit. (Den varböldsfyllda hårddisken) Om det blev nåt bättre av denna åtgärd vet jag inte än, jag har knappt kunnat resa mig efter denna diskrensning.
rainydays Postat 8 december 2008 Postat 8 december 2008 Jag tror knappast att det underlättar att du klankar ner på digsjälv sådär. Det känns som du gör saker svårare än vad de är ärligt talat. Du är ju inte korkad. Det handlar nog mer om inställning och tålamod. Jag har lärt mig så många saker som jag aldrig trodde jag skulle lära mig när jag började med det. Saker som var rena grekiskan för mig. Men efter ett tag blev det vardagsmat det också. För mig handlar det om en positiv attityd. Jag är övertygad om att jag kan lära mig det mesta om jag lägger ner tillräckligt mycket tid på det och har motivationen som krävs.
ONSatan Postat 8 december 2008 Postat 8 december 2008 Jag kan spela in, men att mixa och lägga dit tex kompressorena som finns i burken ... Hello, Kolla här (ska lösa ditt problem): http://tascamforums.com/index.php?showtopic=19272 (löser ditt problem) Hittade även en hel del andra matnyttiga länkar på det forumet: http://tascamforums.com/index.php?showtopic=1692 (ny firmware, låt någon hjälpa dig) http://tascamforums.com/index.php?showtopic=13050 (menystrukturen, enklare att hitta då...) http://tascamforums.com/index.php?showtopic=19376 (mer om effekter mm) http://tascamforums.com/index.php?showtopic=19250 (lite inspelningsinfo som tidigare diskuterats här på forumet men nu mer inriktat på din porta) http://tascamforums.com/index.php?showtopic=19028 (om extern kompressor på portan (du hade ju en Rane om jag inte missminner mig) Varsågod (nu kan jag be dig om hjälp vad gäller musik någon gång 😉 )! Cheers!
Guitar Nilsson Postat 8 december 2008 Trådstartare Postat 8 december 2008 (redigerat) Tackar för både medkännande och praktiska svar. Jag har ju försrås försökt skämta om det här, men faktum, till min fasa, är att jag inte fattat manualen längre än till att spela in okomprimerat. Nu har jag fått lite fina länkar, dessutom ringde polarn som beställt tascams tutorial instruktions-dvd åt mig och sa att den redan kommit fast företaget i USA sa att det skulle ta 4 - 6 veckor. Så nu ska jag klä på mig för första gången på länge och åka efter den! Nu kommer jag att fixa det här. Kniper det är jag lovad hjälp av dotterns killes kompisar, de har värsta Cubasestudion. Med med dvdn och länkarna kommer jag att klara det. Att de frågar om samma sak på Tascam-forumet tyder på att fler än jag har var i huvet. 😄 Redigerat 8 december 2008 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 8 december 2008 Trådstartare Postat 8 december 2008 Nu sitter jag o kollar på dvdn 😎 Med den här kan nog en som aldrig ens spelat in på en enkanals kqassettspelare lära sig att spela in. 😎
ONSatan Postat 8 december 2008 Postat 8 december 2008 Nu sitter jag o kollar på dvdn 😎Med den här kan nog en som aldrig ens spelat in på en enkanals kqassettspelare lära sig att spela in. 🙂 Grattis! Ser fram emot resultatet. Skönt att du verkar vara på bättre humör. Var lite orolig att man skulle missa fortsättningen på husvagnsfilmerna 😎 Har ni någon tänkt tidplan för när inspelningarna ska vara färdiga? Ska ni sälja skivan eller blir det en demo?
Guitar Nilsson Postat 8 december 2008 Trådstartare Postat 8 december 2008 Nu sitter jag o kollar på dvdn 😎Med den här kan nog en som aldrig ens spelat in på en enkanals kqassettspelare lära sig att spela in. 🙂 Grattis! Ser fram emot resultatet. Skönt att du verkar vara på bättre humör. Var lite orolig att man skulle missa fortsättningen på husvagnsfilmerna 🙂 Har ni någon tänkt tidplan för när inspelningarna ska vara färdiga? Ska ni sälja skivan eller blir det en demo? Inga planer alls. CD som inte är modernt och stort som typ Britney Spears är väl inget som nästan nån köper? Intresset för blues är nog ganska minimalt. Det primära är att kunna göra en inspelning där trummorna hörs och inte är tvångsavstängda av en utomstående ljudtekniker som inte fattar ett skit. Får vi till det riktigt bra kan det leda till vad som helst eftersom vi kan spela på ett sätt som inte är typ dansbandskopior av andra blueslirare. Att lägga ut det hela på youtube är nog största chansen att få lite uppmärksamhet.
Demonproducenten Postat 8 december 2008 Postat 8 december 2008 trummorna är tvångsavstängda av en utomstående ljudtekniker som inte fattar ett skit. ursäkta men hur låter det?
Guitar Nilsson Postat 8 december 2008 Trådstartare Postat 8 december 2008 (redigerat) trummorna är tvångsavstängda av en utomstående ljudtekniker som inte fattar ett skit. ursäkta men hur låter det? Det hörs tydligt på hela inspelningen att alla i bandet ville slå ihjäl ljudkillen, tyvärr gjorde vi det inte. Sen är det även den lilla detaljen att trummorna inte hörs mer än väldig väldigt svagt ibland. Kan annars meddela att jag lyckats lägga kompressor av lite olika styrka på alla fem spåren på min arbetslåt Fredrik Åkare vid nån sorts lyssning. En ganska stor framgång ändå. Eq har oxå funkat bra. Om jag kan fä samma effekt vid nedmixning vete fan. Nu ska jag försöka hitta nåt loopreverb att häva dit. Nån som vet vad en SABB är? Redigerat 8 december 2008 av Guitar Nilsson
Analogfreak (oregistrerad) Postat 8 december 2008 Postat 8 december 2008 trummorna är tvångsavstängda av en utomstående ljudtekniker som inte fattar ett skit. ursäkta men hur låter det? Det hörs tydligt på hela inspelningen att alla i bandet ville slå ihjäl ljudkillen, tyvärr gjorde vi det inte. Sen är det även den lilla detaljen att trummorna inte hörs mer än väldig väldigt svagt ibland. Kan annars meddela att jag lyckats lägga kompressor av lite olika styrka på alla fem spåren på min arbetslåt Fredrik Åkare vid nån sorts lyssning. En ganska stor framgång ändå. Eq har oxå funkat bra. Om jag kan fä samma effekt vid nedmixning vete fan. Nu ska jag försöka hitta nåt loopreverb att häva dit. Nån som vet vad en SABB är? Är det nåt bättre än Vplvo Penta? Tacka vet jag B20 med dubbla SU 😄
ONSatan Postat 8 december 2008 Postat 8 december 2008 Nån som vet vad en SABB är? En båtmotor! (var hämtar jag priset?) (idag hade det även kunnat vara "ett av GM SABBat bilmärke"...)
Guitar Nilsson Postat 8 december 2008 Trådstartare Postat 8 december 2008 Nån som vet vad en SABB är? En båtmotor! (var hämtar jag priset?) (idag hade det även kunnat vara "ett av GM SABBat bilmärke"...) Rätt. Det är polarns norsktillverkade en-cyl diesel. Den har det läckraste sound jag nånsin hört från en båt. Nu har jag även fått dit ett snuggt loopreverb i apparatusen. Sån här utsikt har man från lotsen i Ljusne mot Vallviksfabriken. Ljusnans utlopp i havet rinner här från höger till vänster och babord.
Demonproducenten Postat 9 december 2008 Postat 9 december 2008 trummorna är tvångsavstängda av en utomstående ljudtekniker som inte fattar ett skit. ursäkta men hur låter det? Det hörs tydligt på hela inspelningen att alla i bandet ville slå ihjäl ljudkillen, tyvärr gjorde vi det inte. Sen är det även den lilla detaljen att trummorna inte hörs mer än väldig väldigt svagt ibland. intressant tror aldrig jag hört nåt sånt... kunde ni inte bett honom höja bara?
Guitar Nilsson Postat 9 december 2008 Trådstartare Postat 9 december 2008 trummorna är tvångsavstängda av en utomstående ljudtekniker som inte fattar ett skit. ursäkta men hur låter det? Det hörs tydligt på hela inspelningen att alla i bandet ville slå ihjäl ljudkillen, tyvärr gjorde vi det inte. Sen är det även den lilla detaljen att trummorna inte hörs mer än väldig väldigt svagt ibland. intressant tror aldrig jag hört nåt sånt... kunde ni inte bett honom höja bara? Det sa vi hela tiden. Så fort vi tittade bort sänkte han igen. Ni tror nog jag skämtar, men jag har antagligen träffat och haft att göra med mesta korkade och illvilliga ljudtekniker som existerar.
Guitar Nilsson Postat 16 januari 2009 Trådstartare Postat 16 januari 2009 (redigerat) Första inspelningen skedde i kväll! Spelade in Ljusnebandet "Buzz King´s" i deras replokal. Åtta orginalskrivna raggarlåtar låtar med dubbad leadsång hann vi med. Nu ska det bara läggas några forbollskörer och en saxofon. Sen det värsta, att mixa, det kan jag ju inte alls! Fy fan! Trummorna spelades in med Glyn Johnsmetoden, fast med bortbantad virvelmick, vi sket i den till förmån för stereo på keyboarden. Basen och baskaggen spelade jag in via teleingångarna, jag behövde inte höja gain mer än till kl två, så det funkade bra. Jag smällde upp mickarna, mätte oh-mickarnas avstånd till virveln med ett dammsugarrör. Några test med olika mickplaceringar brydde jag mig inte i. Sångarn sjöng stödsång i deras PA med halvsvag volym, ingen sång slaskade in i resten, trummorna stod i en alkov, det var nog bra. Pianisten spelade med enbart keyboardens inbyggda småhögtalare som lyssning. Gitarrist nr 2 spelade på en Rolandförstärkare stor som en 4-pack öl. Vi hängde upp den på gitarrkroken som satt på väggen. I vanliga fall spelar han rätt in i PAt, det gick inte ljudteknikern med på, sen hittades den där lilla grejen i en skrubb. Spelade in utan eq eller komprimering. Sen lyssnade vi i mono genom deras hemspikade Ljudia-PA, helt utan eq då med. Alla var imponerade av ljudet, även jag, vilket kaggeljud. Basisten har en liten vinklingsbar Hartke, den satte jag AKGD112an på, ingen line. Kaggen fick EV ND/868, OH Röde NT2-A, gitarrerna SM57. Sångpålägget gick i samma Röde, ingen kompressor där heller. Skulle jag försökt hitta den då hade det knappast blivit nåt inspelat alls. Vid sångpålägget hade bara kapellmästaren själv lurar, jag skötte maskineriet utan, så det var inte enkelt att backa och hitta var han ville ta om. Lyckades i alla fall skifta micken mellan olika kanalre när vi dubbade. Vore bara redigeringen lika enkel vore jag glad. Men fan vad kul det var! 😄 Nu har jag kommit igång! 🙂 Redigerat 16 januari 2009 av Guitar Nilsson
slejnard Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 Tjena! 😱 Härligt att du har kommit igång! Äntligen höll jag på att säga.. 😏 Ställ in bra nivåer och bränn en skiva så att du har sparat innan du börjar mixa. Det kan låta bra som det är. Ljudklipp sen då? Kör i vind!
lagoon Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 Första inspelningen skedde i kväll! Spelade in Ljusnebandet "Buzz King´s" i deras replokal. Åtta orginalskrivna raggarlåtar låtar med dubbad leadsång hann vi med. Nu ska det bara läggas några forbollskörer och en saxofon.Sen det värsta, att mixa, det kan jag ju inte alls! Fy fan! Trummorna spelades in med Glyn Johnsmetoden, fast med bortbantad virvelmick, vi sket i den till förmån för stereo på keyboarden. Basen och baskaggen spelade jag in via teleingångarna, jag behövde inte höja gain mer än till kl två, så det funkade bra. Jag smällde upp mickarna, mätte oh-mickarnas avstånd till virveln med ett dammsugarrör. Några test med olika mickplaceringar brydde jag mig inte i. Sångarn sjöng stödsång i deras PA med halvsvag volym, ingen sång slaskade in i resten, trummorna stod i en alkov, det var nog bra. Pianisten spelade med enbart keyboardens inbyggda småhögtalare som lyssning. Gitarrist nr 2 spelade på en Rolandförstärkare stor som en 4-pack öl. Vi hängde upp den på gitarrkroken som satt på väggen. I vanliga fall spelar han rätt in i PAt, det gick inte ljudteknikern med på, sen hittades den där lilla grejen i en skrubb. Spelade in utan eq eller komprimering. Sen lyssnade vi i mono genom deras hemspikade Ljudia-PA, helt utan eq då med. Alla var imponerade av ljudet, även jag, vilket kaggeljud. Basisten har en liten vinklingsbar Hartke, den satte jag AKGD112an på, ingen line. Kaggen fick EV ND/868, OH Röde NT2-A, gitarrerna SM57. Sångpålägget gick i samma Röde, ingen kompressor där heller. Skulle jag försökt hitta den då hade det knappast blivit nåt inspelat alls. Vid sångpålägget hade bara kapellmästaren själv lurar, jag skötte maskineriet utan, så det var inte enkelt att backa och hitta var han ville ta om. Lyckades i alla fall skifta micken mellan olika kanalre när vi dubbade. Vore bara redigeringen lika enkel vore jag glad. Men fan vad kul det var! 🙂 Nu har jag kommit igång! 😄 Kul att höra att portan verkar funka bra.. Vore kul att höra ett smakprov någon gång framöver.
Guitar Nilsson Postat 16 januari 2009 Trådstartare Postat 16 januari 2009 Inget puffskydd vid sånginspelningen? Nä, Jag tänkte de ville göra det en annan dag, så jag lämnade mitt nya popfilter hemma. Men The Buzz King´s bara öste på. Vi fick fuldist två ggr, men sjunger man lite snett går det bra utan, jag brukar ta bort dem för at de snor diskant. Fast det jag köpte nu hör jag ingen skillnad på ljudet med eller utan. ett billigt nylonstrumpstjosan.
Guitar Nilsson Postat 16 januari 2009 Trådstartare Postat 16 januari 2009 Tjena! 🙁 Härligt att du har kommit igång! Äntligen höll jag på att säga.. 🙁 Ställ in bra nivåer och bränn en skiva så att du har sparat innan du börjar mixa. Det kan låta bra som det är. Ljudklipp sen då? Kör i vind! Det är just det här med att mixa... Jag vet absolut ingenting hur man klipper ihop låtarna. Fick inte dit några kompressorer när jag försökte idag heller. Så här slog det i går. gitarr gitarr oh oh kagge bas key key Ska försöka lite mer nu snart. Om jag inte måste ta en tupplur först.
Guitar Nilsson Postat 17 januari 2009 Trådstartare Postat 17 januari 2009 Idag har jag med Buzz King´s basist lyckats både klippa, slaskmastra och bränna cd´n. Sensation! Det ska göras mer pålägg, men kanske jag kan mixa en låt och lägga ut. I dag känns saker och ting bra som fan. Basisten var så entusiastisk att han ska skicka efter en lika Tascam. Han bara bläddrade lite slött i manualen, sen ihop med det jag klurat ut förut hade vi snart bränt skivor. Vilken jäkla apparat! Allt i ett. Och mina Eventmonitorer är riktigt lätt att mixa i, det blev ganska lagom med bas även i bergsprängaren och bilen. Nu är det ju kul allting, jag som misströstat så. 😲
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.