Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har lite frågor. Vet inte om jag hamnade rätt. Men flytta gärna till rätt tråd om det är fel.

Jag har för några år sedan spelat in vinyl till cd.

Nu visar det sig när man rippar dom till mp3 att det blir väldigt dålig kvalite.

Jag har en massa material som inte finns ute på marknaden och skulle vilja spara ner detta på disk.

Hur gör man för att lösa detta ? Vilket program är mest användar vänligt att använda sig av ?

Tacksam om någon vill hjälpa mig med det.

Tack på förhand

/hoke

Annons
Postat

Låter det bra på CD så finns det egentligen ingen anledning att det skulle låta så ofantligt mycket sämre som mp3. En aning kvalitetsförlust blir det såklart men med tillräckligt hög kvalitet på mp3orna så är det egentligen inget att tala om. Och likadant i steget före - låter det bra på vinylskivorna så bör ljudet bli näst intill lika bra på CD, förutsatt att själva inspelningen har gått rätt till.

Tycker inte det finns mycket mening att försöka "rädda" resultatet - antingen har något blivit fel, och då är det bättre att göra om det, eller så låter redan vinylen dåligt.

Postat

Det är nog inte så många som använder såna program. Det de få som vill göra om LP/Kassettband till CD eller filer i datorn som brukar det och dom häckar sällan på studio/musikforum. Den här frågan har kommit upp tidigare och jag har sett även då att svaren blir få, och den som föreslår har sällan själv provat programmet allt.

Jag har inte heller provat några såna program, så jag avstår från att ens föreslå. Men på Hitsquad finns långa listor över ljud och musik program av alla de slag. I kategorin "Audio restoration" finns en lång lista med program för just det här ändamålet. Kom ihåg att kvaliten och användarvänligheten varierar mycket.

http://www.hitsquad.com/smm/cat/AUDIO_RESTORATION/

Slutligen, så är MP3 ett ljudformat som inte är speciellt detaljerat, och man ska nog inte spara sina dyrbara original till MP3-form. Hellre bör man spara dem i Wave eller AIFF format och därefter göra en kopia i MP3 format.

Postat
Slutligen, så är MP3 ett ljudformat som inte är speciellt detaljerat, och man ska nog inte spara sina dyrbara original till MP3-form. Hellre bör man spara dem i Wave eller AIFF format och därefter göra en kopia i MP3 format.

Det är onödigt att spara i okomprimerad wav när man kan spara i losslesskomprimerad flac.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.