Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har äntligen bestämt mig för att bygga upp min egen lilla hemmastudio. Men jag är ganska ny i inom området så det känns svårt att välja utrustningen. Jag vill satsa på ljudkvaliteten men det är mycket som ska köpas.

Jag har fått två paketerbjudanden och jag undrar vilken av de som har bäst ljudkort. I båda två ingår Cubase LE.

I det lite billigare paketet så ingår Native instruments audio control 1.

I det lite dyrare paketet så ingår Presonus Audiobox (USB)

Båda två antar jag kretsar kring 1 000 - 1 500 kr. Men jag kan tänka mig att gå upp till 2 000, huvudsaken är att jag har ett bra ljudkort helst med Cubase men i värsta fall kan jag fixa det från annat håll.

Vad ska man titta på när man väljer ljudkort?

Tack för svaren!

Annons
Postat

Det beror på vad du ska spela in för något? är det bara röst som ska spelas in eller har du någon instrument du ska koppla in?

Postat

Hej,

Jag instämmer i att det är många trådar när det gäller externa ljudkort, men om jag har förstått det rätt så är det många av de som är Firewire ljudkort och jag behöver ett USB ljudkort. Dessutom så är jag erbjuden Cubase LE med de två ljudkort som jag tog upp i början.

Det finns det andra usb ljudkort som rekommenderas, innehåller de också cubase? Jag kan i och för sig få tag på programmet från annat håll och då finns det kanske mer prisvärda ljudkort?

Det som är lite svårt för mig är att det är så många nya termer som jag inte riktigt förstår ännu.

Jag saknar typ en testsida för USB ljudkort, vore kanon - enkelt och smidigt!

Ha det super!

Postat
Hej,

Jag instämmer i att det är många trådar när det gäller externa ljudkort, men om jag har förstått det rätt så är det många av de som är Firewire ljudkort och jag behöver ett USB ljudkort. Dessutom så är jag erbjuden Cubase LE med de två ljudkort som jag tog upp i början.

Det finns det andra usb ljudkort som rekommenderas, innehåller de också cubase? Jag kan i och för sig få tag på programmet från annat håll och då finns det kanske mer prisvärda ljudkort?

Det som är lite svårt för mig är att det är så många nya termer som jag inte riktigt förstår ännu.

Jag saknar typ en testsida för USB ljudkort, vore kanon - enkelt och smidigt!

Ha det super!

köp något av m-audios usb-kort. finns från 1000kr och uppåt. rekommenderar fast track pro, kör det själv.

kan ju va kul om du någon gång vill börja använda protools, vilket just dom korten funkar till.

• 2 månader senare...
Postat (redigerat)

Tycker du ska köra på EMU TRACKER PRE. Inte snordyrt men ändå ett schysst ljudkort som har två multi-ingångar. Bra första ljudkort.

Redigerat av Studioman
Avv (oregistrerad)
Postat

Kanske blir lite fel eftersom att du gillade Cubase men jag skulle rekomendera Digidesign M-Box.

Bra ljudkort + bra program för en billig peng.

Postat
Kanske blir lite fel eftersom att du gillade Cubase men jag skulle rekomendera Digidesign M-Box.

Bra ljudkort + bra program för en billig peng.

Jag har använt det ljudkortet och det har funkat jättebra då jag kör med Nuendo 3.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.