Jump to content
Annons

Ljudet sluta funka helt plötsligt?

Recommended Posts

arion (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har:

Juli@ ljudkort

ALTO AMX-100 mixer

Event ALP 5 monitorer/högtalare

AKG k240 hörlurar

Har aldrig varit problem med dessa. Spelar in musik osv. Jag gick upp imorse och kollade prisom break på datorn, ljudet kom från högtalarna. Allt funkade perfekt

När prison break är slut chattar jag lite på msn, så ska jag sätta på en låt, och då kommer det bara ljud från den högra högtalaren. Den vänstra är helt död, inget ljud. Jag börjar undra, så jag försöker lyssna i hörlurarna, där finns i princip inget ljud bara om jag skruvar upp volymen på mixern till 100% hör jag lite småljud i bakgrunden från ljudfilen jag spelar upp. Jag fattar ingenting. VAD ÄR PROBLEMET? har panik

Kollat inställningarna på mixern, ser inget som kan va fel. Allt står precis som det gjorde innan jag kollade på prison break. Ingen sladd är halvt utdragen heller varken i mixern eller datorn. Kollat ljudegenskaper i datorn, ser inget som är fel.

Jag prövade också byta sladdarna på mixern, dvs. sladden från höger monitor till uttaget i mixern där den vänstra ska gå in och tvärtom, för att se om det är mixern det är fel på eller högtalarna. Och när jag bytte så kom det ljud från den vänstra, så slutsatsen jag kan dra är att det är mixern det är fel på. Ännu en sak som pekar på det är problemet med hörlurarna (som också e kopplad till mixern)

Har provat starta om datorn också, stänga av och sätta på mixern, blir inte bättre ändå...

VAD HAR HÄNT, hjälp! Otroligt tacksam för svar, är inte väldigt kunnig inom detta område

Redigerat av arion
Annons
Postat

Jag skulle nog tro att det är fel på mixern så att den behöver repareras...

Får du ljud i båda monitorerna om du kopplar ljudkortets utgångar direkt till dem, i stället för att gå via mixern? I så fall kan man nog anse det vara ganska säkert att det är fel på mixern... Skruva ner volymen på monitorerna innan du provar!

arion (oregistrerad)
Postat

Får du ljud i båda monitorerna om du kopplar ljudkortets utgångar direkt till dem, i stället för att gå via mixern? I så fall kan man nog anse det vara ganska säkert att det är fel på mixern... Skruva ner volymen på monitorerna innan du provar!

Det funkade inte, fick inget ljud alls när jag gjorde så.

Men som sagt, jag testade köra in den vänstra högtalarens sladd i utgången i mixern där den högra högtalarens sladd sitter i och tvärtom den högre in i den vänstras utgång, dvs. jag bytte, och fick motsatt effekt. Den vänstra högtalaren funka, den högra funka inte.

Så man kan dra slutsatsen att både utgången till hörlurarna och utgången till den vänstra högtalaren är sönder, eller? Vad borde jag göra, ta med prylarna till stället där jag köpte? Inga andra idéer på vad felet kan vara?

Postat

Om du inte får ljud när du kopplar monitorerna direkt från ljudkortet,

så förstår jag inte varför du tror att det är mixern det är fel på ?

Postat

Det funkade inte, fick inget ljud alls när jag gjorde så.

Men som sagt, jag testade köra in den vänstra högtalarens sladd i utgången i mixern där den högra högtalarens sladd sitter i och tvärtom den högre in i den vänstras utgång, dvs. jag bytte, och fick motsatt effekt. Den vänstra högtalaren funka, den högra funka inte.

Så man kan dra slutsatsen att både utgången till hörlurarna och utgången till den vänstra högtalaren är sönder, eller? Vad borde jag göra, ta med prylarna till stället där jag köpte? Inga andra idéer på vad felet kan vara?

Testa att byta plats på de inkommande kablarna till mixern, om ljudet byter sida då vet du ju att problemet uppstår innan mixern.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.