Jump to content
Annons

vår katt biter å klöser i allt!


Limpan

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett stort problem! 😆 :

Vår katt, som är ganska ung ca 8 månader, har en stor ful ovana som heter "riva å klösa på allt möjligt"!

Han har en egen klösbräda, å vi klipper även klorna för att minimera skadorna men det är ju hemskt att se när han får för sig att vässa klorna på fronttyget till min gitarrstärkare! Vi har sagt åt honom på skarpen på olika sätt, det senaste "tillhygget" är nu är tryckluft-burken (sån där tryckluft på burk som man kan köpa på Clas Ohlson) Det funkar rätt bra iom att han slutar direkt å springer därifrån, men sen händer det lika fort igen!

Fronttyget på högtalarna i vardagsrummet är också en favorit hos vår katt, som söker uppmärksamhet verkar det som, det ser heller inte så fint ut.

Som tur är finns inget fronttyg på studiomonitorerna, fy sjutton va arg jag hade blivit om han hade börjat vässa klorna i högtalarmembranet! 🙂

Hjälp!!??

Han klöser även på vår sovrumsdörr när vi ska sova, eller ibland mitt i natten för att väcka oss. (uppmärksamhetssökande igen, vill in å väcka oss samt lägga sig i ansiktet o spinna) Vi prövade ett tag att ha öppen dörr men vi fick ju ingen sömn alls som ni kanske förstår. Detta har dock gått över för vi sover med öronproppar nu. Alltså genom att ignorera hans beteende så slutade han. MEN, jag kan inte gärna ignorera när han börja riva sönder fronttyget på högtalarna eller stärkarn! Vår nya fotölj är också ett roligt ställe att vässa klorna på.. ush...

Man tycker ju om katt-kräket oxå men lite störigt att han "begagnar" våra grejjer så fort.....

Nån som har nått tips? 😛

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad sägs om vattenspruta? Spruta katten rätt i ansiktet om han får för sig något dumt, funkade utmärkt på mina katter. 😆 Inte det minsta farligt, men riktigt obehagligt för dom. Ge han vad han tål bara! 🙂

Haha, ska testa det. Vatten e ju rätt bra å ofarligt. Har dock en känsla av att det får samma effekt som luftburken, dvs ingen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Simpel lösning kanske, men har ni sett till att han har saker att göra? Låter ju som överskottsenergi och då kan lite olika kattleksaker kanske va en bra idé?

Vi har en gammal kattkrake, men man måste ibland se till att "bråka" lite med honom på dagtid för att han inte ska va uppe hela nätterna och busa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en understimulerad och orolig katt. Gosar ni med katten på dagen? Leker med den?

Visa katten hur man klöser på klösbrädan. Det kanske låter konstigt men testa, sträck ut ordentligt och kratta på brädan. Är den tillräckligt stor? Läste själv på något kattpsykologforum för ett tag sedan att de tydligen ska vara riktigt rejäla, de vill kunna sträcka ut hela sig.

Och både vatten och tryckluft vete tusan. En katt förstår ett skarpt nej. Att bli sprutad med vatten kan betyda något helt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Spruta katten rätt i ansiktet om han får för sig något dumt, funkade utmärkt på mina katter. 🙂 Inte det minsta farligt, men riktigt obehagligt för dom. Ge han vad han tål bara! 😛

Kan misstolkas... 😎

Vissa kanske gillar att spruta katter i ansiktet... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Köp kattmynta.. en doft som katter blir tokig i... Det hittar du i djuraffärer...

Spraya det på de ställen där katten får vara (OBS.. SPRAYA INTE PÅ DIN GITARRSTÄRKARE)

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det här ett typiskt beteende för en kattunge? Lär nog lugna ner sig när han blir lite äldre..

Fast med det menar jag inte att den inte behöver uppfostran!

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Katten har en leksak med kattmynta i, fast jag vet inte om han är så tokig i den... kattmynta luktar ju äckligt dessutom, vet inte om jag vill spraya det på saker i hemmet direkt.

Jo han är ju ganska ung så jag hoppas han lugnar sig när han blir lite äldre.

Ett annat problem vi har med honom är att han biter på kablar, det gick så långt att han lyckades få en smällkyss från en kabel som han bet på.

Antingen var det en USB-kabel eller kabeln till datorhögtalarna, båda med relativt låg spänning i, men riktigt otäckt och kanske t.o.m farligt för en liten katt. Vet inte exakt vad som hände men han var bakom datorn å bet i kablarna å sen så flög han iväg som en gevärskula å välte några saker på vägen tills han slut landade under soffan där han höll sig ett bra tag.... otäckt ju, måste se till att alla kablar sitter i kanaler så de inte hänger nått löst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Bästa sättet att lära katter att låta bli sladdar är att skala bort isoleringen på 230V sladdarna och sätta fast dom mot väggen med ca 5mm distans mellan ledarna för att undvika kortis. Katten leker bara en gång med den. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa sättet att lära katter att låta bli sladdar är att skala bort isoleringen på 230V sladdarna och sätta fast dom mot väggen med ca 5mm distans mellan ledarna för att undvika kortis. Katten leker bara en gång med den. 🙂

Heheh... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tror det är för att kraken är så ung fortfarande. men är han inte en innekatt? eller har ni honom ute ibland? annars förstår jag att han blir tokig... 🙂

Vi kan inte ha honom ute i Göteborg såklart, då blir han ju kattfärs.

Men han får vara på balkongen, och både jag å isabell e hemma rätt mycket så han får ju uppmärksamhet oxå. Han är väldigt needy...

Titta va fint han sover:

katt.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Matilda (oregistrerad)

Katter brukar hata citroner o apelsiner... Det finns citron-spray på djuraffärer som man kan spraya på ställen där man inte vill att dom ska vara.

Mina springer all världens väg så fort man skalar minsta mandarin 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...