Jump to content
Annons

Hemmastudio vilken utrustning?

Recommended Posts

Studiofreak (oregistrerad)
Postat

Tjena!

Jag har spelat in lite hemma på låg nivå med 2 kanalers ljudkort och lite annat basic.

Känner mig nu sugen att gå¨upp ett steg och har funderat på att köpa en firepod. Har hört gott om den.

Vill nämligen kunna spela in 8 kanaler för att få trummorna att låta fett. Är firepod ett bra val?

Sedan ska jag ha ett par isolerade studiolurar för truminspelningen som man också ska kunna sitta och mixa med. Har inte råd

med monitorer. Tips på bra lurar?

Man får med cubase le med firepoden men hur bra den versionen är? är essential bättre eller samma nivå?

sist men inte minst så tänkte jag på datorprestanda. skulle behöva en ny dator. vilka är minimikraven för att köra cubase med typ

20 spår med inserts och effekter på alla? alltså köra cubase problemfritt...

har lite begränsad budget så kom gärna med rimliga förslag på grejer, dock inget med kass prestanda...

Tack på förhand! 😏

Annons
Postat

Jag ***** dig, nej men.

Det finns massor av trådar redan. Kan inte folk lära sig läsa. Finns frågor som är exakta som dinna, mer eller mindre.

Studiofreak (oregistrerad)
Postat

tack för ditt otrevliga svar. känns som det finns många arroganta dryga som dig här...

kan finnas nån som vill svara så det verkar ju mer jobbigt för dig än nödvändigt att

svara på min tråd överhuvud taget. 😏

Postat

Det var inte så menad, och detta forum är jätte bra.

Det jag ville komma var att, varför kan du inte läsa lite själv, när det redan finns.

Gick in på ljudkort ex, sökte bara lite kort på Firepod, kommer massor. Inte allt handlar frånn början om det, men det finns mycket.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag kan delvis förstå svaret som du fick från onajj.

Om du kollar så är i princip varenda fråga som du frågar besvarad massvis med gånger.

Det finns en nitad tråd om hur de olika Cubase versionerna skiljer sig åt här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=35157

Hörlurar finner du under denna del av forumet:

https://www.studio.se/index.php?showforum=63

Läs lite där om lurar så kanske du kan ställa lite detaljerade frågor sedan.

Det finns en massa datorbyggar trådar här:

https://www.studio.se/index.php?showforum=59

På din fråga om Firepoden är bra, har inte testat den men den mesta idag låter bra så det gör säkert Firepoden.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag tror att de som frågar om sånt som det redan finns svar på i överflöd... frågar bara för frågandets skull för att få bekräftelse på sin existens och vill bli sedd... 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat
Jag tror att de som frågar om sånt som det redan finns svar på i överflöd... frågar bara för frågandets skull för att få bekräftelse på sin existens och vill bli sedd... 🙂

Eller kan det vara lathet?

Postat
Jag tror att de som frågar om sånt som det redan finns svar på i överflöd... frågar bara för frågandets skull för att få bekräftelse på sin existens och vill bli sedd... 😎

Eller kan det vara lathet?

Tror också det, fast nog med det. Inte ska vi skräma iväg folk 🙂.

Hoppas du finner svaren på dinna frågar, aranrs är det bara posta vidare 🙂

Postat (redigerat)

Hej studiofreak!

Jag kan varmt rekommendera en Firepod. och man kan bygga ut den i framtiden med en till om man vill. 🙂 Jag har själv en Firepod som jag är grymt nöjd med. Haft den i över 3 år nu och den är fortfarande kanonbra. 😎

Men jag är lite sugen på att prova en FireStudio. (Tex en FS lightpipe eller FS 2626. Kolla HÄR för en jämförelsetabell) just för att ha möjligheten att via ADAT koppla in andra preampar också och få lite olika karaktär, vilket kan vara väldigt positivt i större projekt.

Jag har kört min Firepod både i studion och ute på olika konserter och framträdanden. Funkar alltid kanonbra. Bara å plugga in å köra. Och att det är firewire gör ju inte saken sämre heller.

God natt!

/Robban

EDIT: förtydligande...

Redigerat av RoBERT

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.