Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om jag inte automatiserar volymåkningar på sången tycker jag det blir väldigt svajig i nivåerna.

Även med kompressor. Numera gör väl de flesta så (?), men inte hade man väl såna möjligheter på ty 70-talet. Eller?

Tycker inte jag hört något så värst svajigt.

Hade sångare bättre mic-teknik då (det var ju på den tiden man verkligen behövde kunna sätta allt på en tagning, klockrent och med feeling...)?

...eller, finns det andra sätt?

Annons
Postat (redigerat)

Man satt med analoga mixerbord och gjorde manuella regeldragningar i mixen. Tänka sig!

Markerade med tape-remsor och ritade streck på dessa var de olika nivåerna skulle vara på reglarna.

(I och med att alla sångare kanske inte var så jämna i sin dynamik).

Och detta gällde ju alla de olika spåren/kanalerna. Väldigt hantverksmässigt och coolt.

Redigerat av Sleap
Postat
...eller, finns det andra sätt?

Klippa och dra i volymreglar direkt på spåret är en annan variant. Det tillsammans med anpassade fade-ins och outs en annan.

Postat
Phew, det var rätt skönt att höra 🙂

Då åker jag på med "reglarna" 😛

🙂 Härligt att din kväll är gjord. Har du en sammanhållande tagning som du är nöjd med och behöver automatiseras, så tycker jag nog ändå att du får ett bättre och mer musikaliskt resultat om du åker med "den vanliga" regeln på hederligt vis. Därefter kan du ju smidigt gå in och göra små justeringar på automationsspåret.

Postat
Man satt med analoga mixerbord och gjorde manuella regeldragningar i mixen. Tänka sig!

Markerade med tape-remsor och ritade streck på dessa var de olika nivåerna skulle vara på reglarna.

Och detta gällde ju alla de olika spåren/kanalerna. Väldigt hantverksmässigt och coolt.

Ljudbilden var heller inte lika tät då och det hade inte lika stor betydelse att sången dippade någon dB då och då. Man spelade ofta in sång lite längre ifrån micken än vad vi gör idag, i rum akustiskt anpassade för detta.

Postat

Ljudbilden var heller inte lika tät då och det hade inte lika stor betydelse att sången dippade någon dB då och då. Man spelade ofta in sång lite längre ifrån micken än vad vi gör idag, i rum akustiskt anpassade för detta.

Precis, och sångarna fick en helt annan sorts studiovana efter ett tag och skötte dynamiken snyggare... Jag automatiserar väldigt sällan volymen på kanalerna om det är bra och rutinerat folk bakom mikrofonerna, det behövs helt enkelt inte.

Postat

Precis, och sångarna fick en helt annan sorts studiovana efter ett tag och skötte dynamiken snyggare... Jag automatiserar väldigt sällan volymen på kanalerna om det är bra och rutinerat folk bakom mikrofonerna, det behövs helt enkelt inte.

Vågar man fråga vilken kroppsöppning som visas på bilden?

Postat

Vågar man fråga vilken kroppsöppning som visas på bilden?

Den fjärde.

Postat

Men, du jobbar väl i rätt "tät ljudbild", VacUm, eller?

Jag tycker det blir väldigt hörbara skillnader, men så är jag ju inte så rutinerad sångare heller...

Så, även om det känns OK att automatisera friskt tror jag det är värt att sträva efter en jämnare dynamik i sångtagningarna.

Sen har jag funderat på det här med att sjunga så nära micen som man gör nuförtiden. Det blir ju alltid en massa skärande i basregistret ändå.

Om jag backar ett par decimeter blir det ju mer OK från början.

Postat
Sen har jag funderat på det här med att sjunga så nära micen som man gör nuförtiden. Det blir ju alltid en massa skärande i basregistret ändå.

Javisst! Men samtidigt ställer det andra krav på rummet du spelar in i.

pme (oregistrerad)
Postat

Någon studio historker på plats? När kom de första automatiseringsmaskinerna? Det borde kunna göra helt analogt så det är kanske inte så nytt?

Postat
Någon studio historker på plats? När kom de första automatiseringsmaskinerna? Det borde kunna göra helt analogt så det är kanske inte så nytt?

Hej, vill minnas att det var i senare delen av 70-talet....Harrison och MCI kom med sina inlinebord som innehöll VCA och kunde styras externt. Man lagrade (spelade in) VCA-data på två kanler på 24-kanalaren (kanal 1 och 24)...fösrsta varvet på kanal 1..sen fick den styra reglarna och man spelade in igen på kanal 24...med dom förändringar som man ville göra.

Sen upprepades detta med att ny data spelades in på kanal 1 igen...osv. fram och tillbaka mellan 1 och 24.

Man var tvungen att köra hela mixen givetvis så att dataspåren var samma längd som låten.

Problemet var att det fanns en viss fördröjning mellan varje nytt dataspår så det hände ofta att man flyttade dom första "mutarnarna" en bit...attackerna förvann...

Neve gick på inspelad tidskod och behöll alltid synken med musiken.

Men anledning till att man fick sången att fungera var ju att allt spelades live och var arrangerat. Man körde "gain ride" vid inspelning av sången mot en "i det närmaste mixad bakgrund"....det gick inte att göra samma saker då som nu.

Sen klippte man ihop olika alternativa mixar för att få det bra...

Så var det då..."nostalgin var bättre förr"

//O

Postat

Hej, vill minnas att det var i senare delen av 70-talet....Harrison och MCI kom med sina inlinebord som innehöll VCA och kunde styras externt. Man lagrade (spelade in) VCA-data på två kanler på 24-kanalaren (kanal 1 och 24)...fösrsta varvet på kanal 1..sen fick den styra reglarna och man spelade in igen på kanal 24...med dom förändringar som man ville göra.

Sen upprepades detta med att ny data spelades in på kanal 1 igen...osv. fram och tillbaka mellan 1 och 24.

Man var tvungen att köra hela mixen givetvis så att dataspåren var samma längd som låten.

Problemet var att det fanns en viss fördröjning mellan varje nytt dataspår så det hände ofta att man flyttade dom första "mutarnarna" en bit...attackerna förvann...

Neve gick på inspelad tidskod och behöll alltid synken med musiken.

Men anledning till att man fick sången att fungera var ju att allt spelades live och var arrangerat. Man körde "gain ride" vid inspelning av sången mot en "i det närmaste mixad bakgrund"....det gick inte att göra samma saker då som nu.

Sen klippte man ihop olika alternativa mixar för att få det bra...

Så var det då..."nostalgin var bättre förr"

//O

Vilket j-a jobb, men samtidigt väldigt imponerande. Jag skulle verkligen vilja se någon film där man kan följa hela proceduren från scratch till färdig låt, gärna med någon känd artist/er. Bara för att förstå hur jäkla bra man har det idag. Någon som vet någon film ?

Postat
Men, du jobbar väl i rätt "tät ljudbild", VacUm, eller?

Jag tycker det blir väldigt hörbara skillnader, men så är jag ju inte så rutinerad sångare heller...

Så, även om det känns OK att automatisera friskt tror jag det är värt att sträva efter en jämnare dynamik i sångtagningarna.

Jo, men ljudbilden pressar jag då hellre ihop med en kompressor än att pilla med automatisering.. Självklart är det helt ok att automatisera, men det är förbannat tråkigt! 🤪

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.