Jump to content
Annons

Linjemixer för analog summering?

Recommended Posts

marcushanser (oregistrerad)
Postat

Nästa steg i min digitala inspelningsvärld är att gå över till analog summering...jag är övertygad om att det är bättre för den täta musik jag arbetar med (metal/dance/trip-hop).

För detta är jag på jakt efter en linjemixer med så kort signalväg som möjligt. Eftersom jag inte besitter så många externa studioeffekter är sådana inserts eller tappar inte av intresse.

Ljudkvalitet är prio 1. Minst 16 stereo kanaler behövs.

Nu efterlyser jag några tips från denna kunskapsstinna skara. Hitills har jag snubblar för en del produkter från Speck Electronics. Men det borde ju finnas mer.

Annons
Postat (redigerat)
Nu efterlyser jag några tips från denna kunskapsstinna skara. Hitills har jag snubblar för en del produkter från Speck Electronics. Men det borde ju finnas mer.

Studio hade en test av analoga summeringsmixers för ett eller två år sen. Kanske finns som pdf att köpa?

Annars finns det ju en hel del info om du googlar på "analog summing".

Ett par produktgenomgångar

http://mixguides.com/consoles/product_feat...y-summing-1204/

http://www.studioreviews.com/summing-box-shootout.htm

En intressant artikel

http://emusician.com/mag/emusic_sum_tracks/

Redigerat av rainydays
pme (oregistrerad)
Postat

Finns det inga roliga blindtester på området? Jag tycker det är riktigt spännande om varför så många tycker att en analog mix låter bättre än en digital. Men jag skulle nog vilja se n blindtest för att säkerställa att verkligen är så.

Postat

Hello!

Jag rekommenderar Midas mixerbord.

Venice-serien är små och prisvärda.

Dom har fått bättre betyg i ett flertal blindtester mot apparater som enbart summerar,

vilket är extremt bra resultat med tanke på att det är en hel mixer jämfört med summeringsenheterna.

Då får man dessutom riktigt bra analoga EQs på köpet.

Mvh Omni

Postat

Jag har läst något test i SoundOnSound (tror jag att det var) och där sade de att den analogt summerade mixen och den som gjordes ITB (In The Box)-summerade mixen var lite olika, men att det inte gick att avgöra entydligt vilket som egentligen lät bäst. De sade också att resultatet med analog summering blev i princip identiskt med om de gjorde mixen ITB och sedan körde den färdiga stereomixen genom summeringsburken och fick dess färgning som tillägg. Kanske är det då smartare att skaffa en trevlig rörbestyckad stereoburk för att få en viss färgning. Det blir ju billigare - och så har man kvar fördelarna med att huvudsakligen hålla sig kvar ITB... 😉

Själv har jag inte gjort något sådant test, men har sett liknande uttalanden på olika håll, så jag har mina tvivel... Får väl försöka göra ett test själv för att stilla min nyfikenhet, men tiden ska räcka till så mycket... 😛

Postat

Vad har du för AD/DA?

Om jag skulle köra med analog summering skulle jag vilja vara säker på att min AD/DA höll hög klass, annars löper du ju lika stor risk att det förstör mer än det hjälper. Man hör ju kraftig skillnad på omvandlingen i lägre prisklass jämfört med högre (tycker iaf jag).

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag hoppas snart att få prova analog summering.

Jag tror ju inte det blir bättre, men hoppas att bli överbevisad.

Det är ju lite roligt koncept med analog summering.

Man köper svindyr analogutrustning som skall färga ljudet, i själva verket färgar ju billig utrustning mer...

Postat

I mitt enfald, att en ITB-studio med sparsamma medel ska kunna utföra magi, så tror jag inte att det är rätt väg att gå. Låter det inte tillräckligt analogt/fett/"äkta"/etc redan vid mix så kanske man ska titta över vad man tweakat ihop?

Men jag är långt ifrån det proffs jag önskar att jag är så lyssna inte för mycket på mej 😛

Postat

Bra förslag här. Tack för alla länktips.

Anledningen att jag vill testa är att jag tycker att mycket försvinner just från mix - ned till den fil som jag skickar till mastering. Enligt en uppsats gjord i ämnet så tycks fler känna likadant

http://www.uppsatser.se/uppsats/4a23417c25/

Dessutom....att beräkna en summering torde vara en oerhört komplex händelse som jag tvekar att ett program kan göra det adekvat när man har åtta gitarrspår, 18 trumspår, 3 basspår, 12 sångspår, syntar och effekter som dammar på i 218 bpm i baryton stämning. Information går helt enkelt förlorad. Tror jag. Och då blir det inte fläsk nog helt enkelt. Fick också sådana antydningar av ett par mastringstekniker.

Självklart skulle ju en vettig mixerkille vara en bra lösning...men jag tycker det är så kul att jag gärna inte kan låta bli. En analog summering Öppnar ju upp för att använda en analog-super-runk-kompressor. Joe Meek eller ngt liknande...mmmm 😆

Min AD/DA omvandlare är Fireface 400 alternativt Apogee.

Postat

Av de erfarenheterna jag har vilka inte direkt är jätteomfattande så har jag fårr bäst resultat genom att skicka en stereofil genom en bra outboardkompressor och en bra utboardeq.

Det tror jag ger mer till ditt sound än en summerare som bara låter signalen gå igenom några analoga kretsar.

Postat
Av de erfarenheterna jag har vilka inte direkt är jätteomfattande så har jag fårr bäst resultat genom att skicka en stereofil genom en bra outboardkompressor och en bra utboardeq.

Det tror jag ger mer till ditt sound än en summerare som bara låter signalen gå igenom några analoga kretsar.

Been there, done that. Det är i de lägre frekvenserna det inte hänger med som jag vill. Ska lägga upp ett par exempel så fort jag har kommit dit.

Postat

En intressant artikel

"We all noticed a somewhat wider stereo image from the Mackie-summed mix of “A Boy.” Three of us also detected a bit more presence in that one, and Don noted that the low end was moderately tighter. Barry felt that the high mids were slightly more pronounced and heard the boost most noticeably in the tambourine. Jeff thought that the Logic Pro mix had a somewhat better bottom end than the other mixes. David heard a little more sparkle and high-end detail in the Dangerous 2-Bus LT mix."

Detta stämmer mycket med vad jag har läst på andra håll och vad ett par mastringstekniker sagt.

Postat
En intressant artikel

"We all noticed a somewhat wider stereo image from the Mackie-summed mix of “A Boy.” Three of us also detected a bit more presence in that one, and Don noted that the low end was moderately tighter. Barry felt that the high mids were slightly more pronounced and heard the boost most noticeably in the tambourine. Jeff thought that the Logic Pro mix had a somewhat better bottom end than the other mixes. David heard a little more sparkle and high-end detail in the Dangerous 2-Bus LT mix."

Detta stämmer mycket med vad jag har läst på andra håll och vad ett par mastringstekniker sagt.

Förutom den något bredare stereobilden i Mackie-mixen verkar de rörande oense! 😄

Om du vill ha en enkel (billig?) och transparent summeringsmixer för linjesignal skulle ett alternativ vara att bygga (låta bygga) den själv. Tänk dig en passiv enhet med typ 16 kanaler med enbart panorering och nivåregel. Inga trafos, inga kondensatorer, inga transistorer. Allt summeras till en stereoutgång som du sedan ansluter till valfri preamp för att kompensera för nivåförlusterna.

Preampen gör det också möjligt att påverka färgningen (om du vill).

Postat
Dessutom....att beräkna en summering torde vara en oerhört komplex händelse som jag tvekar att ett program kan göra det adekvat när man har åtta gitarrspår, 18 trumspår, 3 basspår, 12 sångspår, syntar och effekter som dammar på i 218 bpm i baryton stämning. Information går helt enkelt förlorad. Tror jag. Och då blir det inte fläsk nog helt enkelt. Fick också sådana antydningar av ett par mastringstekniker.

Tvärtom faktiskt. Att summera ihop är det enklaste programmet gör. Ingen information försvinner, ingen information förvanskas. Möjligen kan det vara det som är problemet -- mixen görs alltför perfekt. Det kan vara så att lite lagom med förvrängning är det som vi vill ha.

Själv mixar jag bara i burken, mest av nödvändighet. Men lägger gäran lite "analog"-dist från en plugg som del i mastringskedjan för att liksom "limma ihop" det. Det kan också vara bara en kompressor, satt på sådär 1.2, dvs nästan inte alls.

Gunnar

Postat
Tvärtom faktiskt. Att summera ihop är det enklaste programmet gör. Ingen information försvinner, ingen information förvanskas. Möjligen kan det vara det som är problemet -- mixen görs alltför perfekt. Det kan vara så att lite lagom med förvrängning är det som vi vill ha.

Själv mixar jag bara i burken, mest av nödvändighet. Men lägger gäran lite "analog"-dist från en plugg som del i mastringskedjan för att liksom "limma ihop" det. Det kan också vara bara en kompressor, satt på sådär 1.2, dvs nästan inte alls.

Jag tror att små enkla färgningspluggar (typ impulser på ingångssteg och stereobuss) är nästa stora grej.

Kolla in Airwindows Logical och Neverland och skåda framtiden! 🙂

The future's so bright I gotta wear shades

Postat

Ja...det finns väl inget man kan tvista om så mycket. Jag mixar också helt i burken...det kan dock vara så att mina gamla analog öron bara inte kan anpassa sig. Eller att jag helt enkelt inte mixar bra nog. Men det är väl i de lägen som ens personliga förmåga får ersättas av flera prylar.

Ska dock testa...bara för att det är kul. Ska helt enkelt mixa om ett par låtar på Finally Nerved.

Postat
Jag mixar också helt i burken...det kan dock vara så att mina gamla analog öron bara inte kan anpassa sig.

tror precis som trombonisten att dina öron vill ha den analoga färgning som saknas

å då ska du givetvis jobba så

kolla bara upp så du inte får utrustning som färgar "fel" - allt analogt är inte guld som glimmar

lyssna ordentligt innan du bestämmer dig

Postat

Det finns också en annan grej som spökar i mitt sinne; vetskapen att ingen gitarrplugg i världen kan ersätta en rörstärkare på full patte in i en SM57:a. Undrar helt enkelt om det är samma sak med summeringen. Att i vissa kritiska ögonblick mår ljudet bra av bli ström istället för ettor och nollor.

Postat

Vid några tillfällen har jag tagit ut mixen och luftat den. Dvs skicka den till en D/A-omvandlare och direkt via A/D-omvandling in i datorn igen.

Vad får man ut av det då? Jo, den höga/låga(?) kvalitén på omvandlarna påverkar ljudbilden en aning. Ibland är det precis vad som fattas för att mixen ska falla på plats.

Postat

Hur går en summering till exakt? innebär det att man spelar in hela mixen som man skickar genom en analog mixer på ett nytt stereospår? Eller innebär det att man lägger sin analoga mixer som en insert på masterbussen?

Postat
Hur går en summering till exakt? innebär det att man spelar in hela mixen som man skickar genom en analog mixer på ett nytt stereospår? Eller innebär det att man lägger sin analoga mixer som en insert på masterbussen?

Du skickar ut alla separata spår till din analoga mixer och summerar (bounce/mixdown i datorvärlden) det där till ett stereospår som du sedan spelar in i datorn igen (eller vart du nu vill att det ska hamna)

Postat

okej, då hade jag rätt för mig. Det ger alltså ingenting att skicka ut en färdigstereomix till två kanaler på bordet och bara spela in det? alltså att mixen bara passerar ett analogt bord, utan man ska helst separera så mycket man kan när man skickar ut?

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tycker nog att låta stereomixen passera en analog EQ eller/och en analog kompressor gör skillnad.

Summering känns lite väl subtilt för min smak, men jag är inte den som är den. Får jag bevis och blir övertygad så gå jag på det med.

En SSL 4000 skulle smaka som summering.

drloop (oregistrerad)
Postat

api.... mmmm

Och en Neve eller?

Det blir nog bra, skulle nog till och med kunna tänka mig att tracka med dessa om det kniper.

Postat
okej, då hade jag rätt för mig. Det ger alltså ingenting att skicka ut en färdigstereomix till två kanaler på bordet och bara spela in det? alltså att mixen bara passerar ett analogt bord, utan man ska helst separera så mycket man kan när man skickar ut?

Nånting ger det självklart, men du frågade om summering, och med det menas att man lägger ihop spår till ett och vill man göra det analogt så måste du ju skicka ut alla separat 😉

Joachime: vad för Neve är det på bilden? Gissar att det är ett neve på färgerna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.