Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på å mixar en låt i cubase Sx3, Helmet-cover, och utan sång låter det åt det håll jag vill, dvs FETT och skramligt, men när jag släpper in sången i mixen så låter sången distad eller sprucken på något sätt. Lyssnar jag solo på sångkanalerna så hörs ingen tillstymmelse till dist. Sångkanalerna har Blockfish In your face, Male light De-esser, lite Delay från Guitar Rig 3 och sedan kör jag Steinberg Multicompressor FM Radio på hela skiten, där jag bara drar ner lite reglagen från defaultvärdena.

Jag får känslan av att det är vissa frekvenser i trummorna och sången som krockar. Jag tycker jag har vridit EQ-kurvor på trummor och sång på alla möjliga sätt utan att ens komma närmare en lösning. Jag får liksom inte fram någon botten i sången som jag blir nöjd med. En annan sak är att jag inte riktigt är vän med inspelningsbåset, upphängda trasmattor, i tvättstugan än heller så jag ska även prova att spela in sången på nytt och testa lite mer redan i inspelningsstadiet. Jag har ju lekt med inspelningar i olika musikstilar i över 1 år nu och har inte varit med om just det här ljudproblemet tidigare.

Finns det något knep eller 'regler' att hålla sig efter för att hitta krockarna eller separera de så att både trummor och sång får de frekvenser de behöver eller något sådant.

Jag sitter på jobbet just nu och kan ev lägga upp nå ljudexempel senare.

Annons
Postat (redigerat)

Hejsan

Att det distar kanske är för att det är myckjet mycket energi i helheten och att helhetsvolymen slår över. Om jag ska leta frekvenskrockar så brukar jag sola kanalen som jag upplever är problemet. Sedan sätter jag på kanal för kanal tills jag upplever att problemet blir förstärkt och då vet jag mellan vilka två kanaler jag ska börja lyssna. Men jag har aldrig upplevt en frekvenskrock som dist, utan mer som en förstärkning av en frekvens i ljudet tillsammans med ett annat ljud. Dist har jag upplevt av kompressor, disteffekt, för hög utnivå/innivå (även i pluggarna) eller för hög ingångsvolym vid inspelning osv.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Jag är definitivt ingen expert, men jag såg att ingen hade svarat så jag försöker..

Har du en kompressor på mastern? ( eller "hela skiten" som den också kallas. ) Vad händer om du tar bort den? Jag brukar råka ut för samma problem om jag har pumpat upp sång för hårt innan mastern och sen slänger på nån mer pumpplugg där.

Finns det något knep eller 'regler' att hålla sig efter för att hitta krockarna eller separera de så att både trummor och sång får de frekvenser de behöver eller något sådant.

Ibland, om jag är noggrann, brukar jag tänka att varje instrument har sin karaktär någonstans på en EQ. Och då rattar jag bort det som inte karaktären. T.ex allt som är tonen på en kagge, mina trummor sjunger väldigt mycket, så det jag vill ha kvar ska ungefär vara, en liten längre, basig transient, ungefär som om många människan som hoppar på en gräsmatta en enda gång och man lyssnar från jorden, ett bränbollsslags-thud för kicken och ett litet brödigt plaff högre upp. Så det som ska bort där är t.ex det som sjunger - där vill jag att basen ska låta så att den tar hand om tonerna, och så gör jag motsatt på basen, tar bort det som inte samarbetar med bastrumman.

A jag vet inte. Men ungefär så tänker jag ibland när jag upptäcker att något gått fel och det blir grumligt att lyssna på. "Det är något som krockar, bäst att skära bort det ena eller det andra. "

Postat

Mixar du sången separat först och sen lyssnar på allting menar du?

I så fall föreslår jag att du gör tvärtom. Dvs rattar sången medan du lyssnar på allting.

Det blir väl mycket kompressor på sången med de pluggar du nämner, men det kanske ska va så i den genren.

Annars finns det en del pluggar som analyserar frekvenser (PAZ Analyser från Waves), så man kan se var det finns mest energi.

Då kan man jämföra olika instrument och se var de krockar liksom.

Men att det låter distat är ju strange...

Postat

Tack för svaren!

jo, jag har multibandkompressor på mastern. Jag gillar att ha mixen intheface men det är kanske fel väg att gå. Jag brukar välja presetet "FM radio" och dra ner de reglagen en smula.

Jag gick in i Guitar rig på gitarrerna och där var utvolymen lite väl hög och när jag drog ner på den så minskade 'disten'.

Om jag inte kör med Limiter eller multikompressorn på Mastern tycker jag att det blir för låg volym och gör jag en mp3a av en mix utan limiter/kompressor så blir allt så svagt jämfört med andra proffsinspelade låtar i spellistan. Men det verkar helt klart vara ett volym/komprimeringsproblem och inget med EQ att göra.

Jag ska lägga sången på nytt innan jag grottar ner mig ordentligt i den här låten igen men

Postat

Tja, det där med volymen har även jag lite problem med, men fick ett tips av en polare, har inte testat det än dock.

http://www.freevstfx.com/free_vst_fx.php?id=37

Det är en limiter / maximizer. =)

Postat

Lyssnar nu i datorhögtalare... jag vred ner all diskant eftersom hihaten är väldigt stark och pysig.

Sången är svag, så jag hör inte riktigt. men utifrån det jag hör slutleder jag mig till att du inte har det där problemet när du skippar masterkompressorn.

Kan du inte göra så att du mixar klart allt utan kompressor på mastern?

Sen exporterar/bouncar du ner ett 24bit ljudspår

och öppnar ett nytt projekt

importerar ljudspåret

lägger följande effekter på mastern:

ett reverb (som bara påverkar ljudet pyttelite - limmar ihop ljudet)

en kompressor (som bara tar lite lite grann)

en multibandslimiter som sista plugg (men ta det lugnt med den också)

kanske en eq däremellan

Det här kanske är basic för dig, men ändå...

det kan nog bli riktigt bra det där, skön ljudbild (mindre hihat och MER sång)

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Tack för svaren!

jo, jag har multibandkompressor på mastern. Jag gillar att ha mixen intheface men det är kanske fel väg att gå. Jag brukar välja presetet "FM radio" och dra ner de reglagen en smula.

Jag gick in i Guitar rig på gitarrerna och där var utvolymen lite väl hög och när jag drog ner på den så minskade 'disten'.

Om jag inte kör med Limiter eller multikompressorn på Mastern tycker jag att det blir för låg volym och gör jag en mp3a av en mix utan limiter/kompressor så blir allt så svagt jämfört med andra proffsinspelade låtar i spellistan. Men det verkar helt klart vara ett volym/komprimeringsproblem och inget med EQ att göra.

Jag ska lägga sången på nytt innan jag grottar ner mig ordentligt i den här låten igen men

Du gör ett misstag och det är att du kan inte jämföra volymen på en mix och en mastrad sådan. En mix är en mix och inte en master. En mulitkompressor har inte där att göra alls. En sådan mix och dåligt använd multikompressor på allt gör det i stort sett helt omöjligt mastra till något vettigt.

Redigerat av DieHard
Postat
Du gör ett misstag och det är att du kan inte jämföra volymen på en mix och en mastrad sådan. En mix är en mix och inte en master. En mulitkompressor har inte där att göra alls. En sådan mix och dåligt använd multikompressor på allt gör det i stort sett helt omöjligt mastra till något vettigt.

helt rätt

Postat

Så, för att summera: Bry dig inte om maxvolym nu, det tar du i mastringen efter att mixningen är klar. I mixning ska du se till att alla nivåer och panoreringar är bra och att frekvenser inte krockar och så, så att alla instrument och spår hörs tydligt och inte konkurerar med varandra. Lyssna gärna även i mono för att kolla detta.

Sen när du har en låt som låter färdig och bra, så har du en bra grund för att mastra. DÅ laborerar du med kompressorer, limiter och EQ (och multibandskompressor vid behov, du kan dock i regel ta det ganska lugnt med det om mixningen är bra), så att totalvolymen kommer upp, och du har en dynamik som känns bra. Detta måste inte nödvändigtvis göras i ett nytt dokument på en bouncad stereofil, men det är så de flesta gör tror jag. Men du kan även göra det direkt i dokumentet på masterkanalen om det känns rätt för dig. Se bara till att göra saker i rätt ordning och se till att ha en bra mix innan du börjar fokusera på mastring. Alternativet är naturligtvis att be nån annan mastra åt dig (det är ofta bäst med ett par nya öron).

Postat

STORT tack för alla svar, nu blir det ju inge sova i helgen alltså. hehe

Ibland har jag exporterat en WAV och mastrat den i ett nytt projekt, mest för att jag maxat datorn och inte kan lägga nånting på mastern utan att det hackar å skrapar men nu ska det bli en vana. Sången var så låg för att jag var så pass missnöjd med den så den kommer fram ordentligt nästa gång, det lovar jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.