Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo, en sådan behöver jag.

Vet att det finns en sån soundcraft för 6-7000 drygt, men jag letar snarare efter något i behringer-prisklass.

jag har iofs en gammal ross-mixer med 8 insert, har den utlånad nu så jag kan inte prova själv om det är så att man kan använda insertjacken som direktutgångar, det borde ju funka... men, jag är inte säker, måste man modda ett gäng kablar i så fall?

hojt.

Annons
Postat
Jo, en sådan behöver jag.

Vet att det finns en sån soundcraft för 6-7000 drygt, men jag letar snarare efter något i behringer-prisklass.

jag har iofs en gammal ross-mixer med 8 insert, har den utlånad nu så jag kan inte prova själv om det är så att man kan använda insertjacken som direktutgångar, det borde ju funka... men, jag är inte säker, måste man modda ett gäng kablar i så fall?

hojt.

Jodå det ska funka, bara att fixa ett gäng 1 x Stereo -> 2 x Mono-converterkablar, så skickas ju signalen ut. Däremot kan du nog inte höra vad som händer genom mixern, eftersom insert-jacket oftast behöver få tillbaka signalen också för att något ska skickas till EQ+fader.

Kan ju finnas mixers som har inställningar för att ställa in om signalen ska skickas till fader+EQ samtidigt som den skickar ut genom inserten, finns säkert någon som vet mer än jag om detta.

Postat

ok, då är det lugnt och klart, behöver inte lägga 6000 spänn då, fast jag vill jag vill jag vill, haha, alltid så, man vill ha nya grejer.. typiskt..

problemet med att inte höra genom mixern är ok, jag lyssnar via hårddisksinspelaren, perfekt.

tackåbock

Postat
ok, då är det lugnt och klart, behöver inte lägga 6000 spänn då, fast jag vill jag vill jag vill, haha, alltid så, man vill ha nya grejer.. typiskt..

problemet med att inte höra genom mixern är ok, jag lyssnar via hårddisksinspelaren, perfekt.

tackåbock

Jag kanske missar något stort nu, men: Varför vill du ha 8 direct outs? Har du 8 kanaler på hårddiskinspelaren? Varför kör du då inte bara alla grejorna du skulle kört in i mixern, in i hårddiskinspelaren istället? Om du ändå inte kan ändra nivåerna på dem med mixern? Eller sitter gainen före insert-ingången?

Postat

tackåbock

Jag kanske missar något stort nu, men: Varför vill du ha 8 direct outs? Har du 8 kanaler på hårddiskinspelaren? Varför kör du då inte bara alla grejorna du skulle kört in i mixern, in i hårddiskinspelaren istället? Om du ändå inte kan ändra nivåerna på dem med mixern? Eller sitter gainen före insert-ingången?

hmmm, det har du iofs rätt i, fast med fantommatning och så.. den går väl före inserten, eller?

hmm, får nog tänka på att vifta med lädret ändå.

Postat

Hallo!

Jag använder insert-jacken som direct-out. Jag har bara tryckt i telepluggarna till första "snäppet", då bryts inte signalen i mixern utan det fortsätter vidare hela limpan... Vet inte om det är så på alla mixrar dock, men väl värt ett försök 🙂

Postat

perfekt!

haha, nu går allt som en berochdalbana mellan köpa och inte köpa, haha.

nu ska jag inte köpa något igen.

tack.

Postat

Lyssna inte på mig, jag har ingen stenkoll. Har bara min egna Soundcraftmixer som referens.

Postat

Att använda insert-ingången är ett trick som garanterat fungerar på alla Mackie mixrar.

Låter som Claes alternativ är det bästa.

kör själv en sådan variant +en bra miklimpa för sången.

Postat
har bara tryckt i telepluggarna till första "snäppet", då bryts inte signalen i mixern utan det fortsätter vidare hela limpan...

Det går att göra en enkel moddning av kablar annars. En vanlig obalanserad signalkabel med den kontakt du behöver för att ansluta till ljudkortet i ena änden. I andra änden löder du en stereo-tele plugg: jord till jord (sleeve) och sedan löder du ihop de andra två stiften i kontakten (tip & ring) med signalledaren i kabeln.

Med en sån kabel i jacket blir inserten garanterat en 'direct out'.

Postat

En liten nackdel med att plocka ut "direct out" från Inserterna, som man kan göra på väldigt många mixrar, är att man bara får en obalanserad signal, så det gäller att ha välskärmade kablar om man ska vara säker på att inte tillföra onödiga störningar på inspelningen...

Han man i stället en preamp och ett ljudkort med balanserade ingångar, så är det inte lika kinkigt... 😏

Postat
En liten nackdel med att plocka ut "direct out" från Inserterna, som man kan göra på väldigt många mixrar, är att man bara får en obalanserad signal, så det gäller att ha välskärmade kablar om man ska vara säker på att inte tillföra onödiga störningar på inspelningen...

Var väl inte riktigt i rätt prisklass men stora mixrar som tex Allen&heath GL4000 och Midas XL3 har ju balanserade inserts.Ett jack vardera för send och return.

Postat

Jag har en 10-kanals Soundcraft Spirit Folio RacPac med 10 direct out. Kostade mig 2 500:- begagnad...

Postat
Jag har en 10-kanals Soundcraft Spirit Folio RacPac med 10 direct out. Kostade mig 2 500:- begagnad...

Om du tittar i schemat längst bak i manualen till den, så sitter dessa "direct out" efter eq och fader (ger dig alltså hela kanalen och inte enbart preampen) - och är obalanserade. Det är väldigt praktiskt att de har satt in separata "direct out", så att man inte behöver köra med Inserterna för den funktionen - men samtidigt lite dumt att inte ha gjort dem balanserade när de ligger separat... 😛

Postat
Det är väldigt praktiskt att de har satt in separata "direct out", så att man inte behöver köra med Inserterna för den funktionen - men samtidigt lite dumt att inte ha gjort dem balanserade när de ligger separat... 🙂

Och lite synd att man inte kan välja att signalen tappas innan insert, eq och regel.

Postat
En liten nackdel med att plocka ut "direct out" från Inserterna [...] är att man bara får en obalanserad signal, så det gäller att ha välskärmade kablar om man ska vara säker på att inte tillföra onödiga störningar på inspelningen...

Å andra sidan är det många omvandlare/interface/ljudkort som har obalanserade in/ut. Det är ett bra budgetalternativ. Om man använder korta kablar och inte har en dimmer i närheten, så tappar man antagligen inte mer än några dB i signal-to-noise ratio.

Postat
Det är väldigt praktiskt att de har satt in separata "direct out", så att man inte behöver köra med Inserterna för den funktionen - men samtidigt lite dumt att inte ha gjort dem balanserade när de ligger separat... 🙂

Och lite synd att man inte kan välja att signalen tappas innan insert, eq och regel.

Jag gillar att de har lagt det i den ordningen... Tycker det är jättesmidigt!

Mitt Echo Layla har 8 obalanserade ingångar så det finns därför ingen större mening med balanserade direct outs. Har bara 30 cm långa patchkablar mellan mixern och ljudkortet och än så länge har jag inte upplevt något problem med brus...

Postat

Jag gillar att de har lagt det i den ordningen... Tycker det är jättesmidigt!

Ja, det kan vara smidigt om man tänker eq'a signalen. Racpac'en har helt okej eq (har jag för mig), men om jag minns rätt går det inte att bypassa den. Därför vore det guld om man kunde välja att tappa signal före eq ifall man inte tänker använda den.

Postat
Ja, det kan vara smidigt om man tänker eq'a signalen. Racpac'en har helt okej eq (har jag för mig), men om jag minns rätt går det inte att bypassa den. Därför vore det guld om man kunde välja att tappa signal före eq ifall man inte tänker använda den.

Jo, självklart vore det kalasbra om man kunde bypassa den vid behov, men det kan jag personligen leva utan med tanke på det facila priset. Den täcker hur som helst mina ringa behov. Eq'n är tillräckligt transparent när rattarna är nollade för att en lekman som jag inte ska klaga... Jag är en sann lågbudgetmusikant och den duger gott åt mig hur som helst! 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.