Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej vänner!

Hur säljs vinjetter in till tvbolagen?

Låt oss säga att jag rent hypotetiskt har skrivit världens bästa vinjett som typ skulle bära tv3:s ident grymt bra, vad ska jag då göra för att få den placerad hos tv3? Hur brukar såna här saker gå till? Skrivs alla kommersiella musiksnuttar på förbeställning?

Dom svaren jag söker är inte kontakta tv3.

(häng inte upp er på tv3, det är bara ett exempel, jag är intresserad av hur det fungerar i branchen.)

Annons
Postat

Jag har enbart gjort vinjetter till lokala reklamfilmer och tv4 lokalt. Då har det enbart varit beställningsjobb.

Men om jag skulle spåna lite vad mer du kunde göra så är det nog att rikta dig direkt till företagen som du tänker dig vinjetten till. Börja lokalt för att sedan kanske ta dig uppåt. Sedan finns det ju reklambyråer som du skulle kunna försöka kontakta.

Men detta är ju bara spånande från min sida.

MVH

Anders

Postat
Låt oss säga att jag rent hypotetiskt har skrivit världens bästa vinjett som typ skulle bära tv3:s ident grymt bra, vad ska jag då göra för att få den placerad hos tv3? Hur brukar såna här saker gå till? Skrivs alla kommersiella musiksnuttar på förbeställning?

I nio fall av tio skrivs musiken enligt den pitch man fått från produktionsbolaget som gör programmet , eller produktionsbolaget som gör vinjetten ( inte alltid samma ). SVT och TV4 är nog dom enda kanalerna som har egenproducerade program , dom flesta andra köpen in programmen från produktionsbolagen ( Strix , Meter , Jarowski mfl ).

Trots att du har skrivit den absolut bästa vinjetten är det inte säkert att den passar in i Producentens ide om program profilen.

Så tag kontakt med produktionsbolagen och se vart det leder.

• 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.