Jump to content
Annons

Rumsmickning vid inspelning av elgitarr

Recommended Posts

Postat
Jag tycker du "creel" ska tagga ner lite och vara jättetacksam för den hjälpen du fått i den här tråden.

Du ställer frågor för att få till ett bättre gitarrsound och när folk här ger jättebra tips så viftar du bort det och skriver att de inte verkar ha någon erfarenhet alls. Enligt mig låter det som att DU är väldigt oerfaren inom gitarrinspelning och inspelning i allmänhet då du uppenbarligen saknar en he del grundkunskaper i ämnet så ner med garden och svälj din stolthet och lär dig av alla duktiga människor på det här forumet.

Och JA, impulser kan låta hur bra som helst! Det gäller bara att LÄRA SIG att använda dom på rätt sätt! Bara för att du köper en svindyr Gibson-gitarr betyder det inte att du per automatik blir en duktig gitarrist, eller?

Förlåt alla för surt inlägg men tycker det är så förbaskat trist när folk lägger ner mycket tid att hjälpa någon med bristande kunskaper som bara viftar bort all matnyttig information med nån slags ogrundad översittarstil.

Det stämmer bra att jag inte har så mycket erfarenhet när det gäller detta.

Vissa tips har varit bra, andra... ja... nä jag ska inte säga något. 😆

Men det känns som att många inte riktigt är hundra på detta område när de kommer med vissa tips, att de gissar sig fram lite. Jag vill ju ha tips från såna som verkligen har hållit på mycket med detta och helst i denna genre. Det är knappt en enda i hela tråden som svarat i stil med "det låter i ditt klipp som att de bla bla...". Istället får man svar som "kör med impulser, det blir bättre". Hur kul är det? Dessutom startas världens diskussion om impulser.

Som jag sagt, kanske femtielva gånger nu, så vill jag lära mig om rumsmickning, få tips och råd ang mickplaceringar, mickval, och annat som har med detta att göra. Inte ett annat tillvägagångssätt! Jag känner mycket väl till att man kan använda sig av impulser. Men nu ville ju jag prova nåt annat, är du med?

Det kanske stämmer att det funkar bra att som Cruncher sa "bara att slänga upp rumsmicken där du tycker det låter bra i rummet", men det beror ju helt och hållet på vilket sound man är ute efter. Det finns massvis med folk som mickar på olika avstånd från stärkaren, direkt mot den.

Jag förväntade mig lite snack om såna här placeringar, vad som generellt brukar funka osv.

Det är lite ungefär som att man startat en tråd där man frågar om hjälp hur man bygger vissa högtalare, så får man svar "köp färdiga istället, det är bättre" som slutar med att man har 10 sidors diskussion om olika märkeshögtalare. Det var ju inte riktigt det man var ute efter.

Jag är ledsen om jag uppfattats som en jobbig besserwisser i denna tråd, då har ni missförstått mig. Jag vet inte alls bättre än er, men; jag vet vad denna tråd var tänkt att handla om. (och det var inte impulser)

Det är ju absolut helt okej att säga "bla bla, men om inte det funkar så kan du ju köra impulser", men att nästan enbart snacka om impulser och sedan förespråka för dem... ja, då blir man lite less.

Men okej, fortsätt ös på med tips. Jag ska inte klaga något mer.

Lite on-topic:

Efter att jag experimenterat lite mer, så tror jag att "det bästa" är att

- närmicka lådan med ett par mickar (minst 2)

- på rätt avstånd (för nära = för mycket brus, getingdist, onaturligt, för lite "gitarr" och definition... för långt bort = man tappar proximity-effekten och det låter inte lika stort)

Vill man ha rumsmick (som jag) så placeras den på flera meters avstånd, den behöver inte vara mitt/rakt framför.

Det är nog ungefär som Cruncher sa (sorry att jag var helt emot det tidigare 😑), att den placeras där man tycker det låter bäst i rummet - iaf till att börja med. Sen kan man justera lite.

Som rumsmick tror jag en schysst stormembranare är bäst.

En spontan gissning/känsla är att rummet bör vara minst 20-25 kvadrat. 30-35 är nog bäst.

Ja, detta är vad jag kommit fram till efter att ha prövat lite mer iallafall. Jag säger inte att något är rätt eller fel. Men ofta finns det ett sätt som generellt funkar väldigt bra, som de flesta anser låter bra.

Något mer jag lärt mig är att det är en himla skillnad på SM57 och SM58 för uppmickning av gitarr. SM57 har en mycket bättre återgivning av ljudet. Skulle vara kul att kombinera den med en lite mörkare mick, typ Sennheiser MD421 eller e606.

Kastar in en liten notis här gällande " inkastandet av micken där det låter bra..."!

Defakto är det på det sättet att du inte kan få fram alla ljud i alla rum.

Du måste hitta hur ditt rum låter Creel.

Hur det svarar mot ditt ljud. Där får du stommen att arbeta med.

Val av mikrofon ska ses mer som en EQ och en preamp där färgning och olika responsivitet i mikrofonen kan antingen hjälpa eller stjälpa ditt ljud.

Du är bra inne på din analys av vad som händer med ljudet baserat på mikrofonens placering vid närmikning.

Anser dock att du tar dig lite vatten över huvudet när du skriver att förusten av proximityeffekten, tar ner känslan av ett stort ljud!?!?!

Det ligger till så här.

Ju mindre låda du har, desto större kommer ditt gitarrljud låta i mix.

En av de mest använda gitarrstärkare vid inspelning och distat ljud är den gamla Marshall Valvestate singel 12" combon.

Mycket snabb och ger fantastisk storlek med bara ett par 57:or.

En annan klassiker är en Fender Twin Reverb. Även detta en kombo med otroligt mycket muskler.

Ställ dig frågan...

Varför tillverkar Orange en topp på 5 watt och dessutom ger den namnet Tiny Terror?

Mitt bästa tips gällande gitarrljudär således följande.

En liten enkel tolva i kabintettet som ger membranet en snabb respons och verkligen återger det som händer i strängarna.

Spela med den! Känns ljudet i fingrarna? Svarar det som det ska? Gör gitarren det du vill att den ska göra?

Hitta sweetspotten i rummet där lådan verkligen laddar ur energi!

Det finns oftatst inte mer än två sånna ställen i rummet.

Det ena stället använder du till att placera kabinettet. Det andra stället är där du placerar ambience mikrofonen.

För distade ljud så har du bra nytta av ett lite trögre membran. En 57:a är bra på detta.

Om ljudet är av ren karaktär så är det bra med en känsligare kondensatormikrofon av småmembransmodell typ Oktava MK012 eller liknande storlek.

Denna är snabb nog att ta upp värdefulla transienter i ett rent gitarrljud.

Om du har råd så tar du det ett steg till och ersätter med en bandmikrofon där du kommer höra helt nya saker i ditt gitarrljud.

Köp ingen skit här för en tusenlapp. Dom låter inget bra!!!

Det positiva med en bandmikrofon är att dom är 8:a kopplade per fysisk automatik vilket ger dig en del ambience i ljudet direkt.

Antagligen därför jag gillar dessa mickar.

Tänk oxå på att sätta bandmikrofoner lite grand off-axis då dessa är lite känsliga för fasutsläckning på grund av sin 8:a koppling.

Detta kan doch användas till din fördel om du får ett dåligt ljud i låga mellanregistret.

Till ambience så kan du även här använda en trög mikrofon.

Gitarr hör hemma i mellanregistret. Spela inte in massa lågbas bara för att du har en mikrofon som klarar ta upp den informationen. Du kommer skära bort det i mix ändå!

Låt elektroniken arbeta med med det register den gör sig bäst på.

Fyll headroomet i elektroniken med det som är intresant för ditt ljud i stället för att tvinga en preamp arbeta med en massa som kommer skäras bort sen.

Slutligen.

Jag tycker oxå att det är synd att det pratas om impulser när du klart och tydligt markerar att detta inte är ditt intresse.

I vardagslag så används allt jämt impulser för att snabba på arbetet.

Men ja, du har rätt när det kommer till äkta ambience! Det låter mer unikt om man lägger ned lite tid på jobbet!

Det är ju trots allt ett hantverk så go go go for launch!

Gällande din slutsats beträffande kompetens om gitarrinspelning här på forumet....

Anledningen till varför du får en massa avikande svar på dina frågor beror på att det inte finns något enda sätt att spela in gitarrer på.

Det finns ingen magisk knapp som låter bra direkt!

Enklaste verifieringen är väl moduleringsboxar av olika slag där tillverkare i flera år försökt skapa det "perfekta" gitarrljudet.

Lyssnaren, gitarristen, musikern, har lika länge sagt... det låter inte som en riktig stärkare!

Dock är det användbart då det kan underlätta i en mix.

Kör på Creel.

Du är absolut på rätt väg vilket man kan läsa mellan raderna på dina inlägg.

Det enda du behöver göra är att acceptera att det inte finns en "bra-ljudsknapp" som är generell för all musik!

Täjk helvetiskt mycket käär!

/Tha' Cruncha'

Annons
  • Svar 98
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Kastar in en liten notis här gällande " inkastandet av micken där det låter bra..."!

...

/Tha' Cruncha'

Tusen tack för ett informativt och intressant inlägg!

Jag återkommer nog med nån fråga/fundering senare. 😛

Ang "att förlusten av proximityeffekten tar ner känslan av ett stort ljud", så menar jag att t ex en SM57 gör sig bäst till närmickning. Det är då det låter "stort" på det sättet att gitarren låter i hela registret. Sätter man en SM57 på nån decimeters avstånd så låter det mycket tunnare. Men med det sagt så säger jag inte att det kan funka för vissa, men då oftast i kombination med annat. Och ska man micka på lite avstånd tror jag inte en dynamisk mick som SM57 är det bästa.

SM57 är ju gjord för närmickning? Det är ju samma sak när man mickar en virvel med SM57, den "måste" vara nära.

Sen beror ju förstås på vilka ideal man har, men nästan alla inspelade gitarrljud har ju nån form av närmickning och då ska man använda SM57:an nånstans så är det ju till närmickning och inte till avsåndsmickning eller rumsmickning.

Men vill man verkligen inte ha närmickning i sitt ljud så tycker jag man ska skippa SM57 och titta på andra mickar som lämpar sig bättre för rum och avstånd.

Är du med på hur jag tänker nu?

T.ex; har man enbart en SM57 att tillgå vid inspelning så anser jag att den ska placeras nära (för det är där en SM57 funkar bäst). Sen exakt hur nära, vilken placering osv - det får man ju testa sig fram med. Men jag tycker det är dumt att sätta en SM57 på t.ex. en halvmeters avstånd (om man bara tänkt använda den).

Redigerat av creel
Postat

Cruncher: "En liten enkel tolva i kabintettet som ger membranet en snabb respons och verkligen återger det som händer i strängarna"

Bra skrivet. Jag har rockat länge och provat en hel del. En ensam tolva tycker jag låter bäst, den får lite fart och fladder även av en mindre stärkare, så mickar man den med en eller två sm57 händer det stora saker i andra änden, dvs antingen inspelningsapparaten eller PA-systemet.

Med dubbla marshall 4 12 lådor blir det så lite kraft som hamnar på varje högtalare att de knappt rör sig om man inte spelar svinhögt.

Har även provat Fendercombon med fyra tiotummare, sämre botten, tycker jag. Och 15 tum, nej hu, det låter inte alls bra. En ensam 12 tums celestion, det är kanongrejer, då kan man via PA välta hus.

Postat

...

/Tha' Cruncha'

Tusen tack för ett informativt och intressant inlägg!

Jag återkommer nog med nån fråga/fundering senare. 🙂

Ang "att förlusten av proximityeffekten tar ner känslan av ett stort ljud", så menar jag att t ex en SM57 gör sig bäst till närmickning. Det är då det låter "stort" på det sättet att gitarren låter i hela registret. Sätter man en SM57 på nån decimeters avstånd så låter det mycket tunnare. Men med det sagt så säger jag inte att det kan funka för vissa, men då oftast i kombination med annat. Och ska man micka på lite avstånd tror jag inte en dynamisk mick som SM57 är det bästa.

SM57 är ju gjord för närmickning? Det är ju samma sak när man mickar en virvel med SM57, den "måste" vara nära.

Sen beror ju förstås på vilka ideal man har, men nästan alla inspelade gitarrljud har ju nån form av närmickning och då ska man använda SM57:an nånstans så är det ju till närmickning och inte till avsåndsmickning eller rumsmickning.

Men vill man verkligen inte ha närmickning i sitt ljud så tycker jag man ska skippa SM57 och titta på andra mickar som lämpar sig bättre för rum och avstånd.

Är du med på hur jag tänker nu?

T.ex; har man enbart en SM57 att tillgå vid inspelning så anser jag att den ska placeras nära (för det är där en SM57 funkar bäst). Sen exakt hur nära, vilken placering osv - det får man ju testa sig fram med. Men jag tycker det är dumt att sätta en SM57 på t.ex. en halvmeters avstånd (om man bara tänkt använda den).

Läste din respons gällande SM57...

Visst är det så att de allra flesta använder en SM57 på detta sätt.

Det jag tycker du ska göra.

Ta dig en funderare på om det inte är så att du i själva verket gillar den boost runt låga mellanregistret som proximityeffekten ger?

För att säga att en SM57 är gjord för enbart närmickning är att ta i lite i överkant.

Det var inte ambitionen hos tillverkaren med alla säkerhet.

Det är en konst att kunna hantera dynamiska mikrofoner med lite avstånd från källan.

Den tröghet som finns i spolen på dom går att använda som ett EQ då frekvenser i sig självt är olika snabba.

Ju längre bort du sätter den dynamiska mikrofonen, desto mindre botten upplevs då energin går förlorad från källan.

Detta kan du använda till din fördel Creel medans en kondensatormikrofon är svårhanterad på detta sätt med sin inbyggda förstärkare och överkänslighet i många fall.

Detta gäller lika så en bandmikrofon.

Om du har möjlighet att använda två mikrofoner så tycker jag du ska pröva att micka själva kabinettet med en dynamiskmikrofon.

Testa snett bakom lådan eller rakt bakom ett elemen men då med inverterad fas.

Denna teknik hjälper dig skapa lim i ljudet vilket kan vara bra vid solon etc där man kanske vill ha mer ton.

En mick är en mick.... inget mer.

Källan till ljudet som alstras är det enda som är intressant egentligen...

Ha det gott Creel!

/Cruncharn'

Postat
Om du har möjlighet att använda två mikrofoner så tycker jag du ska pröva att micka själva kabinettet med en dynamiskmikrofon.

Denna teknik hjälper dig skapa lim i ljudet vilket kan vara bra vid solon etc där man kanske vill ha mer ton.

Det här är något jag gjort med öppna combos. Men vad ger det för effekt på en sluten fyrtolva?

drloop (oregistrerad)
Postat

Det här är något jag gjort med öppna combos. Men vad ger det för effekt på en sluten fyrtolva?

Muller?

Postat

Muller?

Yep!!!

...och lim...

Otydlighet.

Bra om man bara kör med en gura i mix och vill ha mer stomme.

Det betyder dock inte att alla lådor låter bra men det är resonanser i kabinettet som är användbara.

Creel vill ju ha tips!

/Cruncha'

• 3 veckor senare...
Postat

Jag vet inte om du fått svar på dina frågor (verkar inte som det) men jag har en grej som du kan prova.

Detta var en grej som jag provade när jag ville ha ett "större" sound utan att hålla på och pilla i Logic - jag ballade ur lite helt enkelt.

Jag hade mickat en tvåtolvscombo med en e606 vid yttre konen och en sm57 riktad mot elementets nedre del. Jag ville ha en större klang kände jag, inte liksom som ett rumsreverb, lite mer som någon form av resonans typ...(?)

Hittade en Studio Projects B1 som jag började mixtra lite med. Bäst resultat och en större klang fick jag faktiskt när jag satte micken övanför förstärkaren, kanske en decimeter från handtaget. I skrivande stund kommer jag att tänka på att det mycket väl kan ha med placeringen i rummet att göra men du kanske kan få lite inspiration att börja experimentera lite mer med olika möjligheter. Lägga en soptunna framför förstärkaren som du mickar upp inuti kanske?

Postat
Och JA, impulser kan låta hur bra som helst! Det gäller bara att LÄRA SIG att använda dom på rätt sätt!
Ja, det brukar låta så. "bara att lära sig ratta bla bla". Jag har aldrig, aldrig någonsin, hört någon impuls som låtit lika bra som en riktig inspelning.

nu är jag ingen expert på reverb men anledningen till att impuls filer anses låta bäst (av reverbpluggarna) är ju att de är riktiga inspelningar av olika rum som man sedan kan använda till sitt eget ljud.

vore kul att höra hur inspelningen gått och om du blev nöjd med resultatet, hur du gjorde tillslut osv. kanske nått ljudexempel 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.