Jump to content
Annons

Rumsmickning vid inspelning av elgitarr

Recommended Posts

Postat
Jag skulle gått på Creels linje, använda det rum som finns. Att fusklåna ett annat rum är fegt och dåligt. Kanske. Jag skulle inte ha gjort det i alla fall. Tror jag.... Hehe!

Hehe, det är väl ungefär lika fegt som att använda en kompressor istället för att ratta volymregeln manuellt 😮

Annons
  • Svar 98
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Om du har flera sweetspots i ditt rum creel så finns det bara en av dom som lämpar sig till just den inspelning du behagar göra.

Varje mix är unik.

Du ska få ett tips till om du nu lyckas svälja det.

Pröva att använda bandmikrofoner i stället.

Framför allt till din närmickning.

Fantastisk behagligt och kontrollerat ljud blir det men dom är ganska besvärliga att sätta samt är känsliga för konernas fuktighet i lådan.

Royer 121 är en klassiker för gitarrer.

Ska du in och peta med kondensatormikrofoner så gör du bäst i att köra småmembranare till närfältet och stormembran till ambience....

...fast du har väl provat detta med kan man ju antaga!?...

/Crunchyboy! Ha ha ha ha!!!

Tack för ditt svar. Detta var mycket bra svar 😉

Tyvärr har jag ingen bandmikrofon. Är Royer 121 en bandmikrofon? Tyvärr har jag inte den, men ett amerikanskt forum rekommenderade en Royer också faktiskt! 🙂

Hur skiljer sig en bandmick från en kondensator och dynamisk? 😮 Jag vet inte om jag någonsin använt en bandmick.

Vad menar du med "konernas fuktighet i lådan"? Jag har ju fronttyg/nät och det är ju inte så att micken nuddar högtalarkonen.

Line Audio Design CM2 - det är en småmembranare va? Och Rode NTK en stormembranare?

Då ska vi se...

Ja, Royer 121 är en bandmikrofon i en ofta, allt för hög prisklass!!!

LA Design CM2 går under benämningen kondensatormikrofon i storlek pennmikrofon.

Röde NTK känner jag inte till så jag vet inte om det är en stormembransmikrofon.

Skillnader rentl ljudmässigt..

Dynamisk: Låter "pangig" i ljudet. som att smälla en papperspåse.

Kondensator: Symaskin i pennform, varm i stormembransform. Känns snabba och responsiva med mycket närhet i ljudet.

Band: Upplevs oftast som vardaglig. Mjuk, utan överaskningar, väldigt tydlig och ofta för tjocka i ljudet.

Bra ersättare för Royer till ett humanare pris är Oktava.

Dom har en bandmikrofon som heter OKTAVA ML 52-02. Den har fått gott betyg i flera recensioner.

Ej testat den själv men det är mitt nästa mikrofoninköp, just för gitarrinspelning.

Konernas fuktighet.......

Blir lite orolig här...

Om du nu har ett så gott öra att du kan höra subtila skillnader mellan placeringar i rummet på din högtalarlåda..., så kan du inte komma och säga att du inte hör skillnad på en fuktig dag och en torr dag!?

Luftfuktigheten påverkar din respons i lådan.

Torrt: Snabb attack. Känns ofta som att ljudet vill ut ur lådan.

Vått: Känns ofta som ett dåligt definierat ljud.

Gitarr måste spelas in en bra dag om man vill ha max ur den, eller skaffa luftavfuktare till studion, eller skaffa lådor som låter skit men är mindre känsliga för fukt...

Om du inte hör responsen i detta jag pratar om creel... så kan jag inte tillföra så mycket mer i debatten.

Var rädd om sig!

/Cruncharn'

Tack för svaret och infon.

Vem som helst hör skillnad på en placering av en rumsmick, när man kombinerar det med en närmick.

EDIT: Sorry, du skrev placering av högtalarlådan. Det gör lite skillnad men närmickar jag enbart så tycker jag det kvittar hur den är placerad faktiskt.

Det där med att luftfuktighet påverkar ljudet ur en högtalarlåda hade jag ingen aning om faktiskt. Det är mycket möjligt att jag skulle höra skillnad men jag har ju aldrig kunnat jämföra eller uppleva det. Luftfuktigheten är ju som den är, där min låda står.

"en fuktig dag och en torr dag", tja, luftfuktigheten ändras ju inte från 80% till 20% på en dag direkt iaf.

Det är så mycket annat som jag tycker är viktigare. Nu vet jag ju inte exakt hur stor skillnad luftfuktigheten kan påverka, men för mig är valet av elementen viktigare, och lådkonstruktionen och hur lådan är dämpad. Och uppmickning förstås. Det gör garanterat större skillnad. Men det är klart, allt påverkar ljudet.

så här ser min mic ut, som du ser vid swtichen så kan du välja 3 lägen, ring =rundtagande, 2 ringar brevid varann= åtta, hoptryckt ring=njure och det beskriver hur micen tar upp ljudet. runtagande tar upp lika mycket från alla håll. åttan tar upp lika mycket fram och bak men mindre från sidorna, njure tar upp framifrån men inget bakifrån. har en annan mic som bara tar upp som njure och har det märket på micen.

behringerb2pro.l.jpg

så här tar din mic upp ljudet= njure. den är alltså inte ställbar som min.

ntk_polar.jpg

Tack!

"din mic", menar du då Rode NTK?

Redigerat av creel
Postat (redigerat)

Angående rummets betydelse, så brukar jag tänka att rummet alltid färgar av sig på ljudet. Eftersom ingen miljö är helt vakumtät så får man alltid med korta reflektioner av utrymmet - hur stort eller litet det än är.

Om man då vill lägga till rumsklang ifrån ett annat rum, så får man ju både reflektionerna ifrån det egna inspelningsrummet plus reflektionerna ifrån impuls-rummet. Det blir tårta på tårta - teoretiskt sett. Om man däremot mickar upp även rummet, så kan man tillföra mer eller mindre av det, och eftersom rumsakustiken har exakt samma egenskaper som de små färgande reflektionerna i närmickningen så är det i princip det perfekta rumsreverbet.

Jag vart nyfiken på det här och lyssnade länge och toknoga, och fann att det låter på något sätt mer "självklart", okonstlat och naturtroget att köra så. Jag tycker alltför många syntetiska reverb missar tonvikten på de korta och färgande reflektionerna, early reflections, och siktar in sig på att göra snygga, långa svansar istället. Har man då närmickat, och riktigt torrt, och så är reverbet mer svans än korta reflektioner .. då låter det bara .. konstigt, för mig. Men om någon säger att väldigt få mickar rummet, även ibland etablerade namn, så skulle det inte förvåna mig. Att använda samma rum för rumsreverb, är ju en mer .. puritansk inställning, och med dagens über-täta mixar så .. är det inte lika känsligt.

Närmicka gör man ju oftast med avsikten att undvika så mycket rumsreflektioner som möjligt, att få ett torrt och väldigt kontrollerbart ljud. Det är nog många som närmickar gristorrt och sedan använder syntetiska reverb för att styra djupet. För många verkar det också vara en fråga om hur hi-tech man vill få det att låta. Ju mer naturlig rumsklang man använder, desto mer akustiskt och desto mindre hi-tech låter det.

För egen del gillar jag att inspelningen av rummet som early reflections, och ifall jag vill ha en tydligt lång reverbsvans så använder jag ett syntetiskt reverb där jag stängt av early reflections, bara kör på svansen. Och i dom fallen är det inte den närmickade signalen som jag matar genom reverbsvansen, utan istället rumsinspelningen, så att svansen ger ett så likt eko av den karaktär som rummet har. Oftast så räcker det gott och väl med bara lite luftighet i rumsklangen. Men vill man ha evighetsreverb så .. kan det ibland bli Waves IR eller Waves Trueverb på leadljudet bara, typ sånt.

Redigerat av Opus99
Postat

Jag håller med dig Opus om att syntetiska reverb ofta låter ganska "onaturliga", även när de utger sig för att likna verkliga rum, plåtar eller fjädrar.

Impulser däremot låter precis så bra eller dåligt som de är inspelade. Sinussvep genom en fullrangelåda av hög kvalité eller startpistol är att föredra.

Angående tidiga reflektioner ser jag det så här. En närmick och en distansmick i samma rum tar upp samma efterklang men kan ta upp olika tidiga reflektioner beroende på placeringen i rummet.

Postat
"din mic", menar du då Rode NTK?

ja

Postat (redigerat)
Jag håller med dig Opus om att syntetiska reverb ofta låter ganska "onaturliga", även när de utger sig för att likna verkliga rum, plåtar eller fjädrar.

Impulser däremot låter precis så bra eller dåligt som de är inspelade. Sinussvep genom en fullrangelåda av hög kvalité eller startpistol är att föredra.

Angående tidiga reflektioner ser jag det så här. En närmick och en distansmick i samma rum tar upp samma efterklang men kan ta upp olika tidiga reflektioner beroende på placeringen i rummet.

Om man tar en snygg impuls från ett annat rum får man ju ändå med lite oönskade (ev) reflektioner från det rum stärkaren/högtalaren står i. Skulle man i stället för att överhuvudtaget alls använda mick i stället använder en RedBox som man sätter på högtalarkabeln då "slipper" man ju alla reflektioner från rummet och kan koncentrera sig på impulserna.

RedBox tyx vara okänt här. Högtalarkabeln klipps av och får två telekontakter, dessa sätts in i tvenne telehål på RedBoxen, ljudet i högtalaren påverkas inte. Redboxen har även XLR-utgång, där sätter man micksladden och får, i alla fall live, ett ljud ut i PAt som oftast är bättre än med mick. Några val på olika lådsimuleringar finns inte, behövs inte heller. Gissningsvis härmas en fyrtolvlåda. Jag använde min senast igår på krogen, kanonljud direkt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
Om man tar en snygg impuls från ett annat rum får man ju ändå med lite oönskade (ev) reflektioner från det rum stärkaren/högtalaren står i. Skulle man i stället för att överhuvudtaget alls använda mick i stället använder en RedBox som man sätter på högtalarkabeln då "slipper" man ju alla reflektioner från rummet och kan koncentrera sig på impulserna.

Jobbar man i studio så kan man lika gärna använda en impuls respons från en kabinett istället för redboxen. Det ger lite trovärdigare ljud.

Men live är RedBox suverän. ( och nej, den är inte okänd för mig :rolleyes: )

Postat

Jobbar man i studio så kan man lika gärna använda en impuls respons från en kabinett istället för redboxen. Det ger lite trovärdigare ljud.

Men live är RedBox suverän. ( och nej, den är inte okänd för mig :rolleyes: )

Öh,,,.. kabinett?

Postat
Öh,,,.. kabinett?

Ja högtalarkabinett alltså.

Och med mick då alltså... Då kommer man inte ifrån att rummets reflektioner blandas tårta på tårta med impulsen. Det var ju det någon ville slippa.

Eftersom pulserna verkar vara nåt helt fantastisk tänkte jag att Redboxen var ett ev intressant sätt att slippa det otäcka (för en del tekniker) naturliga ljudet och de ofrånkomliga refexerna från det dåliga rummet "kabinettet" står i.

För egen del tycker jag att detta med impulser verkar helt plojty-plojty. En massa rumsklang eller reverb tar bara upp onödig plats i ljudbilden anser jag. Och får följden att det blir mindre gitarr, mindre trumma osv.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Men det var ett jävla tjat om impulser. Impulser låter aldrig lika bra som riktiga rumsmickar. Men fortsätt lev i er impulsvärld och tro att det är det bästa.

Tror ni på tomten också?

Skulle man ta en proffsproduktion och byta ut alla rumsmickljud mot impulser (som utgår ifrån närmicksljud) skulle det inte låta i närheten av lika bra.

Med det sagt betyder det inte att det i mitt fall inte kan bli så att impulserna låter bättre än vad rumsmickarna bidrar med. Jag har ju ingen riktig studio.

Redigerat av creel
Postat
Men det var ett jävla tjat om impulser. Impulser låter aldrig lika bra som riktiga rumsmickar. Men fortsätt lev i er impulsvärld och tro att det är det bästa.

Tror ni på tomten också?

Skulle man ta en proffsproduktion och byta ut alla rumsmickljud mot impulser (som utgår ifrån närmicksljud) skulle det inte låta i närheten av lika bra.

Med det sagt betyder det inte att det i mitt fall inte kan bli så att impulserna låter bättre än vad rumsmickarna bidrar med. Jag har ju ingen riktig studio.

Haha!

Jag tror inte impulser är nåt att hänga i julgran, usch.

Men jultomten är jag säker på att han finns. Jag har träffat honom många ggr, han finns!

drloop (oregistrerad)
Postat

Tror ni på tomten också?

Mmmm, just det... proffsproduktion och impulser man använder både egna rum och impulser i en proffsproduktion.

Det ena utesluter inte det andra.

Så enklast för dig är väl att spela in rumsmickarna. Du har fått massa tips hur du kan gå tillväga.

Låter inte som du tänkt dig kan du alltid prova med impulser.

Postat
Öh,,,.. kabinett?

Och med mick då alltså... Då kommer man inte ifrån att rummets reflektioner blandas tårta på tårta med impulsen. Det var ju det någon ville slippa.

Eftersom pulserna verkar vara nåt helt fantastisk tänkte jag att Redboxen var ett ev intressant sätt att slippa det otäcka (för en del tekniker) naturliga ljudet och de ofrånkomliga refexerna från det dåliga rummet "kabinettet" står i.

För egen del tycker jag att detta med impulser verkar helt plojty-plojty. En massa rumsklang eller reverb tar bara upp onödig plats i ljudbilden anser jag. Och får följden att det blir mindre gitarr, mindre trumma osv.

Betyder detta att du aldrig använder vare sig reverb eller plockar upp nån rumsklang på dina inspelningar? :rolleyes: Borde nog låta ganska torrt och tråkigt isåfall...? Antar att du får med ganska mycket rumsljud när du spelar in, men att du inte räknar med denna naturliga efterklang här?

Inte helt säker på vad "plojty-plojty" betyder... men jag vill gärna ha en live-känsla och en naturlig akustisk rumsklang på mina produktioner. Jag använder mig mycket av just rumsklangen för att skapa en känsla i låten. Ibland vill jag att det ska låta som en liten bluesklubb, ibland som en tom industribyggnad, ibland som ett bra studioliverum... Därför använder jag impulser ganska ofta. Jag kan få fram och anpassa till den miljö jag eftersträvar, och det låter äkta.

Jag brukar göra som så att jag tar ett hyffsat stort rum med naturlig dämpning (soffa, böcker etc), dämpar skiten ur ett hörn, och spelar in där med närmikning. Jag har även själv byggt en sån där "bakommiken-skärm" som jag använder ibland. Ljudet jag får till blir väldigt torrt. Sen lägger jag på så mycket av det rum jag valt (impuls alltså) som jag tycker låter bra och som gör att spåret smälter in i mixen och placerar det "i rummet". "Kaka-på-kaka"-effekten du nämnde är inte ett problem om man ser till att dämpa tillräckligt. Visst, lite kommer ju alltid komma med, men inte så pass att någon kan höra det. Ville jag att det skulle låta som att det var inspelat i mitt vardagsrum så skulle jag bara köra på med rumsmikning, men oftast vill jag inte att det ska låta så. "Plojty-plojty" eller inte.

Din redbox verkar ju onekligen vara en praktisk grej...

creel (oregistrerad)
Postat

Tror ni på tomten också?

Mmmm, just det... proffsproduktion och impulser man använder både egna rum och impulser i en proffsproduktion.

Det ena utesluter inte det andra.

Så enklast för dig är väl att spela in rumsmickarna. Du har fått massa tips hur du kan gå tillväga.

Låter inte som du tänkt dig kan du alltid prova med impulser.

Yes :rolleyes:

Ang det här med att ha helt torrt... (inte riktat till dig drloop utan de andra) så är det jättedumt. Då menar jag så torrt som det bara går. En sån mix är tråkig att lyssna på och låter inte lika naturligt. Inte ens stenhård metal har det heeeelt torrt. Det är inte så torrt som man kan tro.

Jag har insett att gitarrer med lite rumsklang passar bättre i en vanlig mix än snustorra gitarrer. De hörs mer då, de låter "högre" fast de inte är högre. Tycker jag iaf.

Postat
Öh,,,.. kabinett?

Betyder detta att du aldrig använder vare sig reverb eller plockar upp nån rumsklang på dina inspelningar? 😊 Borde nog låta ganska torrt och tråkigt isåfall...? Antar att du får med ganska mycket rumsljud när du spelar in, men att du inte räknar med denna naturliga efterklang här?

Inte helt säker på vad "plojty-plojty" betyder... men jag vill gärna ha en live-känsla och en naturlig akustisk rumsklang på mina produktioner. Jag använder mig mycket av just rumsklangen för att skapa en känsla i låten. Ibland vill jag att det ska låta som en liten bluesklubb, ibland som en tom industribyggnad, ibland som ett bra studioliverum... Därför använder jag impulser ganska ofta. Jag kan få fram och anpassa till den miljö jag eftersträvar, och det låter äkta.

Jag brukar göra som så att jag tar ett hyffsat stort rum med naturlig dämpning (soffa, böcker etc), dämpar skiten ur ett hörn, och spelar in där med närmikning. Jag har även själv byggt en sån där "bakommiken-skärm" som jag använder ibland. Ljudet jag får till blir väldigt torrt. Sen lägger jag på så mycket av det rum jag valt (impuls alltså) som jag tycker låter bra och som gör att spåret smälter in i mixen och placerar det "i rummet". "Kaka-på-kaka"-effekten du nämnde är inte ett problem om man ser till att dämpa tillräckligt. Visst, lite kommer ju alltid komma med, men inte så pass att någon kan höra det. Ville jag att det skulle låta som att det var inspelat i mitt vardagsrum så skulle jag bara köra på med rumsmikning, men oftast vill jag inte att det ska låta så. "Plojty-plojty" eller inte.

Din redbox verkar ju onekligen vara en praktisk grej...

Jag brukar alltid ha orginal fjäderreverb påskruvat på gitarrförstärkaren. Har aldrig hört nåt mixerbordsreverb som låter lika bra till elgitarr så därför struntar jag i det.

Vi ska spela in allihop samtidigt i samma rum så då funkar nog inte avståndsmickning på gitarren. I så fall kan jag använda en extralåda till combon och ställa ut den i en korridor och avståndsmicka där. Och impulser finns inte i min porta heller, så det är inget jag har ens möjlighet att prova. Jag tänker att man får ju ett rum sen när man spelar upp det hela i en stereo nånstans, så att först kopiera nåt visst rum låter lite skumt. Kopierar man ett rum med impulser får man ju tre rum, ett där mikarna står, ett impulsrum och ett där man lyssnar, om man inte lyssnar i hörlurar.

Tänkte på det där med Redboxen igår när jag testade ljud på krogen. Det gitarrljud jag får ut genom PAt är fanemej bättre än det mesta jag har med mig på originalcd. Att vid inspelning blanda redboxsignal med en stormembranare på ca 1 dm från högtalaren är nåt jag ska prova.

Plojty-plojty är ett utryck ur en bok, "Mig äger ingen" av Åsa Lindeborg. Det handlar om hennes uppväxt med farsan på 60-talet. Han var härdare på stålverket i Västerås, och sa att "den där var ju lite plojty-plojty, det såh man direkt". Kommer ihåg uttrycket själv från nånstans i barndomen. Väldigt bra bok.

Håkan,

ganska plojty-plojty

Postat

Rummet har ju alltid varit viktigt vid inspelning. Men från början så hade man ju alla musiker i ett rum och mickade upp alltihop på en gång. Sen började man närmicka och då blev det viktigt att antingen försöka fånga rummet med mickar eller skapa ett virituellt rum i efterhand.

Att det inte skulle behövas något rum bara för att man spelar upp musiken i ett rum håller jag inte med om. Det är en jäkla skillnad på reflektioner om du ställer en gitarrstärkare på full fräs i en fin lokal än om du spelar upp gitarren på normalnivå i en bilstereo.

Det ska ju låta som om bandet spelar i ett rum inuti din stereo.

Idealet är ju att du har så lite reflektioner som möjligt i det rum du lyssnar på musiken i. Men det är det väl få som lägger ner jobb på annat än audiofiler.

Därmed inte sagt att man måste vräka på med en massa rum i mixen. Men lite luft måste man ha ändå.

Postat (redigerat)

Jag slängde ihop ett litet exempel på vad jag menade.

Observera att detta inte är någon studie i bra gitarrljud. Även om det låter helt ok så la jag inte ner något större jobb på att skruva till ett bra ljud. Ville bara visa på att det inte blir så mycket kaka på kaka.

impulsetest.mp3

* Först har jag den direkta signalen från förstärkarsimulatorn (Amplitube).

* Sen lägger jag på en impulse response av en högtalarkabinett (Orange).

* Därefter lägger jag in en rumsmick till 100% (Jazz Guitar Room).

* Sen sänker jag rumsljudet till lagom nivå och drar upp ljudet från kabinettenmicken till 100%.

(det är inte killen i filmen som spelat gitarren)

Redigerat av rainydays
Postat (redigerat)

Jag slängde ihop ett litet exempel på vad jag menade.

Observera att detta inte är någon studie i bra gitarrljud. Även om det låter helt ok så la jag inte ner något större jobb på att skruva till ett bra ljud. Ville bara visa på att det inte blir så mycket kaka på kaka.

impulsetest.mp3

* Sen sänker jag rumsljudet till lagom nivå och drar upp ljudet från kabinettenmicken till 100%.

Snyggt. Men jag hör ingen skillnad på rumsimpuls och de reverb man får ur vanliga rackreverb. Jag har ett TC M300 som jag tycker är kanon. Jag gillar stoora reverb på hyfsat låg volym. Beror på låt förstås. Men TC classic hall är väl också rumssimulering.

Och på just elgitarr vill jag klafsa på rätt bra med förstärkarns fjäderreverb, så fler efterklanger behövs knappt. Att spela gitarr helt utan reverb klarar inte jag av. Marshalltopp utan reverb, helt hopplöst.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
Cruncher? Jag tyckte inte han kom med nåt vettigt alls
nej

ett dilemma kan man ju säga eftersom han faktiskt gav dig användbara tips

Jag vill ju ha lite förslag på mickar och vilka kombinationer som funkar bra. 🙂 Sånt kan jag ingenting alls om.

ja

om du talar om vilken musik du ska spela in

hur gitarrljudet låter

hur rummet låter

hur du vill det ska låta (ditt exempel låter som sagt bara närmickat)

men

sm57 ihop med md421 tycker jag brukar funka fint närmickade i lite olika vinkel mot membranen

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tycker att i 80% av fallen är en 421 bättre än en 57a. Men det är personlig smak... och creel har inte tillgång till en 421...

Redigerat av drloop
creel (oregistrerad)
Postat
Cruncher? Jag tyckte inte han kom med nåt vettigt alls
nej

ett dilemma kan man ju säga eftersom han faktiskt gav dig användbara tips

Jag vill ju ha lite förslag på mickar och vilka kombinationer som funkar bra. 🙂 Sånt kan jag ingenting alls om.

ja

om du talar om vilken musik du ska spela in

hur gitarrljudet låter

hur rummet låter

hur du vill det ska låta (ditt exempel låter som sagt bara närmickat)

men

sm57 ihop med md421 tycker jag brukar funka fint närmickade i lite olika vinkel mot membranen

Som vadå? Bara för att du tycker de är användbara behöver de inte vara ett dugg användbara för min del. Vi har olika kunskaper och erfarenheter. För mig är det ganska självklart att man panorerar gitarrerna t ex. 🙂

Du verkar ju inte ha läst förstainlägget.

Mitt exempel är absolut inte bara närmickat, då har du inga vidare öron för sånt här. Det är väldigt lite luft dock, men det är just så lite jag vill ha.

Ja, SM57 och MD421 är nog en kombination som är guld. Tyvärr har jag ju inte MD421:an. Funderar på att köpa en e606 eller vad den heter, den ska väl påminna lite om MD421 och vara prisvärd.

Postat
Som vadå? Bara för att du tycker de är användbara behöver de inte vara ett dugg användbara för min del.
som tex att gå runt i rummet å hitta ställen där det låter bra - istället för att bara ställa upp det hela lite slumpvis

på vilket sätt skulle inte det vara användbart för dig?

Du verkar ju inte ha läst förstainlägget.

Mitt exempel är absolut inte bara närmickat

så säker?

Postat

impulsetest.mp3

Hej hej!

Jag får säga att ovanstående lät förbaskat bra i mina öron. Vad är det för impulser du använder?

Efter att ha läst lite i denna tråd och andra så har jag börjat utforska det här med impulser igen.

Ett problem dock: jag spelar in med olika gitarr-preamps som jag gillar (hårdvara och mjukvara)

och sen kör jag preamp-signalen genom några impulser jag hittade (gratis att ladda ner nånstans).

Problemet är väl att impulserna är baserade på att signalen körts genom hela gitarrförstärkaren, dvs.

preamp, slutsteg och kabinett. Detta gör att det blir preamp på preamp och konstigt ljud. Jag skulle

vilja ha impulser som bara har samplat kabinett. Finns det?

Postat
Efter att ha läst lite i denna tråd och andra så har jag börjat utforska det här med impulser igen.

Ett problem dock: jag spelar in med olika gitarr-preamps som jag gillar (hårdvara och mjukvara)

och sen kör jag preamp-signalen genom några impulser jag hittade (gratis att ladda ner nånstans).

Problemet är väl att impulserna är baserade på att signalen körts genom hela gitarrförstärkaren, dvs.

preamp, slutsteg och kabinett. Detta gör att det blir preamp på preamp och konstigt ljud. Jag skulle

vilja ha impulser som bara har samplat kabinett. Finns det?

Du kommer inte ifrån färgningen från slutsteg ifall du ska köra impulserresponser genom en högtalare. Något måste signalen förstärkas med.

Ja har hittat hyfsat neutrala impulser på noisevault, vill jag minnas.

Postat

Tack för bra tips!

Har testat lite nu och det låter intressant.

Recabinet låter en aning instängt på demot. Kanske blir bra med eq. Jag får testa vidare lite innan jag bestämmer mig vad jag tycker.

Postat

Jag tycker du "creel" ska tagga ner lite och vara jättetacksam för den hjälpen du fått i den här tråden.

Du ställer frågor för att få till ett bättre gitarrsound och när folk här ger jättebra tips så viftar du bort det och skriver att de inte verkar ha någon erfarenhet alls. Enligt mig låter det som att DU är väldigt oerfaren inom gitarrinspelning och inspelning i allmänhet då du uppenbarligen saknar en he del grundkunskaper i ämnet så ner med garden och svälj din stolthet och lär dig av alla duktiga människor på det här forumet.

Och JA, impulser kan låta hur bra som helst! Det gäller bara att LÄRA SIG att använda dom på rätt sätt! Bara för att du köper en svindyr Gibson-gitarr betyder det inte att du per automatik blir en duktig gitarrist, eller?

Förlåt alla för surt inlägg men tycker det är så förbaskat trist när folk lägger ner mycket tid att hjälpa någon med bristande kunskaper som bara viftar bort all matnyttig information med nån slags ogrundad översittarstil.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag tycker du "creel" ska tagga ner lite och vara jättetacksam för den hjälpen du fått i den här tråden.

Du ställer frågor för att få till ett bättre gitarrsound och när folk här ger jättebra tips så viftar du bort det och skriver att de inte verkar ha någon erfarenhet alls. Enligt mig låter det som att DU är väldigt oerfaren inom gitarrinspelning och inspelning i allmänhet då du uppenbarligen saknar en he del grundkunskaper i ämnet så ner med garden och svälj din stolthet och lär dig av alla duktiga människor på det här forumet.

Förlåt alla för surt inlägg men tycker det är så förbaskat trist när folk lägger ner mycket tid att hjälpa någon med bristande kunskaper som bara viftar bort all matnyttig information med nån slags ogrundad översittarstil.

Det stämmer bra att jag inte har så mycket erfarenhet när det gäller detta.

Vissa tips har varit bra, andra... ja... nä jag ska inte säga något, haha.

Men det känns som att många inte riktigt är hundra på detta område när de kommer med vissa tips, att de gissar sig fram lite. Jag vill ju ha tips från såna som verkligen har hållit på mycket med detta och helst i denna genre. Det är knappt en enda i hela tråden som svarat i stil med "det låter i ditt klipp som att de bla bla...". Istället får man svar som "kör med impulser, det blir bättre". Hur kul är det? Dessutom startas världens diskussion om impulser.

Som jag sagt, kanske femtielva gånger nu, så vill jag lära mig om rumsmickning, få tips och råd ang mickplaceringar, mickval, och annat som har med detta att göra. Inte ett annat tillvägagångssätt! Jag känner mycket väl till att man kan använda sig av impulser. Men nu ville ju jag prova nåt annat, är du med?

Det kanske stämmer att det funkar bra att som Cruncher sa "bara att slänga upp rumsmicken där du tycker det låter bra i rummet", men det beror ju helt och hållet på vilket sound man är ute efter. Det finns massvis med folk som mickar på olika avstånd från stärkaren, direkt mot den.

Jag förväntade mig lite snack om såna här placeringar, vad som generellt brukar funka osv.

Det är lite ungefär som att man startat en tråd där man frågar om hjälp hur man bygger vissa högtalare, så får man svar "köp färdiga istället, det är bättre" som slutar med att man har 10 sidors diskussion om olika märkeshögtalare. Det var ju inte riktigt det man var ute efter.

Jag är ledsen om jag uppfattats som en jobbig besserwisser i denna tråd, då har ni missförstått mig. Jag vet inte alls bättre än er, men; jag vet vad denna tråd var tänkt att handla om. (och det var inte impulser)

Det är ju absolut helt okej att säga "bla bla, men om inte det funkar så kan du ju köra impulser", men att nästan enbart snacka om impulser och sedan förespråka för dem... ja, då blir man lite less.

Men okej, fortsätt ös på med tips. Jag ska inte klaga något mer.

Och JA, impulser kan låta hur bra som helst! Det gäller bara att LÄRA SIG att använda dom på rätt sätt!
Ja, det brukar låta så. "bara att lära sig ratta bla bla". Jag har aldrig, aldrig någonsin, hört någon impuls som låtit lika bra som en riktig inspelning.
Bara för att du köper en svindyr Gibson-gitarr betyder det inte att du per automatik blir en duktig gitarrist, eller?

Vilken värdelös jämförelse, herregud! Du borde isåfall ha sagt "bara för att du köper en svindyr gitarr betyder det inte att det per automatik låter bättre, förutsatt att du är nybörjare och förtillfället har en budgetgitarr". Nej, det behöver inte låta bättre, men själva ljudet kommer största sannolikhet låta bättre.

Jag lyssnar hellre på en unge (som knappt kan spela) som spelar på en fin Rodriguez-gitarr än att han (samma unge) spelar på en 500kr-gitarr.

Men det är ändå en dålig jämförelse. Det funkar inte riktigt att jämföra så. Skitsamma, jag förstår din poäng, men din jämförelse lät riktigt dum.

Men å andra sidan, så låter det som att du är med på att riktiga inspelningar låter bättre än rum? Bara att det kräver mer kunskap för att lyckas med att göra det "på riktigt"? (dvs rumsmicka i kombination med närmickar och andra mickar)

Varför inte då låta mig, oss, diskutera hur man får till det på riktigt? Istället för att gå den enkla vägen, impulser, som jag mycket väl känner till. Som sagt, jag använder nog de om jag inte får till det med rumsmickarna. Jag vill ju försöka. Det är så man kommer någon vart i livet, höll jag på säga, men det är ju faktiskt så. Det är så man utvecklas och lär sig, genom att ta del av andras kunskaper och sedan försöka själv. Det bästa vore ju om jag hade oändligt med tid i studion och kunde testa en massa - men så är ju tyvärr inte fallet. Därför vill jag ha tips och råd om mickval, mickplaceringar, placering av låda, dämpning, akustik, osv osv och andra egenskaper på rummet t ex.

Det bästa hade ju varit om de som säger "gör si och så" lade upp ljudklipp på hur det låter när de själv gjort så. Det är då man verkligen märker om de vet vad de pratar om eller inte.

Jag tänker lägga upp ljudklipp sen när jag är nöjd, och beskriva exakt hur jag gjort. Jag tror det kan hjälpa många andra, åtminstone ge inspiration. Det hade ju varit underbart om andra gjorde så också. (lägga upp ljudklipp och beskriva hur man gått tillväga med mickar, placeringar osv)

Lite on-topic:

Efter att jag experimenterat lite mer, så tror jag att "det bästa" är att

- närmicka lådan med ett par mickar (minst 2)

- på rätt avstånd (för nära = för mycket brus, getingdist, onaturligt, för lite "gitarr" och definition... för långt bort = man tappar proximity-effekten och det låter inte lika stort)

Vill man ha rumsmick (som jag) så placeras den på flera meters avstånd, den behöver inte vara mitt/rakt framför.

Det är nog ungefär som Cruncher sa (sorry att jag var helt emot det tidigare 😑), att den placeras där man tycker det låter bäst i rummet - iaf till att börja med. Sen kan man justera lite.

Som rumsmick tror jag en schysst stormembranare är bäst.

En spontan gissning/känsla är att rummet bör vara minst 20-25 kvadrat. 30-35 är nog bäst.

Ja, detta är vad jag kommit fram till efter att ha prövat lite mer iallafall. Jag säger inte att något är rätt eller fel. Men ofta finns det ett sätt som generellt funkar väldigt bra, som de flesta anser låter bra.

Något mer jag lärt mig är att det är en himla skillnad på SM57 och SM58 för uppmickning av gitarr. SM57 har en mycket bättre återgivning av ljudet. Skulle vara kul att kombinera den med en lite mörkare mick, typ Sennheiser MD421 eller e606.

Redigerat av creel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.