Jump to content
Annons

Rumsmickning vid inspelning av elgitarr


Recommended Posts

Postat (redigerat)

Eouuououo... Om man bara har möjlighet att kosta på en enda kanal till elgitarren, hur hade ni gjort då? (POD och liknade existerar inte i mitt liv). Förstärkaren är en Hot Rod men en tolva. SM57, ADK A51 eller AKG C1000S är vad jag kommer på nu att jag har över. Eller också kan jag ta signalen från en Redbox, det gör jag live. Fast det vete xxx om det är så lyckat på inspelning?

Jag skulle ev kunna ta livemixern och peta in mer än en mick i den och sen köra det på en monokanal. Men det är trummor o skrammel runtikring.

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
  • Svar 98
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Är det bättre med en okänd kondensatormick än en SM58beta som rumsmick? Om jag sätter den på 1 meters avstånd.

Helt omöjligt att svara på. Jag använder inte beta58 till någonting annat än sång live. Att jämföra den med en annan, till och med för dig, helt okänd mick...

Vad jag menade var att om du hade haft tillgång till en u87 eller motsvarande hade jag vinklat den lite bort från

högtalarkonerna för att inte då med den översta toppen.

creel (oregistrerad)
Postat
Eouuououo... Om man bara har möjlighet att kosta på en enda kanal till elgitarren, hur hade ni gjort då? (POD och liknade existerar inte i mitt liv). Förstärkaren är en Hot Rod men en tolva. SM57, ADK A51 eller AKG C1000S är vad jag kommer på nu att jag har över. Eller också kan jag ta signalen från en Redbox, det gör jag live. Fast det vete xxx om det är så lyckat på inspelning?

Inte mitt heller, kommer aldrig göra icon_smile_approve.gif

Jag skulle nog köra SM57:an om du bara har möjlighet till att använda en mick. Nånstans mellan konens mitt och ytterkanten skulle den hamna, ganska rakt riktad. Väldigt nära. Självklart lyssnar man var den ska vara, men nånstans där tror jag.

Självklart ska du micka din förstärkare, så du får gitarrljud på riktigt! 😠

creel (oregistrerad)
Postat
Är det bättre med en okänd kondensatormick än en SM58beta som rumsmick? Om jag sätter den på 1 meters avstånd.

Helt omöjligt att svara på. Jag använder inte beta58 till någonting annat än sång live. Att jämföra den med en annan, till och med för dig, helt okänd mick...

Vad jag menade var att om du hade haft tillgång till en u87 eller motsvarande hade jag vinklat den lite bort från

högtalarkonerna för att inte då med den översta toppen.

Den är inte helt okänd för mig, jag kommer bara inte ihåg namnet på den nu. Den låter helt ok, den används främst för att ta upp OH på trummor.

Aha, det var därför du skulle vinkla... ok.

Postat
Nej, jag kan inte alls hålla med dig om att det är så enkelt.

Jag tycker inte heller jag alls fått tillräckligt med svar nog. Menar du allvar? Vi har ju bara diskuterat impulser, i princip. 😎

för att ha så många frågor så vet du förvånandsvärt mycket

som man ropar får man svar brukar det heta - å jag tycker nog du har fått bättre svar än du förtjänar bla från crunchyboy här

men om du är så fastlåst vid dina egna uppfattningar om allt från akustik till signalbehandling till mickat/linat så lämnar det inte mycket utrymme till att få ny input - vilket brukar vara anledningen till att man frågar nåt

du får prova dig fram helt enkelt - hur svårt kan det vara egentligen

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Nej, jag kan inte alls hålla med dig om att det är så enkelt.

Jag tycker inte heller jag alls fått tillräckligt med svar nog. Menar du allvar? Vi har ju bara diskuterat impulser, i princip. 🙂

för att ha så många frågor så vet du förvånandsvärt mycket

som man ropar får man svar brukar det heta - å jag tycker nog du har fått bättre svar än du förtjänar bla från crunchyboy här

men om du är så fastlåst vid dina egna uppfattningar om allt från akustik till signalbehandling till mickat/linat så lämnar det inte mycket utrymme till att få ny input - vilket brukar vara anledningen till att man frågar nåt

du får prova dig fram helt enkelt - hur svårt kan det vara egentligen

Sluta larva dig, läs mitt huvudinlägg en gång till. 🙁 Jag vill ju ha tips från er, hur ni mickar stärkare, när ni vill ha lite luft. Jag har som sagt begränsat med tid och kan inte leka hur mycket jag vill med mickarna. Så jag måste tyvärr i princip ha en "plan" klar.

"du får prova dig fram" - visst är det så, naturligtvis, men man kan ju ändå dela med sig av sina erfarenheter och tips - och då när det gäller uppmickning - inte impulser! 😛

Crunchyboy? Cruncher? Jag tyckte inte han kom med nåt vettigt alls (för min del), men jag är tacksam ändå för att han tagit sig tid att skriva i denna tråd.

Jag vill ju ha lite förslag på mickar och vilka kombinationer som funkar bra. 🙂 Sånt kan jag ingenting alls om.

Redigerat av creel
Postat
Eouuououo... Om man bara har möjlighet att kosta på en enda kanal till elgitarren, hur hade ni gjort då? (POD och liknade existerar inte i mitt liv). Förstärkaren är en Hot Rod men en tolva. SM57, ADK A51 eller AKG C1000S är vad jag kommer på nu att jag har över. Eller också kan jag ta signalen från en Redbox, det gör jag live. Fast det vete xxx om det är så lyckat på inspelning?

Inte mitt heller, kommer aldrig göra icon_smile_approve.gif

Jag skulle nog köra SM57:an om du bara har möjlighet till att använda en mick. Nånstans mellan konens mitt och ytterkanten skulle den hamna, ganska rakt riktad. Väldigt nära. Självklart lyssnar man var den ska vara, men nånstans där tror jag.

Självklart ska du micka din förstärkare, så du får gitarrljud på riktigt! 😛

Vi har använt 57a förr och fått till det bra. En gång satte vi upp tre mickar på tre kanaler, en större vad det nu var instoppad bak i combon, men till sist tog vi bara ljudet från 57an.

Fast när det gäller live så är jag absolut av den meningen att det är lättare att få bra ljud i PAt med Redbox än med mick. I micken får man med bummeljud från subbasarna, och gitarren blir otajtare i ljudet. Jag vägrade att tro på det förrän jag testat det, men det är svinbra live. Redboxen sitter ju på högtalarkabeln, det är ingen line från stärkarens inre. Så spelade man in gitarr i Tomlamotownstudion har jag läst, krokodilklämmor och sladdar direkt på högtalaren genom en transformator till bordet och ingen mick alls. På så sätt skulle man ju slippa läck in i gitarrmicken också. Ska testa det sen bara för kul.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Eouuououo... Om man bara har möjlighet att kosta på en enda kanal till elgitarren, hur hade ni gjort då? (POD och liknade existerar inte i mitt liv). Förstärkaren är en Hot Rod men en tolva. SM57, ADK A51 eller AKG C1000S är vad jag kommer på nu att jag har över. Eller också kan jag ta signalen från en Redbox, det gör jag live. Fast det vete xxx om det är så lyckat på inspelning?

Inte mitt heller, kommer aldrig göra icon_smile_approve.gif

Jag skulle nog köra SM57:an om du bara har möjlighet till att använda en mick. Nånstans mellan konens mitt och ytterkanten skulle den hamna, ganska rakt riktad. Väldigt nära. Självklart lyssnar man var den ska vara, men nånstans där tror jag.

Självklart ska du micka din förstärkare, så du får gitarrljud på riktigt! 😛

Vi har använt 57a förr och fått till det bra. En gång satte vi upp tre mickar på tre kanaler, en större vad det nu var instoppad bak i combon, men till sist tog vi bara ljudet från 57an.

Fast när det gäller live så är jag absolut av den meningen att det är lättare att få bra ljud i PAt med Redbox än med mick. I micken får man med bummeljud från subbasarna, och gitarren blir otajtare i ljudet. Jag vägrade att tro på det förrän jag testat det, men det är svinbra live. Redboxen sitter ju på högtalarkabeln, det är ingen line från stärkarens inre. Så spelade man in gitarr i Tomlamotownstudion har jag läst, krokodilklämmor och sladdar direkt på högtalaren genom en transformator till bordet och ingen mick alls. På så sätt skulle man ju slippa läck in i gitarrmicken också. Ska testa det sen bara för kul.

Ursäkta min okunskap men Redbox, är det nån form av DI-box eller liknande så att man line:ar förstärkaren in i mixerbordet? Det låter ju inte jättekul 🙂 Men kul att det funkar för dig.

EDIT: Eller ja, det är väl nån form av högtalarsimulator gissar jag?

Vad menar du med läck? Vid en studioinspelning får man ju inget läck i den.

Med läck live, menar du då att t.ex. trummorna kommer in i gitarrmicken? Hur mickar du då egentligen om jag får fråga? Med en SM57 eller liknande mick "ska" man sätta den mot nätet, eller väldigt nära, för att få denna proximityeffekt så att det låter "fett". Det är det man brukar göra med sådana mickar iallafall, de flesta brukar anse att det låter bäst då (men inget är ju rätt och fel).

Det jag vill komma till är att om man mickar sina högtalarlåda väldigt nära, så bör man inte få nåt läck alls, inget man märker av iallafall. Såvida du inte kör med fisvolym, men det gör du väl inte? 🙁 Har man rörhäck drar man ju på en del så det låter gött.

Redigerat av creel
Postat
[
Pröva att sätta en åtta- eller rundtagande mick framför högtalaren. Då får du även med svar från rummet.

Eller en åtta helt off-axis framför stärkaren en bit ut i rummet. Undvik avstånd större än 5 meter.

Vad är det för nåt? 😛

Läs mitt huvudinlägg så är du snäll, där förklarade jag att jag bara hade vissa mickar och jag ville ha råd om vilka jag skulle använda. Jag har inga fler än dem tyvärr.

en kondensator mic kan ofta ställas in för hur den ska ta upp ljudet, som njure, rundtagande eller åtta.

för att få med ljudet från både rummet och stärkaren så är nog åttan (micken tar upp ljudet lika mycket fram och bak) eller rundtagande mic bäst. offaxis menas ju på sidan om mitten från högtalaren. ju längre från högtalaren ju mer rum får du ju med och destå mer påverkar det ljudet.

att inte rummet skulle spela nån roll förstår du ju att olika rum låter olika beronde på hur väggarna och storleken på rummet.

du kan ju även spela upp den inspelade gitarren genom en högtalare och spela in den genom en mic i ett annat rum vid senare tillfälle om det inte blir bra i studion. så när mica med sm57 och ta röde micen en bit i från.

Postat
Eouuououo... Om man bara har möjlighet att kosta på en enda kanal till elgitarren, hur hade ni gjort då? (POD och liknade existerar inte i mitt liv). Förstärkaren är en Hot Rod men en tolva. SM57, ADK A51 eller AKG C1000S är vad jag kommer på nu att jag har över. Eller också kan jag ta signalen från en Redbox, det gör jag live. Fast det vete xxx om det är så lyckat på inspelning?

Inte mitt heller, kommer aldrig göra icon_smile_approve.gif

Jag skulle nog köra SM57:an om du bara har möjlighet till att använda en mick. Nånstans mellan konens mitt och ytterkanten skulle den hamna, ganska rakt riktad. Väldigt nära. Självklart lyssnar man var den ska vara, men nånstans där tror jag.

Självklart ska du micka din förstärkare, så du får gitarrljud på riktigt! 😛

Vi har använt 57a förr och fått till det bra. En gång satte vi upp tre mickar på tre kanaler, en större vad det nu var instoppad bak i combon, men till sist tog vi bara ljudet från 57an.

Fast när det gäller live så är jag absolut av den meningen att det är lättare att få bra ljud i PAt med Redbox än med mick. I micken får man med bummeljud från subbasarna, och gitarren blir otajtare i ljudet. Jag vägrade att tro på det förrän jag testat det, men det är svinbra live. Redboxen sitter ju på högtalarkabeln, det är ingen line från stärkarens inre. Så spelade man in gitarr i Tomlamotownstudion har jag läst, krokodilklämmor och sladdar direkt på högtalaren genom en transformator till bordet och ingen mick alls. På så sätt skulle man ju slippa läck in i gitarrmicken också. Ska testa det sen bara för kul.

Ursäkta min okunskap men Redbox, är det nån form av DI-box eller liknande så att man line:ar förstärkaren in i mixerbordet? Det låter ju inte jättekul 🙂 Men kul att det funkar för dig.

EDIT: Eller ja, det är väl nån form av högtalarsimulator gissar jag?

Vad menar du med läck? Vid en studioinspelning får man ju inget läck i den.

Med läck live, menar du då att t.ex. trummorna kommer in i gitarrmicken? Hur mickar du då egentligen om jag får fråga? Med en SM57 eller liknande mick "ska" man sätta den mot nätet, eller väldigt nära, för att få denna proximityeffekt så att det låter "fett". Det är det man brukar göra med sådana mickar iallafall, de flesta brukar anse att det låter bäst då (men inget är ju rätt och fel).

Det jag vill komma till är att om man mickar sina högtalarlåda väldigt nära, så bör man inte få nåt läck alls, inget man märker av iallafall. Såvida du inte kör med fisvolym, men det gör du väl inte? 🙁 Har man rörhäck drar man ju på en del så det låter gött.

Redbox är en liten box stor som en mindre distpedal, den har två telehål, där man först kör in högtalarkabeln från rörhäckens slutsteg, nästa telehål drar vidare till högtalarelementet, inge förändring alls hör i högtalern. Sen har den en XLR ut också, där man sätter micksladden. Varenda gång jag testat det här, i olika PAn med olika tekniker, så blir jag förvånad hur exakt lika det låter i PAt som direkt framför combon. Polarn som alltid köra MESA eller Marshall + fyrtolva kör samma grej. Det är ju en högtalarsimulator förstås, fast utan val mellan olika lådor det behövs inte, det låter exakt lika som från stärkaren, inte det typiska skitfula ljud man får från en linad gitarrstärkare.

Att man slipper läck in i micken kanske man mest har nytta av när man spelar väldigt lågt på scen, det gör jag när jag är enmansband. Då har jag så lågt påskruvad master så stärkaren knappt hörs alls, då får jag dra på mer gain, vore det då en mick skulle jag få problem eftersom trycket ut i PAt brukar bli rätt våldsamt framåt kvällen.

Pröva Redbox och bli förvånad. 🙂

Postat
Jag vill ju ha lite förslag på mickar och vilka kombinationer som funkar bra. 😛 Sånt kan jag ingenting alls om.

Du kommer med stor sannolikhet inte behöva mer än en distansmick. Närmickar vet du ju redan vad du vill ha.

Jag skulle testa NT1000 till att börja med. De andra mickarna vet vi ju inte vilka det är. Svårt för oss att säga något om dem.

creel (oregistrerad)
Postat
[
Pröva att sätta en åtta- eller rundtagande mick framför högtalaren. Då får du även med svar från rummet.

Eller en åtta helt off-axis framför stärkaren en bit ut i rummet. Undvik avstånd större än 5 meter.

Vad är det för nåt? 😛

Läs mitt huvudinlägg så är du snäll, där förklarade jag att jag bara hade vissa mickar och jag ville ha råd om vilka jag skulle använda. Jag har inga fler än dem tyvärr.

en kondensator mic kan ofta ställas in för hur den ska ta upp ljudet, som njure, rundtagande eller åtta.

för att få med ljudet från både rummet och stärkaren så är nog åttan (micken tar upp ljudet lika mycket fram och bak) eller rundtagande mic bäst. offaxis menas ju på sidan om mitten från högtalaren. ju längre från högtalaren ju mer rum får du ju med och destå mer påverkar det ljudet.

att inte rummet skulle spela nån roll förstår du ju att olika rum låter olika beronde på hur väggarna och storleken på rummet.

du kan ju även spela upp den inspelade gitarren genom en högtalare och spela in den genom en mic i ett annat rum vid senare tillfälle om det inte blir bra i studion. så när mica med sm57 och ta röde micen en bit i från.

Tack för svar!

Hur då "ställas in"? Det där med njure/rundtagande/åtta har jag hört förut men inte riktigt förstått vad det är... 🙁

Menar du att en vanlig kondensatormick skulle greja det?

Det har jag dock inte tid med nu, men det låter ändå intressant! Hur pass bra funkar det egentligen? Skulle vara kul att höra nåt exempel där någon gjort så. Det måste ju låta bättre än impulser tycker man, om man hittar ett riktigt bra rum dvs.

Eouuououo... Om man bara har möjlighet att kosta på en enda kanal till elgitarren, hur hade ni gjort då? (POD och liknade existerar inte i mitt liv). Förstärkaren är en Hot Rod men en tolva. SM57, ADK A51 eller AKG C1000S är vad jag kommer på nu att jag har över. Eller också kan jag ta signalen från en Redbox, det gör jag live. Fast det vete xxx om det är så lyckat på inspelning?

Inte mitt heller, kommer aldrig göra icon_smile_approve.gif

Jag skulle nog köra SM57:an om du bara har möjlighet till att använda en mick. Nånstans mellan konens mitt och ytterkanten skulle den hamna, ganska rakt riktad. Väldigt nära. Självklart lyssnar man var den ska vara, men nånstans där tror jag.

Självklart ska du micka din förstärkare, så du får gitarrljud på riktigt! 🙂

Vi har använt 57a förr och fått till det bra. En gång satte vi upp tre mickar på tre kanaler, en större vad det nu var instoppad bak i combon, men till sist tog vi bara ljudet från 57an.

Fast när det gäller live så är jag absolut av den meningen att det är lättare att få bra ljud i PAt med Redbox än med mick. I micken får man med bummeljud från subbasarna, och gitarren blir otajtare i ljudet. Jag vägrade att tro på det förrän jag testat det, men det är svinbra live. Redboxen sitter ju på högtalarkabeln, det är ingen line från stärkarens inre. Så spelade man in gitarr i Tomlamotownstudion har jag läst, krokodilklämmor och sladdar direkt på högtalaren genom en transformator till bordet och ingen mick alls. På så sätt skulle man ju slippa läck in i gitarrmicken också. Ska testa det sen bara för kul.

Ursäkta min okunskap men Redbox, är det nån form av DI-box eller liknande så att man line:ar förstärkaren in i mixerbordet? Det låter ju inte jättekul 😄 Men kul att det funkar för dig.

EDIT: Eller ja, det är väl nån form av högtalarsimulator gissar jag?

Vad menar du med läck? Vid en studioinspelning får man ju inget läck i den.

Med läck live, menar du då att t.ex. trummorna kommer in i gitarrmicken? Hur mickar du då egentligen om jag får fråga? Med en SM57 eller liknande mick "ska" man sätta den mot nätet, eller väldigt nära, för att få denna proximityeffekt så att det låter "fett". Det är det man brukar göra med sådana mickar iallafall, de flesta brukar anse att det låter bäst då (men inget är ju rätt och fel).

Det jag vill komma till är att om man mickar sina högtalarlåda väldigt nära, så bör man inte få nåt läck alls, inget man märker av iallafall. Såvida du inte kör med fisvolym, men det gör du väl inte? 🙂 Har man rörhäck drar man ju på en del så det låter gött.

Redbox är en liten box stor som en mindre distpedal, den har två telehål, där man först kör in högtalarkabeln från rörhäckens slutsteg, nästa telehål drar vidare till högtalarelementet, inge förändring alls hör i högtalern. Sen har den en XLR ut också, där man sätter micksladden. Varenda gång jag testat det här, i olika PAn med olika tekniker, så blir jag förvånad hur exakt lika det låter i PAt som direkt framför combon. Polarn som alltid köra MESA eller Marshall + fyrtolva kör samma grej. Det är ju en högtalarsimulator förstås, fast utan val mellan olika lådor det behövs inte, det låter exakt lika som från stärkaren, inte det typiska skitfula ljud man får från en linad gitarrstärkare.

Att man slipper läck in i micken kanske man mest har nytta av när man spelar väldigt lågt på scen, det gör jag när jag är enmansband. Då har jag så lågt påskruvad master så stärkaren knappt hörs alls, då får jag dra på mer gain, vore det då en mick skulle jag få problem eftersom trycket ut i PAt brukar bli rätt våldsamt framåt kvällen.

Pröva Redbox och bli förvånad. 😮

Aha, ok. Schysst pryl!
creel (oregistrerad)
Postat
Jag vill ju ha lite förslag på mickar och vilka kombinationer som funkar bra. 😛 Sånt kan jag ingenting alls om.

Du kommer med stor sannolikhet inte behöva mer än en distansmick. Närmickar vet du ju redan vad du vill ha.

Jag skulle testa NT1000 till att börja med. De andra mickarna vet vi ju inte vilka det är. Svårt för oss att säga något om dem.

Ok ok, tack!

Generellt sett, väljer man då en kondensator framför en dynamisk (som SM58) om det ska vara rumsmick? Eller rum och rum, på lite distans bara.

Jag ska ta reda på vad kondensatormickarna heter.

Postat (redigerat)

Ang "lyssna och sätt en mik där"-tekniken som Cruncher nämnde så är det VISST "precis så enkelt" ju! Han pratar om att hitta sweet spoten i rummet. FÖRST ska du dock hitta var stärkaren låter bäst. Flytta stärkaren tills du hittar det ställe där den låter bra. Sen går du runt och lyssnar tills du hittar ett ställe där rumsljudet och ambiencen kommer fram och låter som du tänkt. Där sätter du en mik. Sen finjusterar du miken tills det låter som du tänkt.

Det har jag dock inte tid med nu, men det låter ändå intressant! Hur pass bra funkar det egentligen? Skulle vara kul att höra nåt exempel där någon gjort så. Det måste ju låta bättre än impulser tycker man, om man hittar ett riktigt bra rum dvs.

Detta är ju ganska precis vad ett impulsreverb gör ju! En "impuls" är ju helt enkelt ett "inspelat rum" som kan appliceras på en ljudsignal.

Förenklat: Man gör exempelvis ett sinus-svep i ett rum och spelar in den information som "studsar tillbaka". Man kan sen spela upp ett ljud genom detta filter och få det att låta exakt som att det var inspelat i just det rummet. Alltså, inget cyntetiskt eller artificiellt reverb (som trådskaparen verkar tro...?) utan det är en äkta rumsklang som är inspelad(!). Tycker iaf jag är assmart och skitsmidigt. Hade jag ett fint inspelningsrum med superakustik skulle jag använda det på det mesta, men eftersom jag inte har det så använder jag ganska ofta Sir2 för att ge rumskänslan. Funkar smäck.

Ursäkta att jag återkommer till impulser då trådskaparen inte vill ha sådana inlägg, men jag kunde inte låta bli. -Det verkar ju ändå onekligen som det bästa alternativet om du har bråttom och vill få det bra så snabbt som möjligt. Blir lite mer mixtid så (hitta en trevligt "rum" etc), men betydligt mindre experimenterande med inspelningstekniken.

CITAT (creel @ 2008-11-28, 12:56) *

Är det bättre med en okänd kondensatormick än en SM58beta som rumsmick? Om jag sätter den på 1 meters avstånd.

Om du tycker kondensaren låter bra skulle iaf nog jag använda den hellre än en Beta58. Men jag är ingen expert.

Ang. ställbar karakteristik (dvs ställa mellan 8, njure och omni) så måste den ha dubbla membran för att klara sådant. Vissa har det, andra inte. Du ser på miken om den har några omkopplare för det. Det betyder helt enkelt hur den plockar upp ljudet. 8=framifrån och bakifrån (med olika fas tror jag?), njure=framifrån, omni=lika runtom. Vanligast är njure (och hypernjure etc), följt av omni. Alla bandmikar har 8.

Redigerat av MrBluesman
creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Ang "lyssna och sätt en mik där"-tekniken som Cruncher nämnde så är det VISST "precis så enkelt" ju! Han pratar om att hitta sweet spoten i rummet. FÖRST ska du dock hitta var stärkaren låter bäst. Flytta stärkaren tills du hittar det ställe där den låter bra. Sen går du runt och lyssnar tills du hittar ett ställe där rumsljudet och ambiencen kommer fram och låter som du tänkt. Där sätter du en mik. Sen finjusterar du miken tills det låter som du tänkt.
Det har jag dock inte tid med nu, men det låter ändå intressant! Hur pass bra funkar det egentligen? Skulle vara kul att höra nåt exempel där någon gjort så. Det måste ju låta bättre än impulser tycker man, om man hittar ett riktigt bra rum dvs.

Detta är ju ganska precis vad ett impulsreverb gör ju! En "impuls" är ju helt enkelt ett "inspelat rum" som kan appliceras på en ljudsignal.

Förenklat: Man gör exempelvis ett sinus-svep i ett rum och spelar in den information som "studsar tillbaka". Man kan sen spela upp ett ljud genom detta filter och få det att låta exakt som att det var inspelat i just det rummet. Alltså, inget cyntetiskt eller artificiellt reverb (som trådskaparen verkar tro...?) utan det är en äkta rumsklang som är inspelad(!). Tycker iaf jag är assmart och skitsmidigt. Hade jag ett fint inspelningsrum med superakustik skulle jag använda det på det mesta, men eftersom jag inte har det så använder jag ganska ofta Sir2 för att ge rumskänslan. Funkar smäck.

Ursäkta att jag återkommer till impulser då trådskaparen inte vill ha sådana inlägg, men jag kunde inte låta bli. -Det verkar ju ändå onekligen som det bästa alternativet om du har bråttom och vill få det bra så snabbt som möjligt. Blir lite mer mixtid så (hitta en trevligt "rum" etc), men betydligt mindre experimenterande med inspelningstekniken.

CITAT (creel @ 2008-11-28, 12:56) *

Är det bättre med en okänd kondensatormick än en SM58beta som rumsmick? Om jag sätter den på 1 meters avstånd.

Om du tycker kondensaren låter bra skulle iaf nog jag använda den hellre än en Beta58. Men jag är ingen expert.

Ang. ställbar karakteristik (dvs ställa mellan 8, njure och omni) så måste den ha dubbla membran för att klara sådant. Vissa har det, andra inte. Du ser på miken om den har några omkopplare för det. Det betyder helt enkelt hur den plockar upp ljudet. 8=framifrån och bakifrån (med olika fas tror jag?), njure=framifrån, omni=lika runtom. Vanligast är njure (och hypernjure etc), följt av omni. Alla bandmikar har 8.

Tack för ett bra inlägg. Det är lugnt, prata på om impulser om du vill.

Men jag tycker stärkaren låter bra på flera ställen i rummet och jag har svårt att säga vad som låter bäst i en mix. Det bästa är ju därför om man kan spela in och hålla på prova sig fram. Dessutom spelar jag grymt högt så jag måste gå runt med hörselskydd (om jag ska hålla på en stund).

Du har rätt i det där med impulsreverb men det är ändå ett konstgjort sätt och det går att höra. Dessutom är det ju roligare att spela in sin egna rumsakustik, som är på riktig, eller? 😏 Jaja, nog snackat om det kanske? Vi har delade åsikter om det och det är fine för mig. Jag säger inte att impulsreverb är dåliga, men jag vill sträva efter riktiga rumsinspelningar. Eller rum och rum, som sagt - jag vill bara ha lite luft! 😛 Distansmickar.

Redigerat av creel
creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu vet jag vad jag har för kondensatormickar: CM2. Lineaudio tror jag märket är, svenskt iallafall. Sökte lite på CM2 och det verkar ju vara fina allround-mickar, så de ska jag nog allt köra med! 😏

SM58beta får vila.

Redigerat av creel
Postat

Om du har flera sweetspots i ditt rum creel så finns det bara en av dom som lämpar sig till just den inspelning du behagar göra.

Varje mix är unik.

Du ska få ett tips till om du nu lyckas svälja det.

Pröva att använda bandmikrofoner i stället.

Framför allt till din närmickning.

Fantastisk behagligt och kontrollerat ljud blir det men dom är ganska besvärliga att sätta samt är känsliga för konernas fuktighet i lådan.

Royer 121 är en klassiker för gitarrer.

Ska du in och peta med kondensatormikrofoner så gör du bäst i att köra småmembranare till närfältet och stormembran till ambience....

...fast du har väl provat detta med kan man ju antaga!?...

/Crunchyboy! Ha ha ha ha!!!

creel (oregistrerad)
Postat
Om du har flera sweetspots i ditt rum creel så finns det bara en av dom som lämpar sig till just den inspelning du behagar göra.

Varje mix är unik.

Du ska få ett tips till om du nu lyckas svälja det.

Pröva att använda bandmikrofoner i stället.

Framför allt till din närmickning.

Fantastisk behagligt och kontrollerat ljud blir det men dom är ganska besvärliga att sätta samt är känsliga för konernas fuktighet i lådan.

Royer 121 är en klassiker för gitarrer.

Ska du in och peta med kondensatormikrofoner så gör du bäst i att köra småmembranare till närfältet och stormembran till ambience....

...fast du har väl provat detta med kan man ju antaga!?...

/Crunchyboy! Ha ha ha ha!!!

Tack för ditt svar. Detta var mycket bra svar 😄

Tyvärr har jag ingen bandmikrofon. Är Royer 121 en bandmikrofon? Tyvärr har jag inte den, men ett amerikanskt forum rekommenderade en Royer också faktiskt! 🙂

Hur skiljer sig en bandmick från en kondensator och dynamisk? :rolleyes: Jag vet inte om jag någonsin använt en bandmick.

Vad menar du med "konernas fuktighet i lådan"? Jag har ju fronttyg/nät och det är ju inte så att micken nuddar högtalarkonen.

Line Audio Design CM2 - det är en småmembranare va? Och Rode NTK en stormembranare?

Postat

Jag vet åtminstone två studios som spelar in skivor som använder impulser för att få till rum på gitarrer. Sen spelar de in rummet med mikrofoner också. Vilket som används beror på hur det tycker det funkar ihop med de övriga instrumenten. Inte sällan spelas gitarrerna in tidigt i produktionen. Både trummor, bas, synthar, körer, sång mm är exempel på saker som kan komma att spelas in efteråt och detta gör ju att förändringar sker över tid i produktionen. Min erfarenhet är att man idag vill ha så många vägar öppna så länge som möjligt ända tills slutmix.

Som man ropar får man svar, vilket för övrigt gäller ljudkvalitén i olika rum såväl som hur man uttrycker sig i trådar.

creel (oregistrerad)
Postat
Jag vet åtminstone två studios som spelar in skivor som använder impulser för att få till rum på gitarrer. Sen spelar de in rummet med mikrofoner också. Vilket som används beror på hur det tycker det funkar ihop med de övriga instrumenten. Inte sällan spelas gitarrerna in tidigt i produktionen. Både trummor, bas, synthar, körer, sång mm är exempel på saker som kan komma att spelas in efteråt och detta gör ju att förändringar sker över tid i produktionen. Min erfarenhet är att man idag vill ha så många vägar öppna så länge som möjligt ända tills slutmix.

Som man ropar får man svar, vilket för övrigt gäller ljudkvalitén i olika rum såväl som hur man uttrycker sig i trådar.

Ja, jag har hört det ordspråket några gånger i denna tråd. På vilket sätt tyckte du jag var otydlig i förstainlägget? Det är ju utifrån det folk svarat, vars svar jag reagerat på.

Men räcker det inte nu?

Jag tvivlar inte en sekund på att impulser kan låta bättre än rummet jag lyckas spela in, MEN, jag vill försöka få till det ändå. Med en så bra uppmickning som möjligt, rätt mickar på rätt avstånd. Rätt placeringar av mickar, rätt placering av lådan. Lagom dämpat rum, osv. Det finns massa saker som påverkar, inte enbart rummets storlek.

Om det visar sig att det låter illa med mina distans- och ruminspelningar, så - that's it - då kör jag impulser. Men i första hand vill jag försöka med detta, man lär sig mycket på vägen.

Postat

Jag skulle gått på Creels linje, använda det rum som finns. Att fusklåna ett annat rum är fegt och dåligt. Kanske. Jag skulle inte ha gjort det i alla fall. Tror jag.... Hehe!

creel (oregistrerad)
Postat
Jag skulle gått på Creels linje, använda det rum som finns. Att fusklåna ett annat rum är fegt och dåligt. Kanske. Jag skulle inte ha gjort det i alla fall. Tror jag.... Hehe!

"Fegt" 🙂 Nja, jag strävar efter bästa ljud, sen får det vara hur fegt som helst. Det viktiga är att allt låter bra i slutändan. Men jag tror, ärligt talat, det låter bättre med en ordentlig rumsmickning än impulser. Eller rättare sagt, det GÖR ju det, förutsatt att rummet är bra och att man gör allt på ett bra sätt. Men det är det som är svårt.

Postat
Jag skulle gått på Creels linje, använda det rum som finns. Att fusklåna ett annat rum är fegt och dåligt. Kanske. Jag skulle inte ha gjort det i alla fall. Tror jag.... Hehe!

"Fegt" 🙂 Nja, jag strävar efter bästa ljud, sen får det vara hur fegt som helst. Det viktiga är att allt låter bra i slutändan. Men jag tror, ärligt talat, det låter bättre med en ordentlig rumsmickning än impulser. Eller rättare sagt, det GÖR ju det, förutsatt att rummet är bra och att man gör allt på ett bra sätt. Men det är det som är svårt.

Du säger det. Ofta till och med. Men faktum är att bland de impulser som går att ladda ned finns bland annat uppmickningar av olika rum. Det blir liksom inte mer fejk än att micka upp sitt eget rum och spela in det digitalt. Samma information.

creel (oregistrerad)
Postat
Jag skulle gått på Creels linje, använda det rum som finns. Att fusklåna ett annat rum är fegt och dåligt. Kanske. Jag skulle inte ha gjort det i alla fall. Tror jag.... Hehe!

"Fegt" 😲 Nja, jag strävar efter bästa ljud, sen får det vara hur fegt som helst. Det viktiga är att allt låter bra i slutändan. Men jag tror, ärligt talat, det låter bättre med en ordentlig rumsmickning än impulser. Eller rättare sagt, det GÖR ju det, förutsatt att rummet är bra och att man gör allt på ett bra sätt. Men det är det som är svårt.

Du säger det. Ofta till och med. Men faktum är att bland de impulser som går att ladda ned finns bland annat uppmickningar av olika rum. Det blir liksom inte mer fejk än att micka upp sitt eget rum och spela in det digitalt. Samma information.

Vad menar du med att jag säger ofta? Att jag inte föredrar impulser framför riktig rumsinspelning? Det stämmer bra, men det har ju sin anledning. För jag vill inte diskutera impulser i denna tråd, utan hur man placerar mickar och sånt. Men det gick tydligen inte fram bra från förstainlägget. 🙂

Whatever, ska sluta tjata.

Vad menar du? Att använda flera mickar vid en gitarrinspelning (så att några tar upp rumsklangen) är ju inte fejk nånstans. Det är iallafall så nära det "äkta" man kan komma, till skillnad från impulser.

Postat
Vad menar du med att jag säger ofta? Att jag inte föredrar impulser framför riktig rumsinspelning? Det stämmer bra, men det har ju sin anledning. För jag vill inte diskutera impulser i denna tråd, utan hur man placerar mickar och sånt. Men det gick tydligen inte fram bra från förstainlägget. 🙂

Whatever, ska sluta tjata.

Vad menar du? Att använda flera mickar vid en gitarrinspelning (så att några tar upp rumsklangen) är ju inte fejk nånstans. Det är iallafall så nära det "äkta" man kan komma, till skillnad från impulser.

Allting som skrivs i en tråd kan inte enbart relatera till det första inlägget. Du har pratat en hel om impulser i den här tråden. Så länge du fortsätter kommer du att få respons på detta. Vilket är bra, eller hur? För det är väl därför du postar inlägg på ett forum?

Jag menar att impulser är lika äkta som de inspelningar du gör själv. För det är just vad dom är, inspelade responser av givna impulser.

Väljer du att lägga en impuls av en distansmickning ovanpå ditt inspelade gitarrspår kommer det låta exakt som om du hade ställt din stärkare på den plats impulsen spelades in. Hänger du med?

creel (oregistrerad)
Postat
Jag menar att impulser är lika äkta som de inspelningar du gör själv. För det är just vad dom är, inspelade responser av givna impulser.

Väljer du att lägga en impuls av en distansmickning ovanpå ditt inspelade gitarrspår kommer det låta exakt som om du hade ställt din stärkare på den plats impulsen spelades in. Hänger du med?

Nej, jag håller definitivt inte med. En impuls utgår ju från det inspelade, närmickade, ljudet. Det låter inte likadant att sätta micken nära som att sätta på lite avstånd, det är inte bara att det blir mer rum ju längre ifrån man placerar micken.

Ska man köra med impulser förutsätter det att det närmickade ljudet är perfekt, annars tappar du "information" i ljudet som en rumsmick hade fått upp annars.

Postat
Om du har flera sweetspots i ditt rum creel så finns det bara en av dom som lämpar sig till just den inspelning du behagar göra.

Varje mix är unik.

Du ska få ett tips till om du nu lyckas svälja det.

Pröva att använda bandmikrofoner i stället.

Framför allt till din närmickning.

Fantastisk behagligt och kontrollerat ljud blir det men dom är ganska besvärliga att sätta samt är känsliga för konernas fuktighet i lådan.

Royer 121 är en klassiker för gitarrer.

Ska du in och peta med kondensatormikrofoner så gör du bäst i att köra småmembranare till närfältet och stormembran till ambience....

...fast du har väl provat detta med kan man ju antaga!?...

/Crunchyboy! Ha ha ha ha!!!

Tack för ditt svar. Detta var mycket bra svar 😄

Tyvärr har jag ingen bandmikrofon. Är Royer 121 en bandmikrofon? Tyvärr har jag inte den, men ett amerikanskt forum rekommenderade en Royer också faktiskt! 🙂

Hur skiljer sig en bandmick från en kondensator och dynamisk? 😛 Jag vet inte om jag någonsin använt en bandmick.

Vad menar du med "konernas fuktighet i lådan"? Jag har ju fronttyg/nät och det är ju inte så att micken nuddar högtalarkonen.

Line Audio Design CM2 - det är en småmembranare va? Och Rode NTK en stormembranare?

Då ska vi se...

Ja, Royer 121 är en bandmikrofon i en ofta, allt för hög prisklass!!!

LA Design CM2 går under benämningen kondensatormikrofon i storlek pennmikrofon.

Röde NTK känner jag inte till så jag vet inte om det är en stormembransmikrofon.

Skillnader rentl ljudmässigt..

Dynamisk: Låter "pangig" i ljudet. som att smälla en papperspåse.

Kondensator: Symaskin i pennform, varm i stormembransform. Känns snabba och responsiva med mycket närhet i ljudet.

Band: Upplevs oftast som vardaglig. Mjuk, utan överaskningar, väldigt tydlig och ofta för tjocka i ljudet.

Bra ersättare för Royer till ett humanare pris är Oktava.

Dom har en bandmikrofon som heter OKTAVA ML 52-02. Den har fått gott betyg i flera recensioner.

Ej testat den själv men det är mitt nästa mikrofoninköp, just för gitarrinspelning.

Konernas fuktighet.......

Blir lite orolig här...

Om du nu har ett så gott öra att du kan höra subtila skillnader mellan placeringar i rummet på din högtalarlåda..., så kan du inte komma och säga att du inte hör skillnad på en fuktig dag och en torr dag!?

Luftfuktigheten påverkar din respons i lådan.

Torrt: Snabb attack. Känns ofta som att ljudet vill ut ur lådan.

Vått: Känns ofta som ett dåligt definierat ljud.

Gitarr måste spelas in en bra dag om man vill ha max ur den, eller skaffa luftavfuktare till studion, eller skaffa lådor som låter skit men är mindre känsliga för fukt...

Om du inte hör responsen i detta jag pratar om creel... så kan jag inte tillföra så mycket mer i debatten.

Var rädd om sig!

/Cruncharn'

Postat

så här ser min mic ut, som du ser vid swtichen så kan du välja 3 lägen, ring =rundtagande, 2 ringar brevid varann= åtta, hoptryckt ring=njure och det beskriver hur micen tar upp ljudet. runtagande tar upp lika mycket från alla håll. åttan tar upp lika mycket fram och bak men mindre från sidorna, njure tar upp framifrån men inget bakifrån. har en annan mic som bara tar upp som njure och har det märket på micen.

behringerb2pro.l.jpg

så här tar din mic upp ljudet= njure. den är alltså inte ställbar som min.

ntk_polar.jpg

drloop (oregistrerad)
Postat
Jag menar att impulser är lika äkta som de inspelningar du gör själv. För det är just vad dom är, inspelade responser av givna impulser.

Väljer du att lägga en impuls av en distansmickning ovanpå ditt inspelade gitarrspår kommer det låta exakt som om du hade ställt din stärkare på den plats impulsen spelades in. Hänger du med?

Nej, jag håller definitivt inte med. En impuls utgår ju från det inspelade, närmickade, ljudet. Det låter inte likadant att sätta micken nära som att sätta på lite avstånd, det är inte bara att det blir mer rum ju längre ifrån man placerar micken.

Ska man köra med impulser förutsätter det att det närmickade ljudet är perfekt, annars tappar du "information" i ljudet som en rumsmick hade fått upp annars.

Jag antar att det inte är någon idé att säga att du kanske missuppfattat hur impulser funkar.

Om det vore så som du säger skulle nog impulser vara helt oanvändbara.

Dessutom vad är en perfekt inspelning?

Postat
Ska man köra med impulser förutsätter det att det närmickade ljudet är perfekt, annars tappar du "information" i ljudet som en rumsmick hade fått upp annars.

I mitt svar har jag utgått från det du skriver i dina första inlägg i tråden. Dvs att du får till ett resultat med närmickarna som du känner dig nöjd med och vill addera lite "luft".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.