Jump to content
Annons

Rumsmickning vid inspelning av elgitarr

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag ska spela in lite snart och är osäker på hur jag ska göra med rumsmickarna.

Jag har en Framus Cobra 100w med en 4x12-låda med V30-element.

Närmickning har jag fått koll på, dvs de mickar som är emot nätet. Det är de mickar som är en bit bort som jag är osäker på. Vilket avstånd man bör ta och vilken mick till vad, osv.

De mickar jag har är SM57, SM58, SM58 beta, Rode NT1000, två CM2 (små kondensatormickar), samt en okänd billig mick.

Rummet är ca 20-25 kvadratmeter.

Här är ett klipp med några band, som har ett sound jag är ute efter:

(jag gillar inte Limp Bizkit men diggar det STORA gitarrljudet i den låten)

Det är själva rumsljudet i dessa gitarrer jag är ute efter, hur de har fått in det "våta" ljudet. Så jag vill efterapa inspelningstekniken, inte ha exakt samma sound. Ni fattar vad jag menar hoppas jag. Det är ju uppmickningen som gör att det låter bra i en mix (förutsatt att allt annat stämmer och det gör det).

Så, hur tror ni de har gjort?

Förutom närmickarna. Vilka avstånd snackar vi? 30cm, 80cm, 2 m..?

Bör man vinkla rumsmickarna något? Bör de vara i mitten framför lådan eller lite snett från sidan / rikta mot ett hörn?

Jag funderar på detta:

Ställer förstärkaren mot en vägg (lite luft bakom såklart).

SM57 and SM58 (utan puffskydd) som närmickar, rakt (ej vinklade), placerade mellan högtalarens mitt och ytterkant. (jag väljer en av de 4 elementen)

SM58Beta på typ 30cm avstånd, framför samma element, men lite vinklad kanske.

Rode NT1k på 1 m avstånd, framför samma element.

Jag förstår att detta är något man själv måste testa sig fram på, men det skulle vara bra att höra era tips och erfarenheter kring detta. Och vad ni TROR är lämpligt. Jag har begränsad tid i studion, så jag kan inte leka en hel dag och hitta helt rätt. Om rumsmickarna är perfekt eller inte vet man inte heller förrän alla dubbar är lagda, det är då man hör soundet i en mix.

Tack på förhand!

Redigerat av creel
Annons
  • Svar 98
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ofta brister rummet när man rumsmickar.

Då brukar jag ta till en rumimpuls och köra närmickat och låta impulsen vara rummet, låter lyx!

Det är snabbaste vägen framåt.

Redigerat av drloop
creel (oregistrerad)
Postat

Då brukar jag ta till en rumimpuls och köra närmickat och låta impulsen vara rummet, låter lyx!

Äh, det kan ju aaaldrig låta lika bra som 100% äkta rumsmickar?! Även om rummet är sisådär, eller?

Vad kör du med för überimpulser/plugin? SIR2 tycker jag inte alls låter lika bra som "the real shit".

pme (oregistrerad)
Postat

Om du är i en studio är det bara tt mata på. Det är bättre att micka för mycket än för lite. Det är bara några spår extra. Duger inte resultatet från rums micken är det bara att kasta bort. Spelar du in utan så har du inget val. Om du dessutom spelar in samma gitarr utan direkt så finns det ytterligare saker du kan göra. Tex göra det genom en plugin eller pod.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Äh, det kan ju aaaldrig låta lika bra som 100% äkta rumsmickar?! Även om rummet är sisådär, eller?

Vad kör du med för überimpulser/plugin? SIR2 tycker jag inte alls låter lika bra som "the real shit".

Jag antar att du inte har en studio där du spelar in utan nåt som är i det närmaste replokal med kanske lite ljudfix, då låter oftast en impuls bättre än dina rumsmickar.

Men har du ett bra rum är det att föredra naturligtvis.

Och det beror på vad du spelar in och hur du själv vill ha det.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Sir2 kan du få att låta superbra. Jag kör själv mycket med det, och har fått till riktigt trevliga resultat på bla just gitarrer. Kanske är det impulserna du inte gillar...? Du kan ju testa att ladda hem lite andra. För nog 17 kan det låta bra. Riktigt bra. "the real shit" är väl oftast att föredra om man: 1 vet precis vad man vill ha i förväg; 2 har kunskaperna; 3 har tid för set up; och 4 har ett rum som låter riktigt bra och passar i mixen. Låter rummet dåligt så kommer resultatet låta dåligt. Det är ju framförallt rumskaraktären du spelar in med rumsmiken, så har ditt inspelninsrum jättetrevlig och passande karaktär så kör på det. Låter det halvkasst så kör med impulser (såvida inte det där "halvkassa" ljudet är precis vad din mix vill ha förstås 🙂 ) Är inte supergrym på mikningsteknik, så jag vågar inte svara på sånt som avstånd och vinklar etc. Men grundtipset är väl att du helt enkelt lyssnar var i rummet det låter bra, och ställer en mik där (sen får du ju justera för ev fasproblem och så).

Redigerat av MrBluesman
creel (oregistrerad)
Postat

Är rummet verkligen så noga? Så himla stor skillnad kan det väl inte vara.

Det är ju uppmickningen som är viktig?

Jag ska ju inte ha massor av rumsljud, bara göra ljudet liiite vått.

För övrigt ska man väl inte justera för fasfel när man rumsmickar? Det är väl det som är meningen, att faserna "krockar" lite? Det är ju då ljudet låter stort. Nu snackar jag inte om att låta en närmick blandas med en annan mick 1cm längre bak utan att justera fasfel, jag menar att blanda en närmick med en mick som kanske är en halvmeter bort.

Hur gör ni?

Postat

du skämtar?

vad är det mickar upp med rumsmicken?

rummet antar jag?

kom igen nu

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

du skämtar?

rummet antar jag?

kom igen nu

Vill bara understryka det Demonproducenten säger. Micka ett dåligt piano och det låter dåligt. Micka ett kasst rum och det låter kasst.

Därför bygger man en riktig studio för att få bra ljud. Man kan ha tur att ha ett rum som låter bra, men oftast låter det inget vidare.

Därför tog jag med impulsfiler som ett bra alternativ, snyggt rum färdig förpackat.

Redigerat av drloop
creel (oregistrerad)
Postat

du skämtar?

rummet antar jag?

kom igen nu

Nej, jag skämtar inte. Jag tycker mitt rum verkar bra för detta ändamål. Jag har svårt att tänka mig att artificiella reverb skulle göra att det låter bättre för det sound jag vill ha. Men kanske.

Som sagt, det är väldigt, väldligt lite rum jag vill ha i ljudet. Jag vill bara få lite luft, inte något slags stort reverb.

och för allt i världen: lägg mickarna på separata kanaler så du kan dumpa om det blir skit

men det är ju så basic idag

Men, va? Är du ett troll? Eller var det där en pik för att du tyckte min fråga om rum var så dum?

Jag är inte helt dum i huvudet.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tror tipset med separata mickar var med all välmening.

Jag tror du skulle bli förvånad över hur ofta impulser används istället för rumsmickar.

creel (oregistrerad)
Postat

Jag tror du skulle bli förvånad över hur ofta impulser används istället för rumsmickar.

Ok.

Ja, om det används i seriösa proffsproduktioner så skulle jag bli förvånad. 🙂 Förutom de "proffsproduktioner" man inte tycker låter jättebra.

drloop (oregistrerad)
Postat

Ok.

Ja, om det används i seriösa proffsproduktioner så skulle jag bli förvånad. 😛 Förutom de "proffsproduktioner" man inte tycker låter jättebra.

Jag tror inte jag har nåt att tillföra mer i denna diskussion. Du verkar veta bäst.

Postat
Ja, om det används i seriösa proffsproduktioner så skulle jag bli förvånad. 😉

Då kan du betrakta digsjälv som förvånad. Och kanske till och med chockerad över att det till och med används simulerade gitarrstärkare i proffsproduktioner. 😛

creel (oregistrerad)
Postat

Ok.

Ja, om det används i seriösa proffsproduktioner så skulle jag bli förvånad. 🙂 Förutom de "proffsproduktioner" man inte tycker låter jättebra.

Jag tror inte jag har nåt att tillföra mer i denna diskussion. Du verkar veta bäst.

Nä, jag vet inte alls bäst. Det där skrev jag mer som i syfte att du gärna får visa nån sån produktion, det skulle ärligt talat vara kul att få höra nån sån. Jag tvivlar inte på att det inte finns, inte alls, men jag har svårt att tänka mig att det förekommer i den musik jag lyssnar på. Men vem vet.
Ja, om det används i seriösa proffsproduktioner så skulle jag bli förvånad. 🙂

Då kan du betrakta digsjälv som förvånad. Och kanske till och med chockerad över att det till och med används simulerade gitarrstärkare i proffsproduktioner. 🙂

Nämn några 🙂 (inte för att jag inte tror på dig, vill bara veta några exempel!)
Jag är inte helt dum i huvudet.

nu är det ju inte alla som är så klyftiga som du som läser tråden å vill ha lite tips

Nä, det har du rätt i 🙂

Postat

Det blir minst sagt lite tvetydigt när du å ena sidan minimerar rummets betydelse och därefter sågar impulser, även bra sådana - det håller inte. Däremot så skulle jag gärna se att mer bra svar likt att köra på separata spår kom in på din ursprungsfråga.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Lyssna på detta klippet. Sätt det i loop på din mp3spelare.

Trummor tagna från mixologi poplåten.

Första delen: Ett litet rum.

Andra delen : Torrt utan rum.

Tredje delen : Ett större trumrum.

Det är ju så att alla studios låter olika. Rummen skiljer sig åt.

Abbey Road låter inte som gamla Polarstudion...

Med impulser behöver man inte resa runt för att få ljudet av olika rum. En fantastisk teknik helt enkelt.

Det är klart du skall testa att micka i din lokal. Men glöm inte att man med impulser kan göra andra rum än just ditt.

Edit:

Jag tog trummor som exempel.

Borde nog tagit gura, men principen är den samma.

trumrum.mp3

Redigerat av drloop
creel (oregistrerad)
Postat
Lyssna på detta klippet. Sätt det i loop på din mp3spelare.

Trummor tagna från mixologi poplåten.

Första delen: Ett litet rum.

Andra delen : Torrt utan rum.

Tredje delen : Ett större trumrum.

Det är ju så att alla studios låter olika. Rummen skiljer sig åt.

Abbey Road låter inte som gamla Polarstudion...

Med impulser behöver man inte resa runt för att få ljudet av olika rum. En fantastisk teknik helt enkelt.

Det är klart du skall testa att micka i din lokal. Men glöm inte att man med impulser kan göra andra rum än just ditt.

Edit:

Jag tog trummor som exempel.

Borde nog tagit gura, men principen är den samma.

Vad ville du säga med det där? Jag använder själv impulser till trummor, vet hur det låter. Det låter inte lika bra som riktiga rumsmickar tycker jag, även om rummet inte är 100% perfekt.

Som du själv säger, du borde visat gitarrer med impulser, och då dubbade sådana, kompgitarrer.

creel (oregistrerad)
Postat

Det blir minst sagt lite tvetydigt när du å ena sidan minimerar rummets betydelse och därefter sågar impulser, även bra sådana - det håller inte. Däremot så skulle jag gärna se att mer bra svar likt att köra på separata spår kom in på din ursprungsfråga.

Jo, rummet har betydelse men inte sååå stor betydelse som ni verkar tycka, inte för gitarrer av denna sort... TROR jag iallafall.

Jag tycker nästan alltid rumsmickar låter mycket roligare impulser, det låter mycket verkligare och mäktigare. Det är ju bara lite luft i ljudet jag vill ha, inte nån värsta rumsklang.

Så länge rummet inte är en liten garderob så tror jag det inte spelar så jättestor roll, och så länge det inte är nån stor lokal som bara ekar.

Postat
TROR jag iallafall.

Jag tycker nästan alltid rumsmickar låter mycket roligare impulser, det låter mycket verkligare och mäktigare.

stämmer ju lite konstigt med din fråga i första inlägget

om du nu tycker det så vet du ju tydligen hur man gör för att få det så?

hur vet du förresten att exemplet med limp bizkit har rumsmickar?

och hur vet du isf hur det rummet låter?

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag ber om ursäkt att jag inte hade med gitarrer utan att det blev trummor i mitt exempel.

Jag tycker dock att det ger en bra bild av impulser och vad dom kan göra för att få trummor utan rum att sjunga ut bättre.

Och om du har lyckats med trummorna och rummet så kan du väl göra på samma sätt med gitarren?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ljudexemplet du har i mp3an är tight spelade gitarrer utpanorerade left - right.

Faktum är att personligen tycker jag det är lättare att få till detta ljud med en mick.

Men det är ju bara jag. Det finns många sanningar när man spelar in.

Redigerat av drloop
Postat

Pröva att sätta en åtta- eller rundtagande mick framför högtalaren. Då får du även med svar från rummet.

Eller en åtta helt off-axis framför stärkaren en bit ut i rummet. Undvik avstånd större än 5 meter.

Postat

Jo, rummet har betydelse men inte sååå stor betydelse som ni verkar tycka, inte för gitarrer av denna sort... TROR jag iallafall.

Jag tycker nästan alltid rumsmickar låter mycket roligare impulser, det låter mycket verkligare och mäktigare. Det är ju bara lite luft i ljudet jag vill ha, inte nån värsta rumsklang.

Så länge rummet inte är en liten garderob så tror jag det inte spelar så jättestor roll, och så länge det inte är nån stor lokal som bara ekar.

Hej på sig kaxepelle!

Gör så här, för jag tycker det verkar som att du har bra koll på dina öron och framför allt en klar bild över hur du vill att ditt ljud ska låta.

Lyssna på ditt rum live. Kan du få din gitarr att låta så som du tänker dig i skallen bara genom att lyssna med dina öron? Detta genom att flytta dig runt till olika positioner i rummet.

Finns det någonstans i rummet där du tycker att ditt gitarrljud låter riktigt gott?

Sätt en mikrofon där!!! Doh!

Enda tipset jag kan ge dig förövrigt är två saker.

Ställ inga frågor om du inte är intresserad av att höra andras erfarenheter, punkt!

Undvik att micka rummet i stereo om du avser att dubba dina gitarrpålägg enligt de bifogade filerna du skickade med.

...app app app.... nära en smäll på snoken för att du är dryg i dina kommentarer hörru! 😛

Vänligen.

/Cruncharn'

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
TROR jag iallafall.

Jag tycker nästan alltid rumsmickar låter mycket roligare impulser, det låter mycket verkligare och mäktigare.

stämmer ju lite konstigt med din fråga i första inlägget

om du nu tycker det så vet du ju tydligen hur man gör för att få det så?

hur vet du förresten att exemplet med limp bizkit har rumsmickar?

och hur vet du isf hur det rummet låter?

Nä, det vet jag ju inte. Det vet jag inte heller. Det är därför jag frågar här?

Nej, jag vet inte exakt hur man gör. Vilka avstånd och vilka mickar jag bör använda mig av. Men av det jag hört förut har alltid rumsmickar låtit bättre. Jag har väl aldrig varit med om något dåligt rum kanske.

Jag ber om ursäkt att jag inte hade med gitarrer utan att det blev trummor i mitt exempel.

Jag tycker dock att det ger en bra bild av impulser och vad dom kan göra för att få trummor utan rum att sjunga ut bättre.

Och om du har lyckats med trummorna och rummet så kan du väl göra på samma sätt med gitarren?

Lyckats och lyckats, anledningen till att jag inte har rumsmickar till trummorna är för att vi spelade in dem i ett för litet rum (för trummor), det finns inte en chans att det rummet skulle funka för trummor i en mix.

Säger jag emot mig själv nu? Nä, jag snackar bara om storleken på rummet. Och när det gäller trummor är jag jättepetig med rumsljudet, för det är MYCKET mer rum/reverb på trummor än på dessa kompgitarrer.

Det låter okej med impulser men hade jag haft ett snorbra reverb eller ett jättestort rum (och bra rumsmickar) så hade det låtit bättre.

Ljudexemplet du har i mp3an är tight spelade gitarrer utpanorerade left - right.

Faktum är att personligen tycker jag det är lättare att få till detta ljud med en mick.

Men det är ju bara jag. Det finns många sanningar när man spelar in.

Stämmer bra det.
Pröva att sätta en åtta- eller rundtagande mick framför högtalaren. Då får du även med svar från rummet.

Eller en åtta helt off-axis framför stärkaren en bit ut i rummet. Undvik avstånd större än 5 meter.

Vad är det för nåt? 🙁

Läs mitt huvudinlägg så är du snäll, där förklarade jag att jag bara hade vissa mickar och jag ville ha råd om vilka jag skulle använda. Jag har inga fler än dem tyvärr.

Tack för tipset ang 5 meter, men rummets väggar är nog max 5 m 🙂

Hej på sig kaxepelle!

Gör så här, för jag tycker det verkar som att du har bra koll på dina öron och framför allt en klar bild över hur du vill att ditt ljud ska låta.

Lyssna på ditt rum live. Kan du få din gitarr att låta så som du tänker dig i skallen bara genom att lyssna med dina öron? Detta genom att flytta dig runt till olika positioner i rummet.

Finns det någonstans i rummet där du tycker att ditt gitarrljud låter riktigt gott?

Sätt en mikrofon där!!! Doh!

Enda tipset jag kan ge dig förövrigt är två saker.

Ställ inga frågor om du inte är intresserad av att höra andras erfarenheter, punkt!

Undvik att micka rummet i stereo om du avser att dubba dina gitarrpålägg enligt de bifogade filerna du skickade med.

...app app app.... nära en smäll på snoken för att du är dryg i dina kommentarer hörru! 😉

Vänligen.

/Cruncharn'

Vad är det med dig?

Jag är bara trött på alla (ursäkta) dumma svar man får på det här forumet. En del är bra, en del är jättebra t.o.m, men oftast får man väldigt irrelevanta svar som inte hjälper ett dugg, och man funderar hur mycket de läste av ens huvudinlägg (hann de läsa 2, eller hann de läsa 3 ord? innan de slängde ur sig det där).

Det kanske jag som är värdelös på att förklara vad jag vill ha hjälp med, då ber jag om ursäkt isåfall, men jag tyckte jag var tydlig. Jag vill ha hjälp med hur jag ska placera mina mickar, och vilka mickar jag ska välja, för att få ett liknande ljud. Då börjar folk snacka om impulser och annat artificiellt/digitalt skit, tror du inte man blir lite less då? Man får väl förutsätta att mitt rum låter okej. OM det skulle vara så att rummet inte funkar alls i en mix för detta ändamål, ja då är det väl bäst att jag själv får inse det? Att mina öron får höra det. Och det hör man inte förrän man spelat in alla dubbar osv.

Visst, det är bra att poängtera att rummet har betydelse, det har det ju självklart. Men jag, TROR, som sagt att mitt är okej. Då får man ju utgå ifrån det och sen ge tips om mickplaceringar, mickval osv.

Jag hade förväntat mig svar som t.ex. detta (från ett annat forum):

Jag hittade "mitt" sätt att micka på för flera år sedan, och har hållt mig till det sedan dess. Kör nästan alltid klassisk Sennheiser 606/906 och en Neumann U87, eller motsvarande till dem (i värsta fall SM57 och valfri stormembran). Utöver det kör jag alltid en extramick beroende på vad jag känner för. Oftast en MD421 eller MD441 nuförtiden.

606an ligger rakt mot högtalartyget, precis bredvid högtalarkonen. MD421 sitter typ 30cm ifrån, snett riktad mot samma position som 606an (fast på andra sidan). U87an är ungefär en 70-80cm ifrån, och sitter riktad rakt mot högtalaren, men snett uppifrån. Lyckas alltid fånga karaktären i alla stärkare jag spelar in så. Alla olika mickar och deras positioner ger tillsammans en ganska ärlig återskapelse av verkligheten som jag hör den.

Man kan ju fundera hur mycket erfarenheter ni har när ni alltid snackar bort ett ämne...

Jo, jag är intresserad andras erfarenheter. Men det verkar som folk här inte har så mycket erfarenhet av gitarrinspelning av detta slag.

Du får tycka jag är dryg om du vill... jag ska inte säga vad jag tycker om er 🙂 Det håller jag för mig själv.

Micka i stereo 😄 självklart gör man inte det. 🙂

Det är inte så enkelt som du får det att låta, att "lyssna på ens rum live är och sätta micken där låter bäst". Vad du tycker låter bra i rummet behöver inte alls vara bra i en mix. För bra resultat spelar man ju in och provar i en mix, men det är väldigt tidskrävande... (spela in 4 dubbar - lyssna - placera om mickarna - samma visa igen, osv osv). Hade det varit min egna studio hade jag haft tid med det, men nu har jag inte det och därför frågar jag efter era erfarenheter med avstånd och mickval, så att jag "prickar rätt" lite snabbare.

Som sagt, jag vill höra vad ni tror om hur de har gjort på inspelningarna i mp3-filen jag la upp. För den på den punkten är jag som ett stort frågetecken...

Redigerat av creel
Postat

...jo, så enkelt är det!

Att sedan placera det "bra" ljudet i en mix...., ja du...

Du har fått svar nog och med den mängd kritik du riktar mot forummedlemmarnas inlägg, skulle det förvåna mig om någon avser hjälpa dig mer.

Kraftiga snedtramp som jag verkligen inte kan förstå utav en medlem som varit med sen 2005!?!?

Vad är det? Varför så tvär och cynisk i dina uttalanden?

Hoppas du får en bra dag i alla fall.

Take care!

/Cruncharn'

Postat
Jag hittade "mitt" sätt att micka på för flera år sedan, och har hållt mig till det sedan dess. Kör nästan alltid klassisk Sennheiser 606/906 och en Neumann U87, eller motsvarande till dem (i värsta fall SM57 och valfri stormembran). Utöver det kör jag alltid en extramick beroende på vad jag känner för. Oftast en MD421 eller MD441 nuförtiden.

606an ligger rakt mot högtalartyget, precis bredvid högtalarkonen. MD421 sitter typ 30cm ifrån, snett riktad mot samma position som 606an (fast på andra sidan). U87an är ungefär en 70-80cm ifrån, och sitter riktad rakt mot högtalaren, men snett uppifrån. Lyckas alltid fånga karaktären i alla stärkare jag spelar in så. Alla olika mickar och deras positioner ger tillsammans en ganska ärlig återskapelse av verkligheten som jag hör den.

Man kan ju fundera hur mycket erfarenheter ni har när ni alltid snackar bort ett ämne...

Jo, jag är intresserad andras erfarenheter. Men det verkar som folk här inte har så mycket erfarenhet av gitarrinspelning av detta slag.

Du får tycka jag är dryg om du vill... jag ska inte säga vad jag tycker om er 😛 Det håller jag för mig själv.

Jag ser inte det du ser. Jag ser ingen som har "snackat bort" ämnet. Däremot ser jag personer som har lite olika infallsvinklar på hur man spelar in gitarr och hur man "fångar ljudet".

De flesta som hållt på med inspelning ett tag kommer fram till att det finns många sätt att komma fram till ett bra resultat. Ibland är den enklaste vägen den bästa. Bara sätta upp en SM57 framför en högtalare (spelar ingen roll vilken) och spela in eller lajna genom en pod.

Ibland letar man i två timmar efter ett ljud som bara är med i introt av en låt.

Skulle jag mixa ett liknande gitarrljud som det du länkar till hade jag först testat att använda den inspelade distansmicken, om det funnits någon. Om den inte funkade hade jag prövat en impuls i kombination med kanske ett mycket kort delay (filtrerat med ett lågpassfilter för att slippa dubbla attacker).

Testa att köra som inlägget du citerade, en kondensatormick en bit ifrån. Personligen skulle jag först pröva att rikta bort den från högtalarkonerna.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
...jo, så enkelt är det!

Att sedan placera det "bra" ljudet i en mix...., ja du...

Du har fått svar nog och med den mängd kritik du riktar mot forummedlemmarnas inlägg, skulle det förvåna mig om någon avser hjälpa dig mer.

Kraftiga snedtramp som jag verkligen inte kan förstå utav en medlem som varit med sen 2005!?!?

Vad är det? Varför så tvär och cynisk i dina uttalanden?

Hoppas du får en bra dag i alla fall.

Take care!

/Cruncharn'

Nej, jag kan inte alls hålla med dig om att det är så enkelt.

Jag tycker inte heller jag alls fått tillräckligt med svar nog. Menar du allvar? Vi har ju bara diskuterat impulser, i princip. 🙂

Tvär och cynisk?

Ha det bra du med!

Du får tycka jag är dryg om du vill... jag ska inte säga vad jag tycker om er 😠 Det håller jag för mig själv.

Jag ser inte det du ser. Jag ser ingen som har "snackat bort" ämnet. Däremot ser jag personer som har lite olika infallsvinklar på hur man spelar in gitarr och hur man "fångar ljudet".

De flesta som hållt på med inspelning ett tag kommer fram till att det finns många sätt att komma fram till ett bra resultat. Ibland är den enklaste vägen den bästa. Bara sätta upp en SM57 framför en högtalare (spelar ingen roll vilken) och spela in eller lajna genom en pod.

Ibland letar man i två timmar efter ett ljud som bara är med i introt av en låt.

Skulle jag mixa ett liknande gitarrljud som det du länkar till hade jag först testat att använda den inspelade distansmicken, om det funnits någon. Om den inte funkade hade jag prövat en impuls i kombination med kanske ett mycket kort delay (filtrerat med ett lågpassfilter för att slippa dubbla attacker).

Testa att köra som inlägget du citerade, en kondensatormick en bit ifrån. Personligen skulle jag först pröva att rikta bort den från högtalarkonerna.

Tack för ditt svar!

Jag syftade mest på att det blev en massa snack om impulser, istället för att koncentrera oss till ämnet rumsmickning. Men struntsamma.

Usch 😄

Varför, och hur menar du? Jag har en 4x12"-låda som sagt. Menar du att den ska placeras i mitten och sen vinklas bort, eller placeras mer mot sidan och vinkla bort?

Är det bättre med en okänd kondensatormick än en SM58beta som rumsmick? Om jag sätter den på 1 meters avstånd.

Redigerat av creel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.