Oates Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 (redigerat) Detta är förmodligen inte bästa forumet för denna fråga, men jag orkar inte registrera mig på något nytt ställe för en enda fråga, säkert någon som vet här. Jag har just kopplat om telefonledningen i ett hus från parallellkoppling till seriekoppling för att bredbandet skulle fungera ordentligt. Allt fungerar som det ska med undantaget för att man har "med-hörning" i alla telefoner. Normalt så ska ju övriga telefoner brytas när en annan används, men nu kan man sitta i de övriga telefonerna och höra vad som händer i andra telefoner i huset. Jag blir inte klok på det, för jag kan inte se att något är fel. Alla jack är kopplade som på denna bild, http://www.telia.se/PrivatWebben/Attachmen...7/circuitry.gif och de telefoner som jag använt har alla ett mittstift i plast. Det enda jag kan komma på skulle vara om telejacken som jag använde är så gamla så att de inte har någon inbyggt switchfunktion (Se "Tjuvlyssning": http://www.kjell.com/kjellfakta/teleuttag/) som bryter övriga jack. Men jag har inte en aning om det överhuvudtaget har funnits jack som inte haft sådan switchfunktion (vissa av jacken har inte rörts sedan 60-talet.) Redigerat 23 november 2008 av Oates
Vallhagen Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 (redigerat) Om du har seriekopplat (eller "kaskadkopplat" som det heter på din Kjell & Co-länk), så måste ditt problem finnas i de telefoner du kopplat in. Om en telefon är inkopplad så ska den - då du lyfter luren - bryta signalen till alla uttag efter det aktuella. Man kan tänka sig att en stationär telefon saknar den funktionen. Jag har själv haft "motsatt" problematik; att den telefon jag satt in i det första jacket har brutit resten, vare sig jag pratat i den eller inte. Vissa skarvdosor kan strula till det oxå. tjing Edit: Ehh, jag kanske inte skulle skrivit "måste" däruppe på förstaraden. Din gissning att vissa jack faktiskt inte bryter kanske kan vara värd att kolla, men jag tror nog till 99% chans att själva jacken funkar som det är tänkt. Gamla "televerksjack" från mitten av förra århundradet håller tills tiden stannar, och de är såvitt jag kommer ihåg aldrig felkonstruerade. Redigerat 23 november 2008 av Vallhagen
debatt Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 Hos min morsa som bor i ett hus från sent 60-tal så bryts aldrig ett enda samtal, man kan lyfta på hur många lurar som helst och delta i konversationen. Coolt!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.