Jump to content
Annons

Letar efter bra brusreducering

Luddmann (oregistrerad)

Recommended Posts

Luddmann (oregistrerad)

Folk säger att cedar är bra, men den kostar ju nästan 30 papp, dessutom hittar jag ingen trial på den ?

Vad använder ni ?

Dela på andra sajter

Annons

Det som tidigare hette CooEdit men numera heter Adobe Audition har en bra funktion som innebär att man först markerar ett musiktomt område i filen så analyseras bruset och missljudet sen applicerar man det på resten av filen som innehåller musik.. Det tyckte jag fungerade toppen i varje fall i CoolEdit. Dessutom kunde man ladda hem Cooledit som fungerande shareware om jag inte minns fel.. Sök på "download cooledit" i Google så hittar du säkert nåt. 🙂

Dela på andra sajter

Brusreduceringen i Magix produkter är nog ibland det bästa jag träffat på. Näst efter det är det Izotope RX, Bias Sound Soap och Waves Z-Noise. Cedar Audios brusreducering sägs vara enormt bra den har jag aldrig provat på.

Dela på andra sajter

Du kanske kan lägga upp nåt exempel så kan vi se vad som går att göra.

Bäst är ju om det inte är nåt brus från början. Spelar du in själv så är det inte alls omöjligt att få i princip brusfritt. Är det äldre inspelningar, kanske på kassett så är ju källan inte så mycket att göra åt.

Magix Audio Cleaning Lab är ett prisbilligt alternativ som kanske kan vara det du söker. Annars finns det bättre verktyg i vissa version av Samplitude.

Gunnar

Dela på andra sajter

Luddmann (oregistrerad)
Hur eller till vad är det tänkt att användas?

Det skall användas på ett dåligt inspelat stereospår, det är inspelat in någons sovrum

och brusar fantastiskt :rolleyes:,

Dela på andra sajter

Det skall användas på ett dåligt inspelat stereospår, det är inspelat in någons sovrum

och brusar fantastiskt

Ah. Då har jag inte mycket att tillägga än vad som sagts.

Det var några år sedan men jag tror jag använde ett par plugins bla Waves (kanske X-noise som IDF nämnde). Kunde kalibrera den med bara brus på en tom del av spåret vet jag. Men man får alltid kompromissa. Det kan vara bra att anpassa med hjälp av automatisering längs med olika delar av spåret beroende på musikstil tillsammans med kompression etc om det skall bli en färdig produkt. En liten varning dock, det är alltid lätt att fokusera mer på att få bort bruset än att lyssna om man tycker det låter bra ....

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.