Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag söker en mikrofon för röst inspelning främst.

Jag har just nu EMU 1820 ljudkort och en Studioprojects VTB1 preamp.

Först o främst JA jag vet att jag behöver uppgradera även ljudkort och framförallt preamp men jag får ta det pö om pö

och jag vill ha en bra mick en gång för alla =)

Jag vet att mixningen är en stor del av det klara ljudet, men jag undrar om det finns mickar som är "bredare" om man säger så.

Jag har spelat in endel med NEUMANN TLM 103 och jag gillar det men tycker det låter lite "kallt" och hårt, kan det vara så? =)

Jag söker en varm, klar och bredare mick. (klyschorna haglar =)

Tacksam för hjälp!

Björn

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Blue Baby Bottle.

Postat

Hm, jag upplever TLM 103 som allt annat än kall och hård. Underligt hur man kan uppfatta så olika.

Jag har inte erfarenhet av så himla många mickar i det segmentet att jag ska försöka komma med några rekommendationer. Bara reagerade över din uppfattning av 103an 🙂

Postat

Lyssna på Claes hemsida, testeliten.

Blue Baby Bottle låter riktigt bra. 😉. Sedan har vell Röde K2 fått rätt bra kritik.

Postat

En personlig favorit på senaste tiden har vart Brauner Phantom, den är riktigt trevlig, kolla om du kan få testa den nånstans.

Vad gäller TLM103 så är det ju en riktigt bra mik men kanske inte så allround? Men det är ju personlig smak till viss del, men annars har du ju TLM49 i ungefär samma prisklass. Jag har inte testat den själv men om den är i närheten lika bra som M49an så är det ett väldigt bra verktyg som funkar till väldigt mycket.

Postat

Har både Brauner Phantom AE och Neumann TLM 49.

På min sång älskar jag 49:an och valde den med stor marginal över 103:an. Med 49 behöver man inte göra så mycket i en mix den går igenom, har närhet och känns varm. Har även lite andra mickar som Violet Black Knight som är en bra sångmick, Shure SM 7b som också är en grym dynamisk mick på sitt sätt, min Audio Technica 4033 är också hyfsad men bättre på annat. Har också en oktava 319 och en TSM 87 som låter bra för sitt pris men dom är båda lite nasala tycker jag. Även provat att sjunga genom mina Line audio CM3 och Shure sm 58 och 57 men dom är inte riktigt i närheten av dom andra.

Mickar som jag inte äger och har sjungit i är ett gäng Röde, AKG 414,Neuman 87 etc. alla bra men man blir mer fäst vid det man har och blir därför antagligen färgad. Mycket är psykologi och smak. För mig är dock Neumann TLM 49 nummer ett då jag vill sjunga och Shure SM 7b när jag skriksjunger.

Brauner Phantom AE är också en mycket bra mick men den har inte riktigt samma smikrande lyft i övre mellan registret som 49:an då det gäller i alla fall min röst. Dock är det en mycket bättre mick på mycket annat även om 49 är mycket bra på AK också den.

Skulle jag välja en mick av dom jag äger så skulle jag förmodligen välja Braunermicken. Vet inte hur dom nya phantom är i förhållande till AE men jag tycker definitivt att den är värd att titta på men som sagt jag är väldigt förtjust i TLM 49 också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.