Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag söker någon som kan förklara för mig hur man lägger upp en låt.

intro - brygga osv. i musik genren Dance.

Jag har under ett bra tag producerat melodier och dylikt men jag har aldrig lyckats med upplägget av låten särskilt bra!

Snälla kan någon hjälpa mig? =)

Annons
Postat

Det finns inga fasta regler som måste följas för låtens arrangemang. Mitt tips är att du lyssnar, lyssnar och åter lyssnar på hur andra gör. Försök sedan lista ut hur du kan åstadkomma någonting liknande och omsätt det i praktiken efter bästa förmåga. Förhoppningsvis gör du en massa misstag i processen som du kan lära dig av! 🙁

• 2 månader senare...
alexx (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Detta kommer väl en aning sent, men ofta brukar låt strukturen ligga på vers/pre-refräng/refräng/vers/bridge/refräng.

Förklaring:

Intro - Början av låten. Är inte så nödvändig och behöver inte vara så värst lång. I pop musik brukar det ofta bestå av tal.

Vers - Ofta poetisk och beskriver situationen i låten. Alla verser i en låt ska ha samma melodi, men samtidigt ha olika låt-text. En låt-text innehåller ofta två verser.

Pre-refräng - Leder lyssnaren från versen till refrängen, så att refrängen inte ska bli plötslig. Till ex. en vers med låg tonart blir högre och högre i pre-refrängen och blir till slut hög i refrängen.

Refräng - Den viktigaste aspekten, hjärtat av låten där låttiteln repeteras två eller fler gånger. Sjungs i hög ton.

Bridge - Fungerar som ett avbrott från verserna och förbereder lyssnaren för den sista refrängen i låten. Sjungs på ett annat sätt än verserna, ofta i deppig ton.

Redigerat av alexx
Postat
Detta kommer väl en aning sent, men ofta brukar låt strukturen ligga på vers/pre-refräng/refräng/vers/bridge/refräng.

Förklaring:

Intro - Början av låten. Är inte så nödvändig och behöver inte vara så värst lång. I pop musik brukar det ofta bestå av tal.

Vers - Ofta poetisk och beskriver situationen i låten. Alla verser i en låt ska ha samma melodi, men samtidigt ha olika låt-text. En låt-text innehåller ofta två verser.

Pre-refräng - Leder lyssnaren från versen till refrängen, så att refrängen inte ska bli plötslig. Till ex. en vers med låg tonart blir högre och högre i pre-refrängen och blir till slut hög i refrängen.

Refräng - Den viktigaste aspekten, hjärtat av låten där låttiteln repeteras två eller fler gånger. Sjungs i hög ton.

Bridge - Fungerar som ett avbrott från verserna och förbereder lyssnaren för den sista refrängen i låten. Sjungs på ett annat sätt än verserna, ofta i deppig ton.

Hej!

Kändes förvirrat.

Om man ska ta begreppen på svenska så blir pre-refräng som är en direkt översättning av engelskans pre-chorus som på svenska betyder brygga.

Och engelskans Bridge kallas stick på svenska.

Alltså på svenska

Intro

Vers x 2

Brygga

Refräng x2

Stick

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brygga_(musik)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.