Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu är det klart! Vilken det blir. Dator alltså, laptop då. Vilken jag ska köpa... Jag ska ju köpa två, men börjar med den som jag ska ha till annat än musik, såsom ord- och bildbehandling, internet, statistik etc.

Spec:

CPU: Intel T8100 Duo Core 2.1 GHz, 64 bits processor

Cache: 3 MB L2-cache

Bus-hastighet: FSB/HTT 800 MT/s

RAM: SO-DIMM DDR2 3072 MB (max 4096 MB)

HDD: 250 GB, 5400 rpm

OS: 32 bits Win Vista Business & nedgraderingsbar till Win XP Pro (på medföljande dvd)

Firewire 400: 1 st

USB 2.0: 4 st

Express card-plats: 1 st, 34

bluetooth

s/pdif ut för surroundljud / headphones

15" skärm, 16:10 widescreen, 1280x800 pixels

ATi Radeon HD3470-grafikkort med 256 MB dedikerat minne (hyper memory ger 1023 MB)

optisk enhet: dvd- och cd-brännare

Webbkamera: 1.3 megapixels

Hmm... Hur stor är risken/chansen att jag rentav klarar mig med denna för mångkanalig inspelning av musik i t.ex. Cubase LE (som hanterar max 48 audiospår + midi-spår)? Mest mikinspelade spår kommer det att bli på låtarna, typ 12-14 stycken.

Möjliga hinder:

1) Min egna fundering är det möjligen främst hänger på hårddisken, men denna modell kan även fås med 7200 rpm, så den går väl att byta ut (så småningom) i så fall.

2) Jag måste få chansen att åtminstone prova den med mitt ljudkort E-mu 1616 (pcmcia, pc card typ II) och ska därför köpa en pcmcia (pc card typ II) till express card-adapter för runt 700 kr. Den adaptern kan i sig vara en bromsklots?

3) Om nedgraderingen till Win XP Pro ställer till några problem på något sätt. Att man som privatperson inte får nedgradera om man inte också har eget företag, jobbar på institution eller är regeringsmedlem. (HP kör ju med det, vet inte om det är HP förresten, det kanske är Microsoft som har den regeln...)

4) Om Hyper memory hos grafikkortet inte går att stänga av i operativsystemet. I Vista Business lär det gå, hoppas också det fungerar i Win XP Pro.

Vad tror ni? Hur långt kommer jag?

:rolleyes:

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Risken är rätt stor att det här kommer att funka hur bra som helst.

Jag har kört fler än 12 kanaler på min 5 år gamla singlecore 1.4gHz laptop.

Postat

Kan jag köra 128 spår med effekter på min MacBook så lär det inte vara några problem med 14 spår på dendär ☺️ Jisses, 14 spår kunde jag köra på min gamla Pentium 120Mhz.

Postat

Det kan nog funka finfint. Men om du fick in en annan hdd blir det nog lite bättre ☺️.

Kolla upp det bara så att det går att få alla drivrutiner om du installerar XP på den, inte alla märken har det längre till laptops.

Postat (redigerat)
Det kan nog funka finfint. Men om du fick in en annan hdd blir det nog lite bättre 😄.

Kolla upp det bara så att det går att få alla drivrutiner om du installerar XP på den, inte alla märken har det längre till laptops.

..."en annan hdd"...

1) Om jag använder den interna (5400 rpm) till programmen

och min combo firewire/usb (7200 rpm) till musikspåren - är det bättre?

Det medföljer en "Genuine Windows XP Professional Recovery cd".

2) Om jag laddar ned den så lär väl Windows Vista Business försvinna. Kan jag på något sätt få tillbaka Windows Vista Business sedan??

3) "Få alla drivrutiner"? Du menar, att om jag installerar Windows XP (som medföljer!!), så fungerar inte laptopen längre? Om jag laddar Recovery-dvd-n för Win XP så kan inte butiken garantera att laptopen fungerar - är det så?? Varför följer den då med?

4) Om jag vill ha en annan hdd så småningom - hur blir det då med operativsystemet? Jag har ingen installations-dvd för Vista Business (medföljer ej) och en Recovery-dvd för XP förutsätter väl att jag har ett annat operativsystem (typ Vista Business) installerat på den innan? För vad jag fattar så är inte en recovery-dvd samma sak som en installations-dvd.

5) Är det möjligt att köra på den som den är ett tag först - med Win Vista Business alltså. Och sedan efter ett tag (2 mån?) installera Win XP professional Recovery-dvd-n, om det inte skulle fungera allting?

6) Antag att jag inte installerar Win XP Recovery-dvd-n, utan istället från Internet laddar ned drivrutinerna till Vista för min skrivare, scanner och mitt externa ljudkort (alla dessa finns tydligen) - är det ett smartare alternativ än att köra Win XP?

Observera att jag ställt frågorna 2-5 redan - inte bara i en utan i två olika kedjors butiker, utan att få några svar.

☺️

Redigerat av debatt
Postat
Äsch, oroa dig inte över hårddisken, den räcker till gott och väl.

Men att köra med min externa på 7200 rpm för låtspåren är väl ok, rentav bättre?

😄

Postat

Det är stor chans att den där datorn kan fungera för musikprod. också.

1) Om jag använder den interna (5400 rpm) till programmen

och min combo firewire/usb (7200 rpm) till musikspåren - är det bättre?

Ja!
Det medföljer en "Genuine Windows XP Professional Recovery cd".

2) Om jag laddar ned den så lär väl Windows Vista Business försvinna. Kan jag på något sätt få tillbaka Windows Vista Business sedan??

Troligen levereras datorn med ett program som låter dig bränna ut en återställningsskiva själv.

Vi har ett gäng HP-maskiner på jobbet som kom med Vista och där fick jag själv bränna ut återställningsskivor innan jag la in XP.

3) "Få alla drivrutiner"? Du menar, att om jag installerar Windows XP (som medföljer!!), så fungerar inte laptopen längre? Om jag laddar Recovery-dvd-n för Win XP så kan inte butiken garantera att laptopen fungerar - är det så?? Varför följer den då med?
Levereras datorn med en XP recovery - då finns det garanterat drivrutiner för XP också.

Det som onajj tänker på är nya datorer som levereras med enbart Vista. Där finns det vissa modeller som saknar XP-stöd.

Så du kan vara lugn.

4) Om jag vill ha en annan hdd så småningom - hur blir det då med operativsystemet? Jag har ingen installations-dvd för Vista Business (medföljer ej)...
Ja, då var det ju precis som jag nyss skrev. Du får bränna ut en recovery-skiva själv.
...och en Recovery-dvd för XP förutsätter väl att jag har ett annat operativsystem (typ Vista Business) installerat på den innan?
Nädå, du kan köra samma recovery-skiva oavsett om hårddisken innehåller XP, Vista, Linux eller är helt tom och nyformaterad.
För vad jag fattar så är inte en recovery-dvd samma sak som en installations-dvd.

En recovery-DVD är anpassad för din specifika datormodell och lägger in Windows+drivrutiner+alla program som tillverkaren skickar med.

Kort sagt, ett färdigt skick.

En installations-DVD däremot kommer från Microsoft och är generell. Denna skiva kan användas till de flesta datormodeller, men då man måste man installera drivrutiner etc. manuellt.

5) Är det möjligt att köra på den som den är ett tag först - med Win Vista Business alltså. Och sedan efter ett tag (2 mån?) installera Win XP professional Recovery-dvd-n, om det inte skulle fungera allting?

Ja. Om dina program fungerar i Vista, så testa.

6) Antag att jag inte installerar Win XP Recovery-dvd-n, utan istället från Internet laddar ned drivrutinerna till Vista för min skrivare, scanner och mitt externa ljudkort (alla dessa finns tydligen) - är det ett smartare alternativ än att köra Win XP?
Det där är individuellt. Din skrivare, scanner och ditt externa ljudkort fungerar med största sannolikhet under Vista.

Men fungerar ditt musikprogram med Vista? Fungerar ditt brännarprogram med Vista? Fungerar ditt bildbehandlingsprogram med Vista?

Det är möjligt att du måste köra XP för att kunna köra vissa program.

Observera att jag ställt frågorna 2-5 redan - inte bara i en utan i två olika kedjors butiker, utan att få några svar.
Det låter som du gått till "allmänna elektronikkedjor" ala Elgiganten/OnOff. Prova att ställa frågor till en mer inriktad datorbutik typ PC City, Inet osv.
Postat (redigerat)

Linus & rainydays - my Heros!!

Det är sant det där om mjukvarorna. De är säkert gjorda för Win XP.

Musik: Cubase LE, Sonar Cakewalk LE, Ableton Live 4 LE

Masters: Wavelab Lite

Ordbehandling: Word 2003

CD/DVD-bränning: Sonar Record Now DeLuxe 7.2

Videoredigering: InterVideo

Labeldesign: Acoustica Label Maker

Bildbehandling: ScanSoft

Kontorsprogram: Works 6

Inga dyra fina program direkt, men de har fungerat för mina behov.

Jag provar detta alternativet. Och om det inte fungerar, köpa en Ftech FAM77.

😄

pepsi max cola//:debatt

Redigerat av debatt
Postat

Sådär.

Då har jag slängt iväg några frågor till kundtjänst.

Kan bli köp på måndag fm. Vet inte vilka arbetstider kundtjänst har, men...

Vore kul om jag slapp köpa annan laptop också.

Då blir det cello och annat.

😉

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Sådär.

Då har jag slängt iväg några frågor till kundtjänst.

Kan bli köp på måndag fm. Vet inte vilka arbetstider kundtjänst har, men...

Vore kul om jag slapp köpa annan laptop också.

Då blir det cello och annat.

😉

Köper du en stationär så har du större möjligheter att få ett bättre system som är mer kostnadseffektivt och lättare att anpassa och byta ut komponenter till.

Ett tips bara. 😄

Postat
Köper du en stationär så har du större möjligheter att få ett bättre system som är mer kostnadseffektivt och lättare att anpassa och byta ut komponenter till.

Ett tips bara. 😛

Helt sant. Hade jag inte varit i starkt behov av en portabel så hade jag köpt en stationär dator.

🙂

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Skulle beställt förra veckan, men Toshiba har inte svarat min butik på mina frågor ännu. Och i butiken vet de ingenting...

Jag ringer nog senare idag och beställer iaf.

Det blir ju aldrig av annars.

😆

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.