debatt Postat 21 november 2008 Postat 21 november 2008 Varför har de stora jättarna bland hemelektronikvaruhusen så mycket fel i sina specifikationer över datorer? Det borde ju ligga i deras eget intresse att ha så fullständiga och korrekta specifikationer! Hur svårt kan det vara? Som "tur är" för konsumenten så är ju specifikationerna underskattande, dvs. de tar ju till i underkant. Såg nyss en laptop där det angavs firewire nej och usb 2 st, nedgradering till win XP nej. Allt det var helt fel. Bara som ett exempel... Vilka är sämst på detta, tycker ni? Jag tror däremot att Media Markt och möjligen Siba är hyfsat bra när det gäller detta. Att därför gå in i ett av de fysiska varuhusen och prata med en säljare kan många gånger vara helt meningslöst, eftersom han tar upp deras felaktiga specifikationssida när man frågar om egenskaper. //:debatt
Claes Holmerup Postat 21 november 2008 Postat 21 november 2008 Säljarna där ska hålla ordning på massor av olika produkter, så de kan bara bli duktiga på det som de verkligen är intresserade av. Om de mest är där för att ha ett jobb och inte för att de är intresserade av prylarna, så blir det mer givande att läsa broschyrerna, eftersom de bara säljer kartonger där de inte har den blekaste aning om vad de innehåller... 😛
rainydays Postat 21 november 2008 Postat 21 november 2008 Min far köpte en billig laptop på Media Markt för någon månad sen. I specifikationerna stod det 2GB RAM. Men när vi packade upp den så satt där 1GB i datorn och en 2GB-modul löst i lådan. Det var ju en trevlig överraskning, men felaktiga specifikationer 😛
Claes Holmerup Postat 21 november 2008 Postat 21 november 2008 Min far köpte en billig laptop på Media Markt för någon månad sen. I specifikationerna stod det 2GB RAM. Men när vi packade upp den så satt där 1GB i datorn och en 2GB-modul löst i lådan. Det var ju en trevlig överraskning, men felaktiga specifikationer 🙂 ÄR det på det hållet så kan man ju inte klaga... 😛
wonderboy Postat 21 november 2008 Postat 21 november 2008 En av mina fd elever gjorde, för ganska många år sedan nu, en vända som säljare på SIBA. Han berättade, efter att ha jobbat nåt år, att det gällde att fokusera på en generalagents produkter. T ex kunde de få sådana här erbjudanden från generalagenter: "Den av Er som säljer mest av våra varor t o m december i år får en 14-dagarsresa till Hawai för två personer". Jag vet inte om det fortfarande funkar så men det skulle förklara en hel del av det beteende jag fått ta del av när jag besökt dylika kedjor. Sen har jag full förståelse för den enskilde säljaren som inte kan ha full koll på alla varor. Desto viktigare då att någon kontrollerar att specarna är korrekta.
Claes Holmerup Postat 22 november 2008 Postat 22 november 2008 En av mina fd elever gjorde, för ganska många år sedan nu, en vända som säljare på SIBA. Han berättade, efter att ha jobbat nåt år, att det gällde att fokusera på en generalagents produkter. T ex kunde de få sådana här erbjudanden från generalagenter: "Den av Er som säljer mest av våra varor t o m december i år får en 14-dagarsresa till Hawai för två personer". Jag vet inte om det fortfarande funkar så men det skulle förklara en hel del av det beteende jag fått ta del av när jag besökt dylika kedjor. Så har det alltid fungerat. De har säljtävlingar allt som oftast, som innebär att de nästan alltid försöker styra in kunder på det fabrikatet som det är tävling om för stunden, med mer eller mindre ärliga säljargument - så det gäller att lyssna kritiskt eller att ha bestämt sig innan man går till butiken... De tjänar ofta mer på att sälja försäkringar, än att sälja prylarna - och därför försöker de också alltid betona hur otroligt viktigt det är att köpa till extraförsäkringen.
basshole Postat 22 november 2008 Postat 22 november 2008 Brhrhrhr. Jag är ledsen alla svenska säljare och generalagenter men, fri europeisk handel rules. Alla säljare som kommer dragandes med "tryggheten att handla hemma" blir alla lika vrånga när man väl vill ha någonting lagat eller bytt. "JAHA! Det blir ju fraktkostnader på det här!!" etc.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.