Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Satte mig ner o tänkte lira lite Gnr och stämde då ner gitarren...

Min fråga är hur ofta kan man stämma upp och ner gitarren?

Jag fick erfara för några dagar sen att svaret inte är allt för ofta eftersom en sträng gick av trots att ja bytt 5-7 dagar tidigare...

Men brukar det funka att stämma ner gitarren under några dagar och sen stämma upp den osv? Utan att strängarna bråkar allt för mycket!

//Tom

Annons
Postat
Tja!

Satte mig ner o tänkte lira lite Gnr och stämde då ner gitarren...

Jag fick erfara för några dagar sen att svaret inte är allt för ofta eftersom en sträng gick av trots att ja bytt 5-7 dagar tidigare...

Men brukar det funka att stämma ner gitarren under några dagar och sen stämma upp den osv? Utan att strängarna bråkar allt för mycket!

//Tom

Beror på hur mkt du stämmer ner den. Och tjockleken på strängarna. Jag har min strata som är 25,5 mensur nerstämd ett halvt tonsteg ibland, med .011-strängar, vilket funkar bra. Lägre stämning blir sladdrigt å måste isf byta tjocklek.

Bäst är ju att ha en gitarr som alltid är nerstämd å justerad just för att vara nerstämd och en annan som är "normal-stämd". Bättre de än att ha samma gitarr o ändra stämningen hela tiden.

Postat

Jag har kört Drop A med min Epiphone LP.

Har funkat helt okey, men då har jag haft .011 > .062 , körde även i Drop - C, C, D Samt standard E.

Jag bytte nästan regelbundet stämningen men den krånglade inte mycket, om ens alls. =)

Postat

Jag stämmer upp och ner mina gitarrer dagligen och jag har aldrig varit med om att nån sträng har gått på grund av det...

Men sätter du på riktigt tjocka strängar för att du har tänkt att ha gitarren nerstämd, och sen stämmer upp den till vanlig stämning så kan det hända att en sträng går.

Postat

Jag spelar sen 25 år sen alla gitarrer alltid nerstämda en helton, alla strängarna alltså. Så min G-sträng heter F-strängen!

Allt låter bättre med nerstämt, man missar en enda ton högst upp på tunnaste strängen som man aldrig ändå spelar på.

Jag kör på Ddadario Ligth top heavy bottom, då kan man töja som f-n på de tre tunnaste, medans de feta är feta. Börjar man spela en ton nedåt vill man inte ändra tillbaka sen. Sätter man ett capo på andra bandet blir ju gitarren normalstämd.

Postat

Ändå är det att rekomendera att skaffa en gitarr till. Inte sällan blir ju intoneringen "out of whack" i det "nya" stämningsläget. Halsen tar också stryk över tid om man inte får den justerad efter de nya förutsättningarna. Har man sen svajmast på gitarren så kan det ju hända diverse krångel. Anlitar själv ett par killar som jobbar som gitarrtekniker hos en av våra större generalagenter för bl a gitarrer. De utför fantasiska justeringar och ger många väldigt goda råd om strängtjocklekar, stalljusteringar etc. Att få en gitarr justerad av dem tar alltid tid, ca en arbetsvecka åtminstone. De menar på att ändrar man på något litet, får de konsekvenser någon annanstans på gitarren och det är inte alltid som konsekvenserna blir de förväntade. De justerar någon sak, stämmer gitarren i det läge jag vill ha den, spelar lite på den och ställer sedan undan den tills nästa dag. Då plockas den fram igen, kontrolleras och justeras utefter vad som hänt sen sist och sen börjar processen om igen. Omständigt och onödigt? Det finns det ingen som tycker efter att de fått igen sin gitarr efter att dessa herrar varit på den! Svaj i perfekt balans, stämningen håller i en evighet och känslan är att gitarren nästan spelar av sig själv! Underbart och definitivt värt varenda krona! Skall man bara göra drop D eller inte har svaj så går det säkert bra att vrida ner stämningen lite. Ett tips dock: Gå upp i strängtjocklek när Du sänker. Ditt ljud vinner otroligt mycket på det.

Postat (redigerat)

ok tack!

Men hur blir tonerna? I vanliga fall är frt ju E, F, F#/Gb osv osv (på översta E) tänkte på att en lös E sträng blir en D# ton men när ja läser om de så står det att det är en D ton?! Ser inte sambandet... Tell me!

Redigerat av MrMentrish
Postat
Men hur blir tonerna? I vanliga fall är frt ju E, F, F#/Gb osv osv (på översta E) tänkte på att en lös E sträng blir en D# ton men när ja läser om de så står det att det är en D ton?! Ser inte sambandet... Tell me!

Det är väl för att du menar ett halvt tonsteg medans "informationen" menar ett helt?

Förstår jag rätt eller är jag själv ute och cyklar?

Postat (redigerat)
Ändå är det att rekomendera att skaffa en gitarr till. Inte sällan blir ju intoneringen "out of whack" i det "nya" stämningsläget. Halsen tar också stryk över tid om man inte får den justerad efter de nya förutsättningarna. Har man sen svajmast på gitarren så kan det ju hända diverse krångel. Anlitar själv ett par killar som jobbar som gitarrtekniker hos en av våra större generalagenter för bl a gitarrer. De utför fantasiska justeringar och ger många väldigt goda råd om strängtjocklekar, stalljusteringar etc. Att få en gitarr justerad av dem tar alltid tid, ca en arbetsvecka åtminstone. De menar på att ändrar man på något litet, får de konsekvenser någon annanstans på gitarren och det är inte alltid som konsekvenserna blir de förväntade. De justerar någon sak, stämmer gitarren i det läge jag vill ha den, spelar lite på den och ställer sedan undan den tills nästa dag. Då plockas den fram igen, kontrolleras och justeras utefter vad som hänt sen sist och sen börjar processen om igen. Omständigt och onödigt? Det finns det ingen som tycker efter att de fått igen sin gitarr efter att dessa herrar varit på den! Svaj i perfekt balans, stämningen håller i en evighet och känslan är att gitarren nästan spelar av sig själv! Underbart och definitivt värt varenda krona! Skall man bara göra drop D eller inte har svaj så går det säkert bra att vrida ner stämningen lite. Ett tips dock: Gå upp i strängtjocklek när Du sänker. Ditt ljud vinner otroligt mycket på det.

Det där stämmer precis alltihop. Hur hårt man ska dra dragstången i halsen är ju väldigt precis, stämmer man ner med samma strängar kommer halsen att blir "för" rak efter nån dag. Den ska ha en pyttesvag bananböj. Svårt att ställa in sånt om man inte hållit på länge med gitarrer. Och sätter man på fetare strängar så får man mkt mer drag i gitarren.

Stämmer man ner alla strängarna en hel ton så kan man ju få gitarren "normalstämd" om man sätter ett capo på andra bandet. Då kan man ha den nerstämd hela tiden. Det har jag haft i 20 år. Stämmer man även ner den fyrsträngade basen låter det ruggigt fläskigt tillsammans. Våran basist spelar nedstämt med mig, normalstämt i andra gäng. Han säger att basen låter klart bättre nedstämd en helton. Och lägre än till D på en bas (5-strängad går tre halvoner lägre) behöver man knappast, det blir mer muller än toner. D är den ultimata bottenpumps-tonen!

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Förutom problem med intonationen vid olika stämningar så tycker jag att strängarna brukar "dö" snabbt och tappa klangen om man sätter i system att stämma om gitarren hela tiden.

Postat

ok tack alla, någon som vet vad det skulle kosta att lämna in gitarren och få den justerad? T ex musikbörsen, jam eller liknande..

Postat

Som en del påpekat ska det inte vara några problem att stämma om förutom att man bör se upp med intoneringen.

Om en och samma sträng går av varje gång kan det möjligtvis vara något lite märke/hack i sadeln som orsakar detta. Hade detta problemet själv på en

Ibanez-gitarr.

// L-G

Postat
ok tack alla, någon som vet vad det skulle kosta att lämna in gitarren och få den justerad? T ex musikbörsen, jam eller liknande..

??

Postat

??

Det undrar jag också.

Postat

??

Det undrar jag också.

I Vallvik här i Hälsingland har vi turen att ha en gitarrbyggare, "ARES Custom Guitars", som även lagar allt elektriskt. Han justerar och fixar allt till humana priser. Han har byggt basar o gitarrer åt flera USA-världskändisar. Skicka guran till honom så får du det gjort absolut perfekt. Ska dit sen idag kan höra vad han tar.

Postat

Jag har inte läst hela tråden utan svarar lite allmänt.

Jag spelar uteslutande ett halvt tonläge ner. När man lämnar in sin gitarr för intonering, så be om att få den överkollad för de problemen du har. Detta brukar ingå i priset. Om du vill spela nedstämt i framtiden bör du också säga till det till den som ska intonera din gitarr för då utgår dom från det. Rekommenderar 0,11 strängar för ett fylligare ljud.

Jag betalade 350 för en koll av gitarren, intonering och byte av strängar. Men vet inte vad det kostar på din ort. Gnr spelar ungefär 90% av sina låtar nedstämt men dom har ju en sångare som det passar till. Så man ska utgå från det om man spelar i ett band. Testa dig fram och se vilket som passar bäst!

Om det är någon Guns låt du ska köra hoppas jag det är Nighttrain!

Postat

Mailade gitarrdelar.se och frågade vad dom tog och de tog 450 kr + strängar för en service med:

Justering stränghöjd

Dragstångsjustering

Kontroll/justering stämskruvsmekanik

Strängbyte

Intonering

stallbalansering (gäller svajstall)

Kontroll av eletronik

Inoljning/rengöring av greppbräda (gäller rosewood-greppbrädor)

Någon som har erfarenhet av deras arbete? Gör dom ett bra jobb?

Postat

Du behöver ju bara stämma ner ett halvt steg för GNR, vilket inte är så jätte mkt, jag byter stämning mellan E och Eb ca en gång i veckan, och har aldrig haft några problem med att strängen gått av. Har hänt att en sträng gått av 2-3ggr när jag stämde från C till E, men då hade jag skitsträngar (d'addario), nu kör jag Ernie ball 11-48 som håller för allt, klarar klarar att stämma upp och ner hur bra som hellst, och dom kan jag rekomendera till dig om du spelar mycket GNR, samma som Slash andvänder ochså!

Skicka in gitarren på service för 450kr känns lite onödigt, är ens frakten inräknad i de? de mesta du skrev att de justerade kan man lätt göra själv, det enda är dragstängsjustering som man måste ha lite mer erfarenhet för att göra tror jag. För att intonera gitarren behöver du bara en stämmapparat och en skruvmejsel, stäm först gitarren i E, sen håller du ner 12e och kolla om stämmningen är E där ochså, är den inte det är det bara att justera skruven i stallet, den som sitter nedanför den strängen du intonerar.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Börjar man spela en ton nedåt vill man inte ändra tillbaka sen.

Jodå jag. 🙂 Gick upp från D till Eb

Postat (redigerat)
Börjar man spela en ton nedåt vill man inte ändra tillbaka sen.

Jodå jag. 🙂 Gick upp från D till Eb

Jag är torsk. Stämmer jag normalt hittar jag inte tonerna alls, det blir helt fel i huvet. Med nedstämt och cappo på andra bandet går det bättre. Här är en som skådat ljuset:

samma låt fortsätter här

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Förväxlade du inte vilka av dessa som var skitsträngar?

Du behöver ju bara stämma ner ett halvt steg för GNR, vilket inte är så jätte mkt, jag byter stämning mellan E och Eb ca en gång i veckan, och har aldrig haft några problem med att strängen gått av. Har hänt att en sträng gått av 2-3ggr när jag stämde från C till E, men då hade jag skitsträngar (d'addario), nu kör jag Ernie ball 11-48 som håller för allt, klarar klarar att stämma upp och ner hur bra som hellst, och dom kan jag rekomendera till dig om du spelar mycket GNR, samma som Slash andvänder ochså!

Skicka in gitarren på service för 450kr känns lite onödigt, är ens frakten inräknad i de? de mesta du skrev att de justerade kan man lätt göra själv, det enda är dragstängsjustering som man måste ha lite mer erfarenhet för att göra tror jag. För att intonera gitarren behöver du bara en stämmapparat och en skruvmejsel, stäm först gitarren i E, sen håller du ner 12e och kolla om stämmningen är E där ochså, är den inte det är det bara att justera skruven i stallet, den som sitter nedanför den strängen du intonerar.

Postat

precis vad jag tänkte 🙂 nejmen båda funkar nog fint. oftast vill man dock ha lite tjockare när man stämmer ner så de inte blir så slappt, 011 funkar ju. jag har precis börjat att köra med .011 - .052, funkar ap-bra tycker jag (d'addario)

Postat

Nej, har ingen bra erfarenhet av d'addario 😎

Vad är det för fel på ernie ball?

Postat

Nej, har ingen bra erfarenhet av d'addario 😉

Vad är det för fel på ernie ball?

Inget fel på ernie ball, de är likvärdiga med andra kvalitetssträngar. Dock så har jag bra erfarenheter av alla strängar så jag kanske inte är så objektiv, har bara lyckats ha av en enda sträng i hela mitt liv.

Postat

Då passar jag på att sno uppmärksamheten i tråden då jag ser att folket här kan ha koll på detta.

Funderar på att lämna in min les paul för fullservice. Behöver slipa banden, ev. byta ut några.

Vad är ett rimligt pris för bandslip/byte, intonering, justering m.m?

Och vet ni någon som gör detta arbete på max en vecka?

(förlåt trådskapare för OT)

Tjo!

• 2 veckor senare...
Postat

Jag stämde väldigt ofta ner min första akustiska gitarr, mest för och testa, och jag fick grymt mycket inspiration till nya låtar. Dessvärre pajade intonationen helt. Därför råder jag er att vara enormt försiktigt när ni stämmer ner, och att inte använda tjugotusen kronors gitarren!

Postat
Jag stämde väldigt ofta ner min första akustiska gitarr, mest för och testa, och jag fick grymt mycket inspiration till nya låtar. Dessvärre pajade intonationen helt. Därför råder jag er att vara enormt försiktigt när ni stämmer ner, och att inte använda tjugotusen kronors gitarren!

Då är det väl bara lämna in den på intoning på närmsta gitarraffär? 😑

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.