Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena. Nu är de så att ja tänkte ta steget vidare från att bara sitta och spela in med pod och DFH. Det ja ska spela in är metal om de behöver nämnas och ja vill ha schyssta grjer men till rimligt pris och inte 100 grjer utan simpelt (mickar, ljudkort och triggers). Gitarrer har ja tänkt spela in med mick/mickar, trummor triggad in i datan via midi och spelas upp med ev. Superior drummer( kanske stavar fel)eller annat program, sen uppmickad hihat och cymbaler(Ska spela in med riktigt trumset inte digitalt eftersom ja inte har det), sång via mick ( nehe =P ), bas med mick. Jag har även en POd xt3 om den kan hjälpa på någon bit i det hela.

Så det jag behöver hjälp och tips på är:

Vad ska ja köpa för ljudkort (ska vara usb)? kanaler frågar ni, vänta me tanken två sek...

Vad för triggermickar ska ja ha och för en modul till det? även behöver ja nått mer än modulen och mickarna för få in de i datan?

NU till stora frågan av alla. Hur kommer ja undan med så få mickar som möjligt för att täcka sång, gitarr, bas, cymbaler och hihat? Finns det någon bra

allround mick som kan täcka alla, någon som de kan räcka med kanske 2-3st? Sm57 är den helt fel för sång och cymbal/hihat mickning?

Jag skulle vilja klara mig på bara 2-3 mickar till alla områden går de på någotsätt eller är All hope is gone ?

När svaret på antalet mickar kommit fram ser ni hur många kanaler som behövs för ljudkortet och får då hjälp till första frågan. Kan lägga till att alla instrument ska spelas in en i taget inte något stort jam eller nått sånt.

Hoppas ni kan hjälpa mig

/Robert

Annons
Postat (redigerat)
Tjena. Nu är de så att ja tänkte ta steget vidare från att bara sitta och spela in med pod och DFH. Det ja ska spela in är metal om de behöver nämnas och ja vill ha schyssta grjer men till rimligt pris och inte 100 grjer utan simpelt (mickar, ljudkort och triggers). Gitarrer har ja tänkt spela in med mick/mickar, trummor triggad in i datan via midi och spelas upp med ev. Superior drummer( kanske stavar fel)eller annat program, sen uppmickad hihat och cymbaler(Ska spela in med riktigt trumset inte digitalt eftersom ja inte har det), sång via mick ( nehe =P ), bas med mick. Jag har även en POd xt3 om den kan hjälpa på någon bit i det hela.

Så det jag behöver hjälp och tips på är:

Vad ska ja köpa för ljudkort (ska vara usb)? kanaler frågar ni, vänta me tanken två sek...

Vad för triggermickar ska ja ha och för en modul till det? även behöver ja nått mer än modulen och mickarna för få in de i datan?

NU till stora frågan av alla. Hur kommer ja undan med så få mickar som möjligt för att täcka sång, gitarr, bas, cymbaler och hihat? Finns det någon bra

allround mick som kan täcka alla, någon som de kan räcka med kanske 2-3st? Sm57 är den helt fel för sång och cymbal/hihat mickning?

Jag skulle vilja klara mig på bara 2-3 mickar till alla områden går de på någotsätt eller är All hope is gone ?

När svaret på antalet mickar kommit fram ser ni hur många kanaler som behövs för ljudkortet och får då hjälp till första frågan. Kan lägga till att alla instrument ska spelas in en i taget inte något stort jam eller nått sånt.

Hoppas ni kan hjälpa mig

/Robert

Med triggade trummor borde det ju gå att göra allt med bara en mick? SM57 funkar skapligt till precis allt. Ska du sjunga i den kan du behöva ett puffskydd.

PS. "All hope is gone ?" Haha, så känns livet tre ggr i kvarten i bland, men det finns alltid hopp. Särskilt för rockers som vi!

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Hejsan

Hinner inte svara på allt nu. Men när det gäller trummorna så skulle jag inte lägga ut pengar på triggmickar då detta är så lätt att göra själv i efterhand så det sparar dig inte mer än kanske en 20 -30 minuters jobb att trigga kick, vivel och pukor. Cymbaler tar lite längre tid.

mickar till trummor frågade du efter.

Kick: Shure beta52, Audix D6 eller AKG D112 är alla tre populära mikrofoner för kaggen. Men om du vet att du tänker trigga den och inte använda ljudet från mikrofonen alls så kan du sätta dit vilken skitmick som helst som bara ger dig en signal.

Virvel: Shure beta56, Shure sm57 är två populära mikrofoner. Men om det är med triggen som jag skrev på kaggen även här så gäller samma princip även här.

Hi hat: Tar jag oftast i överhänget, annars en småmembranig kondensatormikrofon.

Pukor. SM57 fungerar bra även här. Samma sak med triggen.

Överhäng: Två småmembraniga kondensatormikrofoner. Billigt men mycket för pengarna tycker jag Line Audio CM3 är (har själv bara kört CM2, men tror inte CM3 är sämre)

Sedan kan du ha en rumsmikrofon. Exempelvis en stormembranig kondensatormikrofon eller bandmikrofon. Om du väljer en stormembranig kondensatormikrofon så kan du ta en som du även är nöjd med till sång.

Aledninge till att jag skrev att du även kan ta skitmikrofoner till kagge, virvel och pukor är för att jag förstod ditt inlägg som att du ville trigga dem helt och hållet med superior och endast använda Överhäng och rumsmikrofon från ditt akustiska kitt.

Hoppas detta hjälpte något och ursäkta att jag inte hinner skriva mer just nu.

MVH

Anders

Postat

Jag vill slippa micka trummerna och bara micka hihat och cymbaler. Dels för att ja just nu kan för lite om micka trummor. Så ja vill köra på triggat. Men skulle de funka med typ 2st sm57 för micka cymbal och hihat? eller behövs de bara 1 tillochmed som du Guitar nilsson sa? och de skulle funka sm57 som sång mick oxå med ett puffskydd och de låter bra?

Postat (redigerat)

Det beror mycket på röst och sångstil. SM57 kan funka utmärkt på vissa röster, och sämre på andra. Testa. Är ju hursomhelst mer eller mindre gammal "standard" på hihat och virvel och stärkare och precis allt möjligt, så det är väl aldrig fel att ha en... (Ska väl dock ärligt erkänna att jag inte äger nån själv... får nog ta och göra ändring på det. Antingen en sån eller en Beta57 om jag hittar en till rätt pris).

Redigerat av MrBluesman

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.