Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Bandet repar just nu i riggad lokal med lånat PA men vi är sugna på att införskaffa eget. Vi tänker oss ett som låter helt ok i lokalen samt på mindre spelningar, men ingen i bandet är speciellt insatta. Fick följande tips från tysken:

http://www.thomann.de/de/the_box_pa302_a_bundle.htm

samt

http://www.thomann.de/artikel-207206.html

Någon som har lust att kommentera eller dela med sig av tips och erfarenheter? Aktiv/passiv? Nytt/beggat? Osv.

Tack på förhand,

Andreas

Annons
Postat

Tänkt tanken att euron ligger rätt högt i pris?

Tillochmed Musikbörsen är billigare på en hel del prylar! =)

Du kan ju testa att smyga in på Börsen, Jam eller 4-Sound och kolla med dom! 🙂

Postat

Ett tips: Strunta i att läsa siffrorna om watt på högtalare, kan vara både passiva och aktiva. Läs i stället hur många db högtalarna ger. Kvalitets aktiva lådor låter både bättre och mer än sämre skräp. I bra grejer är värmeförlusterna mindre i slutstegen och elementen är effektivare. Det skiljer jäkligt mycket. Jag köpte Db technologies aktiva grejer och är väldigt nöjd.

Postat
Tips, kör aktiva slipper ni slutsteg osv.

Håller med. Passiva lådor är väl bara ev bra i fasta diskoinstallationer.

Sammanlagda vikten blir nog mindre med aktiva lådor. Och mindre risk att man förstör elementen eftersom det sitter limitrar som begränsar slutstegen. Så är nog i alla fall de flesta aktiva lådor.

Apropå priser så fick jag nyss ett bättre pris på en DB Sub 15 aktiv baslåda på Musikbörsen i Gävle än vad den store Tysken begär. Har man en gång använt aktiva lådar vill man inte ha nåt annat.

Postat
Ett tips: Strunta i att läsa siffrorna om watt på högtalare, kan vara både passiva och aktiva. Läs i stället hur många db högtalarna ger. Kvalitets aktiva lådor låter både bättre och mer än sämre skräp. I bra grejer är värmeförlusterna mindre i slutstegen och elementen är effektivare. Det skiljer jäkligt mycket. Jag köpte Db technologies aktiva grejer och är väldigt nöjd.

Ok, och vad är bra riktvärde på db?

Angående sämre Euro så har jag också märkt av det på Thomanns priser, i många fall tjänar man på att köpa i Sverige. Men det känns ändå som att deras "egna" märken (Millenium och "T" osv.) håller rimliga priser?

Jag får tacka för era inlägg svar, får se om jag tar mig ner och pratar med börsen nån dag (egentligen är jag gitarrist så jag borde rimligtivs överlåta detta till sångaren, men då kommer ta ännu längre tid;).

Konkreta förslag emottages dock fortfarande!

• 2 veckor senare...
Postat

Tja!

Ett billigt men bra system är Soundhouse 1 och finns på musikbörsen.....låter nästan som ett HK Audio och är tillverkad av samma företag.....

Mycket kvalitet till små pengar!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.