Jump to content
Annons

Feber-tråden


debatt

Recommended Posts

Hmm... jag läste i en folder, och jag har läst det förut att man måste söka läkare om man är sjuk och har haft feber i mer än 4-5 dagar. Underligt, jag har aldrig någonsin haft feber så kort tid om jag haft någon barnsjukdom, influensa, bronkit, maginfluensa eller förkylning, bortsett från ett tillfälle då jag var så lite förkyld att det knappt kan räknas.

Normalt brukar jag ha feber i runt 10 dagar alldeles oavsett. Senaste gången jag var sjuk hade jag feber mellan 39.5 och 41.2 grader i 12 dagar. Det var en influensa för tre års sedan som följde precis efter vinterkräksjukan. Trots att jag åt febernedsättande precis hela tiden!

F.ö. har jag haft 41.2 i feber vid flera tillfällen, vid 2 månaders (!) ålder i lunginflammation; efter en solig vistelse under 2,5 timmar utan solskydd på solig klippa på västkusten i 20årsåldern och när jag haft olika influensor och bronkit.

En annan intressant sak jag läste i foldern, det var att man kan få uppemot 38-39 graders feber om man motionerar, typ spelar tennis. Det får mig att fundera över om de med högt blodtryck eller de som lättare får sitt blodtryck att tillfälligt stiga, har lättare att få högre feber.

Jag har märkt att oro och stressade tankar kan få febern att stiga ganska kraftigt, medan avslappning kan få det att sjunka. Det kan säkert finnas variationer mellan individer, men variationer i sådana situationer uppåt resp nedåt på 0.7 grader kan föreomma helt klart - bara med tankens kraft.

Hur har ni det med feber?

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ser inte riktigt din koppling mellan motion, feber och högt blodtryck... Kroppstemperaturen stiger när man motionerar pga att det alstras värme från musklerna. Därför börjar man svettas, och då stiger inte temperaturen så mycket att det blir någon fara. När man slutar röra på sig, blir temperaturen normal igen. När man däremot har infektion i kroppen, skickas signaler från immunförsvaret som typ höjer termostaten för att missgynna en patogen. Temperaturen kan dock stiga med hjälp av musklerna, då man huttrar.

Du verkar ha en alldeles för hög febertemperatur, vid 40 grader börjar kroppens proteiner att denatureras, dvs samma sak som händer när man steker ett ägg och vitan stelnar och blir vit. Du verkar också ha ett väldigt aktivt immunförsvar, har du problem med värkande leder eller allergier och sånt också?

Link to comment
Dela på andra sajter

1) ser inte riktigt din koppling mellan motion, feber och högt blodtryck...

2) Du verkar ha en alldeles för hög febertemperatur, vid 40 grader börjar kroppens proteiner att denatureras

3) ett väldigt aktivt immunförsvar, har du problem med värkande leder eller allergier och sånt också?

1) Jo alltså, vid motion ökar blodtrycket, vid oro ökar blodtrycket, när blodtrycket stiger ökar febern.

2) Denatureras? Då har den denaturerats många gånger. Förmodligen inget att göra åt.

3) Nej, inga led- eller allergiproblem direkt, förutom mot gräs (vass) och all medicin i princip.

Farsan hade fel på termostaten, sa hans läkare. Vad det innebar fattade jag aldrig. Själv har jag galopperande blodtryck, ibland alldeles för lågt, ibland alldeles för högt och däremellan helt normalt, allt ofta inom loppet av några minuter.

☺️

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

1) ser inte riktigt din koppling mellan motion, feber och högt blodtryck...

2) Du verkar ha en alldeles för hög febertemperatur, vid 40 grader börjar kroppens proteiner att denatureras

3) ett väldigt aktivt immunförsvar, har du problem med värkande leder eller allergier och sånt också?

1) Jo alltså, vid motion ökar blodtrycket, vid oro ökar blodtrycket, när blodtrycket stiger ökar febern.

2) Denatureras? Då har den denaturerats många gånger. Förmodligen inget att göra åt.

3) Nej, inga led- eller allergiproblem direkt, förutom mot gräs (vass) och all medicin i princip.

Farsan hade fel på termostaten, sa hans läkare. Vad det innebar fattade jag aldrig. Själv har jag galopperande blodtryck, ibland alldeles för lågt, ibland alldeles för högt och däremellan helt normalt, allt ofta inom loppet av några minuter.

🙂

//:debatt

Men temperaturökningen vid motion och blodtryckshöjningen vid motion är två skilda saker. Blodflödet ökar bara för att syresätta muskler och få bort koldioxiden från desamma. Därmed ökar blodtrycket. Temperaturen beror som sagt på arbetet som musklerna utför.

Att blodtrycket ökar vid oro tror jag faktiskt har en besläktad orsak. Oro/stress frisätter stresshormon som adrenalin, som förbereder kroppen att fly eller slåss mot någonting (vilket är ganska dumt i dessa tider, då man kanske inte så ofta blir orolig/stressad över saker som man rent fysiskt kan fly ifrån eller slåss mot). Att kroppstemperaturen ökar vid högt blodtryck visste jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kroppstemperaturen ökar vid högt blodtryck visste jag inte.

När mitt blodtryck stiger, t.ex. vid aggression, så stiger mitt blodtryck (hade en dygnet-runt-mätare runt armen) och jag mätte temperaturen också (muntermometer) och den steg med. Svett i pannan, röd i käften... trots att jag låg ned och vilade.

När morsan var sjuk och blev orolig ökade hennes blodtryck och temperatur, när hon blev lugn så sjönk den betänkligt. Ärftligt förmodligen ja.

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det faktum att du hade svett i pannan är ju ett tecken på att kroppen vill ner i temperatur igen, trots det höga blodtrycket. Tror temperaturen helt enkelt stiger för att musklerna laddar upp för fight/flight, och inte på grund av det ökade blodtrycket. Fast jag vet inte. Man kanske skulle kunna höja sin temperatur om man käkade en massa salt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...