Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag gör en inspelning med min el-bas i Cubase låter det bra när jag spelar in men sedan när jag ska spela upp det låter det förjävligt - skorrar, typ som om det var inspelat alldeles för högt. Men jag har kollat pitchen och den ligger inte "i taket" så att säga.

Nån som vet vad felet kan vara?

Jag spelar in genom ett externt ljudkort som heter Audiobox USB.

HELP MEEEEE!

Tack på förhand!

Annons
Postat
  Soundborn sa:
Du har ingen preamp inkopplad?

Kollat kanalerna i Cubase?

Hmm du pratar med en nybörjare här. Vad är preamp?

Tänk att du ska förklara för en bebis.

Postat

Testa att trycka på den lilla knappen på ljudkortet där det står 48v

Postat

Vilken version av Cubase kör du?

Vilken kanal har du kolla signalen för? Inkanalen (för ingången på ljudkortet) eller utkanalen (för uppspelning av basen)?

Postat
  axelsson89 sa:
När jag gör en inspelning med min el-bas i Cubase låter det bra när jag spelar in men sedan när jag ska spela upp det låter det förjävligt - skorrar, typ som om det var inspelat alldeles för högt. Men jag har kollat pitchen och den ligger inte "i taket" så att säga.

Nån som vet vad felet kan vara?

Jag spelar in genom ett externt ljudkort som heter Audiobox USB.

HELP MEEEEE!

Tack på förhand!

Hur spelar du in - med en mic framför en basstärkare eller kopplar du in basen direkt på en lineingång på ljudkortet?

Sedan har du kanske inte fått pejl riktigt på termerna. Pitch = Tonhöjd. Jag antar att det är signalstyrkan (amplituden) du menar, när du säger att den inte går i taket...?

Postat

Nya insikter här..

Ljudet är kasst både när jag spelar in (eller spelar i allmänhet) och när jag spelar upp det efter inspelning. Att det är dåligt hörs bara mer tydligt när jag spelar upp det.

Men alltså, Jag har Cubase LE 4, har kopplat basen in i mitt ljudkort (AUDIOBOX USB), ljudkortet är externt och det är tele-ingång.

Ah blandade ihop termerna lite, det är amplituden som alltså inte är för hög.

Jag får signal både in och ut.

Tackar för svar, hoppas på fortsatt hjälp!

Postat

Jag misstänker att ljudkortet inte har någon högohmig instrumentingång, utan det är en vanlig lineingång...?

I så fall behöver du skaffa en aktiv DI-box (alternativt en extern micpreamp med instrumentingång) för att få lägre belastning på micen i basen. En vanlig lineingång har fel impedans, så den kommer att belasta micen hårdare - och det brukar ge ett tunt och konstigt ljud...

Postat

Fast om det är en PreSonus AudioBox USB så har den ju faktiskt någorlunda högohmig instrumentingång. Meen Kritikerna tycker att det är för mycket gain på preampen och du måste vrida ner ingångsvolymen rejält för att det inte ska överstyra (skorra) då du spelar in..

Claes sa:
Jag misstänker att ljudkortet inte har någon högohmig instrumentingång, utan det är en vanlig lineingång...?

I så fall behöver du skaffa en aktiv DI-box (alternativt en extern micpreamp med instrumentingång) för att få lägre belastning på micen i basen. En vanlig lineingång har fel impedans, så den kommer att belasta micen hårdare - och det brukar ge ett tunt och konstigt ljud...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.