Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej !

Kör Cubase 4 alltså största Cubase versionen med följande problem. Behöver jag säga att det är orginal med usb nyckel ?!?! 😆

1. Först en fundering över varför jag i detta projekt jag jobbar i för stunden har en liten klock ikon alldeles intill musmarkören i arrange fönstret (den står på kl 12 eller 15.00)

2. Detta projekt crashar även rätt som det är ...får en meddelande ruta som säger nåt i stil med "runtime error " samt "Microsoft Visual c ++ " och att jag ska kontakta

steinberg etc.....

Har avinstallerat endel pluggar som jag misstänker skulle kunna orsaka nåt problem men utan nåt positivt resultat 😛

Nån som har råkat ut för samma problem ?? Eller ska man fortfarande tro att det är nån plugg som spökar ?

Fast nuvarande setup har rullat på smärtfritt i minst 2 månader iaf.

Avvaktar vad ni tror eller eventuellt vet tills jag kör en format och total nyinstallation av windows och Cubase (Så skönt med ren å fin dator) 😎

Mvh Trance

Annons
Postat

Klock ikonen försvinner nog om du höger klickar nånstans och väljer pilen. Då blir det nåt annat. Klicka igen. Det är 2-3 olika funktioner som "går runt" när du väljer pilen. Helstörigt tycker jag.

C++ och OpenGL medför problem i Cubase. Ju hårdare du pressar minnet och processorn ju värre blir det. Jag har inte lyckats lösa detta. Har Googlat varje vecka i ett halvår. Ingen verkar veta nåt. Helstörigt tycker jag.

Postat
Klock ikonen försvinner nog om du höger klickar nånstans och väljer pilen. Då blir det nåt annat. Klicka igen. Det är 2-3 olika funktioner som "går runt" när du väljer pilen. Helstörigt tycker jag.

C++ och OpenGL medför problem i Cubase. Ju hårdare du pressar minnet och processorn ju värre blir det. Jag har inte lyckats lösa detta. Har Googlat varje vecka i ett halvår. Ingen verkar veta nåt. Helstörigt tycker jag.

Ska kolla upp det där med att högerklicka eller förresten det gjorde jag nog tidigare idag och valde ett annat verktyg och sedan pilen igen men

klockan var tillbaks iaf .....

Open Gl har nåt att göra med grafiken eller vad ?

Jag har andra projekt som är ruggigt stora fett med ´vsti:s och effekter men Performance mätaren är väl på MAX 50 %

Det borde ju knappast vara att projektet är för belastat ?!?

Har 4 gig ram (3.2-3.5 kör xp) Intel E 8500,Asus P5Q pro etc....

Får la bli en format kanske,gör inte så mkt att rensa disken från lite skräp.Jobbigast är alla updates med Xp bara.

Nån annan ???

Mvh Trance

Postat
2. Detta projekt crashar även rätt som det är ...får en meddelande ruta som säger nåt i stil med "runtime error " samt "Microsoft Visual c ++ " och att jag ska kontakta

steinberg etc.....

ÄR det just det projektet som krashar Cubase? Om något annat projekt orsakar liknande krascher kan du leta efter den gemensamma nämnaren projekten emellan.

Jag är inte jättehaj på det här. Har du lust att förtydliga lite? På vilket sätt har C++ med Cubase att göra?

Använder sig Cubase av OpenGL?

Postat
Får la bli en format kanske,gör inte så mkt att rensa disken från lite skräp.Jobbigast är alla updates med Xp bara.

Jag kan rekommendera nLite. Installera, kör igång och stoppa sedan in installationsskivan för Windows. Passa på att ladda hem alla SP du behöver också. I nLite kan du sedan streamlina installationen (t o m inkludera lycenskoden). Bränn resultatet på en ny cd-r.

Postat

steinberg etc.....

ÄR det just det projektet som krashar Cubase? Om något annat projekt orsakar liknande krascher kan du leta efter den gemensamma nämnaren projekten emellan.

Jag är inte jättehaj på det här. Har du lust att förtydliga lite? På vilket sätt har C++ med Cubase att göra?

Jag förstår inte heller hur C++ och open gl skulle kunna crasha Cubase!+ Berätta gärna.

Jag tycker det låter som att du har glömt 3GB Switchen i boot.ini så Cubase har svårt att adressera ditt minne.. Kan det vara så?

Om du har satt dit USERVA=2900 i boot.ini så prova att ta bort den.

OpenGL och C++ har bla med gafikprogrammering att göra. Själv är jag så trött på allt vad som heter OpenGL att jag starkt funderar på att kasta ut datorskrället. Varför? Vet inte. Verkar inte finnas någon som vet hur man åtgärdar skiten. Det första som började krångla var Waves SSL paket. Nu tycker jag att allt fler pluggar screwar upp det. Kungen av pluggar för att sabba det är VintageWarmer.

3/Gb switchen hjälper inte mot detta.

pme (oregistrerad)
Postat

Du får väl en log fil med crashen? Där kan du se vad som är orsaken. Installerar man Visual Studio så byter den ut halva windows

så det är nog rätt viktigt att ha de senaste versionerna av visual studio. OpenGL har knappas något med cubase att göra. Cubase

använder möjligen direct X men det finns väl ingen som bygger direktX ovanpå OpenGL?

Postat

DirectX och OpenGL är väl båda för 3D-grafik? Cubase har inget behov av sådant. Inte pluggarna heller.

Om något är programmerat i C++ eller inte ska inte ha någon påverkan heller. Däremot om något program eller plugg är dåligt kodat (vilket det kan vara oavsett språk).

Postat

Detta är mest troligt antingen ett minnes- eller pluginproblem. Att det står nåt med Visual C++ har väl den enkla förklaringen att Cubase är skrivet i det programmeringsspråket och det är något i körningen (runtime) av programmet som just då skiter sig. Jag brukar få problemet då jag har laddat extremt mycket samplingar i minnet och nivån på ledigt minne ligger under 700 mb (man kan kolla hur mycket ledigt minne som finns genom att trycka ctrl-alt-delete)

Det här med OpenGL har ni alldeles rätt i också - det är något som orsakar problem ibland i Cubase, men då är det enbart pluggrelaterat. Det finns ingenting i Cubase självt som använder sig av OpenGL, som är en motor för 3D-grafik. Däremot finns det pluggtillverkare som på idiotiska sätt envisas med att använda det bara för att deras gränssnitt ska se tuffa och flådiga ut... Dessa är bl a MOTU (Ethno instrument, Symphonic Instr... etc), Plugsound Pro, vissa Waves, och VintageWarmer.... och några till. I min burk sitter ett ATI-grafikkort, och ATI är kända för att orsaka mycket problem med just OpenGL. Både i sådana här fall och i dataspel m m.

Postat (redigerat)

steinberg etc.....

Detta har hänt nån gång tidigare också men har inte jobbat med det projektet sen dess så om det finns några likheter mer än att projekten är ganska stora vet jag inte.

Kanske ska öppna upp det (minns ju inte vilket det är) och kolla igenom samtliga pluggar osv och sedan leta efter gemensamma nämnare som du säger,när man har tid å lust.

Vad jag däremot minns så dök även denna klockikon upp i samband med det tidigare projektet som craschade å hade sej !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(Se mitt första inlägg angående ikon)

Redigerat av Trance2007
Postat (redigerat)

Jag är ganska säker på att detta är ett ram-minne relaterat problem. När det blir fullt så börjar problemen. Enda sättet att komma kring det verkar vara att byta till WinXP 64-bitar och pilla i mer ram i datorn. Men då kan man säga haj & gobaj till många pluggar som inte funkar i 64-bitars miljö. Cubase med 32-bitars dongel funkar inte heller...för den som användet det... Dessutom, har man lyckats fylla sitt ram så beror det säkert på välfyllda samplers. Ingen sampler funkar i dagsläget i 64-bitars miljö. Så även om man kör 64 så måste samplern köras i 32 och vips är man låst igen.

Vista 64-bitar ska vara helt hopplöst. Vi får nog snällt vänta på Windows 7 och ett par år till efter det så att service pack 14 kommer ☺️

Redigerat av freddie

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.