Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har tänkt börja spela in lite trommor och blir antagligen triggade trummor för gillar ljudet och komma undan kanske billigast...skitsamma frågan som ja har Går de att mixa ett triggat set eller digitaltrummor? ja menar allt ljud kommer vell in genom en kabel och man kan vell inte tex. höjja en bas kagge och sänka en virvel efter det är inspelat?

Redigerat av DonAkerlund
Annons
Postat

jodå, du kan göra en hel del grejjer.

antingen så spelar du in ett trumsett och trigga varje, eller varannan trumma med skitmickar, eller triggmickar.

om du kör på digitalsett så funkar det likadant, nästan, skillnaden är att att triggmickarna går genom en trumm-modul och omvandlas till midi

Då får du in "toner" genom midin. Om du sitter med cubase kan du t.ex. köra trummorna genom VST programmet LM-7 som exempel (det är inget program jag rekommenderar).

Om du vill ha in separata kanaler genom mickar måste du ha ett ljudkort och bla. bla. grund grejjer. Behövs bara midi-ingång för midi.

Du har ungefär lika mycket möjlighet att mixa triggade trummer som du har att mixa "riktiga" trummer, men det beror på vilket program du använder och triggar med.

Vet inte om jag råkade vara äckligt övertydlig, eller kanske inte skrev nått vettigt alls?

Ajja, hoppas du fick ut nått av mitt svamel!

God natt! 😃

Postat

Kan man inte koppla varje trigg till en separat ingång på ljudkortet, så det blir en "mic" som vanligt. Sedan få separata spår i datorn? Eller.

Postat

men om man kör midi in då måste man vell köra de via ezdrummer eller va man nu väljer syftade mer på attman kör modullen direkt in i inspelningen. Men Onajj kanske svarade på me en trigger in i varsin kanal? men måste inte modulen ha lika utgångar som trummor man triggat då? har dom de?

drloop (oregistrerad)
Postat

Har du digitaltrummor?

I så fall är det enklaste att spela in MIDI signalen.

Postat

Har inge digitaltrumset, men ska börja spela in så hade lite funderingar vilken variant ja ska göra för att de ska bli så lätt som möjligt. Antagligen kör ja på triggers då jag vill spela på ett riktigt sett men endå slippa bytta skin och allt va de innebär. Men ja har tänkt spela in riktiga cymbaler, Är de möjligt eller går de inte att spela in midi och ljud in från uppmickning samtidigt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.