Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag ska införskaffa ett externt ljudkort till en laptop.

Win XP Pro, IEEE 1394 Firewire, 3 st USB 2.0

Intel® Core 2 Duo T8300 NV, Processor internal clock speed2 2.40GHz, Front Side Bus 800MHz

Memory (RAM) 2GB, RAM speed supported 667MHz, RAM type PC2-5300 DDR2 SDRAM

Hard disk size 160GB, Serial ATA

När det gäller in- och utgångar, bitar och frekvenser är jag helt vilsen.

Jag behöver ha en ingång för kondensatormikrofon, så fantommatning behövs där.

Vill kunna jamma med två kanaler gitarr, en bas, en sång och två trummor. Gärna spela in allt om det går.

(Vore även skoj med RIAA-ingång, för skivspelaren, dock ej nödvändigt.)

Vet inte vilka utgångar som behövs... Till monitorerna antar jag. Kanske hörlurar med?

Någon som kan hjälpa mig att hitta något som uppfyller mina behov?

När det gäller pris så är det väl kanske 3000 - 4000 - 5000 som är max. (Jag har ingen aning om vad det jag behöver brukar kosta...)

Annons
Postat

Men om du ska JAMA med sång, bas, git*2 samt trummor(vad menar du med två trummor, att du ska ha två ingångar till det)

Du ska ju minst ha 8ingångar(preamps), blir ju 4 till allt utom trummor. Och att ha mindre än 4 till trummorna kanske blir svårt. Men det beror ju helt på vad du är ute efter för ljud/kvalite.

Ett som är bra är ex Saffire pro 24i/o, muto har massa, 8pre kanske. Om du ska ha monitorer till det, micar osv drar det även iväg i pris.

Postat
Men om du ska JAMA med sång, bas, git*2 samt trummor(vad menar du med två trummor, att du ska ha två ingångar till det)

Du ska ju minst ha 8ingångar(preamps), blir ju 4 till allt utom trummor. Och att ha mindre än 4 till trummorna kanske blir svårt. Men det beror ju helt på vad du är ute efter för ljud/kvalite.

Ett som är bra är ex Saffire pro 24i/o, muto har massa, 8pre kanske. Om du ska ha monitorer till det, micar osv drar det även iväg i pris.

Mikrofoner, monitorer och instrument finns redan. Det som saknas är att kunna koppla ihop allt med datorn.

Det jag menar är två kanaler till trummorna (digitaltrummorna ska gå att köra antingen per trumma eller i två kanaler, säger ägaren). Med att jamma menar jag att två-tre eller kanske fyra personer för oväsen efter att ha druckit öl och glögg. Inget seriöst repande alltså, utan mer lite skoj i bostaden.

Huvudsyftet är dock att kunna spela in, i allmänhet ett instrument i taget.

Postat

Jag skulle tro att MOTU 8Pre kan vara ett bra alternativ för dig. 🙂

För att få en grammofoningång, så får du dock lägga till ett separat RIAA-steg, eftersom det inte finns sådant inbyggt. Det brukar inte finnas RIAA-steg inbyggda i musiker-ljudkort.

Postat

Jag har nu surfat lite på MOTU 8Pre och Focusrite Saffire pro 10.

Saffiren har fått väldigt skiftande omdömen. De flesta tycker den är riktigt bra, med bra mik-preampar etc. Men tyvärr finns det en hel del som klagar på pops and klicks och taskiga uppdateringar, dålig manual och usel support. Kostar dock under 4000 från Tyskland.

MOTU:n hittar jag inga dåliga recensioner av. Går dock på över 5000 från Tyskland, 5600 på Jam. 6000 på Musikbörsen.

PS. tycker onajj att jamma ska stavas jama? Kan då meddela att vi låter aldrig som katter, snarare som fyllesvin.

Postat
Jag har nu surfat lite på MOTU 8Pre och Focusrite Saffire pro 10.

Saffiren har fått väldigt skiftande omdömen. De flesta tycker den är riktigt bra, med bra mik-preampar etc. Men tyvärr finns det en hel del som klagar på pops and klicks och taskiga uppdateringar, dålig manual och usel support. Kostar dock under 4000 från Tyskland.

MOTU:n hittar jag inga dåliga recensioner av. Går dock på över 5000 från Tyskland, 5600 på Jam. 6000 på Musikbörsen.

Det svenska listpriset är 5990:- - men om du frågar hos din butik, så kan det kanske vara justerbart...

PS. tycker onajj att jamma ska stavas jama? Kan då meddela att vi låter aldrig som katter, snarare som fyllesvin.

Katzenjammer...? 🙂

Det stavas förstås "jamma". 😛

Postat (redigerat)

Jag tycker du skall kolla in detta.

http://www.luthman.se/productDetails.aspx?id=210671

Den har allt du behöver förutom RIAA steg! Men då kan du köpa till en sånhär tex.

http://www.luthman.se/productDetails.aspx?id=103082

Det fina med detta är att det har 2 st. ADAT in/ut. Så om du då i framtiden vill utöka dina 8 kanaler så kan du köpa till en preamp och koppla till kortet via ADAT. Så slipper du byta ljudkort. Det finns möjlighet att växa i detta kort.

/Pär

Redigerat av Pär Ekberg
Postat

MOTU 8Pre är förmodligen ett riktigt bra ljudkort men har som sagt inte gramofoningångar.

Jag skulle därför rekomendera Alesis IO 26 som både har gramofoningångar och är billigare. Har en kompis som är väldigt nöjd med detta kort. Det har också fått väldigt bra recensioner.

Här är en

http://www.soundonsound.com/sos/jun07/arti.../alesisio26.htm

Studio gav även kortet ett högt betyg. Det man anmärkte på var att 50dB i gain på preamps kunde vara lite lågt vid inspelning av svaga ljudkällor med tex. en dynamisk mikrofon. Är detta inget problem skulle jag definitivt rekomendera att du även kollar in Alesis IO26

Postat (redigerat)

Såg att Pär var före mig. Men så vitt jag vet behövs inget RIAA-steg.

More uniquely, the I/O26 also includes dedicated turntable inputs and insert points on every analogue input.

saxat från SOS-länken ovan.

Edit: Ursäkta Pär stavade ditt namn med e tidigare.

Redigerat av DivineCo
Postat

trummorna kan du ju köra som midi och låta tex ezdrummer spela upp det i datorn.

då kommer du ju undan med 4 kanaler (sång, gitarr x2, bas)

sen kan man ju köra midi tillbaka till trummorna och in i datorn igen som ljud om du vill ha trummornas eget ljud.

har du hört cock sparrers senaste " here we stand" från 2007? bland de bästa de gjort, minst lika bra som 80-tals plattorna!

Postat
Såg att Pär var före mig. Men så vitt jag vet behövs inget RIAA-steg.
More uniquely, the I/O26 also includes dedicated turntable inputs and insert points on every analogue input.

saxat från SOS-länken ovan.

Edit: Ursäkta Pär stavade ditt namn med e tidigare.

Haha, titta där!

Vi har slarvat med den infon på vår site.

Sweet! Tack DivineCo för korren.. (Pär

Postat
Kolla vad den kostar här då! 😄

http://www.thomann.de/se/alesis_io26.htm

Jag såg precis det!!! Klart billigare än Muto:n. Synd bara på varningen för hanteringen av dynamisk mikrofon.

Nej, 60s, jag har inte hört Cock Sparrers senaste. (Jag har väl mer eller mindre avfärdat samtliga gamla band som fortfarande håller på. Med några undantag, såsom AF och ANWL.) Men jag kollar upp Cock Sparrer nu!

Postat

Angående dynamisk mikrofon så fungerar det nog alldeles utmärkt i alla fall har min kompis inga problem med detta. Det som sas i studio var att när man vill micka någonting som låter väldigt svagt så skulle man ha velat ha mer gain. I dom flesta andra fall räcker antagligen 50 dB mer än väl.

Postat

50dB är helt ok för det mesta - men med svaga bandmicar och andra dynamiska, kan man få höja Gain väldigt mycket - och då vill det till att preampen är tillräckligt lågbrusig för att bruset inte ska börja bli irriterande...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.