Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hjälp!

Efter många turer på forumet och snurrande i musikaffärer, verkade en Macbook Pro med Logic studio vara ett givet val om man ville skapa musik utan kraschande maskiner.

Jag införskaffade ovanstående och ett Presonus Firebox, men fick snart problem.

Logic har nu kraschat vid tre tillfällen, meddelanden som "system overload" dyker upp titt som tätt, CPUn går i taket och jag fattar ingenting. Jag har vid dessa tillfällen använt mig av kanske två eller tre spår och endast använt mig av de instrument och samplingar som följde med Logic. Det verkar inte vara ngt fel med ljudkortet.

De jag frågat om hjälp kollar på mig som om jag är en idiot och föreslår att jag installerar allt på nytt.

Jag har ominstallerat Mac OS (tiger) och min Firebox men problemen består....och flera uppstår. Logic stänger numera av sig lite då och då, helt utan förvarning.

Även om jag nu börjar om helt från början, alltså installerar om ALLT, så kommer jag fortfarandet att sitta där utan svar även om allt rullar på utan problem.

Vilken väg bör jag gå för att få ordning på det här?

Är det ngn som haft liknande problem och kan ge mig en lösning, innan jag kastar ut allt genom väggen..?

Annons
Postat

Kan du ge lite mer data? Dvs vilken macbook pro modell?, vilken version av tiger?, hur mkt ram har du? vilken version av Logic?

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Det verkar jäkligt besynnerligt att det skulle balla ur med bara ett par spår. Kan det vara så att tiger kanske inte är optimalt för Logic 8, eller har du inte laddat in samplingarna på hårddisken utan streamar från Logicskivan? Jag tror inte att cpun kan gå i taket om ett externt ljudkort funkar kasst, men jag vet inte. Ja jag var visst inte till så stor hjälp men jag kan inte komma på nåt annat. Att datorn skulle vara kass kan ju iofs oxå vara ett alternativ men det undrar jag.

Postat

Det där med system overload och att CPUn går i taket är ju en klassisk Logic bugg, borde vara fixad nu vitt jag kan minnas (om du uppdaterat till 8.0.2) men det förklarar ju inte krascherna, det skulle däremot förklaras om du inte uppdaterat, många som hade problem med krascher innan 8.0.2.

Men det kan ju naturligtvis vara buggig drivrutin till Fireboxen, har du kollat presonus hemsida om det finns uppdatering?

Gör som Spass säger och testa med det interna kortet och se om du får samma problem.

Postat

Jag har aldrig haft nån bugg som gör att det går i taket inte med nån version. Kanske inte var på quadcore som det strulade iofs, men fan när jag tänker efter så har det aldrig gjort det på min Mini heller.

Postat (redigerat)

Spotlighta efter plistfilen: com.apple.logic.pro.plist släng den, töm korgen!

Sen reparerar du behörigheter under skivverktyg i OSX!

Sen gå in på Preferences > Initialize All Except Key Commands Om du kör på version 8

Kolla sen under: Preferences > Audio Devices DAE. Titta så att den INTE är enable!

Redigerat av KillwithSkill
Postat
Jag har aldrig haft nån bugg som gör att det går i taket inte med nån version. Kanske inte var på quadcore som det strulade iofs, men fan när jag tänker efter så har det aldrig gjort det på min Mini heller.

Jag har haft det till och från sedan version 5, men mest är det "system overload" meddelandet som kommer upp utan anledning. Det är som sagt fixat nu dock.

Postat

Tappar ljudkortet kontakten när Logic kraschar, dvs. synk-lampan skiftar till rött? Isf. kan du möjligen ha samma problem med korrupt firmware i Fireboxen som jag hade med min Firepod en gång och med samma symptom. Kolla presonus web efter senaste flash-programvaran och firmware version.

Postat

Jag har haft det till och från sedan version 5, men mest är det "system overload" meddelandet som kommer upp utan anledning. Det är som sagt fixat nu dock.

OK då har jag haft tur för det enda som jag haft strul med det var med 5an och det var om man gick över 1 gig minne men det var iofs PC versionen.

Postat
Kan du ge lite mer data? Dvs vilken macbook pro modell?, vilken version av tiger?, hur mkt ram har du? vilken version av Logic?

Tackar för alla svar!

Vi kan utesluta Fireboxen, maskinen har kraschat även med det interna ljudkortet.

Jag slipper dock meddelandet "system overload" då jag inte använder Fireboxen.

Maskinen är en 2.2 Ghz med 2Gb ram

Logic är version 8.0.2

Mac Os x 10.4.11

Postat
Nu är det ju så att Logic inte rockar helt hundra med Tiger. Köp lös Leopard om inte mina tips hjälpte!

Tackar, Leopard ligger redan och väntar på skrivbordet, hoppas det funkar bättre. Blev rekommenderad att köra Tiger med Logic i väntan på att Leopard skulle bli stabilt.

Postat
Nu är det ju så att Logic inte rockar helt hundra med Tiger. Köp lös Leopard om inte mina tips hjälpte!

kanske har du rätt men jag kör tiger macbook och logic express utan större problem.

någon gång har det varit overload men aldrig så mkt att jag försökt ta reda på felet.

logic8 kom ju innan leopard fanns officiellt men updateringarna är kanske anpsassade för leopard

Postat (redigerat)

PPC: 10.4.11 och Logic 8.x (jag har sett några inlägg på andra forum som svär över 10.4.11 och säger att 10.4.10 är bäst för PPC och Logic 8.x)

Intel: 10.5.x och Logic 8.x

Tips: köp mer RAM, 4Gb vore bra. Om du har uppdaterat till 10.4.11 via "Software Update" så ladda hem en full (Combo) uppdatering från Apple.

http://www.apple.com/downloads/macosx/appl...tes/index1.html och kör den. Reparera behörigheter innan och efter en uppdatering.

Man kan läsa lite här om TIger kontra Leopard: http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=6811381

Redigerat av chrisB
Postat

Man ska inte ha fler program igång samtidigt när man kör Logic eftersom det är ett så

tungt program som behöver så mycket ram som möjligt och sätt prossesorutnytjandet på max.

Postat
Man ska inte ha fler program igång samtidigt när man kör Logic eftersom det är ett så

tungt program som behöver så mycket ram som möjligt och sätt prossesorutnytjandet på max.

Jag håller nog inte riktigt med faktiskt, jag spelar in film i quicktime och ljudet i Logic samtidigt. Det som är så smidigt med mac är ju att man kan göra allt möjligt samtidigt utan att det krånglar.

Postat

Jag håller nog inte riktigt med faktiskt, jag spelar in film i quicktime och ljudet i Logic samtidigt. Det som är så smidigt med mac är ju att man kan göra allt möjligt samtidigt utan att det krånglar.

Håller med, tror aldrig jag stänger av andra program medans jag kör logic om det inte är ett riktigt stort projekt. Firefox, itunes, mail, excell, word allt möjligt brukar ligga igång samtidigt.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag kan köra den där demolåten (typ en + 50 spår eller nåt) som dom testade nya mac booken med i senaste studio med videon på fullskärm på min andra skärm + ett gäng youtubefilmer + att jag har ett gäng andra safarifönster uppe och tjubba lite på ett gäng forum + slänga i en dvd och lite annat och allt rullar obehindrat på samma gång.

• 3 veckor senare...
Postat
crashar även logic när du kör på det interna ljudkortet?

borde inte datorn klara av att disponera ström till fireboxen via firewiresladden?

sökte på forumet efter "system overload" i logic och den första tråden jag fick syn på var denna.

det som slog mig var att nesse beskriver samma problem som jag har och, nu till det intressanta, att även jag har ett presonus firebox.

jag sitter med en macbook white 2,16Ghz med 4gb RAM, logic express och leopard. både logic och leopard är uppdaterade med senaste uppdateringarna.

satt igår i replokalen, hade inget annat program än logic igång, la en gitarr på kanal2 på ett trumspår som jag gjort i addictive drums, sen när jag skulle lägga gitarr nummer två på kanal3 så var det omöjligt att spela in längre än 20-30 sek innan inspelningen avbröts och fruktansvärt irriterande "system overload"-felmeddelandet dök upp. försökte lägga om gitarren 2-3 gånger och startade även om min macbook men samma skit hände igen.

börjar tro att det är nåt vajsing med fireboxen tillsammans med logic..

ska pröva att spela in med ström-adaptern in i fireboxen istället.. kanske går det bättre då men jag betvivlar att det är det som är problemet..

ett ytterligare problem jag haft med fireboxen är att jag får väldigt låg signal in? va e dealen med det egentligen?

hatar när grejerna inte funkar ordentligt..

• 4 veckor senare...
marcushanser (oregistrerad)
Postat
Hjälp!

Efter många turer på forumet och snurrande i musikaffärer, verkade en Macbook Pro med Logic studio vara ett givet val om man ville skapa musik utan kraschande maskiner.

Jag införskaffade ovanstående och ett Presonus Firebox, men fick snart problem.

Logic har nu kraschat vid tre tillfällen, meddelanden som "system overload" dyker upp titt som tätt, CPUn går i taket och jag fattar ingenting. Jag har vid dessa tillfällen använt mig av kanske två eller tre spår och endast använt mig av de instrument och samplingar som följde med Logic. Det verkar inte vara ngt fel med ljudkortet.

De jag frågat om hjälp kollar på mig som om jag är en idiot och föreslår att jag installerar allt på nytt.

Jag har ominstallerat Mac OS (tiger) och min Firebox men problemen består....och flera uppstår. Logic stänger numera av sig lite då och då, helt utan förvarning.

Även om jag nu börjar om helt från början, alltså installerar om ALLT, så kommer jag fortfarandet att sitta där utan svar även om allt rullar på utan problem.

Vilken väg bör jag gå för att få ordning på det här?

Är det ngn som haft liknande problem och kan ge mig en lösning, innan jag kastar ut allt genom väggen..?

Samma skit här. Kan inte mixa en liten skitlåt som jag jobbat med förut i min PPC G5 Quadcore med 7,5 GB RAM. Spelar ingen roll vilket ljudkort jag har, har fett med minne, fett med allt...kommer tre takter in i låten =overload message. Har reparerat skivbehörigheter. Testat ett script som jag fann på apples eget forum i samma ämne (längsta tråden jag har sett). Har uppdaterat alla drivrutiner och firmwares. VAD ÄR DETTA????

Postat

det är vidrigt.

jag har lixom tvingats vänja mig vid det nu.. ibland poppar felmeddelandet upp hela tiden, ibland mer sällan..

marcus - har du oxå en firebox?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.