Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare, tjenare och välkommen till mitt första inlägg här på forumet!

Jag har, enligt netikett, sökt efter liknande ämne men inte hittat något som gett mig ett bra svar.

Här kommer min fråga/mitt problem:

Jag är en flitig användare av Toontrack's Drumkit from Hell. Nyligen har jag fått veta att man ska kunna "assigna" varje trumma till en egen kanal vilket, givetvis, ger större möjligheter i mixen. Hittills har jag haft hela pluggen på ett spår och har jag velat lägga ett reverb har det kommit på hela kitet osv.

HUR gör jag nu för att få ut detta på ett bra sätt? Skickar med några screenshots på hur det ser ut ifall någon som inte sitter med Logic framför sig ändå vill försöka hjälpa till!

Som ni ser nedan har varje trumma (eller mikrofon) en möjlighet att skickas till någon kanal. Nu står alla på Trk 1 och jag antar att jag helt enkelt bara tar 1, 2, 3, 4 osv på olika kanaler.

bild2tb7.png

Här är kanalen för hela pluggen. Ska jag välja några sends? Bussar? Jag är helt vilse!

bild3lt7.png

Ska jag göra nya Aux-spår eller nya vanliga spår?

Skulle vara hemskt tacksam för all hjälp jag kan få!

Annons
Postat

kan inte ezdrummer!

du måste skapa flera output i ezdrummer

troligen där det står trk1 under output i mixern.

sen kommer automatiskt flera spår i logicmixern.

det kommer ett + och - under solo/mute knapparna för att du ska kunna öppna och stänga de olika kanalerna

Postat

Se först till att ha senaste versionen av både logic och EZdrummer. Sen välj att öppna EZdrummer som ett multichannel instrument från en tom instrumentchannelstrip.

sen i logic på själva channelstrippen, under mute och solo ska du hitta ett plustecken. Klickar du på det så skapas automatiskt en aux-kanal till höger om själva instrumentspåret.. klicka på pluset så många gånger som du behöver kanaler.

sen ska vi ställa in ezdrummer på att skicka ut kanalerna som separata. Där Trk1 kan du klicka och välja multichannel (eller ställ det som du vill, har för mig att alla pukorna kommer på samma kanal från början..osv)

Postat

Jag känner mig riktigt dum nu men jag får inte till det! 😛

bild2ic8.png

Nu har jag skapat ett nytt Software Instrument-spår som var "Multi Timbral" (el. liknande) vilket gav mig 16 spår där uppe men inga nya i mixern.

Tryckte på pluset bredvid Automation-grejen där det står "off" vid kanalstripparna. Gjorde några nya aux-spår.

Gick in i DFH och valde Multichannel i DFH's mixer. Nu hör jag bara baskaggen.

🙂🙁🙂

Postat

Du ska inte välja multitimbral när du skapar ett nytt spår i arrange utan skapa ett vanligt instrumentspår.

Sen när du ska välja plugin från Input på det spåret ska du välja multichannel instrument (tror jag det heter) längst ner i listan och sen därifrån bläddra fram ezdrummer! DÅ får du fram plustecknet på channelstripen

Postat

om du skapar egna auxar så måste du välja ingång under I/O

men detta ska du inte behöva göra!

testa öppna ezdrummer på nytt genom att vänsterklicka under I/O på instrument-strippen och verkligen även där välja ett multiout

och då ska det skapas plus och minus på channelstripen där du öppnar auxarna som hör till det instrumentet

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.