JJRockford Postat 16 november 2004 Postat 16 november 2004 Har tänkt köpa en billig liten mixer till mitt EMU 1212M ljudkort, en Tapco. Förutom mick-och hörlursförstärkning så verkar det väldigt praktiskt att slippa kravla in bakom datorn så fort man ska byta instrument. Tänkte ha mixern ständigt kopplad till ljudkortet, men är lite konfunderad om det egentligen är rätt mixer? Alltså, har läst någonstans att man ska ha direkt ut på kanalerna på en inspelningsmixer. Det har inte denna, bara main out. Men eftersom det bara är två kanaler som kommer användas som mest, kan man då göra så att man panorer kanalerna fullt ut åt varsitt håll, och på så sätt ser till att t ex kanal 1 hamnar på vänster utgång och kanal 2 på höger? Finns det några nackdelar med detta? (Typ att kanalerna ändå påverkar varandra eller något sånt).
Kringlan Postat 16 november 2004 Postat 16 november 2004 Vet inget om din fråga men får du bra ljud när du kopplar direkt i ljudkortet?...
android Postat 16 november 2004 Postat 16 november 2004 Har tänkt köpa en billig liten mixer till mitt EMU 1212M ljudkort, en Tapco. Förutom mick-och hörlursförstärkning så verkar det väldigt praktiskt att slippa kravla in bakom datorn så fort man ska byta instrument. Tänkte ha mixern ständigt kopplad till ljudkortet, men är lite konfunderad om det egentligen är rätt mixer? Alltså, har läst någonstans att man ska ha direkt ut på kanalerna på en inspelningsmixer. Det behövs väl egentligen endast om du ska spela in en massa saker samtidigt, typ trumset eller ett helt band... Vi andra klarar oss väldigt bra med att kunna spela in en eller två kanaler samtidigt på en alldeles vanlig mixer med stereoutgång (och ev. aux sends)... Det har inte denna, bara main out. Men eftersom det bara är två kanaler som kommer användas som mest, kan man då göra så att man panorer kanalerna fullt ut åt varsitt håll, och på så sätt ser till att t ex kanal 1 hamnar på vänster utgång och kanal 2 på höger? Finns det några nackdelar med detta? (Typ att kanalerna ändå påverkar varandra eller något sånt). Har aldrig hört talas om att det skulle va så, och heller inte märkt av det på något sätt, och jag har kört såhär ganska så länge...
JJRockford Postat 16 november 2004 Trådstartare Postat 16 november 2004 Vet inget om din fråga men får du bra ljud när du kopplar direkt i ljudkortet?... ******************' Har ju ingen monitorer än (går och funderar och funderar...), kör lyssningen genom stereon, så jag kan ju inte höra så bra. Har bara provat gitarr än (kommer dock att användas till bas, keyboards och sång vad det lider), och det blev givetvis alldeles för låg signal. Men så tog jag en kompressor från EMUs bibliotek och vred upp gainen lite, och vipps så låg jag på de -3 dB som jag blivit tillsagd att göra (det var ett solo för några kompisar som håller på att spela in en skiva). Men själva ljudkvaliteten vet jag inget om egentligen. Tyckte att vågformerna såg ganska ynkliga ut, men jag skickade ner det till dom som skulle ha det, och det blev samma utslag där. Återstår bara att se om det blir godkänt av överproducenten. Har använt NI Guitar Rig (för min egen lyssnings skull, dom ville ha en helt ren signal), låter väldigt bra tycker jag, men brusade en hel del. Men det verkar ligga mer i programmet? Android (undrar när jag ska lära mig att quota ordentligt...), har du också någon sådan där liten mixer? Vilken? Såg att Jam har två stycken som dom propsar extra mycket för vid hårddiskinspelning, http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=121 (som har någon slags "blend"-funktion), och Samson MDR6, som har något som heter "Harddisk recording mode": http://www.jam.se/SamsonHDM.htm Är det något man har väldigt mycket nytta av? Själv har jag tänkt att jag ska ha en mixer med så bra preamps som möjligt (för priset då...), men det kanske finns annat att prioritera också? Eller att man köper en liten mixer med så bra routingmöjligheter som möjligt, och sen skaffar en separat preamp? I så fall, går det att koppla in den via mixern, utan att gå genom mixerns egna preamps? Rörigt inlägg blev det.
android Postat 16 november 2004 Postat 16 november 2004 Android (undrar när jag ska lära mig att quota ordentligt...), har du också någon sådan där liten mixer? Vilken? Såg att Jam har två stycken som dom propsar extra mycket för vid hårddiskinspelning, http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=121 (som har någon slags "blend"-funktion), och Samson MDR6, som har något som heter "Harddisk recording mode": http://www.jam.se/SamsonHDM.htm Är det något man har väldigt mycket nytta av? Själv har jag tänkt att jag ska ha en mixer med så bra preamps som möjligt (för priset då...), men det kanske finns annat att prioritera också? Eller att man köper en liten mixer med så bra routingmöjligheter som möjligt, och sen skaffar en separat preamp? I så fall, går det att koppla in den via mixern, utan att gå genom mixerns egna preamps? Jo, jag har en gammal Behringer Eurorack (MX802 för att va exakt). Ingen kvalitetspryl direkt, men den får duga sålänge. Det finns alldeles för mycket annat man vill köpa... 😲 Nu är jag ute på lite djupt vatten, men det borde gå att koppla en preamp genom mixern utan att den påverkas alltför mycket, men det borde ju va bättre att köra vid sidan om. Har inte ditt ljudkort fler ingångar, så att du skulle kunna köra preampen på en egen ingång...? Har tyvärr ingen större koll på vad de där mixrarna har för några finesser... Tycker att jag klarar mig alldeles utmärkt med routingmöjligheterna på mitt gamla bord, så jag skulle nog satsa på bra preamps om jag skulle handla nu. Pssst... För att quota så kan du antingen klicka på "citera"-knappen uppe till höger i inlägget du vill quota, eller också så kopierar du in texten, markerar och klickar på "quote"-knappen...
joachime Postat 16 november 2004 Postat 16 november 2004 (redigerat) Har tänkt köpa en billig liten mixer till mitt EMU 1212M ljudkort, en Tapco. Förutom mick-och hörlursförstärkning så verkar det väldigt praktiskt att slippa kravla in bakom datorn så fort man ska byta instrument. [...] har läst någonstans att man ska ha direkt ut på kanalerna på en inspelningsmixer. [...] kan man då göra så att man panorer kanalerna fullt ut åt varsitt håll, och på så sätt ser till att t ex kanal 1 hamnar på vänster utgång och kanal 2 på höger? Finns det några nackdelar med detta? Med Tapco 6306 har du möjlighet att skicka ut tre individuella signaler, varav du kan höra två samtidigt. Du kan alltså få problem om du vill spela in två separata mickar samtidigt som du vill lyssna på det som spelas in och det som redan är inspelat. Säg att du pluggar in två mickar i varsin mickingång. Den ena panorerar du till vänster och den andra till höger. Du kopplar main L & R till ingångarna på ljudkortet. För att kunna spela tillsammans med det redan inspelade materialet vill du ha lyssning på båda mickar plus mix ut från sequenserprogrammet. Du kan inte koppla ljudkortets utgång till Tapcon och lyssna på mixen den vägen eftersom main ut redan skickar signal tillbaks till ljudkortet. Då blir det rundgång. För att kunna spela in och höra två mickar samtidigt som du lyssnar på ljudkortets utgång, allt i samma mixer, krävs fyra separata utgångar och möjlighet att höra alla utgångar samtidigt. Du nämnde två andra mixers tidigare. Jag följde länkarna och de verkar ha dom funktioner du söker. Edit: Försökte göra det lite mer läsbart 😲 Redigerat 16 november 2004 av joachime
JJRockford Postat 16 november 2004 Trådstartare Postat 16 november 2004 Nu börjar jag hänga med lite tror jag... Skulle man få samma problem om man köpte en mixer med fler ingångar? Eller är det utgångarna det beror på? Ljudkortet mitt har bara två ingångar, men det är klart, kom på det att man kan ju rycka sladda ur baksidan på mixern och byta... Hitech!
android Postat 16 november 2004 Postat 16 november 2004 Ett alternativ är ju att se till att mixern har 2 aux-sends. Då kan man skicka ut signalerna (2 mono eller 1 stereo) man ska spela in där, så har man main out ledig för lyssning...
joachime Postat 16 november 2004 Postat 16 november 2004 Ett alternativ är ju att se till att mixern har 2 aux-sends. Då kan man skicka ut signalerna (2 mono eller 1 stereo) man ska spela in där, så har man main out ledig för lyssning... Smart tänkt! Funderade över en annan sak, hur stor prisskillnad är det på Tapco 6306 och t ex Soundcraft compact 4? Borde inte vara mer än någon hundring. Om du (JJRockford) skaffar Soundcraft-bordet får du smidigare monitorlyssning och en del andra funktioner som du eventuellt kommer att använda vartefter (en ingång för gitarr/bas och ett RIAA-steg för skivspelare bl a). Kvalitémässigt skiljer sig nog inte borden åt särskilt mycket.
JJRockford Postat 16 november 2004 Trådstartare Postat 16 november 2004 (redigerat) Hur klarade sig folk innan det fanns internet-forum? Vad gäller mixer så har jag inte bestämt mig än. Gick mest på lite magkänsla (även om den inte är i närheten lika utvecklad på studio-prylar som när det gäller gitarrutrustning ☺️), Mackie ska ju tydligen ha väldigt bra preamps i sina borde, och jag tänkte att det kanske smittat av sig på Tapco-bordet också på något sätt. Men Soundcraft har väl ganska gott rykte dom också eklart? Samson är väl ganska nya på mixrar, och jag har inte läst någon recension om dom någonstans. Däremot har dom ju andra, mycket prisvärda, produkter som fått bra kritik, bl a deras kompressor, aktiva PA-högtalare och någon produkt för lyssning som var med Studio. Har själv deras trådlösa system för gitarr, vilket funkar alldeles utmärkt för mig (märker ingen större skillnad mot kabel, bara lite kortare substain, men det kan jag stå ut med, märks bara när tonen precis är på väg att dö helt). Edit: Dessutom har ju Samson-mixern reglar för kanal-och master-volym, ser ju mycket trevligare ut! 🙂 Redigerat 16 november 2004 av JJRockford
JJRockford Postat 17 november 2004 Trådstartare Postat 17 november 2004 Om man skulle köpa en lite större (och dyrare) mixer, t ex Mackie 1202 VLZ-pro, har man samma problem med rundgång och sånt då?
android Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Större mixrar har garanterat minst 2 aux sends, vilket enligt ovan nämnda teknik eliminerar problemet...
joachime Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Mackie 1202 har två sends och fyra utgångar (main out & alt out). Det gör den lätt att jobba med och risken för rundgång blir ganska liten (fast det är klart att man kan trycka på fel knapp även på ett dyrare bord). Men jag tror inte det är någon större kvalitétsskillnad på preamparna i Mackie- och Soundcraft-borden, om det var det du hade i tankarna.
JJRockford Postat 17 november 2004 Trådstartare Postat 17 november 2004 (redigerat) Hehe, mickpreamparna spelade väl in i min tankebana, det kan jag inte neka till. Annars var jag bara lite intresserad i allmänhet, eftersom jag på sin höjd har spelat in en och annan gitarr för demobruk (och faktiskt en som skulle vara med på en skiva, med producenten för skivan tyckte att mitt nog ganska Brian May-influerade spel inte alls passade på en symfonisk power-metal-skiva, men det är en annan historia), och då har man liksom inte behövt bekymra sig om lyssning och sånt så mycket. Har haft utgångarna kopplade till stereon, och kört gitarren rätt in i ljudkortet. Tappade visst bort mig... Tänkte att en lite dyrare mixer kanske har andra fördelar, ser ju ut som det finns fler rattar och in/utgångar för olika saker, men det kanske inte är för några behov jag har? Men så har vi tänkt att spela in delar av våran nästa skiva på egen hand, studios är ju så eländigt dyra nuförtiden. Pengarna man får om man som vi legat på ett litet bolag räcker kanske som mest i 2 veckor i en riktig studio, och då har vi ju knappt hunnit börja! (Vilket så här långt inte berott på någon överdriven nogrannhet utan på taskiga musiker 🙂). Hursomhelst, skivan ska spelas in, och jag har börjat förstå att man inte kan lyssna och spela in hur som helst, om man inte skaffar lite mer utrustning. Annars försöker jag att inte oroa mig så mycket för ljudkvaliten på utrustningen. Har några kompisar som spelat in en i mina öron väldigt välljudande demo, där sången kördes genom en ART-preamp för 600:- och en Samson-mick i tusenkronorsklassen. Nu är väl inte Holst någon tekniskt begåvad sångare, men jag gillar hans röst ändå, och den lyfter fram melodierna väldigt bra tycker jag. Låter in alles alldeles utmärkt i mina öron, och minst lika bra som många skivor som släpps i genren (finns ett par låtar här: http://hem.bredband.net/b234466/Music.htm Själv tycker jag att "The curse part I: Curse of the werewolf" är snäppet vassare av de två nedladdningsbara låtarna). Nu kom jag nog väldigt OT, men detta var min bakgrund i a f... Verkar som om det inte är så krångligt att köpa mixer ändå? Fast då är det snart dags att börja oroa sig för monitorer och sångmick. Tror nog inte att vi kommer att mixa nästa skiva själva (även om det är målet att kunna göra det någon gång), men jag antar att det ändå kan vara bra att ha monitorer när man ställer in sångljud, gitarrljud och sånt. Redigerat 17 november 2004 av JJRockford
joachime Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Jag har ett tips. Skaffa en enkel mixer som räcker till för det du tänker göra just nu (typ Mackien eller Soundcraft...) Om du sedan skaffar EMU 1212 (eller annat ljudkort med ADAT lightpipe in & utgångar) så kan du komplettera med en Behringer ADA 8000 (8 micpres med ADAT lightpipe ut plus 8 DA-omvandlare). Då har du plötsligt 10 in- och utgångar med separata mickförstärkare när det är dags att spela in plattan.
JJRockford Postat 18 november 2004 Trådstartare Postat 18 november 2004 Jag har just ett 1212M-ljudkort... 😛 Har absolut övervägt det också, planerar ju att lära mig det här så att vi blir helt självgående vad gäller inspelningar, så kan man behålla förskottspengar och sånt själv. Men att spela in trummor nu hör definitivt till det som vi ska anlita en riktig studio till den här gången i a f. Annars har vi nog inga instrument som kräver mer än max två ingångar samtidigt. Tackar så mycket för all tips och hjälp och sånt!! Hm, en fråga till om någon orkar, går att, förutom att använda ADAT-ingången för en extern preamp, även att samtidigt koppla in en preamp som har firewire-interface på moderkortets firewire-port, och synka dessa, så kanske man skulle kunna få 18 kanaler in? Bacon har ett stort trumset! 😎
joachime Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 (redigerat) Hm, en fråga till om någon orkar, går att, förutom att använda ADAT-ingången för en extern preamp, även att samtidigt koppla in en preamp som har firewire-interface på moderkortets firewire-port, och synka dessa, så kanske man skulle kunna få 18 kanaler in? Du kan bara använda ett ljudkort åt gången i t ex Cubase. Behöver du fler ingångar rekommenderar jag att du kör på ett RME HDSP 9652 som har 3 x ADAT lightpipe in & ut (24 in och ut) eller budgetvarianten RME Hammerfall Digi 9636 som har 2 x ADAT lightpipe in &ut och som kan byggas ut med en extra ADAT in &ut. Det kanske låter som en stor investering, men som ett exempel kan du beställa ett RME HDSP 9652 och tre ADA 8000 hos Thomann för under 7200:- exkl frakt, inkl moms. Edit: En irriterande avstavning. Redigerat 18 november 2004 av joachime
android Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Finns det inte på byggnadsmöjligheter till ditt 1212-kort?
Vallhagen Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 (redigerat) Ang fler än ett ljudkort: Jag tror det är så här: Det är ASIO-drivrutinerna som bara accepterar ett ljudkort. Jag kan t ex köra både mitt interna och externa kort samtidigt i Sonar, om jag väljer WDM-drivare. Å andra sidan har jag inte testat om det "funkar bra", för jag har inte sett nån anledning att köra dem samtidigt. Och jag har haft en j---a massa annat strul ... Men det finns ganska många Sonaranvändare som behållt sitt gamla soundblasterkort pga midin, och dessutom har ett "riktigt" kort till audion. Och (det här har jag inte provat), t ex Line6 guitarrport ska väl gå att öppna direkt i Cubase? Och då har man väl "lagt till" ett USB-kort? /Bengan Redigerat 18 november 2004 av Vallhagen
joachime Postat 18 november 2004 Postat 18 november 2004 Jag kan t ex köra både mitt interna och externa kort samtidigt i Sonar, om jag väljer WDM-drivare. [...] Och (det här har jag inte provat), t ex Line6 guitarrport ska väl gå att öppna direkt i Cubase? Och då har man väl "lagt till" ett USB-kort? Om man har flera ljudkort installerade så kan man använda alla midiportar även om man kör ASIO. Hur guitarport funkar vet jag inte. När man väljer drivrutiner i Cubase kan man bara välja en, men det går säkert att komma runt problemet. Kanske någon programvara som mergar olika ljudkorts drivrutiner?
JJRockford Postat 19 november 2004 Trådstartare Postat 19 november 2004 1212M-kortet kan mycket riktigt byggas ut, till ett 1820M, då ska man tydligen ha 8 ingångar samtidigt sammanlagt. Plus ADAT-interfacet ger det 16 kanaler, kan ju räcka borde man tycka... Tror att vi hade just 16 kanaler för trummorna på första skivan.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.