Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag vill börja försöka lära mig att mixa egna låtar i datorn. Jag tänker mig bygga upp låtar genom loopar och samplingar från andra låtar. Jag tänker mig försöka producera nån sorts nu-jazz/jazzig hip/trip-hop. Kan nämna influenser som DJ Cam Quartet, Jazzanova, Koop, DJ Food osv. så förstår ni kanske vilka sorters produktioner jag tänker på. Förutom samplingar tänker jag mig lägga på egenhändigt spelade klaviatur och kanske andra instrument om jag så känner.

Vilken programvara kan vara lämplig för att ta sina första stapplande steg mot sådan produktion? Har inte mixat tidigare, bara spelat instrument "live", men någonstans måste man ju börja tänker jag. Sitter på OS X, så programvaran bör fungera på Mac med andra ord. Har läst lite om ex. Scratch Live, men jag tycker att det kanske verkar vara mer tänkt för ren DJ:ing?

Tacksam för all hjälp!

Prolog

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Om det är mycket loopar brukar Ableton Live vara ett bra program som säkert skulle passa dig. Ladda ned en demo och testa.

Postat (redigerat)

Hejsan

För att mixa musik så kan du i princip använda vilket daw som helst (daw= digital audio workstation). Närmast för dig som använder mac så kanske Logic express skulle ligga. Du kan ju kolla lite på apples hemsida om programmet. Har inte använt det själv. För att få dina samplingar så brukar det ibland följa med skivor till tidningar, eller så kan du söka på nätet efter gratis samplingar. Annars så finns det synthar, trumpluggar osv till ditt daw om du vill skapa detta själv.

Andra populära DAW:s är Cubase och Pro Tools LE

Pro Tools kan jag bara tala gott om, och det är det jag använder mig av själv. Det som Pro Tools LE saknar gentemot andra DAW:s är full plug in delay compensation. Vad detta gör är att när du lägger effekter pådin kanal så blir det en fördröjning, denna fördröjning måste kompenseras vilket plug in delay compensation gör. Pro Tools LE har detta upp till en viss gräns, och det är mest när du börjar använda tredje parts pluggar som du kan märka av detta, men det går att ordna manuellt. I och med Pro Tools 8 så har digidesign även lagt ner en hel del på midihanteringen. Medan många sequncers började från midi och audio kom till senare så började pro tools med audio och har utvecklat midihanteringen senare.

Dock så är Pro Tools väldigt smidigt när du jobbar med audio och audiosamplingar. Exempelvis om du har en sampling så behöver du bara dra in den i ditt projekt så hamnar den i rätt tempo. Om du sedan ändrar tempo i efterhand så följer audiofilerna med. Detta fungerar även om du spelat in själv och ändrar tempo i efterhand. Hur andra DAW:s fungerar med detta vet jag inte så det kanske är lika smidigt i dem. Det har jag ingen aning om.

Hoppas detta gav dig lite idéer och tips iaf. Försök att sitta hos kompisar och testa deras DAW om du känner några som har det.

MVH

Anders

EDIT: Kan ju tillägga att Logic express är lillebror till Logic

Redigerat av Gizmozis
Postat

Tack för era svar!

För att börja någonstans har jag laddat ner en testversion av Ableton Live som jag tänkte testa. Tyckte det verkade rätt smidigt när jag läste om det, har inte hunnit testa det så mycket ännu dock. För samplingar tänkte jag främst använda mig av låtar ut min vinyl/musiksamling. Jag tänker att jag kanske ska börja med att öva mig på att mixa låtar för att lära mig principerna och öva. Kan lite grundläggande DJ-termer, men sedan gäller det att kunna tillämpa det också. Detta med beatmatching, tempo och pitch verkar Live i alla fall sköta väldigt smidigt åt en.

Postat
Om det är mycket loopar brukar Ableton Live vara ett bra program som säkert skulle passa dig. Ladda ned en demo och testa.

+1

Ableton Live är perfekt för att göra det du beskriver.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
Tack för era svar!

För att börja någonstans har jag laddat ner en testversion av Ableton Live som jag tänkte testa. Tyckte det verkade rätt smidigt när jag läste om det, har inte hunnit testa det så mycket ännu dock. För samplingar tänkte jag främst använda mig av låtar ut min vinyl/musiksamling. Jag tänker att jag kanske ska börja med att öva mig på att mixa låtar för att lära mig principerna och öva. Kan lite grundläggande DJ-termer, men sedan gäller det att kunna tillämpa det också. Detta med beatmatching, tempo och pitch verkar Live i alla fall sköta väldigt smidigt åt en.

Det gjorde du alldeles rätt i. I Ableton Live finns det massor med möjligheter och är ett bra program att börja mixa och trixa i. Precis som många andra här har tipsat om.

Lycka till

Med vänliga hälsningar från en ny forum-medlem :-)

Redigerat av VDELARGE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.