Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena. Jag har en ganska billig laptop, med bara usb-utgång. Tänkte tjacka lite prylar och komma igång.

1. När jag spelar in trots att jag inte har nån mic inkopplad brusar det lite. Avhjälps detta med nytt ljudkort?

2. Om jag hajat det rätt behöver jag ett externt ljudkort med phantommatning och en kondensatormic? Thats it? Nytt eller beg för samma pengar?

Annons
Postat
Tjena. Jag har en ganska billig laptop, med bara usb-utgång. Tänkte tjacka lite prylar och komma igång.

1. När jag spelar in trots att jag inte har nån mic inkopplad brusar det lite. Avhjälps detta med nytt ljudkort?

2. Om jag hajat det rätt behöver jag ett externt ljudkort med phantommatning och en kondensatormic? Thats it? Nytt eller beg för samma pengar?

Detta bör ligga under ljudkort. Inte på studiobygge.

.. Vad använder du för ljudkort nu? Det integrerade?

Jag skulle rekommendera ett externt om du ska spela in på en laptop.

Du behöver phantommatning om du skall använda en kondensatormikrofon.

Vad är det du skall spela in?

Postat

Märkte det efter jag postade. Ny här.

Jag ska spela in gitarr och sång riggat med mic, så en phantommic och externt ljudkort med phantommatning är la vad jag söker då!

Jag använder det integrerade nu japp. Vill bara försäkra mig om att det inte är nåt annat med datorn, så jag köper dyra grejer så brusar det ändå

Det brusar inte särskilt mkt nu men tillräckligt mkt för att störa.

Postat

Har du något inkopplat överhuvudtaget till det interna ljudkortet, då det brusar?

Hur högt är inspelningsvolymen ställd då du märker bruset, låt säga på en tiogradig skala?

😆

//:debatt

Postat

Märkte det efter jag postade. Ny här.

Jag ska spela in gitarr och sång riggat med mic, så en phantommic och externt ljudkort med phantommatning är la vad jag söker då!

Jag använder det integrerade nu japp. Vill bara försäkra mig om att det inte är nåt annat med datorn, så jag köper dyra grejer så brusar det ändå

Det brusar inte särskilt mkt nu men tillräckligt mkt för att störa.

Det kommer att låta bra vid inspelning genom ett externt ljudkort.

Ett ljudkort med en instrumentingång och micingång då. Brukar oftast vara combo-jack (både mic och instrumentingång).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.