Jump to content
Annons

Datorbygge

Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Systemdisken sitter som singel utanför Raid-kontrollern men jag kör den som IDE för det funkar. Jag tycker att AHCI blir för instabilt med XP.

Jag kör Nuendo 3 integrerat med Studiomanager.

Annons
Postat (redigerat)

När jag har både HDSP 9632 och HDSP 9652 så måste jag skilja dessa breakoutkablar åt. För även om vissa kontakter har lika många pinnar så att kontakten passar så är inte konfigurationen densamma. Det är kul! 🙂

Redigerat av Analogfreak
Postat
Jag tycker att AHCI blir för instabilt med XP.

Ok, hur menar du med instabilt? AHCI ger ju bättre prestanda, så det vore lite synd att inte utnyttja det. Jag (eller någon jag känner) har inte märkt att AHCI skulle vara instabilt!

Ok, och du får inte HD spikar med raiden då?

/Pär

Postat
Jag tycker att AHCI blir för instabilt med XP.

Ok, hur menar du med instabilt? AHCI ger ju bättre prestanda, så det vore lite synd att inte utnyttja det. Jag (eller någon jag känner) har inte märkt att AHCI skulle vara instabilt!

Ok, och du får inte HD spikar med raiden då?

/Pär

Jag har inte installerat alla programmen och hunnit testköra ännu... Jag har just installerat om XP i IDE-mode så vi får se vad som händer....

Jag kan köra mina 2 Audiodiskar i AHCI istället för Raid men då får jag ju ingen mirror...

Postat (redigerat)

Ser du Nilsson vilket märke jag kör med på nya datorn? 😎

Redigerat av Analogfreak
Postat
Jag har inte installerat alla programmen och hunnit testköra ännu... Jag har just installerat om XP i IDE-mode så vi får se vad som händer....

Jag kan köra mina 2 Audiodiskar i AHCI istället för Raid men då får jag ju ingen mirror...

Ok, då får du ingen NCQ. Synd, för ICH10R är väldigt mycket bättre med NCQ.

Men har du testat att köra alla på raidkontrollern? Du kan ju ha systemdisken som singel ändå..

/Pär

Postat (redigerat)

Ok, då får du ingen NCQ. Synd, för ICH10R är väldigt mycket bättre med NCQ.

Men har du testat att köra alla på raidkontrollern? Du kan ju ha systemdisken som singel ändå..

/Pär

Nej det har jag inte testat. Jag hade för mig att alla anslutna enheter på ICH10R måste ingå i Raidkonfigurationen. Det är SATA ch 1-6 som antingen kontrolleras via IDE eller AHCI med ICH10R som drivare.

SATA ch 7-8 kontrolleras antingen via IDE eller Raid med JMicron JMB36x som drivare.

Redigerat av Analogfreak
Postat (redigerat)

I sammanhanget kan jag tipsa om en hemsida www.revolve-it.se datorer från 3000-26000 😎

Vill inte göra reklam eller så (men de gör jag ju ändå)... men det verkar vara schyssta datorer där.

Så fort löningen kommer tänker jag beställa en dator där. En för 3895 riksdaler.

edit: slarver...

Redigerat av kuriyakin
Postat
Nej det har jag inte testat. Jag hade för mig att alla anslutna enheter på ICH10R måste ingå i Raidkonfigurationen. Det är SATA ch 1-6 som antingen kontrolleras via IDE eller AHCI med ICH10R som drivare.

SATA ch 7-8 kontrolleras antingen via IDE eller Raid med JMicron JMB36x som drivare.

Jo det stämmer delvis! Men ICH10R kan inte köra olika protokoll med NCQ. Så det är antingen ide eller ahci (eller raid på intels kontrollers)

Aha, JMicron raidkontrollern skall du inte använda. Den e skitkonstig. Kör burst teknik..

Kör bara AHCI då. Eller det skulle jag göra. Och köpa separat raidkort (highpoints senaste eller intels).

Hoppas du får snurr/Pär

Postat

På tal om det dära med RAID/SATA-diskar vid nyinstallation:

Det går ju även att trycka in drivrutinerna i winXP-CDn genom att använda ett kul litet program som heter nLite.

Så gjorde jag då jag heller inte hade någon floppy för drivrutiner, funkade utmärkt =)

Väntar själv på nytt moderkort + nätdel + samma låda som du hade där, P182. Kul att se hur den ser ut inuti så att säga, verkar ju riktigt smidigt! =)

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Det verkar något krångligt att få igång XP så det funkar bra för lite mer avancerad musikproduktion. Jag har AHCI aktiverat i min bios det funkar skitbra, kan man inte ha det utan strul i XP?

Postat (redigerat)
På tal om det dära med RAID/SATA-diskar vid nyinstallation:

Det går ju även att trycka in drivrutinerna i winXP-CDn genom att använda ett kul litet program som heter nLite.

Så gjorde jag då jag heller inte hade någon floppy för drivrutiner, funkade utmärkt =)

Väntar själv på nytt moderkort + nätdel + samma låda som du hade där, P182. Kul att se hur den ser ut inuti så att säga, verkar ju riktigt smidigt! =)

Jo jag har integrerat ICH10R drivarna och SP3 tillsammans med XP-Pro med nLite. Men den får problem med SATA-brännaren.

Men frågan är om jag ska välja SATA-Raid istället för AHCI för jag vill ju köra mirror..

Redigerat av Analogfreak
Postat
Intel ICH10R : Serial ATA-300 - kontakt(er): 6 x 7 pin seriell ATA - 6 Enhet (Enheter) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5

Kortet verkar ju ha vanlig Intel raidkontroller (varför i h-vete väljer de JMicron?) så du bör kunna köra bara Intels raid.

Tjena! Nu har jag gjort så att jag anslutit alla 3 diskar (systemdisk ST3500320AS + 2st ST3640323AS) till SATA-Ch 1,2 & 3 och väljer hostcontroller Intel-Raid (ICH10R).

För att slippa problem med SATA-brännaren så är den ansluten till SATA-Ch 7 som jag ställt in på traditionell IDE hostcontroller. Så nu ska jag testa att installera XP-pro SP3 med

ICH10R-drivarna integrerad med n-Lite.

Tack för alla tips Pär! :rolleyes:

(Datorn står på ett dubbelkrysstativ från PROEL under bygget) :rolleyes:

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Idag kom skärmarna. 2st 24" Widescreen. 😄

Redigerat av Analogfreak
  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag hade också ångest över SATA-drivrutinerna jag inte kunde få in, tyckte nLite verkade jobbigt och hade inte heller tillgång till nån pålitlig cdbrännare så jag letade upp en gammal burk med floppy och fick in drivrutinerna när jag installerade XP, på nytt.

Hur ser det ut för er när ni startar datorn? Min hittar först IDE diskar, och sedan kommer en till svart skärm där SATA läses in. Detta sker alltså varje gång den startar. Kan det bero på att jag först installerade XP via IDE och sedan installerade om det med drivrutinerna på floppy?

Gjorde en tabbe när jag partitionerade min 640GB HD. Partitionerade endast 20GB för XP (C:) och resten blev ju inte till av sig självt som jag trodde så nu måste jag formatera resten i Kontrollpanelen. Där kan man välja "allokering av klusterstorlek" eller vad det heter. Alltså hur stor den minst ska skriva varje gång. Skall jag ta "auto" eller kanske 64k? Kanske kan det vara lättare att defragmentera med större kluster?

Redigerat av peite
Postat

Undrar också över om man till o börja med klarar sig bra med 2 hårddiskar. DAW och pluggar på den första och inspleningar på den andra, eller ska man i så fall ha pluggarna tillsammans med inspelningarna?

Postat

Installera pluggarna på systempartitionen. Samplingsbibliotek kan du med fördel lägga på en annan hårddisk. 😛

Postat
Aha, blandar ihop pluggar och samplingar. Om man bara har två diskar, var ska man lägga samplingarna dårå?

Pluggarna (dll-filerna) bör ligga på systemdisken i vst-mappen. Samplingarna, tex wav-filer kan du lägga på den andra disken.

• 1 månad senare...
Kinlion (oregistrerad)
Postat

Tjena!

Här verkar ju finnas en hel del kunnit folk innon "musikdatorbyggekonsten"!

Jag är på G att skaffa en ny dator som jag ska köra XP 32-bit i, och förmodligen någon version av Cubase!

Jag kommer att använda mitt E-mu 1616m pci ljudkort, och datorn vill jag ska vara snabb, tyst, krångelfri osv. Och så ska den ju givetvis palla med tunga trumm och synth pluggar! Jag vill även kunna köra 2st skärmar!

Jag har tänkt mig såhär!?

Cooler Master Cosmos 1000

Corsair CMPSU-620HXEU 620W

ASUS M3A78-T

AMD Phenom X4 9950 Black Edition 2,6GHz, Socket AM2+ Boxed m. fläkt

Western Digital Scorpio Black 250GB SATA2

Western Digital Scorpio Black 320GB SATA2

Kingston HyperX 2GB DDR2 1066Mhz Retail - 2 pack

Samsung SH-S223F SATA Bulk

ThermalRight Ultra-120 eXtreme med Noctua NF-P12

Vad tycker ni? Finns det några dont´s, eller några overkills här? Eller några diken?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.